Abstrakt
Betonowe konstrukcje sprężone to struktury, w których wprowadza się w materiał naprężenia eliminujące lub w znacznym stopniu ograniczające w nim rozciąganie [1].W idealnie sprężonej konstrukcji nie występuje praca elementów żelbetowych w II fazie. Niestety tylko niektóre obecnie wznoszone konstrukcje mostowe spełniają ten warunek. Powszechnie stosuje się sprężenie podłużne, natomiast płytę jezdni i inne detale konstruuje jako żelbetowe. W ten sposób została zaprojektowana i wykonana większość najbardziej spektakularnych polskich konstrukcji mostowych. Doświadczenie zdobyte przy budowie i eksploatacji mostów sprężonych pokazuje, że praca w II fazie drugorzędnych elementów konstrukcyjnych nie stanowi problemu utrzymaniowego i nie wpływa na trwałość, ale każde lokalne zarysowanie dźwigara sprężonego, a przede wszystkim rysy i pęknięcia betonu w strefach zakotwień kabli sprężających, budzą niepokój i emocje.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
Materiały Budowlane
strony 169 - 171,
ISSN: 0137-2971 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2024
- Opis bibliograficzny:
- Żółtowski K., Kalitowski P.: Lokalne zarysowania w żelbetowych mostach sprężonych. Analiza wybranych problemów// Materiały Budowlane -,iss. 10 (2024), s.169-171
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 7 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
- J. Chróścielewski,
- M. Miśkiewicz,
- Ł. Pyrzowski
- + 1 autorów