Abstrakt
The article discusses the problem of designing a proper and efficient adaptive course-keeping control system for a seagoingship based on the adaptive backstepping method. The proposed controller in the design stage takes into account thedynamic properties of the steering gear and the full nonlinear static maneuvering characteristic. The adjustable parametersof the achieved nonlinear control structure were tuned up by using the genetic algorithm in order to optimize the systemperformance. A realistic full-scale simulation model of the B-481 type vessel including wave and wind effects was appliedto simulate the control algorithm by using time domain analysis.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
-
otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
International Journal of Applied Mathematics and Computer Science
nr 22,
strony 985 - 997,
ISSN: 1641-876X - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Witkowska A., Śmierzchalski R.: Designing a ship course controller by applying the adaptivebackstepping method// International Journal of Applied Mathematics and Computer Science. -Vol. 22, nr. iss. 4 (2012), s.985-997
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Powiązane datasety
wyświetlono 136 razy