Publikacje
Filtry
wszystkich: 455
Katalog Publikacji
Rok 2005
-
Nowe tendencje w nawierzchniach asfaltowych.
PublikacjaBardzo efektywna jest metoda mechanistyczna projektowania nawierzchni asfaltowych, uwzględniająca teoretyczne elemty mechaniki i wyniki badań eksperymentalnych. Metoda pozwala na projketowanie nowych nawierzchni i wzmocnień także w sytuacji nietypowych materiałów i obciążeń. Do ciekawszych nawierzchni można zaliczyć: nawierzchnie długotrwałe (projektowane na 50 lat), nawierzchnie drenażowe (odprowadzające wodę z powierzchni) i...
-
Niejednorodność podbudowy z mieszanki moneralno-cementowo emulsyjnej
PublikacjaW ostatnich latach wzrosła popularność podbudów z mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) ze względu na możliwość ponownego wykorzystania mieszanek mineralno-bitumicznych pochodzących z istniejących nawierzchni. Badania przeprowadzone w trakcie wykonywania podbudów wykazują, że materiał ten jest niejednorodny. Ma to dość duże znaczenie zarówno dla jakości wykonanej warstwy jak i dla określenia trwałości całej konstrukcji...
-
Niebezpieczne zachowania kierowców
PublikacjaW referacie przedstawiono niebezpieczne zachowania kierowców wynikające z błędów w ocenie sytuacji na drodze, wykonywania nieprawidlowych czynności sterujących, przekroczenie zasad ruchu drogowego, braku umiejętności i niedostosowania techniki jazdy do możliwości psychofizycznych.
-
Możliwości rozwoju powiązań drogowych portu gdańskiego z siecią dróg krajowych.
PublikacjaAnaliza powiązań transportowych portu gdańskiego oraz układu uliczno-drogowego aglomeracji Trójmiasta i powiązań z siecią dróg krajowych.
-
Monitoring of safety belts use on national and regional level
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystykę krajowego i regionalnych systemów monitorowania stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach. Bazę systemu krajowego stanowi 16 stacji pomiarowych o stałych lokalizacjach w stolicach województw, natomiast bazę systemów regionalnych stanowią stałe punkty pomiarowe rozmieszczone w stolicach powiatów oraz na wybranych drogach. Badania prowadzone są w kraju co 2 miesiące, w województwach co...
-
Modernizacja nawierzchni ulic
PublikacjaArtykuł zawiera opis procedur, które zostały zastosowane podczas prac projektowych związanych z naprawą i przebudową ulic Gdańska i Gdyni. Sposób zbierania danych, analizy ruchu ulicznego, obliczeń trwałości nawierzchni i doboru rozwiązań naprawczych zostały przedstawione w artykule. Główny nacisk położono na problemy trudne do rozwiązania i wymagające niekonwecjonalnego podejścia. Głównymi problemami były: ustalenie wielkości...
-
Modelowanie szeregami czasowymi liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych
PublikacjaArtykuł prezentuje analizy i prognozy zmian ryzyka w ruchu drogowym w Polsce w latach 192-2003. Do modelowania wykorzystano teorię strukturalnych modeli szeregów czasowych. Modele mają na celu określenie wpływu wybranych czynników na liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.
-
Modelowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublikacjaKluczowe w badaniach bezpieczeństwa ruchu drogowego są analizy rozwoju ryzyka, stanowiące merytoryczną podstawę wszelkich, podejmowanych działań prewencyjnych i zaradczych. Mierzenie ich efektywności oraz monitoring procesu wdrażania jest zadaniem wymagającym odpowiedniego warsztatu naukowego uwzględniającego metody oceny, a także badania zmian poziomu bezpieczeństwa w kolejnych latach. Referat przedstawia metodykę działania w...
-
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013. GAMBIT 2005
PublikacjaW artykule przedstawiono syntezę Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005. Jest to dokument opracowany na zamówienie Krajowej Rady BRD, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 19 kwietnia 2005 jako program dla Polski na lata 2005-2007-2013. Polska wchodząc do Unii Europejskiej w maju 2004 przyjęła cel ustalony w Polityce Transportowej UE ''w ciągu dekady zmniejszyć o połoweę liczbę śmiertelnych ofiar wypadków...
-
Implementation of road safety programmes in Polish regions and poviats
PublikacjaZarządzanie bezpieczeństwem ruchu jest słabą stroną zarządzania drogami i ruchem drogowym w Polsce. W referacie przedstawiono sposób usystematyzowanego podejścia do struktury i organizacji takiego zarządzania bazując w tym na dotychczasowym doświadczeniu uzyskanym przy tworzeniu regionalnych programów poprawy brd w Polsce.
-
Evaluation of effectiveness of hydrated lime additive in protecting asphalt concrete against water and frost
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań laboratoryjnych odporności betonu asfaltowego z dodatkiem wapna hydratyzowanego na działanie wody i mrozu. Niszczące oddziaływanie wody i mrozu oceniano przez zestawienie wytrzymałości na pośrednie rozciąganie i modułu sztywnosci sprężystej przed i po laboratoryjnej symulacji działania wody i mrozu zmodyfikowaną metodą Lottmana. Działanie 2 środków adhezyjnych (wapna hydratyzowanego i aminu tłuszczowego)...
