Abstrakt
Postrzeganie przedsiębiorstwa przez pryzmat zachodzących w nim procesów powoduje powstanie dynamicznego obrazu zmian zachodzących w firmie. W wyniku takiego spojrzenia obserwator wykracza poza funkcjonalny układ struktur uzyskując możliwość pełniejszej weryfikacji skuteczności licznych, powiązanych ze sobą działań przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji o ich doskonaleniu. Kierunki tego doskonalenia to takie budowanie sekwencji i powiązań procesów, aby w sposób maksymalny przyczyniały się one do realizacji celu, którym dla podmiotu gospodarczego jest zarabianie pieniędzy. Cel ten określa kierunek polaryzacji procesów w przedsiębiorstwie tak, aby były one skierowane na klienta i jego zadowolenie. Tak skoncentrowane procesy można nazwać strumieniami wartości. Od ujęcia systemowego oczekuje się zorganizowania mechanizmów sterowania określonymi działaniami i ściśle powiązanymi procesami tak, aby zmiana jednego elementu wywoływała zmianę w całym systemie. Zarządzanie procesowe w tym ujęciu powinno się koncentrować na identyfikacji istotnych, z punktu widzenia celu, procesów i budowaniu ich sekwencji tak, by wspomagały jego osiąganie. Norma ISO 9001:2000 daje uporządkowane wskazówki dla zbudowania takiego systemu, nie gwarantuje jednak nakierowania go na osiąganie oczekiwanych wyników gospodarowania. Narzędzia, mierniki i metody pomiaru efektów przedsiębiorstwo musi wygenerować samo. Ten stan rzeczy powoduje, że przedsiębiorstwa, które wdrożyły System Zarządzania Jakością definiują tak wielką ilość mierników, że w praktyce zarządczej nie są w stanie w ogóle się nimi posługiwać. Odrębną kwestię stanowi poprawność tak ustalanych parametrów i metod oceny dla uzyskiwania rzeczywistego obrazu efektu gospodarowania i komunikowania go osobom, od których zależy doskonalenie systemu przez ciągłą zmianę (continous improvement Kaizen). Lean Quality Mangement, jako zintegrowany system doskonalenia procesów jest propozycją.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Problemy Jakości
strony 4 - 11,
ISSN: 0137-8651 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2003
- Opis bibliograficzny:
- Czerska J., Podemski W.: Lean Quality Management// Problemy Jakości. -., nr. 8 (2003), s.4-11
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 217 razy