Abstrakt
Zarządzanie przedsiębiorstwem znajdującym się w kryzysie jest ważnym tematem badawczym, gdyż przetrwanie jest podstawowym zadaniem każdego menedżera. Choć temat ten jest przedmiotem wielu badań, to autorzy nie podejmują zagadnienia wpływu kryzysu i działań naprawczych na stan psychiczny menedżera; zaburzenia osobowości są własnie tematem pracy. Celem pracy jest zaprezentowanie zebranego materiału empirycznego z sześciu przedsiębiorstw, które popadły w kryzys a następnie z niego wyszły. Materiał jest wyjątkowy, gdyż trudno natknąć się w literaturze na inne badania niż statystyczne analizy ankiet wypełnionych przez studentów. Autor stawa tezę, że istnieje silny związek miedzy stanem psychicznym menedżera a zaawansowaniem kryzysu w przedsiębiorstwie. We wstępie autor przedstawia analizowane przedsiębiorstwa oraz swoje doświadczenia w ich naprawie. W rozdziale drugim zostaje omówiony moment przed kryzysem, czyli czas gdy menedżerowie zamiast przygotowywać systemy wczesnego ostrzegania, trwają w przekonaniu, że ich kryzysy nie dotyczą. Trzeci rozdział opisuje negowanie pierwszych symptomów kryzysu; marnotrawienie czasu, który właściwie wykorzystany mógłby odwrócić bieg wydarzeń. Czwarty rozdział pokazuje sytuację firmy w otwartej fazie kryzysu, gdy menedżerowie wciąż nie podejmują żadnych poważnych działań, wierząc w nadejście lepszych czasów. Rozdział piąty jest poświęcony szerokiemu omówieniu rodzajów zachowań menedżerów w depresji oraz ich przebiegowi, nierzadko kończącemu się interwencja psychologiczną a także psychiatryczną. Rozdział szósty przedstawia ostatni etap kryzysu, czyli wychodzenie z niego wskazując na niemożność pogodzenia się menedżerów z koniecznością podjęcia często drastycznych i natychmiastowych decyzji naprawczych. Decyzje te są negowane i opóźniane, gdyż dotyczą zazwyczaj dzieł, które menedżer traktuje jak "własne dzieci". W ostatnim rozdziale (wnioski) autor wskazuje na konieczność powstania szkoleń, książek i innych materiałów, które pomogą menedżerom przygotować się na kryzysy, naucza ich jak kryzys przewidywać i ich unikać. Publikacja w recenzowanych materiałach pokonferencyjnych Międzynarodowej Konferencji ENTIME 2005. Paper published in reviewed conference proceedings of the International Conference ENTIME 2005.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Tytuł wydania:
- Przedsiębiorstwo i jego otoczenie strony 89 - 96
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2006
- Opis bibliograficzny:
- Gielniak I.: Wpływ kryzysów i działań naprawczych na zaburzenia osobowości właściciela / menedżera MSP// Przedsiębiorstwo i jego otoczenie/ ed. prof. dr hab. Franciszek Bławat Gdańsk: Katedra Ekonomii i Zarządzania Przedsiębiorstwem, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, 2006, s.89-96
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 151 razy