-
Efektywność działania wapna hydratyzowanego w betonie asfaltowym
PublikacjaW artykule przedstawiono ocenę efektywności działania wapna hydratyzowanego w betonie asfaltowym na podstawie analizy wyników badań laboratoryjnych i terenowych z odcinka doświadczalnego. Wykonano badania odporności na działanie wody i mrozu, odporności na deformacje trwałe oraz oceny stanu nawierzchni, równości poprzecznej i szorstkości odcinka doświadczalnego, gdzie w dwóch sekcjach odpowiednio wbudowano beton asfaltowy z dodatkiem...
-
Dodatek wapna hydratyzowanego jako środka adhezyjnego do mieszanek mineralno-asfaltowych
PublikacjaW artykule omówiono rolę wapna hydratyzowanego dodawanego do mieszanek mineralno-asfaltowych. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych odporności betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Przedstawiono wyniki badań terenowych weryfikujących działanie wapna hydratyzowanego w mieszankach mineralno-asfaltowych. Stwierdzono, że wapno hydratyzowane jest znakomitym środkiem adhezyjnym i zwiększa odporność betonu asfaltowego na...
-
Determination of CWR track's durability characteristics
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań nad wyznaczaniem sił osiowych w szynie kolejowej z zastosowaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Badania przeprowadzone na stacjonarnym stanowisku badawczym wykazały, że siłę podłużną w szynie można znacznie dokładniej określić na podstawie zmiany nie pionowej, lecz poziomej siły poprzecznej. Pozwoliło to właściwie ukierunkować prace nad określaniem sił osiowych w szynach toru...
-
Detekcja i lokalizacja wybranych uszkodzeń falownikowego układu napędowego
PublikacjaW artykule przedstawiono dwa algorytmy diagnostyki napędu elektrycznego z falownikiem napięcia. Pierwszy z nich jest przeznaczony do diagnostyki uszkodzeń polegających na braku przewodzenia tranzystorów. Opiera się na analizie trajektorii wektora przestrzennego prądu. Za pomocą drugiego algorytmu możliwe jest wykrycie uszkodzeń sieci zasilającej lub prostownika. W tym celu wykorzystywany jest stosunek drugiej do szóstej harmonicznej...
-
Bezpieczeństwo ruchu drogowego na arteriach miejskich.
PublikacjaBezpieczeństwo ruchu na arteriach miejskich jest bardzo istotnym problemem, gdyż na tych ulicach skupia się najwięcej wypadków i ich ofiar. Aglomeracje miejskie i powiaty grodzkie mają do odegrania istotną rolę w zmniejszeniu liczby śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce, co jest elementem Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005. W niniejszej pracy przedstawiono wstępne wyniki badań czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego,...
-
Audyt brd w Polsce - stan istniejący i perspektywy rozwoju
PublikacjaPrezentacja przeźroczy. Istota audytu brd, cele audytu, zalozone etapy audytu brd w Polsce, dotychczasowe działania na rzecz wprowadzenia audytu brd, dalsze działania.
-
Adaptacyjna kompensacja zniekształceń napięcia wyjściowego falownika z modulacją szerokosci impulsów
PublikacjaW artykule przedstawiono nową metodę kompensacji zniekształceń napięcia wyjściowego falownika. Metody polega na automatycznym wyznaczaniu parametrów zaproponowanego modelu napięcia zniekształceń, bez konieczności przeprowadzania szeregu kłopotliwych pomiarów. Jakość kompensacji jest na bieżąco oceniana na podstawie wskaźnika zniekształceń harmonicznych prądu fazowego. Metoda zapewnia mały poziom zniekształceń liniowych i nieliniowych...
Rok 2004
-
Wpływ struktury sieci ulicznej na sprawność i efektywność funkcjonowania transportu indywidualnego w miastach.
PublikacjaW niniejszym referacie przedstawiono wyniki analiz wpływu stosowania wybranych środków racjonalnej polityki transportowej na sprawność i efektywność funkcjonowania transportu indywidualnego. Analizami objęto ponad dwieście scenariuszy kierunków przekształceń sieci ulicznej, w których uwzględniono szereg wariantów modernizacji skrzyżowań w mieście modelowym dla różnych wariantów zagospodarowania przestrzennego oraz kilku scenariuszy...
-
Wpływ skrępowania bocznego w pełzaniu dynamicznym na wyniki badań betonów asfaltowych.
PublikacjaW artykule przedsatwiono wpływ skrępownia bocznego w pełzaniu dynamicznym. Badania przeprowadzane bez skrępowania bocznego przeceniają rolę asfaltu w betonie asfaltowym natomiast niedoceniają wpływu rodzaju kruszywa. Badania ze skrępowaniem bocznym uwzględniają wpływ zarówno asfaltu jak i kruszywa. Dodatkowo, badania ze skrępowaniem, w lepszym stopniu modelują prace betonu asfaltowego w nawierzchni asfaltowej. W artykule ponadto...