Abstrakt
Wzrost znaczenia ropy naftowej w XX wieku i w związku z tym, zwiększenie się światowej floty tankowców zwróciły uwagę na negatywne skutki transportu morskiego. Katastrofy z udziałem tankowców pokazały, jak dramatyczne w skutkach mogą być wycieki produktów ropopochodnych z uszkodzonych lub zatopionych jednostek. Skutki wycieku ropy na morzu zależą od wielu czynników, takich jak parametry fizyko-chemiczne paliwa, charakterystyka środowiska, fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy zachodzące w środowisku takie jak: parowanie, rozpuszczanie, dyspersja, emulsyfikacja, utlenianie, biodegradacja i sedymentacja. Połączenie tych procesów zmniejsza stężenie węglowodorów w wodzie i osadach oraz zmienia skład chemiczny rozlanego oleju. W każdym przypadku, wycieki ropy stanowią zagrożenie dla fauny i flory oraz powodować mogą uszkodzenie ekosystemów morskich. Związki chemiczne występujące w ropie naftowej i jej produktach mogą być akumulowane w tkankach organizmów morskich oraz przenoszone w łańcuchu troficznym. Wycieki produktów ropopochodnych są szczególnie niebezpieczne w przypadku zbiorników wodnych o niewielkich rozmiarach na których prowadzona jest intensywna żegluga tj. Morze Bałtyckie.
Cytowania
-
1 5
CrossRef
-
0
Web of Science
-
5 9
Scopus
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
REVIEWS OF ENVIRONMENTAL CONTAMINATION AND TOXICOLOGY
nr 206,
strony 95 - 114,
ISSN: 0179-5953 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2010
- Opis bibliograficzny:
- Rogowska J., Namieśnik J.: Environmental Implications of Oil Spills from Shipping Accidents// REVIEWS OF ENVIRONMENTAL CONTAMINATION AND TOXICOLOGY. -Vol. 206, (2010), s.95-114
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1007/978-1-4419-6260-7_5
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 112 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Marine traffic risk modelling – an innovative approach and a case study
- J. Montewka,
- P. Krata,
- F. Goerlandt
- + 2 autorów
Biodegradability of simulant fluids and crude oil in aquatic environment
- R. Bokotko,
- F. V. Hanson,
- R. Aranowski
- + 1 autorów
Novel approach to ecotoxicological risk assessment of sediments cores around the shipwreck by the use of self-organizing maps
- J. Rogowska,
- B. Kudłak,
- S. Tsakovski
- + 3 autorów