Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi
Abstrakt
Tekst stanowi krótki przegląd wybranych konstrukcji służących reprezentacji wiedzy w postaci ontologii opartych na logice opisowej i porównanie ich z odpowiednikami opartymi na zapisie regułowym. Z powodu ograniczonej liczby stron pokazano tylko elementy związane z reprezentacją konceptów, bez uwzględniania ról. Do zapisu ontologii wykorzystano formalizmy języka OWL, zaś reguły wyrażono w Prologu. Dla lepszego zilustrowania tych dwóch sposobów reprezentacji wiedzy posłużono się przykładami z dziedziny dobrych praktyk zarządzania usługami informatycznymi zawartymi w zbiorze publikacji znanej pod nazwą Information Technology Infrastructure Library (ITIL). Celem porównania jest zbadanie możliwości wykorzystania podejścia ontologicznego w sytuacji, w którym użycie rozwiązań bazujących na regułach stanowi problem.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Ekonomiczne Problemy Usług
strony 115 - 130,
ISSN: 1640-6818 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2013
- Opis bibliograficzny:
- Czarnecki A., Sitek T.: Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi// Ekonomiczne Problemy Usług. -., iss. 106 (2013), s.115-130
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 124 razy