Publications
Filters
total: 469
Catalog Publications
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublicationPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Systemy zarządzania jakością - stan unormowania w rodzinie ISO 9000
PublicationPrzedstawiono najważniejsze fakty związane z normatywnymi systemami zarządzania jakością wg ISO 9000. Wskazano pozytywne kierunki ewolucji norm oraz zagadnienia istotne dla różnych działów gospodarki, w tym w sektorze małych i średnich firm.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001
PublicationPrzedstawiono koncepcję wdrażania procesowego podejścia do zarządzania jakością, w tym pierwsze trzy etapy tego podejścia: zrozumienie procesów, ich identyfikacja i określenie powiązań między nimi.
-
Lean Quality Management
PublicationPostrzeganie przedsiębiorstwa przez pryzmat zachodzących w nim procesów powoduje powstanie dynamicznego obrazu zmian zachodzących w firmie. W wyniku takiego spojrzenia obserwator wykracza poza funkcjonalny układ struktur uzyskując możliwość pełniejszej weryfikacji skuteczności licznych, powiązanych ze sobą działań przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji o ich doskonaleniu. Kierunki tego doskonalenia to takie budowanie sekwencji...
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością. Część II - opis, nadzorowanie i doskonalenie procesów
PublicationPrzedstawiono kolejne 3 etapy tworzące metodykę wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością - opis przebiegu, bieżące nadzorowanie oraz doskonalenie procesów w firmie.
-
Metody oceny wyników usprawniania działalności operacyjnej (przykład zasto-sowań)
PublicationArtykuł omawia warunki, jakie należy spełniać przy doborze miar i procesie dokonywania pomiaru efektów usprawniania działalności operacyjnej. Prezentuje metody oceny wyników działalności operacyjnej, wśród których znaczące miejsce ma zdolność produkcyjna, produktywność, przepustowość i skuteczność. Wskazuje również na potrzebę powiązania miar z celami całego przedsiębiorstwa.
-
Zintegrowany System Informatyczny Klasy ERP - planowanie zasobów przedsiębiorstwa.
Publication...
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublicationKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Wdrażanie zorientowanego procesowo systemu zarządzania jakością w małej organizacji - studium przypadku.
PublicationW artykule podano na przykładzie małej organizacji informacje dotyczące praktycznego zastosowania opisanej w dwóch poprzednich numerach Q jakości metodyki wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
Zmiana w przedsiębiorstwie. W: Inżynieria zarządzania przedsięwzięciami. Red. L. Zawadzka.Gdańsk: P. Gdań.**2003 s. 106-114, 2 rys. bibliogr. 8 poz.
PublicationObecna sytuacja polskich przedsiębiorstw jest niezwykle trudna. Zmienne otoczenie w postaci coraz większej konkurencji, zmienne przepisy prawa, zmiany granic Unii Europejskiej, a także trudności w ściąganiu należności powodują destabilizację przedsiębiorstwa. Często ta chwiejność przedsiębiorstwa przeradza się w jej upadek.Dokonując badań zmian zachodzących w przedsiębiorstwach zauważyłam, że próbują one różnymi metodami nadążyć...
-
Rozwój metod modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją.
PublicationW niniejszym rozdziale określono główne czynniki które wpływają na proces modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją. Dla każdego z wyróżnionych czynników przedstawono również rozwój ukształtowanych w wyniku modelowania technik i metod wspomagających produkcję.
-
Zalecenia dotyczące zarządzania procesowego w systemach jakości małych firm - etap planowania.
PublicationArtykuł przedstawia założenia i zasadnicze elementy metodyki zarządzania procesami w systemach jakości, dostosowanej do specyfiki małych organizacji. Szczegółowo omówiono etap planowania zarządzania procesami.
-
System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie. Dokumentacja. Wdrażanie. Audit.
PublicationKsiążka w kompleksowy sposób przedstawia wymagania normatywnego systemu jakości wg ISO 9001 z szczególnym uwzględnieniem specyfiki małych organizacji. Główny nacisk położono na procesowe podejście do zarządzania jakością w małych organizacjach, co odzwierciedla oryginalna metodyka wdrażania. Książka przedstawia wiele praktycznych rozwiązań, które powinny ułatwić projektowanie systemu jakości. Dodatkowo zawarto zalecenia przydatne...
-
Quality monitoring of therapeutic processes in small treatment center for children
PublicationW artykule przedstawiono specyfikę oraz opis zasad nadzorowania procesów terapeutycznych w ramach systemu zarzadzania jakością w małej placówce służby zdrowia.
-
Powiązanie dokumentacji systemowej z procesami - przykład rozwiązania dla małych firm.
PublicationW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia struktury dokumentacji w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością opartego na podejściu procesowym.
-
Podstawy ustalania zakresu systemu zarządzania jakością.
PublicationW artykule przedstawiono informacje dotyczące zasad, którymi należy kierować się ustalając zakres działalności organizacji objęty systemem zarządzania jakością. Omówiono problematykę procesów zlecanych innym organizacjom na zasadzie outsourcing'u, w tym głównie lokalizacja i zasady nadzorowania tych procesów zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001.
-
Monitorowanie procesów terapeutycznych w systemie zarządzania jakością SPOTiR w Kwidzynie.
PublicationArtykuł przedstawia opis wdrażania i funkcjonowania wybranych procesów w ramach systemu zarządzania jakością w małej organizacji świadczącej usługi zdrowotne.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania. Wyd. 2
PublicationKsiążka przedstawia podstawy oraz wymagania dotyczące trzech najczęściej stosowanych w praktyce normatywnych systemów zarządzania - jakością (ISO 9001), środowiskiem (ISO 14001) oraz BHP (PN-N 18001). Omówiono podobieństwa i różnice tych systemów wskazując kontekst ich integracji w jednym systemie zarządzania. W wydaniu drugim (wydanie I -2003r.) wprowadzono uzupełnienia i korekty związane ze zmianami w omawianych standardach.
-
Nagrody jakości oparte na europejskim modelu doskonałości EFQM.
PublicationW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z nagrodami jakości opartymi na Europejskim Modelu Doskonałości EFQM. Omówione zostały kryteria oraz podział punktów przyznawanych poszczególnym kryteriom. Przedstawiono również zasady przyznawania zarówno Europejskiej Nagrody Jakości jak i Polskiej Nagrody Jakości.
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublicationArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażniu systemu zarządzania jakością w administracji publicznej [online].
PublicationW publikacji omówiono kryteria, które warunkują wdrożenie systemu zarządzania jakością w polskich urzędach administracji samorzadowej.Przedstawiono także czynniki stanowiące potencjał doskonalenia tego systemu.
-
Process management planning in ISO 9001 QMS of small companies.
PublicationPaper presents the key elements of process oriented methodology of ISO 9000 QMS implementation designed for SMEs. Particular attention has been paid to present simple documentation structure and its relation to the process approach to quality management.
-
Ekspert wyjaśnia: Jak wyzwolić aktywność urzędników
PublicationArtykuł przedstawia podstawowe korzyści płynące z wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego systemu zarządznia jakością wg normy ISO 9001 oraz czynniki, które te korzyści warunkują,
-
Jak zorganizować zapisy i prowadzić nadzorowanie dokumentacji systemu zarządzania jakością.
PublicationW artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące zapisów oraz zasad nadzorowania dokumentacji i zapisów w systemach zarządzania jakością. Artykuł zawiera także praktyczne wskazówki, jak, w prosty sposób, stworzyć strukturę dokumentacji, zharmonizowaną z podejściem procesowym do zarządzania jakoscią.
-
Wdrażanie, nadzorowanie i doskonalenie procesów.
PublicationW artykule omówiono kolejne elmenty metodyki zarządzania procesowego w ramach systemu jakości, przeznaczonej dla małych organizacji. Wskazano relacje pomiędzy strukturą procesową a strukturą dokumentacji systemowej.
-
Uzasadnione wyłączenia niektórych wymagań normy ISO 9001.
PublicationArtykuł przedstawia rozważania związane z definiowaniem zakresu działań firmy objętych systemem jakości.Przedstawiono informacje dotyczące tzw. uzasadnionych wyłączeń niektórych wymagań normy ISO 9001. Omówiono podstawy tych wyłaczeń, wskazówki interpretacyjne i przykłady rozwiązań.
-
Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku
PublicationArtykuł przedstawia zastosowane w małym przedsiebiorstwie produkcyjno-usługowym podejście do wdrażania systemu zarządzania jakością oparte na identyfikacji oczekiwań i sugestii pracowników róznych szczebli.
-
Analiza porównawcza wybranych metod planowania i sterowania produkcją
PublicationNiniejszy artukuł ma charakter przeglądowy i dotyczy problematyki planowania i sterowania produkcją w dyskretnych systemach przemysłowych. Została w nim przedstawiona krótka charakterystyka wybranych metod planowania i sterowania produkcją oraz dokonana analiza porównawcza wybranych systemów, zarówno z punkt widzenia istoty funkcjonowania, jak i kryteriów o charakterze organizacyjnym i wymagań rynku.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublicationW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
-
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Zagadnienia ogólne
PublicationPrzedstawiono odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące ogólnych zagadnień związanych z systemami zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000.
-
Niezgodności stwierdzane w trakcie certyfikacji systemów jakości małych organizacji
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących głównych kategorii problemów wykrywanych przez auditorów jednostek certyfikujących w trakcie certyfikacji systemów jakości zgodnych wg normy ISO 9001 w małych organizacjach różnych sektorów zatrudniających do 50 pracowników.
-
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
PublicationW artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2003 i 2004 dotyczących problemów i oczekiwań małych organizacji związanych ze szkoleniami w zakresie systemów zarządzania jakością.
-
Audit wewnętrzny procesów systemu zarządzania jakością. Perspektywa małych organizacji
PublicationPrzedstawio metodykę auditowania procesów systemów zarzadzania jakością oraz specyficzne uwarunkowania z tym związane występujące wmałych organizacjach.
-
Inżynieria Jakości '05
PublicationArtykuł zawiera informacje dotyczące III edycji cyklicznej konferencji naukowej Inżynieria Jakości organizowanej przez Zespół Inżynierii Jakości i Metrologii Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono zawartość poszczególnych sesji tematycznych, prelegentów oraz najważniejsze wnioski obrazujące trendy we współczesnej wiedzy o jakości.
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublicationW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Algorytmy planowania i sterowania realizacją zadań produkcyjnych z wykorzystaniem teorii ograniczeń
PublicationNiniejszy rozdział dotyczy tematyki planowania i sterowania produkcją zgodniiie z Teorią Ograniczeń (TOC). Przedstawiono w nim założenia i etapy zarzadzania produkcją zdefiniowane prze TOC. Zaprezentowano etapy planowania i sterowania produkcją zgodnie z metodą Werbel-Bufor-Lina. Przedstawiono również,oparty na metodzie analitycznej, szczegółowy algorytm harmonogramowania zadań, wraz z przykładem jego realizacji. Algorytm ten pozwala...
-
Odpowiedzialność kierownictwa i zarządzanie zasobami w kontekście auditu systemu jakości
PublicationW artykule przedstawiono zalecenia dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 związane z dwoma grupami wymagań tej normy - Odpowiedzialnością kierownictwa oraz Zarządzaniem zasobami.
-
Zalecenia dotyczące auditowania obszaru realizacji wyrobu/usługi
PublicationW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w obszarze wymagań rozdziału 7 normy - Realizacja wyrobu. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę małych organizacji oraz relacje z podejściem procesowym.
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Podejście procesowe
PublicationW ramach odpowiedzi na typowe pytania związane z normami ISO serii 9000 przedstawiono zagadnienie podejścia procesowego w zarządzaniu jakością.
-
Wykorzystanie podejścia procesowego przy tworzeniu księgi jakości
PublicationPrzedstawio zweryfikowaną w trakcie wielu projektów wdrozeniowych metodę opracowywania księgi systemu zarządzania jakością oraz tworzenia czytelnych powiązań pomiedzy księgą jakością a pozostałymi elementami struktury dokumentacji.
-
Klasyfikacja kosztów jakości w podmiotach gospodarczych
PublicationNiniejszy rozdział przedstawia ważne aspekty związane z klasyfikacją kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Pokrótce omówiono najczęstsze definicje kosztów jakości, pokazujące zmieniające się podejście w przeszłości do tego tematu, jak i modele klasyfikacji kosztów jakości. Przedstawione zostały również aspekty związane z prowadzeniem rachunku i analizą kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Wskazano trudności prowadzenia...
-
Poland: Quality Monitoring of Therapeutic Processes in a Small Treatment Center for Children
PublicationThis article presents the case of the first ISO 9001:2000-certified small healthcare organization (the Center for Therapy and Rehabilitation) providing therapeutic and rehabilitation services for disabled children in Northern Poland. Elements of the process-oriented healthcare quality system implementation, initial benefits, and the organization's quality system structure and process descriptions are described. Particular attention...
-
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni
Publication -
Managing Quality Contests Based on Excellence Model at the Local Level. Selected Conditions and Problems – Case Study
PublicationThe aim of this article was to present characteristic phenomena accompanying competitions for quality awards based on the use of the organizational excellence models implemented at the regional level. Typical problems were identified, the understanding of which allows for a better use of the idea of excellence to raise the overall level of maturity of organizations aspiring to quality awards at every level. The results of self-assessment...
-
LEAN MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. HOW TO BEGIN?
PublicationThe objective of this article is to present an outline of a concept aimed at identifying the possibilities of using Lean Management foundations in determining the sources of irregularities occurring in university processes from the perspective of various stakeholder groups. A research methodology is presented that creates the basis for initiating programmes modernising university processes in line with the principles of the LM...
-
Technological Capability and Absorptive Capacity Dynamics through Cluster Organizations, In: Sekliuckienė J., Susnienė R. (Eds). AIB-CEE 2019. Book of abstracts (pp. 127), 6th Academy of International Business Central Eastern European (AIB-CEE) chapter annual conference: „International business in the dynamic environment: changes in digitalization, innovation and entrepreneurship”, Kaunas University of Technology, Lithuania, September 25-27 (eISBN 9786090216378)
PublicationThe purpose of the paper is to portrait how members of cluster organizations (COs) perceive the role of clusters in enabling them accumulation of technological capability significant for their innovation. The authors report the findings from the qualitative study based on analysis of four COs from the metal and the highly internationalized ICT industry that concerns the role of knowledge and other cluster benefits in technological...
-
KM Challenges in Small KIBS Companies: Multi-case Analysis in Two Countries
PublicationKnowledge Intensive Business Services (KIBS) – i.e. companies like e.g. computer services, consulting, engineering, business communication, and R&D support - are key players in the modern economies. They stimulate the innovativeness of businesses and societies. Their competitiveness is based on knowledge, which is their key production factor and also the kind of “goods” they sell. The large majority of KIBS companies have a small...
-
The possibility of the application of a potentiometric sensor with all-solid-state electrodes for the quality control of different natural waters
PublicationThe quality of various natural waters was examined by a new potentiometric sensor with six all solid state electrodes containing an appropriate lipophilic compound in a polymer membrane. Physicochemical parameters such as conductivity and acidity of tested waters were also tested. All waters were neutral or slightly alkaline and contained different ions (e.g., Cl–) due to the place of their sampling (a coastal zone and a moraine...
-
HOW TO ASSESS THE MATURITY OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES TO LEAN SIX SIGMA PROJECTS
PublicationThis article describes the considerations for the implementation of the Lean Six Sigma (LSS) methodology in small and medium-sized enterprises. Pilot research was conducted in Polish and French SMEs (nine Polish and nine French enterprises from the service and production sectors) referring to the context of the implementation and application of the Lean Six Sigma concept. The studies led to the identification of the motives, needs,...
-
Assessment of the Small Enterprise’s Maturity to Improvement Projects Based on the Lean Six Sigma Concept
PublicationThis paper explores the methodology to assess the maturity of small enterprise of building masonry sector to implement integrated approach of Lean Six Sigma. For this purpose survey data from senior managers were used. Quantitative method of the case organization’s needs and capabilities in the scope of Lean Six Sigma project implementation was applied. The value of maturity indicator for Lean Six Sigma projects dedicated to the...