Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy – przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy – przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza możliwości wykorzystania technologii wspomagających w obszarze modyfikacji środowiska pracy w celu integracji w jego obrębie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD). Rozwiązaniem może być szersze wykorzystywanie elektronicznych form komunikacji, jak komunikatory, chaty i chatboty. Ponadto wprowadzenie elektronicznych systemów monitorujących poziom stresu i ułatwiających jego kontrolowanie, a w przyszłości zaprojektowanie całego środowiska pracy zgodnie z koncepcją „smart workplace”, współpracującego z siecią czujników rejestrujących parametry ciała człowieka oraz połączonych z czujnikami i kontrolerami dostosowującymi parametry otoczenia. W rezultacie, czynniki rozpraszające i obniżające wydajność pracy mogłyby zostać w znaczący sposób ograniczone lub wyeliminowane, zwiększając komfort pracy takich osób, jak i również ich współpracowników.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów strony 45 - 54,
ISSN: 1734-087X
Język:
polski
Rok wydania:
2019
Opis bibliograficzny:
Tomczak M. T.: Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy – przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację// Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty. -., iss. 2 (2019), s.45-54
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.5604/01.3001.0013.2346
Bibliografia: test
  1. American Psychiatric Association (2013). DSM-5. http://www.dsm5.org/Pages/Default. aspx (21.11.2018). otwiera się w nowej karcie
  2. Berdowska, A. (2018). Wspomaganie procesu rekrutacji pracowników za pomocą chat- botów -analiza wybranych rozwiązań. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 93-112.
  3. Buława-Halasz, J. (2016). Rehabilitacja społeczno-zawodowa dorosłych osób autystycz- nych. Wprowadzenie do zagadnienia. Forum Pedagogiczne, 1, 317-325. otwiera się w nowej karcie
  4. Chan, M., Esteve, D., Escriba, Ch., Campo, E. (2008). A review of smart homes -Pre- sent state and future challenges. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 91 (1), 55-81. otwiera się w nowej karcie
  5. Colbert, A., Yee, N., George, G. (2016). The digital Workforce and the Workplace of the Future. Academy of Management Journal, 59 (3), 731-739. otwiera się w nowej karcie
  6. Empatica (2018a). https://www.empatica.com/en-int/research/e4/ (19.11.2018).
  7. Empatica (2018b). https://www.empatica.com/en-int/embrace2/ (19.11.2018). otwiera się w nowej karcie
  8. Furmanek, W. (2018). Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Indu- strie 4.0). Dydaktyka Informatyki, 13, 55-63. otwiera się w nowej karcie
  9. Han, L., Zhang, Q., Chen, X., Zhan, Q., Yang, T., Zhao, Z. (2017). Detecting work-rela- ted stress with a wearable device. Computers in Industry, 90, 42-49. otwiera się w nowej karcie
  10. Hendricks, D. R. (2010). Employment and adults with autism spectrum disorders: Chal- lenges and strategies for success. Journal of Vocational Rehabilitation, 32, 125-134. otwiera się w nowej karcie
  11. Holland, R. (2016). Neurodiversity: The Benefits of Recruiting Employees with Cogni- tive Disabilities. Harvard Business School. Working Knowledge, July 11. https://hbswk. hbs.edu/item/neurodiversity-the-benefits-of-recruiting-employees-with-cognitive- disabilities (02.01.2018).
  12. Howlin, P. H., Moss, P. (2012). Adults with Autism Spectrum Disorders. The Canadian Journal of Psychiatry, 57 (5), 275-283. otwiera się w nowej karcie
  13. Hsi, S. (2007). Conceptualizing learning from the everyday activities of digital kids. International Journal of Science Education, 29, 1509-1529. otwiera się w nowej karcie
  14. Jędrzejewska-Szczerska, M., Karpienko, K., Landowska, A. (2015). System supporting behavioral therapy for children with autism. Journal of Innovative Optical Health Sciences, 8 (3), 1-8. otwiera się w nowej karcie
  15. Jones, K. (2016). Autistic employees can give companies an edge in innovative think- ing. The Guardian, October 17. https://www.theguardian.com/sustainable-busi- ness/2016/oct/17/autistic-employees-can-give-companies-an-edge-in-innovative- thinking (02.01.2018).
  16. Kania, K. (2018). Gamifikacja w procesie wprowadzania nowych technologii informa- tycznych do organizacji jako zadanie specjalistów HR. Zarządzanie Zasobami Ludz- kimi, 5, 27-44.
  17. Kbar, G., Aly, S. (2014). SMART workplace for Persons with DISABiLitiEs (SMART- DISABLE). ICMCS'14, April 14-16 2014, Marrakesh, Morocco, 996-1001. otwiera się w nowej karcie
  18. Kossewska, J. (2016). Roboty w terapii osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, IX, 176-194.
  19. Kość-Ryżko, K. (2013). Podręcznik dobrych praktyk. Wsparcie osób z autyzmem II. War- szawa: PFRON.
  20. Kotlicka-Antczak, M. (2010). Autyzm? Nie tylko dziecięcy -zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. W: T. Pietras, A. Wituska, P. Gałecki (red.), Autyzm -epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Conti- nuo, 143-166.
