Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych

Abstrakt

Cechą wyróżniającą statki żaglowe z grona innych obiektów pływających są żagle. To cecha widoczna, za którą kryją się mniej romantyczne elementy, takie jak maszty, liny i osprzęt. Rozpostarcie białych płócien na maszcie i następnie żeglowanie wymaga sprawnego operowania nimi, co wiąże się z doborem odpowiedniego ich zestawu, ułożenia i napięcia. To maszty są kręgosłupem takielunku, a liny jego mięśniami i ścięgnami. Do poprawnego działania całego układu przyczynia się każda z jego części. Tak jak w żywym organizmie mięśnie muszą być przyłączone do kośćca właściwym przyczepem, tak na jachcie liny należy odpowiednio połączyć z pozostałymi komponentami takielunku. W artykule skupiono się na problemie łączenia lin z innymi elementami osprzętu żaglowego i wytrzymałości tego połączenia. Przeanalizowano rozwiązanie mające zarówno cechy techniki tradycyjnej, łączenia za pomocą pętli wplatanych, jak i elementy współczesnego jachtingu, ponieważ jako materiał zastosowano linę DynaLite. Badania zostały wykonane w ramach pracy inżynierskiej na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W zakresie zadania znajdowało się badanie wytrzymałości pętli o różnych długościach wplotu oraz określenie wpływu parametrów konstrukcji splotu na jego wytrzymałość. Porównano również właściwości przyjętego rozwiązania z połączeniem za pomocą węzła ratowniczego oraz wytrzymałość liny, na której wykonano testy z danymi podanymi przez producenta.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni strony 106 - 120,
ISSN: 1730-1114
Język:
polski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Zajączkowska B., Karczewski A., Czaja A., Kowalski J.: Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych// Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni. -., nr. 32 (2017), s.106-120
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.12716/1002.32.09
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 148 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi