ISSN:
eISSN:
Strona www:
Wydawca:
Dyscypliny:
- automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
- inżynieria lądowa, geodezja i transport (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
- inżynieria mechaniczna (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
- inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
Punkty Ministerialne: Pomoc
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
Rok 2024 | 100 | Ministerialna lista czasopism punktowanych 2024 |
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
2024 | 100 | Ministerialna lista czasopism punktowanych 2024 |
2023 | 100 | Lista ministerialna czasopism punktowanych 2023 |
2022 | 100 | Lista ministerialna czasopism punktowanych (2019-2022) |
2021 | 100 | Lista ministerialna czasopism punktowanych (2019-2022) |
2020 | 100 | Lista ministerialna czasopism punktowanych (2019-2022) |
2019 | 100 | Lista ministerialna czasopism punktowanych (2019-2022) |
2018 | 20 | A |
2017 | 20 | A |
2016 | 20 | A |
2015 | 20 | A |
2014 | 15 | A |
2013 | 15 | A |
2012 | 20 | A |
2011 | 20 | A |
2010 | 9 | B |
Model czasopisma:
Punkty CiteScore:
Rok | Punkty |
---|---|
Rok 2022 | 3.4 |
Rok | Punkty |
---|---|
2022 | 3.4 |
2021 | 2.6 |
2020 | 2.6 |
2019 | 2.4 |
2018 | 1.7 |
2017 | 1.2 |
2016 | 1.1 |
2015 | 0.8 |
2014 | 0.7 |
2013 | 0.6 |
2012 | 0.6 |
2011 | 0.4 |
Impact Factor:
Polityka wydawnicza:
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
- Informacja o polityce wydawniczej
- https://journal.mostwiedzy.pl/pmr/copyrights otwiera się w nowej karcie
- Informacja o warunkach samoarchiwizacji
- Zawarta w licencji
- Czy czasopismo pozwala na samoarchiwizację
- Tak - bez ograniczeń
- Informacje o polityce dot. danych badawczych
- brak danych
- Embargo w miesiącach
- brak embargo
- Informacje dodatkowe
-
Indeksowane w DOAJ
Przy udostępnianiu / rozpowszechnianiu należy podać źródło oryginału i DOI.
Do 14.05.2020 r. obowiązywała licencja CC BY-NC-ND 4.0.
Sherpa Romeo:
Prace opublikowane w tym czasopiśmie
Filtry
wszystkich: 440
Katalog Czasopism
-
Advanced coating of Tank Interior as means of Rising Environmental Safety of Tankers/RIM technology
Publikacja -
Results of acoustic emission tests of corrosion protection degree of ship steel tanks covered by means of protective coatings (Phase I)
PublikacjaThis paper presents methods and results of the 1st series of tests of acoustic emission (AE) signals, aimed at assessing degree of corrosion protection of a tank made of hull structural steel, protected by means of a protective coating combined from polyurethane layer and concrete filler. The tests were carried outin compliance with a method specially elaborated for application to the work in question. In the method were used requirements...
-
Multihull vessel excitations in stochastic formulation
PublikacjaPraca dotyczy określania wymuszeń wielokadłubowej jednostki pływającej w ujęciu stochastycznym. Wymuszenia ruchu jednostek pływających pochodzą od ruchu fal morskich i działania wiatru. Najczęściej jest to falowanie nieregularne i dlatego w badaniach dynamiki takich jednostek zakłada się, że proces falowania ma charakter probabilistyczny. Przeprowadzono analizę dynamiki jednostki wielokadłubowej na liniowym modelu, na który działa...
-
A method for analysing ram pressure characteristics of impeller pump rotor
PublikacjaW pracy przedstawiono metodę wyznaczania kąta wypływu strumienia z wirnika w oparciu o określoną eksperymentalnie charakterystykę ciśnienia w funkcji natężenia przepływu. Metoda może być wykorzystana do określenia kąta napływu na palisadę łopatkową za kołem wirnikowym w sytuacji braku mozliwości jego pomiaru.
-
Influence of Material Thickness on the Ductile Fracture of Steel Plates for Shipbuilding
PublikacjaIn the shipbuilding industry, the risk of brittle fractures is relatively high because some units operate in arctic or subarcticzones and use high thickness (up to 100 mm) steel plates in their structures. This risk is limited by employing certifiedmaterials with a specific impact strength, determined using the Charpy method (for a given design temperature) and byexercising control over the welding processes (technology qualification,...
-
Application of theory of semi-Markov processes to determining distribution of probabilistic process of marine accidents resulting from colission of ships
PublikacjaIn this paper is presented possible application of the theory of semi-Markov processes to elaborating an eight-state model of the process of occurrence of serviceability state and unserviceability states of sea-going ships making critical manoeuvres during their entering and leaving the ports. In the analysis it was taken into account that sea-going ships are in service for a very long time t (t → ∞). The model was elaborated to...
-
Design of Inner Gate for CRIST Shipyard Dry Dock
PublikacjaThe paper deals with a removable steel inner gate which was designed to separate two parts of a dry dock of about 70 m in width and 380 m in length. The gate allows for independent assembly of ship structures in two separated parts of the dock. The fore part of the dock can be flooded while the after part is dry. Tthe gate was designed by IDEK Company Ltd in 2011 and it was soon constructed and used by CRIST Shipyard in Gdynia.
-
The Quick Measure of a Nurbs Surface Curvature for Accurate Triangular Meshing
PublikacjaNURBS surfaces are the most widely used surfaces for three-dimensional models in CAD/CAE programs. As a model for FEM calculation is prepared with a CAD program it is inevitable to mesh it finally. There are many algorithms for meshing planar regions. Some of them may be used for meshing surfaces but it is necessary to take the curvature of the surface under consideration to avoid poor quality mesh. The mesh must be denser in the...
-
Effect of microstructure on mechanical properties and corrosion resistance of 2205 duplex stainless steel
PublikacjaThis paper presents results of the research on impact of microstructure of austenitic-ferritic steel of duplex type on its mechanical properties and susceptibility to stress corrosion cracking. As showed, improper processing technologies more and more often used in shipbuilding industry for plates and other half-finished products made of duplex steel may cause significant lowering their properties, which frequently makes their...
-
Effect of the working liquid compressibility on the picture of volumetric and mechanical losses in a high pressure displacement pump used in a hydrostatic drive. Part I Energy losses in a drive system, volumetric losses in a pump
PublikacjaŚciśliwość cieczy roboczej może znacząco zmienić wartości i proporcje współczynników strat objętościowych i mechanicznych w pompie wyporowej zastosowanej w układzie napędu hydrostatycznego. Wpływ ten jest szczególnie widoczny w trakcie pracy pod wysokim ciśnieniem a także wówczas, gdy występuje zapowietrzenie cieczy roboczej. W części I przedstawiono wykres zaproponowany przez autora, wzrostu mocy w układzie napędu hydrostatycznego...
-
A parametric method for preliminary determination of underwater vehiclesdeadweight
Publikacja -
Assessment of possible application of water lubricated sintered brass slide bearing for marine propeller shaft
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych smarowanego wodą łożyska poprzecznego z panwią wykonaną ze spieku brązu.Przedstawiono wyniki pomiarów rozkładu ciśnienia w filmie smarnym, trajektorie osi wału oraz oporów ruchu.Przeprowadzono ocenę przydatności tego typu łożyska do łożyskowania okrętowych wałów śrubowych.
-
Multi-stage magnetic-fluid seals for operating in water - life test procedure, test stand and research results
PublikacjaThe edge criteria for magnetic-fluid seals durability research are critical for the seal'stechnological usefulness. The magnetic fluid seal technology in water is much moredifficult technological problem in comparison to gas or vacuum environment. There isalways problem with immediate contact between magnetic fluid and the environmentaluninspected liquids. In the paper are presented ways of experiments definitions carried outwith...
-
An integrated hydraulic drive system of a novel device for launching lifeboats from large passenger ship
PublikacjaArtykuł przedstawia zintegrowany układ napędu i sterowania hydraulicznego systemu ewakuacyjnego składającego się z wyciągu łańcuchowego z zamocowanymi na nim łodziami ratunkowymi oraz furto-rampy rufowej. Zastosowana tu furto-rampa z elementem wypornościowym umożliwia zwiększenie jej funkcji do samoczynnego dostosowania kąta jej wychylenia roboczego w przypadku znacznego przegłębienia statku na dziób. Przedstawiony układ hydrauliczny...
-
Influence of pitting corrosion on strength of steel ships and offshore structures
PublikacjaPraca dotyczy wpływu korozji wżerowej na własności mechaniczne stali o zwykłej i podwyższonej wytrzymałości oraz na wytrzymałość stalowych konstrukcji przy obciążeniach statycznych i quasi- statycznych. Artykuł oparty jest głównie na japońskich publikacjach. W próbie rozciągania, korozja wżerowa obniża nieznacznie obciążenie odpowiadające granicy plastyczności Re(nieznacznie) i wytrzymałości na rozciąganie Rm (silniej, redukuje...
-
DESIGN OF THE DUAL CONSTELLATION GPS/GALILEO MOBILE DEVICE FOR IMPROVING NAVIGATION OF THE VISUALLY IMPAIRED IN AN URBAN AREA, POLISH MARITIME RESEARCH
PublikacjaThe article discusses damages of essential tribological associations in crankshaft and piston systems of large power two-stroke engines used as main engines, which take place during transport tasks performed by those ships. Difficulties are named which make preventing those damages impossible, despite the fact that the technical state of engines of this type is identified with the aid of complex diagnostic systems making use of...
-
Blade Section Prpfile Array Lifting Surface Design Method for Marine Screw Propeller Blade
PublikacjaThe lifting surface model is widely used in screw propeller design and analysis applications. It serves as a reliable tool for determination of the propeller blade mean line and pitch distribution. The main idea of this application was to determine the blade shape that would satisfy the kinematic boundary condition on its surface with the prescribed bound circulation distribution over it. In this paper a simplified lifting surface...
-
Operating and economical conditions of cooling water control for marine steam turbines condensers
PublikacjaW pracy dokonano analizy ekonomicznej i eksploatacyjnej sterowania pracą pomp wody chłodzącej skraplacze turbin okrętowych. Wzięto pod uwagę cechy konstrukcyjne pomp wody chłodzącej skraplacze główne i najnowsze wyniki badań dla takich pomp w zastosowaniach lądowych. Uwagę skupiono przede wszystkim na turbinowych parowych siłowniach okrętowych.
-
Robust Model Predictive Control for Autonomous Underwater Vehicle–Manipulator System with Fuzzy Compensator
PublikacjaThis paper proposes an improved Model Predictive Control (MPC) approach including a fuzzy compensator in order totrack desired trajectories of autonomous Underwater Vehicle Manipulator Systems (UVMS). The tracking performancecan be affected by robot dynamical model uncertainties and applied external disturbances. Nevertheless, the MPCas a known proficient nonlinear control approach should be improved by the...
-
ENERGY ANALYSIS OF PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART I TESTING SIGNIFICANCE OF INFLUENCE OF SHAFT MATERIAL FATIGUE EXCITATION PARAMETERS
PublikacjaThe article discusses the problem of mathematical modelling of energy conversion processes in a rotating mechanical system for the purpose of identifying fatigue states of propulsion shafts in this system. A simplified physical model of the analysed system, constructed in an appropriate scale, has made the basis for the experimental research. The research programme took into consideration mechanical fatigue excitation of the model...
-
The propagation of the waves in the CTO S.A. towing tank
PublikacjaThe paper presents the results of research focused on the wave propagation in the CTO S.A. deepwater towing tank. In the scope of paper, the wavemaker transfer function was determined for regular waves, based on the Biésel Transfer Function and further for irregular waves, based on Hasselman model of nonlinear energy transfer. The phenomena: wave damping, wave breakdown and wave reflection, were measured, analyzed and mathematically...
