Analiza energochłonności pojazdu szybkiej kolei miejskiej z uwzględnieniem zmiennej sprawności napędu trakcyjnego
Abstrakt
Wzrost popularności miejskiego szynowego transportu zelektryfikowanego skłania do poszukiwania możliwości zwiększenia jego efektywności energetycznej. W pracy przedstawiono wyniki symulacji jazdy pociągu szybkiej kolei miejskiej (SKM) przy różnych profilach prędkości oraz obciążeniu, dla zmiennej oraz stałej sprawności energetycznej napędu pojazdu. Zmienną sprawność napędu pojazdu uwzględniono na podstawie m.in. sporządzonej mapy sprawności silnika w zależności od jego prędkości kątowej i momentu obciążenia. Mapę zaimplementowano w modelu pojazdu zrealizowanym w środowisku Matlab/Simulink, pozwalającym na wykonanie przejazdu teoretycznego dla różnych strategii prowadzenia pociągu. Zaprezentowano przebiegi zużycia energii zespołu trakcyjnego na przykładowym odcinku linii SKM w Trójmieście. Uzyskane wyniki stanowią podstawę do dalszych badań efektywności energetycznej pojazdów SKM.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej
strony 33 - 36,
ISSN: 1425-5766 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Jakubowski A., Jarzębowicz L., Karwowski K., Wilk A.: Analiza energochłonności pojazdu szybkiej kolei miejskiej z uwzględnieniem zmiennej sprawności napędu trakcyjnego// Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. -., nr. 60 (2018), s.33-36
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.32016/1.60.06
- Bibliografia: test
-
- Karwowski K. (red.), Energetyka transportu zelektryfikowanego. Poradnik inżyniera. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2018.
- Bartłomiejczyk M., Mirchevski S., Jarzębowicz L., Karwowski K., How to choose drive's rated power in electrified urban transport? EPE'17 ECCE Europe, Warszawa 2017. otwiera się w nowej karcie
- Rawicki S., Energooszczędne przejazdy tramwajów ze sterowanymi wektorowo silnikami indukcyjnymi w dynamicznym ruchu miejskim. Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2013. ISBN 978-83-7775-267-8
- Durzyński Z., Podstawy metody wyznaczania parametrów energooszczędnej jazdy pojazdów trakcyjnych na obszarach aglomeracyjnych, Pojazdy Szynowe, rok 2011, nr 3, str. 1 -5. otwiera się w nowej karcie
- Rojek A., Zasilanie trakcji elektrycznej w systemie prądu stałego 3 kV. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012.
- Szeląg A., Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów. Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM", Radom 2013. ISBN 978-83-62805-01-3.
- Dynamis® -Driving Dynamic Calculations of any Train Configuration. IVE -Consulting Company for Traffic and Railway Engineering Ltd. (data dostępu 9.07.2018 r.) http://www.ivembh.de
- The Train Operations Model (data dostępu 9.07.2018 r.) http://www.railsystemscenter.com/tom.htm otwiera się w nowej karcie
- Abad G., Power Electronics and Electric Drives for Traction Applications. Wiley, Chichester 2017. otwiera się w nowej karcie
- Pellegrino G., Armando E., Mahmoudi A., Soong W. L., Efficiency Maps of Electrical Machines. IEEE Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE), Montreal 2015.
- Jarzębowicz L., Judek S., Karwowski K., Lipiński L., Miszewski M., Kompleksowa analiza symulacyjna układu napędowego zespołu trakcyjnego. Czasopismo Techniczne Vol. R. 108., nr z.13 (2011). otwiera się w nowej karcie
- Lipiński L., Praktyczne metody regulacji trakcyjnych silników indukcyjnych optymalne pod względem energetycznym. Zeszyty Problemowe -Maszyny Elektryczne Nr 78/2007.
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 251 razy