Abstrakt
Układ mechaniczny przeniesienia napędu jest stosowany w większości elektrycznych układów napędowych. Właściwości przekładni mechanicznej powodują występowanie drgań moemntu w układzie. Analiza tych drgań, mierzonych np. za pomoca akcelerometrów, umozliwia detekcję uszkodzeń przekładni. Z uwiagi na trudności pomiatrowe dąży się jednak do eleminacji układów pomiarowych drgań przez zastąpienie ich metodami obliczeniowymi. Znając chwilowe wartości drgań możliwe jest ich skompensowanie przez odpowiednie sterowaniem silnikiem elektrycznym. W artykule przedstawiono metodę bezczujnikowegej detekcji oscylacji momentu wywołanych działaniem zębatej przekładni mechanicznej. Przedstawiona metoda może być wykorzystana zarówno do detekcji uszkodzeń przekładni jak i ich kompensacji przez zmodyfikowanie sygnałów sterujących silnikiem. W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych. Eksperymenty przeprowadzono dla laboratoryjnego układu z silnikiem klatkowym o mocy 10kW oraz dla przemysłowego napędu trakcyjnego pociagu szybkiego o mocy 1.2MW.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Maszyny Elektryczne : zeszyty problemowe
strony 73 - 77,
ISSN: 0239-3646 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2008
- Opis bibliograficzny:
- Lewicki A., Guziński J.: Detection and compensation of torque harmonics in drive with induction motor and gear// Maszyny Elektryczne : zeszyty problemowe. -., nr. nr 80 (2008), s.73-77
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 120 razy