-
Laboratory test rig for examining aggregate mining from seabed using the AIRLIFT method
PublikacjaThe use of the Airlift method for transporting the mined aggregate from the seabed to the deck of the mining ship is an alternative for presently used solutions, such as suction pumps or scoop transport for instance. Building the laboratory test rig was preceded by tests in natural conditions. The rig was designed in such a way as to model these conditions as close as possible, and to have potential for further development
-
SELECTED COMBINED POWER SYSTEMS CONSISTED OF SELFIGNITION ENGINE AND STEAM TURBINE
PublikacjaThis paper presents optimization of selected combined diesel engine-steam turbine systems. Two systems: the system combined with waste heat one-pressure boiler only and its version containing additionally low-pressure boiler proper feeding degasifier and the system of two-pressure cycle, were taken into considerations. Their surplus values of power output and efficiency associated with utilization of waste heat contained in piston...
-
Sandwich panels in shipbuilding
PublikacjaW publikacji przedstawiono charakterystykę i podstawowe własności nowego tworzywa dla konstrukcji statku jakim są stalowe, spawane laserowo panele typu sandwich. Omówiono podstawowe zalety nowego typu konstrukcji, przedstawiono problemy wynikające z jej stosowania.
-
Investigation of motion of the lifeboat lowered from ship's deck
PublikacjaW pracy przedstawiono model obliczeniowy oraz różniczkowe równania ruchu łodzi ratowniczej, opuszczanej z pokładu statku kołyszącego się na fali. Równania całkowano numerycznie. Opracowany na ich podstawie program komputerowy umożliwia wyznaczanie trajektorii oraz innych parametrów ruchu opusz¬czanej łodzi w funkcji czasu, dla różnych zadanych kołysań statku, a także obliczenie sił działających na łódź oraz znajdujących się...
-
Comparative analysis of selected design variants of propulsion system for an inland waterways ship
PublikacjaW pracy zaprezentowano założenia projektowe i wstępną analizę porównawczą dwóch wariantów napędu śródlądowego statku pasażerskiego. Pierwsze rozwiązanie to wariant z przekładnią elektryczną, drugie natomiast, to wariant z przekładnią hydrostatyczną.
-
Scale effects in cavitation experiments with marine propeller models
PublikacjaPraca zawiera przegląd specyficznych efektów skali występujących w badaniach kawitacyjnych modeli śrub okrętowych oraz analizę ich wpływu na prognozowane osiągi śrub okrętowych w skali rzeczywistej.
-
Fatigue life tests of steel laser-welded sandwich structures
PublikacjaW publikacji zaprezentowano rezultaty systematycznych badań trwałości zmęczeniowej elementarnych połączeń wykonanych techniką spawania laserowego dla różnych wariantów geometrii złącz. Pokazano uzyskane wyniki i ich aproksymację, porównano uzyskane rezultaty dla różnych geometrii.
-
A model of occurrence of the situations endangering inland waterways passanger ships and the environment
PublikacjaZaproponowano czterostanowy semimarkowski model pojawiania się sytuacji zagrażających pasażerskim statkom śródlądowym. Model ten został opracowany w formie semimarkowskiego procesu dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie, którego wartościami są rodzaje stanów, interpretowanych jako sytuacje: normalna, skomplikowana, niebezpieczna oraz awaryjna. Zobrazowano przykładową realizację procesu zmian sytuacji, jakie mogą pojawić się...
-
Tests of local strains in steel laser - welded sandwich structure
PublikacjaW publikacji zaprezentowano rezultaty badań odkształceń w strefie spoiny laserowej konstrukcji sandwich. Pokazano obiekt badań, metodykę i oprzyrządowanie oraz proces rejestracji. Przedstawiono uzyskane wyniki i wnioski z nich wypływające.
-
Problems of strength modelling of steel sandwich panels under in-plate load
PublikacjaW pracy omówiono zagadnienia wytrzymałości statycznej stalowych paneli typu sandwich spawanych laserowo. Omówiono charakterystyki sztywności podczas zginania, przedstawiono zachowanie pod obciążeniem równomiernie rozłożonym a także sposób niszczenia pod obciążeniem ściskającym. Omówiono możliwości stosowania takich konstrukcji na podstawie wniosków z badań.
-
Strength assessment of a version of joint of sandwich panels
PublikacjaW pracy przedstawiono propozycję optymalizacji wariantu połączenia doczołowego stalowych paneli typu ''sandwich''. Przedstawiono wyniki analizy numerycznej rozkładów naprężeń dla wielu wariantów geometrii proponowanego połączenia.
-
Fatigue life of steel, laser welded panels
PublikacjaW publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące możliwości analizy trwałości zmęczeniowej stalowyxh paneli spawanych laserowo typu sandwich. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych w skali naturalnej a także krzywe projektowe uzyskane na podstawie systematycznych badań połączeń elementarnych spawanych laserowo. Na podstawie przedstawionych i uogólnionych wyników pokazano propozycję metodyki szacowania trwałości zmęczeniowej...
-
FEM strength analysis of sandwich panels for ship structure applications
PublikacjaW publikacji zaprezentowano wyniki analizy numerycznej stalowego panelu sandwich obciążonego siłami ściskającymi wzdłuż laserowo spawanych usztywnień. Przedstawiono sposób modelowania, pokazano i przedyskutowano uzyskane rezultaty.
-
A probabilistic concept of assessment of amount of noxious substances contained in exhaust gas emitted from self-ignition engines
PublikacjaPrzedstawiono probabilistyczną koncepcję oceny toksyczności spalin silników o zapłonie samoczynnym. Ocena taka jest istotna, ponieważ bez niej nie jest możliwe określenie walorów proekologicznych różnych środków transportowych z napędem spalinowym, w tym śródlądowych statków pasażerskich. W koncepcji tej uwzględniony został model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. Model ten przedstawiono w formie procesu semimarkowskiego,...
-
A concept of pusher - barge coupling device of two-segment ship for inland waterways and coastal service
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia projektowe i koncepcję rozwiązania konstrukcyjnego oraz napędu i sterowania urządzenia sprzęgającego pchacz i barkę dwusegmentowego statku śródlądowego i przybrzeżnego. Zaprezentowane urządzenie umożliwia zarówno sztywne połączenie, jak i wzajemne kontrolowane wychylanie obu segmentów względem siebie, co w znacznym stopni zwiększa manewrowość, a tym samym bezpieczeństwo żeglugi, zwłaszcza na wąskich...
-
Selected problems of technological preparation of production of a two-segment passenger inland waterways ship of a combined structure
PublikacjaPrzystępując do opracowania założeń do ''Ramowej technologii budowy statku rzecznego'', którego projekt powstaje w ramach zadania INCOWATRANS natknięto się na szereg problemów wynikających z odmienności i prototypowości analizowanego statku. Statek rzeczny to składajacy się z dwóch autonomicznych jednostek zespół pływający. Konstrukcja każdej z wymienionych jednostek jest konstrukcją mieszaną tj. składa się z części o konstrukcji...
-
Anchoring and mooring equipment for a two-segment inland waterways ship
PublikacjaW artykule dokonano przeglądu i analizy wyposażenia kotwiczno-cumowniczego współczesnych statków śródlądowych. Przedstawiono także propozycję takiego wyposażenia dla segmentowego statku pasażerskiego wraz z doborem i rozmieszczeniem na pokładzie poszczególnych urządzeń.
-
A design concept of main propulsion system with hydrostatic transmission gear for inland waterways ship
PublikacjaCelem analizy jest przedstawienie koncepcji napędu głównego statku oraz określenie jego sprawności całkowitej. Zrealizowanie zamierzenia przedstawionego powyżej wymaga spojrzenia na opis strat i sprawności energetycznej przekładni hydrostatycznej, uwzględniający jak najdalej idącą jego prostotę. Obraz wzajemnego wpływu strat we wszystkich elementach układu hydraulicznego okazuje się bardzo złożony. Przy założeniu koniecznych uproszczeń...
-
Design concepts of propulsion and steering system for hotel unit of two-segment inland waterways ship
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia projektowe i dwa rozwiązania koncepcyjne napędu i sterowania barki hotelowej, stanowiącej część dwusegmentowego statku śródlądowego i przybrzeżnego. Obydwa rozwiązania oparto na zastosowaniu dziobowego śrubosteru małej mocy, ze śrubą stałą umieszczoną w dyszy obrotowej. W jednym z rozwiązań śruba napędzana jest silnikiem hydraulicznym, zaś w drugim - silnikiem elektrycznym. Mechanizm obrotu kolumny...
-
A method for predicting main propulsion power for inland waterways push trains
PublikacjaPraca zawiera założenia teoretyczne i model matematyczny metody służącej do wyznaczania wstępnej, przybliżonej prognozy wielkości zapotrzebowanej mocy napędu głównego śródlądowego zestawu pchanego.
-
Design concept of a modular stage - stop - over terminal for inland waterways passenger transport on East - West routes
PublikacjaCentralne położenie Wisły i jej dorzecza w europejskim systemie wodnym, pozwala na włączenie jej do układu komunikacji wodnej Wschód - Zachód. Pozwoli to na wdrożenie systemu wodnego do celów transportu towarów ale również na wykorzystanie walorów krajobrazowo-kulturowych przyległych terenów do celów turystycznych.W oparciu o projekt nowo projektowaniej jednostki wodnej dostosowanej do śródlądowego transportu wodnego, rozważano...
-
Two design concepts of power plant for an inland waterways passenger ship intended for operating on Berlin-Kaliningrad route
PublikacjaArtykuł przedstawia dwa rozwiązania siłowni dwuczłonowego, śródlądowego statku pasażerskiego przeznaczonego na trasę Berlin-Kaliningrad. Przedstawiono projekty wstępne siłowni głównej umieszczonej na pchaczu oraz omówiono wymagania odnośnie siłowni pomocniczej umieszczonej w barce.
-
A method for predicting propeller-hull interaction, applicable to preliminary design of inland waterways ships
PublikacjaW pracy przedstawiono propozycje metody parametrycznej służącej do prognozowania charakterystyk strumienia nadążającego i ssania kadłuba okrętu o zanurzeniu bliskim głębokości akwenu. Metoda umożliwia uwzględnienie wpływu małej głębokości akwenu przy wstępnym doborze parametrów układu napędowego statków przeznaczonych do eksploatacji na wodach płytkich, np. statków śródlądowych. Model matematyczny zagadnienia wyznaczono uwzględniając...
-
Waterjet propulsion of small-draught inland waterways ships
PublikacjaPrzedstawiono aspekty napędu strugowodnego z punktu widzenia jego zastosowania na statkach żeglugi śródlądowej, zarówno zalety jak i wady (ograniczenia). Oceniono możliwości takiego zastosowania napędu strugowodnego.
-
Geographic Information System (GIS) tools for aiding development of inland waterways fleet
PublikacjaInformatyczne wspomaganie planowania i eksploatacji floty śródlądowej obejmuje szereg zagadnień, pośród których szczególnie istotne są problemy związane z analizą stanu istniejących dróg wodnych. Artykuł przedstawia koncepcję budowy modelu danych GIS dla potrzeb projektu INCOWATRANS z uwzględnieniem istniejących danych i ewentualnego wykorzystania ich przez administrację oraz innych użytkowników dróg wodnych.
-
Economical analysis of selected variants of power plant for inland waterways passenger ship intended for operating on Berlin-Kaliningrad route
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę ekonomiczną trzech wariantów siłowni śródlądowego statku pasażerskiego przeznaczonego na trasę Berlin-Królewiec. Określono koszty inwestycyjne oraz koszty zużycia paliwa przez porównywalne siłownie. Wykorzystano wskaźniki ekonomiczne: AAC oraz NPV.
-
A semi-Markov model of fuel combustion process in a Diesel engine
PublikacjaW artykule przedstawiono czterostanowy model procesu spalania w przestrzeniach roboczych (cylindrach) silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Wartościami tego procesu są stany odpowiadające powszechnie akceptowanym rodzajom spalania w tego rodzaju silnikach a mianowicie takie stany procesu jak: spalanie pełne (całkowite i zupełne), spalanie niezupełne, spalanie...
