dr inż. arch. Ksenia Piątkowska
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 26
Katalog Publikacji
-
The ancient formula of master-apprentice relevance in contemporary architecture education.
PublikacjaThe universalization of the methodology for determining the quality of European higher education exposes the aspect of supporting the student in the education process, which takes the form of tutoring or supervising - a modern form of ancient master-apprentice relationship. The 'master' in architectural education has lawful building qualification and is a member in national architect association - a sine qua non with respect to...
-
A method for the three-dimensional and synchronous resolution of functional and spatial matters in architectural design
PublikacjaThe article discusses the issue of applied methods of teaching architectural design at Polish universities. The authors review the common methods based on conceptual drawings solving design problems in only two dimensions. After completing the floor plans' sketching process carried out in 2D way the 3D virtual models are made - seldom cardboard mock-ups - to illustrate the final spatial form of the designed object. At the Faculty...
-
Konkursy studenckie jako narzędzie w określaniu potencjału rewitalizacyjnego miejskich terenów zdegradowanych.
PublikacjaZgodnie z zasadami prowadzenia działań rewitalizacyjnych określonych w ustawie o rewitalizacji obowiązującej od 9 października 2015 r. oraz horyzontalnych wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020 faza przygotowawcza procesu rewitalizacji powinna zawierać wielopłaszczyznowe analizy zakończone wnioskami aplikacyjnymi ujętymi w gminnych programach rewitalizacji obszarów zurbanizowanych. Artykuł...
-
Wyspa Spichrzów - nowy, dobry adres w Gdańsku w kontekście rewitalizacji historycznych struktur miejskich
Publikacja -
''Stuttgart 21'' - projekt przekształcenia terenów kolejowych na nową dzielnicę administracyjno-usługową w śródmieściu stolicy Badenii - Wirtembergii
PublikacjaWW artykule omówiono projekty przekształcenia terenów kolejowych, uzyskanych po zmianie układu funkcjonalnego Dworca w Stuttgarcie w Niemczech.
-
Rewaloryzacja przestrzeni miejskiej Gdańska w kontekście ostatnio rozstrzygniętych trzech konkursów na : Teatr Elżbietański, Centralne Muzeum Morskie oraz Kamieniczkę Gdańską
PublikacjaW 2003 r. Rada Miasta Gdańska uchwaliła nowy Plan Miejscowy Głównego Miasta określany jako ''drugi etap odbudowy miasta''. Zgodnie ze wskazaniami w/w plau powstanie ok. 150 nowych kamienic i kilka obiektów użyteczności publicznej. W 2005 r. rozstrzygnięto trzy konkursy architektoniczne będące kontynuacją założeń ''drugiego etapu odbudowy'' Gdańska. Wyniki skłabniają do szerszego spojrzenia na opracowane plan miejscowy zabudowy...
-
Palao de las Artes.
PublikacjaOmówiono najnowszą realizację S. Calatravy Paleo de las Artes", stanowiącą wraz z trzema innymi obiektami przykład rewitalizacji terenów dawnego koryta rzeki Turia w centrum Walencji w Hiszpanii.
-
Metodologia i metodyka odtworzenia stolarki okiennej w zabytkowych obiektach na przykładzie Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie w Gdańsku
PublikacjaW artykule przedstawiono metodologię i metodykę odtworzenia stolarki okiennej w obiekcie zabytkowym, o zachowanej średniowiecznej formie, przy realizacji Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie w Gdańsku. Omówiono wyniki wykonanych badań w tym zakresie i decyzje projektowe odtworzenia okien. Opisano wpływ współczesnych wymagań dotyczących stolarki w obiektach muzealnych na jej kształt i formę. Wykonane dla Muzeum Bursztynu okna są autorską...
-
WHY SHOULD WE ADOPT NON-USED ATTICS OF MONUMENTAL SACRAL CATHOLIC CHURCHES FOR SECULAR PURPOSES?
PublikacjaA motive for adapting the desecrated churches to new purposes is a broadly discussed matter, progressively better investigated and defined. Is it advisable to introduce a new, permanent function, complementary to the sacred one in the historical ecclesial buildings? This paper presents the results of the research on benefits of adapting the non-utilized attics of monumental churches still performing their sacred function, located...
-
How to fund an additional secular function in the monumental church?
PublikacjaThe implementation of a new public function into the non-used church spaces like attics or cellars in context of revitalizing a lawfully protected historical city areas have diversified aspects. The article describes the financial aspect of adaptation of omitted spaces of monumental sacral buildings by presenting funding possibilities in the European Union countries available in period of 2017-2018 and the funds planned for the...
-
Educational and cognitive aspects of adaptation of nonuse spaces in monumental sacral objects.
PublikacjaThe area of attics and towers in historic churches in Europe are yet quite inaccessible places for visitors, shrouded in the atmosphere of mysticism, hiding many secrets. Introduction of the new public function into the non-used zones of the monumental sacral objects has many aspects including educational and cognitive ones which are discussed in the following article. The article indicates items that can be found in the zone above...
-
Polski Pawilon na EXPO 2015 w Mediolanie
Publikacja -
Wystawy światowe w Barcelonie. Problemy zachowania dziedzictwa kulturowego
PublikacjaWystawy światowe to wydarzenia mające istotny wpływ na historię i kulturę Europy i świata. Stanowią miejsce prezentacji dorobku kulturalnego i ekonomicznego państw w nich uczestniczących. A ograniczony czas trwania wystaw oraz szerokie grono odbiorców je odwiedzających wpływa na rodzaj i sposób eksponowania kluczowych dla wystawców zagadnień. W pracy skupiono się na analizie losów obiektów wystawowych po zakończeniu trwania imprez...
-
ARCHITECTURE IN BRANDING AND OVERBRANDING PROCESS. HOW GLOBALIZATION INFLUENCED ARCHITECTURE QUALITY.
PublikacjaGlobalization is unification. In the field of architecture and in the social structure alike, the globalization leads to a blending of economies and cultures that produces uniformly branded public space as a response to universal assumptions of integration and correlation. While branding consists in creating a recognizable and outstanding image a strong contradiction exists between both of these approaches. As a result, regional...
-
City as a product. Architecture as an Economic Instrument. Are Global Cities People-Friendly Places?
PublikacjaWhile spending time in our everyday urban environment do we ever think how particular architecture influences the economic value of that space? Space has its measurable financial value. From the economic point of view a place can be treated as a product that fights for appearing in tourists’ and investors’ consciousnesses. Space - treated as an object of demand and supply - becomes an element in a marketing game. To reach its...
-
Wystawy światowe w Barcelonie: Problemy zachowania dziedzictwa kulturowego
PublikacjaW prezentowanej Państwu książce przedmiotem analizy są obiekty architektoniczne wystaw światowych, które - pomimo tymczasowego charakteru imprez wystawowych - pozostają jako obiekty stałe. Konstrukcja książki wykorzystuje zasadę od ogółu do szczegółu, gdzie na tle subiektywnie wyselekcjonowanych przykładów historycznych, tymczasowych obiektów wystawowych przedstawiam przypadek dwóch szczegółowo przeanalizowanych pawilonów hiszpańskich...
-
The Corporate Museum: A New Type of Museum Created as a Component of Marketing Company
PublikacjaA new type of museum appeared – the corporate museum. The museum institution in this instance has been used as a new marketing device for building corporate identity strategies. Their inception is not based on the existing context of a place, but appears to be integrated with the corporate identity program, exposing the company’s values and philosophy. The corporate museums are thematic, commercial buildings, owned by a particular...
-
Wystawy Światowe w Barcelonie - problemy zachowania dziedzictwa kulturowego
Publikacja...
-
MARKETING STRATEGY - SPACE AS A PRODUCT.ARCHITECTURE AS A MARKETING DEVICE.
PublikacjaSpace has its measurable financial value. From the economic point of view place can be treated as a product that fights for appearing in tourists' and investors' consciousnesses. Space - treated as the object of demand and supply - becomes an element in a marketing game. To reach its maximal value the given space should be competitive to other spaces, from which it wants to stand out. However, in the field of architecture - and...
-
Barcelona - from the province to Metropolis.The cogent strategy of branding the city
PublikacjaThe phenomenon of rebranding Barcelona's image, called the Barcelona effect or 'Barcelona Model', is exampled as one of the most spectacular transformations of the city perception in the last decade. Why has Barcelona been successful? Is it the effect of the recently intensified revitalization practice, or has the city of Barcelona built its brand market value for years? The aim of the research is to name these transition...
wyświetlono 1527 razy