Publications
Filters
total: 497
Catalog Publications
Year 2011
-
Knowledge Management Challenges in Collaborative Design of a Virtual Call Centre
PublicationThis paper presents the analysis of knowledge management issues for an user interface consulting project relevant during the development of a Virtual Call Centre. Experiences gathered by the team of designers and team of usability consultants have been described and evaluated from the knowledge management viewpoint. A concept of a knowledge-based system, potentially supporting usability consulting in subsequent IT projects has...
-
IT Business Standards as an Ontology Domain
PublicationThe aim of this paper is to report a selection of Semantic Web aspects pertaining to ontology development activities in the domain of the IT business standard (TOGAF 9) such as formulating competency questions, conceptualization of the domain, resolution of the source knowledge deficiency and applying common design patterns in the OWL formalization. Authors also try to determine target groups that may benefit from such ontology...
-
Interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management based on multi-agent system
PublicationThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and the support of distributed and mobile clients through the Internet. The approach integrates meteorological data and forecasts, air quality and emission monitoring, dynamic 3D simulation modelling and forecasting,...
-
Integration and Dependency in Software Lifecycle Based on Jazz Platform
PublicationSoftware delivery organizations are being asked to meet goals that seem mutually exclusive. Teams are asked to increase product quality, accelerate time to market, and meet increasing mandates from regulatory bodies. As software solutions and software development environments become rapidly more complex. Many business drivers compound these challlenges.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz zarządzania projektem na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Team Concert
PublicationInżynieria wymagań jest jednym z najistotniejszych elementów przedsięwzięcia informatycznego, w szczególności programistycznego.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz modelowania na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Software Architect
PublicationDzisiejsze wyzwania zarządzania technologiami informatycznymi coraz częściej dotykają bardzo istotnej kwestii, jaką jest problematyka integracji. Rozdział porusza zagadnienia związane z integracją narzędzi wykorzystywanych w realizacji przedsięwzięć informatycznych.
-
Integracja narzędzi CASE w oparciu o projekt uniwersyteckiego centrum kompetencyjnego
PublicationGłębokie zmiany, jakie zachodzą w informatyce, polegające na przejściu od fundamentalnych aplikacji i ich wsparcia infrastrukturą informatyczną do traktowania oprogramowania jako usługi SaaS (ang.Software-as-a-Service) oraz infrastruktury informatycznej jako usługi IaaS (ang. Infrastructure-as-a-Service), wymuszają gruntowne zmiany również w procesach kształcenia.
-
Integracja modeli ocenowych rozwoju organizacji IT w modelu pozyskiwania i przetwarzania wiedzy
PublicationCelem rozdziału jest prezentacja Modelu Pozyskiwania i Przetwarzania wiedzy (MPPW) wspomagającego rozwój organizacji IT oraz pokazanie możliwości wprowadzenia do opracowanego rozwiązania różnych modeli ocenowych.
-
Developing Prognostic Models of Organization Evolution
PublicationThe work focuses on the problem of measuring evolution of IT organizations. Changes in business influence functioning of the IT organization. IT departments or companies must ensure that the needs of their parent company/customers will be met. Therefore they must constantly evolve. Following question can be raised: is it possible to support process of changes the IT organization to run it smoother, faster, easier but with reduced...
-
Creating a modern educational system based on IT competence centers
PublicationThis article indicates the need to support University Competence Centers. These are specialized cen-ters which aim to support teaching and the development of the latest software technologies, educating students, PhD students and scientific workers and also raising the competitiveness of the university on the higher education market. The article presents the characteristics of: IBM Rational RequisitePro, IBM Rational Requirements...
-
Conception of interactive information and decision support system - model and evaluation
PublicationThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and support of distributed and mobile clients through the Internet.
-
Badania użyteczności usług on-line: pozainformatyczne determinanty satysfakcji klienta
PublicationArtykuł omawia proponowaną metodykę badań użyteczności usług on-line z udziałem użytkowników oraz jej zastosowanie. Proponowana metodyka jest ukierunkowana przede wszystkim na analizę wpływu pozainformatycznych (głownie ekonomicznych) czynników na satysfakcje klientów usług on-line. Z pilotażowego zastosowania metodyki wynika możliwość przeniesienia w znacznym zakresie metod badawczych z obszaru interakcji człowiek-komputer (HCI)...
-
Badania doświadczenia użytkownika (User Experience) w projektowaniu interakcji użytkownik-system
PublicationArtykuł omawia coraz częściej używany termin "doświadczenie użytkownika" (ang. User Experience - UX) oraz je-go znaczenie dla emocjonalnych aspektów satysfakcji użytkownika produktów informatycznych i usług on-line. Dokona-no przeglądu czterech głównych podejść badawczych stosowanych obecnie w odniesieniu do tematyki UX: projektowa-nie interakcji, e-marketing, pomiary psychofizjologiczne i współprojektowanie usług. Przedyskutowano...
-
Architektura systemów informatycznych w nowoczesnych przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych
PublicationCelem artykułu było zapoznanie czytelnika z architekturą zorientowaną na usługi. Omówiono wady i zalety tego rozwiązania, a także rozwiązania alternatywne. Przedstawiono technologie i standardy w SOA oraz zaprezentowano dwa narzędzia wspierające rozwijanie i utrzymanie korporacyjnego systemu informatycznego.
-
Approach to security assessment of critical infrastructures' information systems
PublicationThis study presents an approach to the security assessment of the information systems of critical infrastructures. The approach is based on the faithful reconstruction of the evaluated information system in a computer security laboratory followed by simulations of possible threats against the system. The evidence collected during the experiments, stored and organised using a proprietary system InSAW, may later be used for the creation...
-
Application of Ontology In the ITIL Domain
PublicationBusiness standards tend to be less formal in description then strict technical norms. Authors of this chapter suggest applying ontological description (powered by the capabilities of the OWL language) to express Information Technology Infrastructure Library (ITIL). One of the goals of this initial study is to determine the usefulness of such semantic model in organizations that adopted or plan to adopt ITIL.
Year 2010
-
Zespół wypalenia zawodowego a zmęczenie pracą
PublicationZmęczenie jest jednym ze skutków stresu zawodowego (werońska koncepcja stresu) Do czynników ryzyka zmęczenia w służbach mundurowych zaliczono czynniki związane z organizacją czasu pracy: presję terminów, nadgodziny, zmianowość oraz czas dojazdu do pracy. Skutkami zmęczenia były błędy popełniane podczas pracy, absencja i porzucanie pracy. Symptomy zmęczenia i wypalenia zawodowego są współzależne poprzez wyczerpaniem emocjonalnym...
-
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi wspomagane systemem agentowym
PublicationArtykuł podejmuje próbę wyodrębnienia kluczowych parametrów wpływających na dobór metody zarządzania projektem, tak aby parametry te mogły być przetwarzane przez agentów systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. W pierwszej części zaprezentowano rozwój i dojrzewanie samej koncepcji systemu oraz omówiono kluczowe czynniki wpływające na decyzje zarządcze po to, aby w dalszej części pokazać możliwość działania systemu...
-
Validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System
PublicationThe aim of this paper is to present a new method of the validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System. In the introduction part of the paper, the characteristics of the proposed multi-agent system are presented. Next, some important details regarding the ontology functionality of this system are described and an approach to its verification process is proposed. The approach employs semantic...
-
Towards Methodology for User Experience Measurement in On-line Services
PublicationArtykuł prezentuje wyniki badań, których celem była identyfikacja czynników kształcących jakość postrzeganą wybranych usług on-line udostępnianych przez Internet oraz ocena wpływu czynników kształtujących lojalność ich użytkowników. Badania wykazały, że czynnikami najbardziej istotnymi są: ''atrakcyjna cena'', następnie ''poczucie bezpieczeństwa'' oraz ''wyczerpująca informacja'', a w dalszej kolejności ''wygoda'' korzystania z...
-
Supporting Software Project Management Processes Using the Agent System
PublicationThe natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software development)...
-
Supporting Management Decisions with Intelligent Mechanisms of Obtaining and Processing Knowledge
PublicationThis paper is a summary of the authors' work on a model of support for decision processes in organisation management. Key decisions in organisations are often made without sufficient knowledge and by people lacking the proper qualifications and experience. Without full support in decision processes, true threats to organisations are created. Therefore, to support decision processes in numerous organisations, apart from experts...
-
Simulating malware with MAlSim
PublicationThis paper describes MAlSim - Mobile Agent Malware Simulator - a mobile agent framework developed to address one of the most important problems related to the simulation of attacks against information systems, i.e. the lack of adequate tools for reproducing behaviour of malicious software (malware). The framework can be deployed over the network of an arbitrary information system and it aims at simulating behaviour of each instance...
-
Projektowanie interfejsu użytkownika
PublicationPraca omawia główne zagadnienia dotyczące projektowania interakcji użytkownik-system z perspektywy zarządzania projektem informatycznym, przedstawia stosowane w tym zakresie metody i sposób ich wykorzystania.
-
Practical Use of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationIn the paper we analyze, basing on the practical experiences, how the Generic IT Organization Model could be used to describe evolution of real-world IT support organization in relation to IT Service Management area.
-
Ontology Engineering Aspects in the Intelligent Systems Development
PublicationThe ontology engineering encompasses both, artificial intelligence methods and software engineering discipline. The paper tries to address a selection of aspects pertaining to development activities such as choice of the environmental framework, functionality description, specification methods and roles definition. Authors refer to the ontology development projects they were involved in.
-
Ontology as a Tool for the IT Management Standards Support
PublicationIn this paper the authors discuss the initial idea of using ontologies to model requirements of the standards that support IT management processes. The Open Group Architecture Framework (TOGAF) is set as an example. A need for transition from the generic model do the organization-specific one is indicated. The described example serves as a ground for considering the usefulness of such modeling approach in the wider spectrum of...
-
Ontologia jako narzędzie wspierania standardów zarządzania technologiami informatycznymi
PublicationW tekście omówiono wstępną koncepcję wykorzystania ontologii do modelowania wymagań standardów wykorzystywanych w zarządzaniu IT na przykładzie ram TOGAF dla architektury korporacyjnej. Wskazuje się na konieczność przejścia od modelu generycznego do dedykowanego konkretnej organizacji. W oparciu o opisany przypadek rozważana jest przydatność stosowania ontologii w szerszej gamie przedsięwzięć z zakresu inżynierii produkcji.
-
Models of Information Systems Integration in CompaniesW : Information Systems Architecture and Technology : IT Models in Management Process
PublicationThis work indicates the need for supporting IT organizations with incident and change management IT tools. The work presents tche characteristics of a computer system for the comprehensive management of projects, wich can be used to resolve the issues of version management, releases and incidents.
-
Modelling Evolution of Knowledge-Based Information Technology Organization: The Concept and Perspective
PublicationIncreasing pressure on improving the efficiency of companies' operations leads to transformation of their Information Technology (IT) organizations from technology-oriented to service-oriented, based on the Information Technology Infrastructure Library (ITIL) model. The evolution of these IT organizations can be supported by the knowledge-based systems centered on the rules determined through agregation and refinement of existing...
-
Modele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw
PublicationModele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw. W artykule wskazano na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami. Przedstawiono również charakterystykę systemu informatycznego do kompleksowego zarządzania projektami, mogącego znaleźć zastosowanie do rozwiązania kwestii zarządzania wersjami, wydaniami i incydentami.
-
Model zarządzania zasobami oprogramowania w organizacjach gospodarczych
Publication.
-
Metody akwizycji wiedzy niepewnej i niepełnej w środowisku przetwarzania wiedzy
PublicationArtykuł prezentuje koncepcję środowiska do pozyskiwania i przetwarzania wiedzy o technologiach informatycznych. Rozwiązanie to jest częścią projektu opracowania systemu do oceny narzędzi i metodologii IT. Autorzy skupili się na budowie środowiska do jej akwizycji, zwracając uwagę zarówno na sam algorytm pozyskiwania jak też na procesy współpracy pomiędzy ekspertami a inżynierami wiedzy. Praca jest jednocześnie dokumentacją eksperymentu...
-
Methods of Incomplete and Uncertain Knowledge Acquisition in the Knowledge Processing Environemnt
PublicationThe authors in this paper present a concept of the environment to acquire and process knowledge about information technology. This solution is part of a project of which the objective is to build a system for the evaluation of IT tools and methodologies. Knowledge within this domain is always either uncertain or incomplete. Therefore, the authors focused on designing a dedicated algorithm for its acquisition and processing. One...
-
Interakcja człowiek-komputer
PublicationKsiążka omawia najważniejsze zagadnienia kształtowania interakcji człowiek-komputer, występujące podczas projektowania produktu informatycznego. Tematyka książki obejmuje metody stosowane kolejno podczas określania wymagań, projektowania, testowania i oceny rozwiązań interfejsu użytkownika. Przyjęty sposób prezentacji materiału ma na celu również podkreślenie, że wysoka jakość użytkowa produktu informatycznego nie wynika wyłącznie...
-
Intelligent Knowledge-Based Model for IT Support Organization Evolution
Publication -
Intelligent Knowledge-Base Model for IT Support Organization Evolution
PublicationThe goal of the paper is building the knowledge-based model for predicting the state of the IT support organization. These organizations, critical for development of various business sectors, are facing the problem of their transformation. It is the result of the fundamental change in the role of the IT organizations in the current economy. The complexity of the processes, the difficulty adjusting the operations and limited ability...
-
Implementing Change Management Processes in an Enterprise
PublicationThis work demonstrates how to implement change management processes in a company, based on the suitability of IBM software.
-
Implementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie
PublicationImplementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono sposób implementacji procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie w oparciu o IBM Rational Team Concert. Celem artykułu jest wskazanie na przydatność wspierania procesów zarządzania zmianą przy pomocy IBM Rational Team Concert.
-
Developing a model of cooperation between universities and business - the generalization of cases of cooperation
PublicationThe aim of this paper is to present a model of cooperation between universities and business.
-
Concept of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationThe purpose of this publication is to present a generic model of the IT organization evaluation process as an attempt to systematize and describe the continuous actions and changes in the organization.
-
Badanie technologii informatycznych u dostawcy usług internetowych
PublicationW artykule przedstawiono raport z badania technologii informatycznych dotyczącego analizy narzędzia, które firma wykorzystuje do zarządzania zawartością portalu (CMS). Badana firma uznała wykorzystywane narzędzia za niewystarczające w obliczu rozwoju potrzeb. Wobec tego postanowiono zweryfikować konieczność wymiany systemu na nowy oraz oszacować możliwość i opłacalność jego modyfikacji. W tym celu przeanalizowano funkcjonalności...
-
An Approach to Agent-Based Supporting System for IT Projects
PublicationAbstract. The natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software...
Year 2009
-
Wskaźnik siły nabywczej w zmieniającym się otoczeniu walutowym firm sektora MSP podejmujących międzynarodową działalność e-commerce
PublicationTechnologia E-Commerce znacząco ułatwiła firmom sektora MSP możliwość zaistnienia i prowadzenia działalności na rynkach zagranicznych. Stworzyło to nowe szanse, ale wprowadziło również nowe ryzyka do działalności, w tym w zakresie zmian koniunkturalnych oraz kursów walutowych. Niniejszy tekst przedstawia koncepcję prostych wskaźników walutowych, mających na celu szybką ocenę zmian atrakcyjności rynków zagranicznych wynikających...
-
Usługa oraz model dekompozycji - teoretyczne podstawy usługowego zarządzania organizacją wsparcia IT
PublicationRozdział omawia fundamentalne dla usługowego modelu zarządzania organizacją IT pojęcie usługi. Opisuje podstawowe typy jej atrybutów oraz wprowadza funkcję wyróżniającą wykorzystaną do kategoryzacji usług. W dalszej części ukazany jest ogólny model dekompozycji usługi i jego wersję bazującą na ograniczeniach implementacji modelu w CMDB. Publikacja podsumowuje otrzymane wyniki i wskazuje dalsze kierunki badań dotyczące w szczególności...
-
Three-dimensional conceptual model for service-oriented simulation
Publicationn this letter, we propose a novel three-dimensional conceptual model for an emerging service-oriented simulation paradigm. The model can be used as a guideline or an analytic means to find the potential and possible future directions of the current simulation frameworks. In particular, the model inspects the crossover between the disciplines of modeling and simulation, service-orientation, and software/systems engineering. Finally,...
-
Model-Based Testing of Embedded Systems in the Automotive Domain
PublicationPhD
-
2.2.2. Kalkulacja kosztów krańcowych w ujęciu gałęziowym
Publication
Year 2008
-
Simulating Malware with MAlSim
PublicationThis paper describes MAlSim - Mobile Agent Malware Simulator - a mobile agent framework developed to address one of the most important problems related to the simulation of attacks against information systems i.e. the lack of adequate tools for reproducing behaviour of malicious software (malware). The framework can be deployed over the network of an arbitrary information system and it aims at simulating behaviour of each instance...
-
Quality of Test Specification by Application of Patterns
PublicationEmbedded system and software testing requires sophisticated methods, which are nowadays frequently supported by application of test patterns. This eases the test development process and contributes to the reusability and maintainability of the test specification. However, it does not guarantee the proper level of quality and test coverage in d ifferent dimensions of the test specification. In this paper the quality of the test...