-
Use of the AHP Method for Preference Determination in Yacht Design
PublikacjaA sailing yacht is a human-centred product, the design of which revolves primarily around the wants and desires of the future owner. In most cases, these preferences are not measurable, such as a personal aesthetic feeling, or a need for comfort, speed, safety etc. The aims of this paper are to demonstrate that these preferences can be classified and represented numerically, and to show that they are correlated with the type...
-
Metody analizy zapachu
PublikacjaZmysł węchu to jeden z dwóch, oprócz smaku, zmysłów chemicznych. Istota tego zmysłu polega na umiejętności rozpoznawania i występowania zapachu określonych związków chemicznych lub ich mieszanin w otoczeniu. W artykule przedstawione zostały metody analizy zapachu m.in. metody klasycznej analizy sensorycznej, chromatografii gazowej połączonej z detekcją olfaktometryczną oraz elektroniczny nos.
-
Mathemathical model of radial passive magnetic bearing
PublikacjaIn the article mathematical radial model of passive magnetic bearings to ocean engineering units has been presented. The units application in underwater thrusters should increase propulsion systems durability and gives lower maintenance costs. The rotor of electric motor is hanging in magnetic field taken from radial passive magnetic bearings. However axial direction maintenance must be controlled with electromagnets and their...
-
An Experimental and Numerical Study of Tip Vortex Cavitation
PublikacjaArtykuł przedstawia eksperymentalne i numeryczne badanie kawitujacych wirów wierzchołkowych. Eksperymenty przeprowadzono w tunelu kawitacyjnym na modelu płata nośnego, wykonując pomiary pola prędkości wokół wiru przy pomocy metody Particle Image Velocimetry (PIV). Równolegle przeprowadzono numeryczne symulacje kawitującego wiru wierzchołkowego dla różnych parametrów przepływu. Symulacje wykonano programami Fluent i CFX, stosując...
-
Ring thruster - a preliminary optimisation study of ferrofluid seal and propeller
PublikacjaThe article reports the course of preliminary examination of a ferrofluid seal applied in liquid environment.A newly built research rig is described, and results of pressure tests performed for different shaft rotationsare discussed. Other studies carried out in the past only referred to the gas environment, while the presentexamination aims at finding an answer to the question whether magnetic liquids can be successfully used...
-
An electric ring thruster as auxiliary manoeuvring propulsion system for watercraft - construction analysis
PublikacjaThe reported project aimed at examining properties and purposefulness of use of modern electromagneticbearings for a screw propeller in a prototype version of a synchronous ring motor with rare earths magnets.Bearings of this type generate electromagnetic forces which keep the rotor in a state of levitation. Therotating machine with magnetic bearings can work in any environment which reveals diamagnetic properties(air, vacuum,...
-
Fatigue strength determination of ship structural joints. Part I - Analytical methods for determining fatigue strength of ship tructures
PublikacjaSpectacular accidents at sea which have happened for a few last years show that hull structures of contemporary sea-going ships are not perfect and must be systematically improved. Fatigue strength is one of the groups of strength problems which affect design of contemporary ship's structures and greatly contribute in their improvement process. In this paper several approaches to estimation of fatigue life of hull structural...
-
Theoretical models of the torque of mechanical losses in the pump used in a hydrostatic drive
PublikacjaPrzedstawiono modele teoretyczne i matematyczne momentu strat mechanicznych występujących w pompie o stałej teoretycznej wydajności qPt na obrót wału (o stałej teoretycznej objętości roboczej VPt) bądź o zmiennej geometrycznej wydajności qPgv na obrót wału (o zmiennej geometrycznej objętości roboczej VPgv). Modele mają służyć badaniom laboratoryjnym i symulacyjnym strat energetycznych w pompie umożliwiającym ocenę sprawności energetycznej...
-
Hydrostatic drives as safe and energy saving machines. The drive investigation method compatible diagram of power increase opposite to the direction of power flow
PublikacjaProjektanci i producenci napędu hydrostatycznego nie dysponują możliwością dokładnego określania jego sprawności energetycznej zmieniającej się szeroko w polu pracy napędzanego urządzenia a więc w pełnym zakresie zmiany prędkości i obciążenia silnika hydraulicznego oraz lepkości zastosowanego czynnika roboczego. Dotyczy to zarówno określania strat i sprawności maszyn wyporowych (pompy i silnika hydraulicznego) zastosowanych w układzie...
-
The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage
PublikacjaPrzedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego statków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w różnych warunkach ich eksploatacji. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich i statystyki matematycznej. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane do wielkości fizycznej, którą...
-
Exhaust gas temperature measurements in diagnostic examination of naval gas turbine engines. Part I: Steady-state processes
PublikacjaThe article presents a possible method of detecting failures in the flow section and supply system of a naval gas turbine engine based on the exhaust gas temperature measured behind the gas generator. This temperature is a basic diagnostic parameter use for evaluating the technical state of the turbine engine in operation, and is monitored during engine start-ups, accelerations and decelerations of rotor units, and steady-load...
-
A method for evaluating durability of porous slide bearings
PublikacjaThe article presents the structures of porous bearings bushes and greasy lubricants, and the similarity criterion resulting from this structures. A phisical model is proposed which describes the operation of the porous slide bearing bush taking into account, via analogy, the phenomena taking place in the grease lubricant nodes instead of those observed in the bush structures.Included are the result of experimental tests of three...
-
Exhaust gas temperature measurements in diagnostic examination of naval gas turbine engines. Part II. Unsteady processes
PublikacjaThe second part of the article presents the results of operating diagnostic tests of a two- and three-shaft engine with a separate power turbine during the start-up and acceleration of the rotor units. Attention was paid to key importance of the correctness of operation of the automatic engine load control system, the input for which, among other signals, is the rate of increase of the exhaust gas flow temperature. The article...
-
Exhaust gas temperature measurements in diagnostic examination of naval gas turbine engines. Part III. Diagnostic and operating tolerances
PublikacjaThe third part of the article presents a method for detecting failures of the automatic engine control system with the aid of an exhaust gas temperature setter, specially designed and machined for this purpose. It also presents a procedure of identifying the operating tolerances and determining the diagnostic tolerances for the exhaust gas temperature recorded in the naval turbine engine during the start-up and acceleration processes....
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in parallel and the steam turbine
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego spalinowego silnika tłokowego i skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych głównego silnika spalinowego. Rozpatrzono wariant układu kombinowanego, w którym główny jest silnik tłokowy skojarzony z turbiną gazową mocy i układem turbiny parowej,...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in series and the steam turbine
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego silnika spalinowego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika spalinowego. Rozpatrywano wariant układu kombinowanego, którym turbina mocy jest zasilana szeregowo spalinami wylotowymi. Podano algorytm i obliczenia...
-
The operating field of a hydrostatic drive system. Parameters of the energy efficiency investigations of pump and hydraulic motors
PublikacjaPrzedstawiono pole pracy układu napędu hydrostatycznego. Uzasadniono podział parametrów pracy silnika hydraulicznego i pompy na parametry niezależne i zależne od pracy tych maszyn wyporowych i układu z nich utworzonego. Zaproponowano podjęcie tematu badawczego mającego na celu opracowanie metod wyznaczania charakterystyk energetycznych pomp i silników hydraulicznych obrotowych oraz zmodyfikowanych metod wyznaczania charakterystyk...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine at the main engine - steam turbine mode of cooperation
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z silnika głównego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika głównego tłokowego. Rozpatrywano układ kombinowany układ złożony z silnika spalinowego tłokowego skojarzony z układem turbiny parowej. Podano algorytm i obliczenia poszczególnych podukładów:...
-
A Complete Design of Ship Propellers Using the New Computer System
PublikacjaArtykuł przedstawia nowy system komputerowy do projektowania śrub okrętowych. Obliczenia oparte są na teorii linii nośnej i teorii powierzchni nośnej. System umożliwia wielokryterialną optymalizację projektu z punktu widzenia sprawności napędowej, własności kawitacyjnych, wytrzymałości skrzydeł oraz poziomu generowanych wymuszeń niestacjonarnych.
-
An Experimental and Numerical Study of the Vortces Generated by Hydrofoils
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki projektu badawczego poświęconego wirom generowanym przez płaty nośne. W części eksperymentalnej wykonano anemometrem laserowym pomiary pól prędkości w poprzecznych przekrojach wirów. W częsci numerycznej przeprowadzono obliczenia używając różnych struktur siatki obliczeniowej i różnych modeli turbulencji. Na podstawie porównania wybrano model turbulencji i strukturę siatki najlepiej odzwieciedlające pole...
-
Problems of the starting and operating of hydraulic components and systems in low ambient temperature (Part II)
PublikacjaPodczas rozruchu zespołów hydraulicznych w warunkach szoku termicznego dochodzi do dynamicznej zmiany wymiarów elementów tych zespołów. Odkształcenia elementów powodują zmianę efektywnego luzu między współpracującymi elementami. Na zmiany luzu ma pływ między innymi: różnica temperatur pomiędzy gorącym olejem a zimnym zespołem hydraulicznym, natężeniem przepływu czynnika roboczego, konstrukcji zespołu, rodzaju materiału i kształtu...
-
Parametric method for determination of motion characteristics of underwater vehicles, applicable in preliminary designing.
Publikacjaartykuł zawiera opis metody wstępnego projektowania autonomicznych pojazdów podwodnych (auv), przydatnej szczególnie w przypadku, gdy w założeniach projektowych stawiane są wymogi dotyczące parametrów kinematyczno-dynamicznych ruchu pojazdu. koncepcja metody zasadza się na równaniach dynamiki opisujących ruch płaski pojazdu w kierunku poziomym i pionowym, wywołanych odpowiednio napędem śrubowym lub balastem wodnym. równania ruchu...
-
Problems of the starting and operating of hydraulic components and systems in low ambient temperature. Part III.Methods of determining parameters for correct start-ups of hydraulic components and systems in low ambient temperatures
PublikacjaW artykule przedstawiono metody: eksperymentalną, analityczną i symulacji komputerowej określania zdatności oziębionych zespołów hydraulicznych do pracy w warunkach zasilania gorącym czynnikiem roboczym powodujących tzw. szok termiczny.
-
On the modelling of aerodynamic force coefficients for over-shroud seals of turbine stages
PublikacjaThis paper presents experimental investigations which made it possible to determine dynamic coefficients of labyrinth over-shroud seal of a model air turbine. The coefficients associate pressure forces with turbine rotor displacement, velocity and acceleration respective to turbine casing (linear model) and play important role in analyzing turbine-set dynamics. The obtained results indicated that involving serious errors can be...
-
Calculation of motion trajectory and geometric parameters of the trawl during pelagic fishing
PublikacjaThis paper presents a mathematical model of the mass centre motion trajectory of the trawl, its main geometrical parameters, way of solving the model as well as its example results. It could be useful to define optimum parameters of safe, effective and environmentally friendly pelagic fishing.
-
Ring thruster - a preliminary optimisation study
PublikacjaThe ring thruster is a new type of propeller, for which there is no experimental data to verify analytical design calculations. A significant feature of the ring thruster is the absence of a shaft. Propeller blades are mounted to the ring rotating inside the housing, which has the shape of a nozzle. For this reason the ring thruster is closest, with respect to both the construction and principle of operation, to the Kort nozzle...
-
Optimization of transformation of measurements of ship hull blocks
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę wyników pomiarów wykonanych na blokach kadłuba statku, aby ocenić ich przydatność montażową podczas ostatniej fazy montażu w suchym doku lub na pochylni. Analiza realizowana jest w dwóch krokach. Najpierw sprawdza się, czy bloki zostały wykonane z zachowaniem wymaganych tolerancji, a następnie czy istnieje możliwość połączenia ze sobą dwóch sąsiednich bloków. Ponieważ każdy blok jest mierzony w innym...