  21. Krieger, B., Kinebanian, A., Prodinger, B., Heigl, F. (2012). Becoming a member of the work force: Perceptions of adults with Asperger Syndrome. Work: A Journal of Pre- vention, Assessment and Rehabilitation, 43 (2), 141-157. otwiera się w nowej karcie
  22. Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Kraków: Otwarte.
  23. Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R., Sanghvi, S. (2017). Jobs lost, jobs gained: workforce transitions in a time of automation. McKin- sey Global Institute. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/ jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages (15.02.2019). otwiera się w nowej karcie
  24. Morris, M. R., Begel, A., Wiedermann, B. (2015). Understanding the Challenges Faced by Neurodiverse Software Engineering Employees: Towards a More Inclusive and Productive Technical Workforce. ASSETS '15, 173-184. otwiera się w nowej karcie
  25. Ohl, A., Sheff, M. G., Little, S., Nguyen, J., Paskor, K., Zanjirian, A. (2017). Predictors of employment status among adults with Autism Spectrum Disorder. Work, 56, 345-355. otwiera się w nowej karcie
  26. Othman, R., Teh, C. (2003). On developing the informated work place: HRM issues in Malaysia. Human Resource Management Review, 13 (3), 393-406. otwiera się w nowej karcie
  27. Pisano, G. P., Austin, R. D. (2016). SAP SE: Autism at Work. Harvard Business School Case. Boston: Harvard Business School Press.
  28. Pisula, E. (2010). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Harmonia.
  29. Ramik-Mażewska, I. (2008). Sytuacja prawna dzieci i osób dorosłych z autyzmem w Pol- sce na tle prawa europejskiego. W: M. Wlazło (red.), Żyć z autyzmem. Dobro osoby z autyzmem -naukowe, społeczne i prawne aspekty rehabilitacji. Szczecin: Krajowe Towarzystwo Autyzmu -Oddział w Szczecinie, 317-325.
  30. Run Ren, L., Paetzold, R. L., Colella, A. (2008). A meta-analysis of experimental studies on the effects of disability on human resource judgments. Human Resource Mana- gement Review, 18, 191-203.
  31. Schur, L., Kruse, D., Blasi, J., Blanck, P. (2009). Is disability disabling in all workplaces? Workplace disparities and corporate culture. Industrial Relations, 48 (3), 381-411. otwiera się w nowej karcie
  32. Scott, M., Falkmer, M., Girdler, S., Falkmer, T. (2015). Viewpoints in Factors for Success- ful Employment for Adults with Autism Spectrum Disorder. PLoS ONE, 10 (10), 1-15. otwiera się w nowej karcie
  33. Shattuck, P. T., Seltzer, M. M., Greenberg, J. S., Orsmond, G. I., Bolt, D., Kring, S., Lounds, J., Lord, C. (2007). Change in autism symptoms and maladaptive behaviors in ado- lescents and adults with an autism spectrum disorder. Journal of Autism and Deve- lopmental Disorders, 37, 1735-1747. otwiera się w nowej karcie
  34. Stone, D., Deadrick, D., Lukaszewski, K., Johnson, R. (2015). The influence of techno- logy on the future of Human Resource Management. Human Resource Management Review, 25 (2), 216-231. otwiera się w nowej karcie
  35. Synapsis (2018). http://www.synapsis.org.pl/autyzm/skala (19.11.2018). otwiera się w nowej karcie
  36. Szmania, L. (2016). Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnej wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, 39, 331-349.
  37. Tomczak, M., Balcerzak, D. (2016). Internet i media społecznościowe w procesie rekru- tacji -perspektywa rekruterów. Marketing i Rynek, 3, 958-967.
  38. Tomczak, M. T., Wójcikowski, M., Listewnik, P., Pankiewicz, B., Majchrowicz, D., Jędrze- jewska-Szczerska, M. (2018). Support for Employees with ASD in the Workplace Using a Bluetooth Skin Resistance Sensor -A Preliminary Study. Sensors, 18 (3530), 1-14. otwiera się w nowej karcie
  39. Ulrich, D., Dulebohn, J. H. (2015). Are we there yet? What's next for HR?. Human Resource Management Review, 25, 188-204. otwiera się w nowej karcie
  40. Wachowicz, M. (2012). Fundacja Synapsis: Niski wskaźnik zatrudnienia osób z auty- zmem. https://www.prawo.pl/kadry/fundacja-synapsis-niski-wskaznik-zatrudnienia- osob-z-autyzmem,273900.html (19.11.2018).
  41. Wang, S. S. (2014). How Autism Can Help You Land a Job. The Wall Street Journal, March 27. https://www.wsj.com/articles/companies-find-autism-can-be-a-job- -skill-1395963209 (02.01.2018). otwiera się w nowej karcie
  42. Wojciechowska, A. (2011). Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera. W: M. Obrębska (red.), O utrudnieniach w porozumiewaniu się. Perspektywa języka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 13-27.
  43. Wolski, A., Wolska, D. (2012). Przygotowanie młodzieży z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi do korzystania ze wsparcia w dorosłym życiu w naj- bliższym środowisku. Sztuka Leczenia, 3-4, 85-102.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 103 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi