Abstrakt
W rozdziale przedstawiono dwa główne nurty badań w zakresie sterowania stat-kiem na morzu: dynamiczne pozycjonowanie (DP) statku i wspomaganie decyzji w sytuacji kolizyjnej na morzu. Dla systemu DP określono strukturę sterowania i podstawowe wymagania. Omówiono wybrane problemy sterowania automatycz-nego statkiem dynamicznie pozycjonowanym. Dokonano przeglądu zaawanso-wanych metod sterowania statkiem DP z uwzględnieniem zadań poszczególnych podsystemów. W zakresie wspomagania decyzji omówiono zagadnienie unikania kolizji na morzu. Problem ten zdefiniowano jako zadanie optymalizacji dyna-micznej wielokryterialnej, w którym z pośród rozwiązań dopuszczalnych poszu-kuje się rozwiązań efektywnych względem określonych kryteriów. Do rozwią-zywania tego zadania jako jedną z metod zastosowano ewolucyjną metodę pla-nowania ścieżek przejść.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2020
- Opis bibliograficzny:
- Śmierzchalski R., Witkowska A.: Wybrane metody sterowania statkiem// / : , 2020, s.553-574
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 195 razy