-
Selected problems on application of steel sandwich panels to marine
PublikacjaW pracy przedstawiono wybrane problemy stosowania stalowych laserowo spawanych paneli w konstrukcji statku. Problemy te wynikają ze specyfiki cienkiej, spawanej laserowo konstrukcji stalowej i obejmują szerokie spektrum zagadnień począwszy od własności wytrzymałościowychy elementarnego połączenia teowego spawanego laserowo poprzez łączenie paneli ze sobą a skończywszy na integracji paneli z konstrukcją tradycyjną.
-
The role of inland ports in integration of polish waterways with the european network
PublikacjaArtykuł zawiera główne wnioski z badan, prowadzonych przez autorke w ramach projektu EUREKA. Przedstawiono krótki opis aktualnego stanu dróg wodnych w Polsce, uwarunkowania prawne żeglugi, znaczenie transportu wodnego w systemie transportowym kraju i najważniejsze porty śródlądowe. Opisano bariery rozwoju dród wodnych w Polsce. W artykule wykorzystano zdjęcia z dwóch rejsów, w ktorych autorka brała udzial w 2006 r.
-
The analysis of hydrodynamic forces and shape of towrope for an underwater vehicle
PublikacjaOpisano metodę obliczania sił hydrodynamicznych oraz kształtu liny holującej pojazd podwodny pod wpływem sił indukowanych przez opływ wody wokół liny i pojazdu. Siły indukowane na linie obliczane są za pomocą równania Morison'a, natomiast siły i momenty na kadłubie pojazdu za pomocą współczynników sił hydrodynamicznych, zależnych od kątów natarcia i prękości holowania pojazdu. Przykłady obliczeń dla pojazdu podwodnego zostały wykonane...
-
Searching for objects under the sea bed bythe acoustic method
PublikacjaOpisano metodykę poszukiwania przedmiotów zamulonych w morzu z zastosowaniem metod akustycznych.
-
Concept of implementation of open water model tests for assessment of safety of ships in damaged conditions
PublikacjaPraca zawiera opis koncepcji zastosowania badań modelowych na wodach otwartych w odniesieniu do oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym. Badania modelowe w omawianym zakresie mogą stanowić alternatywną metodę oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym lub mogę służyć do weryfikacji oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym, przeprowadzonej za pomocą metody zawartej w zharmonizowanej wersji konwencji SOLAS...
-
Advanced coating of interior of tanks for rising environmental safety of tankers - novel applications of polyurethanes
PublikacjaOpisano technologię nanoszenia ciekłego systemu poliuretanowego na niewygrzewane elementy stalowe i stalowo-betonowe oraz sposób łączenia powłoki poliuretanowej z wymienionymi materiałami, a także między sobą przy użyciu odpowiednich środków adhezyjnych. Scharakteryzowano metodę utylizacji i odzysku polioli z zużytych w badaniach powłok poliuretanowych w recyklingu surowcowym poprzez zastosowanie małoczšsteczkowych glikoli jako...
-
Influence of cathodic-protection-induced hydrogenation on mechanical properties of two ship hull plate steels
PublikacjaPrzedstawiono wyniki próby rozciągania i udarowej Charpy V dla stali zwykłej wytrzymałości (kategorii A) i podwyższonej wytrzymałości (kat. AH32) zarówno w stanie dostawy jak i po nawodorowaniu (protektor Zn w słonej wodzie). Nawodorowanie obydwu stali zwiększyło nieco granicę plastyczności (Re) i wydłużenie (A), nie zmieniając (atal A) lub nieco zmniejszając przewężenie (Z). Wpływ nawodorowania na udarność był ewidentnie pozytywny...
-
A probabilistic concept of load assessment of self-ignition engines
PublikacjaPrzedstawiono propozycję probabilistycznej interpretacji obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zaproponowano probabilistyczny opis obciążenia tych silników z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową. Zwrócono uwagę, że obciążenie to może być uważane za zmienną losową wielowymiarową....
-
Problems of the starting and operating of hydraulic components and systems in low ambient temperature (Part I)
PublikacjaW artykule przestawnie są problemy rozruchu i działania zespołów i układów hydraulicznych w niskich temperaturach otoczenia. Z tych powodów autor przebadał hydrauliczne zespoły i układy w warunkach szoku termicznego (oziębione zespoły zasilano gorącym czynnikiem roboczym). Określono parametry rozruchu w tych warunkach kilku zespołów oraz układów hydraulicznych, przy których ich eksploatacja jest bezpieczna. Badania eksperymentalne...
-
Investigations of operational driving loads of bucket chains and manoeuvre hoisting winches on multi-bucket dredgers
PublikacjaArtykuł dotyczy zagadnień wstępnego projektowania siłowni pogłębiarek wieloczerpakowych. Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych sześciu pogłębiarek wieloczerpakowych. Badania eksploatacyjne obejmowały pomiary parametrów charakteryzujących warunki pracy dwóch podstawowych głównych odbiorników energii mechanicznej na pogłębiarkach wieloczerpakowych a mianowicie łańcuchów czerpakowych i zespołu wciągarek manewrowych....
-
Modelling of vibrations of a liquid filled tank
PublikacjaPrzeprowadzono analizę teoretyczną i numeryczną zbiorników długich i krótkich wypełnionych całkowicie lub częściowo cieczą. Wyznaczenie obciążeń hydrodynamicznych dotyczy bezpośrednio wytrzymałości konstrukcji samego zbiornika, a przez to pozwala określić wytrzymałość konstrukcyjną całego kadłuba. Szczególne wymagania stawiane są zbiornikom do przewozu cieczy radioaktywnych, gdyż należy zapewnić bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa...
-
Algorithm for searching out similar ships within expert system of computer aided preliminary design of ship power plant
PublikacjaW pracy zaprezentowano algorytm wyszukiwania statków podobnych zaimplementowany w hybrydowym systemie wspomagania projektowania wstępnego siłowni okrętowej na podstawie nowych funkcji podobieństwa oraz zaadaptowanych z literatury. Do wyszukiwania statków podobnych została zastosowana metoda optymalizacji wielokryterialnej ważonych zysków.
-
Elastic protection coasting for ship tanks to increase environment protection level
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono ideę nowego rozwiązania dla podniesienia bezpieczeństwa zbiorników paliwowych statków, polegającą na wprowadzeniu do zbiornika drugiej - elastycznej bariery ochronnej opartej na warstwie wypełniacza.
-
Elastic protection coating for ship fuel tanks, intended for the increasing of environment protection level
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono problemy związane z wprowadzeniem nowego rozwiązania dla podniesienia bezpieczeństwa zbiorników paliwowych, poprzez zainstalowanie we wnętrzu zbiornika drugiej elastycznej bariery ochronnej opartej na warstwie wypełniacza. Przedstawiono wyniki prac związanych z doborem parametrów warstwy drugiej bariery jak również materiału wypełniacza.
-
Numerical investigations of the engine cooling system in a small power vesel pod propulsion system
PublikacjaThe development of electronics and electrotechnology enabled to put electric motors of the alternating current in the pod and to use them for the main drive of ships. A lot of heat which must be picked up from the system is a problem which is turning up at applying the system of this type. Many big ships lately contended with these problems. Building the small propeller for the boat powered with solar power we decided to check...
-
Experimental investigations of the model tank of a liquid filled
PublikacjaPraca dotyczy zagadnienia hydrosprężystości wewnętrznej i jest poświęcona badaniom eksperymentalnym drgań na modelu zbiornika wypełnionego cieczą. Badania dotyczą drgań giętnych w płaszczyźnie pionowej zbiornika odkształcalnego zawierającego ciecz. Otrzymano oscylogramy dla modelu suchego (brak cieczy) oraz dla modelu wypełnionego całkowicie cieczą. Następnie dokonano obróbki tych oscylogramów pod kątem badania drgań modelu w zakresie...
-
Graphical presentation of the power of energy losses and power developed in the elements hydrostatic drive and control system. Part II. Rotational hydraulic motor speed parallel throtling control and volumetric control systems
PublikacjaPrzedstawiono interpretację graficzną mocy strat energetycznych występujących w elementach układów napędu i sterowania hydrostatycznego, a także mocy rozwijanych przez te elementy. Dokonano analizy układu indywidualnego ze sterowaniem dławieniowym równoległym prędkości silnika hydraulicznego obrotowego, układu indywidualnego ze sterowaniem objętościowym, pompą o zmiennej wydajności, prędkości silnika hydrailicznego obrotowego,...
-
Graphical presentation of the power of energy losses and power developed in the elements of hydrostatic drive and control system. Part I. Rotational hydraulic motor speed series throttling control systems
PublikacjaZaproponowano i uzasadniono wykres przedstawiający kierunek wzrostu strumienia mocy narastającej od wału lub tłoczyska silnika hydraulicznego do wału pomopy, mocy narastającej w wyniku wymuszania przez moce strat energetycznych występujących w elementach układu i sterowania hydrostatycznego. Przedstawiono interpretację graficzną mocy strat energetycznych występujących w elementach układów, a także mocy rozwijanych przez te elementy....
-
Fault detection in measuring systems of power plants
PublikacjaThis paper describes possibility of forming diagnostic relations based on application of the artifical neural networks (ANNs), intended for the identifying of degradation of measuring instruments used in developed power systems. As an example a steam turbine high-power plant was used. And, simulative calculations were applied to forming diagnostic neural relations. Both degradation of the measuring instruments and simultaneously...
-
Simulation of damage process of containership's side structure due to collision with a rock
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki uproszczonego modelowania numerycznego procesu kolizji burty kontenerowca ze skałą. Analiza wyników modelowania pozwala wyciągnąć wnioski o charakterze zjawiska jak również określić obszar i głębokość uszkodzenia wywołanego przez penetrującą skałę w celu doboru wymiarów geometrii i wypełniacza dla drugiej bariery ochronnej.
-
Comparing N3-60 cascade exit angles obtained from tunnel measurements and numerical calculations
PublikacjaThe article compares the results of measurements performed in the aerodynamic tunnel at CUT and numerical simulation carried out for a plane cascade of N3-60 profiles. Comparing the measured and calculated results provides opportunities for assessing the range of systematic differences between simulation predictions and actual experimental results.
-
Preliminary designing method of external pressure vessels for sea subsurface aplications
PublikacjaThis paper describes a unique engineering method intended for the preliminary designing of marine subsurface buoy mooring systems. The solved designing problem consists in determining geometrical parameters and selecting structural materials for a vessel of a buoyancy necessary to contain measuring instruments of a given mass, as well as its maximum dimensions and operational submersion depth. The assumed variability range of...
-
A method for the accurate numerical prediction of the tip vortices shed from hydrofoils
PublikacjaPraca przedstawia wyniki obliczeń numerycznych rozkładu wirowości i pól prędkości w przekrojach wirów wierzchołkowych generowanych przez płaty nośne. Obliczenia przeprowadzono przy pomocy nowej, wyspecjalizowanej metody dyskretyzacji obszaru przepływu. Rezultaty obliczeń porównano z wynikami pomiarów anemometrem laserowym za modelami płatów w tunelu kawitacyjnym. Porównanie to potwierdziło skuteczność nowej metody dyskretyzacji...
-
Energy losses in the hydraulic rotational motor - definitions and relations for evaluation of the efficiency of motor and hydrostatic drive
PublikacjaStosowane dotychczas w badaniach naukowych i w praktyce przemysłowej metody oceny strat i sprawności energetycznej obrotowych silników hydraulicznych stosowanych w napędach hydrostatycznych dają błędne rezultaty, ponieważ obarczone są wpływem samych strat na parametry, w funkcji których straty i sprawności są oceniane.Celem pracy było zdefiniowanie w silniku parametrów pracy, rozwijanych mocy, występujących strat i sprawności energetycznej...
-
Operational causes of fatigue failures within the passages of gas turbine engines
PublikacjaThe short profile of a fatigue wear process of gas turbine engine's constructional elements has been introduced in the article. The primary causes of a fatigue cracks formation within the mechanical system as well as within the passages of the engine have been showed. Especial attention was devoted to the low-cycle fatigue, what is associated with unsteady thermal-flow processes being worked out in the passages.The selected damages...
wyświetlono 5044 razy