Publications
Filters
total: 927
Catalog Publications
Year 2012
-
Evaluation of urban freight transport management measures
Publication -
Koncepcja metody zagrożeń w ruchu drogowym
PublicationSieć drogowa w Polsce, pomimo przekształceń, ciągle jeszcze w wielu przypadkach nie odpowiada standardom bezpieczeństwa, jednocześnie brak tych standardów rzadko jest podawany, jako przyczyna wypadków drogowych. Brak standardów bezpieczeństwa wiąże się z występowaniem mankamentów na sieci dróg, które bezpośrednio zagrażają uczestnikom ruchu drogowego lub sprzyjają popełnianym przez tych uczestników błędom. Konieczne jest zatem...
-
Koncepcje kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Część 1. Przegląd koncepcji kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublicationPoziom bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) w Polsce mierzony liczbą ofiar śmiertelnych i wskaźnikami śmiertelności w wypadkach drogowych jest najgorszy w porównaniu do pozostałych krajów Unii Europejskiej. Mimo opracowania programów bezpieczeństwa ruchu drogowego krajowego i wojewódzkich oraz przyjęcia ich do realizacji przez Rząd RP i władze samorządowe, brakuje właściwej ich realizacji. W artykule przedstawiono przegląd koncepcji...
-
Laboratory Determination of Burger's Model Parameters for Visco-elastic Analysis of Road Pavement Materials
PublicationBurger's Model is one of those models that describes performance of asphalt mixtures. Its parameters can be used in road construction analysis based on visco-elastic properties in wide variety of temperatures using dedicated programs (e.g. Veroad) or in Finite Element Method (FEM). Parameters of Burger's Model can be used for example in prediction of low temperature cracking in low winter temperatures or permanent deformation...
-
Macro models of casualties in road transport. Modelowanie strat osobowych w transporcie drogowym.
PublicationW referacie przedstawiono propozycję makro modelu strat osobowych ponoszonych w wypadkach drogowych. Zaproponowano modele liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zbudowanych na bazie danych z kilkudziesięciu krajów całego świata. Przedstawione koncepcje budowy modeli mogą posłużyć do opracowania modeli czynnikowych opisujących strategiczne ryzyko społeczne na sieci dróg wybranych krajów z całego świata. jedną z koncepcji...
-
Modelling selected road safety measures at the regional level in Europe
PublicationRegions are Europe’s basic levels of management. The literature was reviewed to identify regional safety analyses and some of the factors that are important for road safety in the regions. Next, data were collected atthe regional NUTS 2 level in Europe for the years 1999-2008. An analysis of the data helped identify f actors which have the strongest bearing on fatalities and other safety measures. This paper presents the initial...
-
Modelowanie ryzyka strategicznego w inżynierii drogowej
PublicationModelowanie ryzyka strategicznego w inżynierii drogowej. Koncepcja modeli społecznego ryzyka strategicznego na sieci dróg.
-
Modelowanie wskaźnika motoryzacji na poziomie krajowym
PublicationWskaźnik motoryzacji jest jedną z najczęściej używanych miar rozwoju motoryzacji w analizowanym kraju. Poziom motoryzacji zależy od wielu czynników: ekonomicznych, społecznych, przestrzennych, transportowych. W artykule przedstawiono procedurę modelowania zmian wskaźnika motoryzacji w zależności od wybranych czynników na poziomie makro. Przedstawiono także prognozę wskaźnika motoryzacji dla Polski do roku 2050.
-
Możliwości osiągnięcia poszczególnych głównych celów działań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez kształtowanie bezpiecznych zachowań w ruchu drogowym
PublicationRozdział dotyczy kształtowania bezpiecznych postaw w ruchu drogowym, takich, jak nieprzekraczanie dopuszczalnej prędkości, respektowanie czerwonego światła, stosowanie pasów bezpieczeństwa, eliminacja nietrzeźwych kierowców.
-
Nawierzchnie podatne i półsztywne. porównanie katalogów typowych konstrukcji
PublicationNiniejszy artykuł przedstawia porównanie typowych nawierzchni z Austrii, Niemiec i Francji z katalogiem polskim. Omówiono i porównano wyznaczanie ruchu projektowego, standardowe osie porównawcze, długości okresów projektowych, sposoby ulepszania podłoża, podbudowy i warstwy asfaltowe. Przedstawiono porównanie grubości nawierzchni katalogowych na podbudowach z kruszyw łamanych niezwiązanych.
-
Nieład i brak spójności w polskiej terminologii nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationW artykule przedstawiono nieład i brak spójności w terminologii dotyczącej nawierzchni podatnych i półsztywnych, stosowanej w polskich dokumentach i przepisach technicznych począwszy od 1983r. W kolejnych Polskich Normach, wytycznych i katalogach występują różne nazwy tych samych warstw nawierzchni. Jest to bardzo szkodliwe, ponieważ wymagane właściwości materiału do danej warstwy i jej parametry zależą ściśle od jej nazwy.
-
Niezawodność systemu transportowego dla dróg krajowych w Polsce w aspekcie wpływu kierowców
PublicationCzynniki powodujące zmęczenie kierowców. Analiza wypadków związanych ze zmęczeniem kierowców. Wpływ pory dnia na ryzyko wypadków drogowych spowodowanych przez zmęczonych kierowców.
-
Ocena nawierzchni drogowych
PublicationArtykuł przedstawia sposób przeprowadzenia taniej i skutecznej oceny stanu technicznego nawierzchni na drogach lokalnych. Zamieszczono przykłady przeprowadzonych badań odcinków dróg. Opisano możliwości decyzyjne zarządców dróg, mające na celu ochronę nawierzchni przed zbyt szybkim pogorszeniem stanu technicznego. Podano przykłady prognozowanej skuteczności wprowadzenia ograniczeń w ruchu ciężkim oraz wykonania wzmocnienia.
-
Ocena realizacji Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005
PublicationW 2013 r. kończy się okres planowany na realizację Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005, przyjęty przez Radę Ministrów w roku 2005, niespełna 12 miesięcy po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Był on reakcją na cel postawiony w III Programie Poprawy BRD, który zobowiązał kraje UE do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 50% w ciągu dekady 2001-2010. Obecnie, po ponad 7 latach od rozpoczęcia działań w...
-
PLANOWANIE BEZPIECZNYCH I „ZIELONYCH” SYSTEMÓW KOMUNIKACYJNYCH
PublicationIn order to achieve balanced forms of urban infrastructure, which ensure comfort, safety and spatial order, when designing new solutions it is necessary to adopt a multi-facet approach which will combine everything that the local residents need but will respond harmoniously to the existing cultural landscape. It is therefore necessary to work out complex undertakings for the sake of planning and developing urban space. Coherent...
-
Pojazdy przeciążone na polskich drogach
PublicationW artykule opisano problem występowania pojazdów przeciążonych na polskich drogach. Zaprezentowano polskie i europejskie przepisy dotyczące dopuszczalnej masy i obciążenia pojazdów. Przedstawiono wyniki analiz udziału pojazdów przeciążonych w ruchu, wykonanych na podstawie danych z 5 stacji ważenia pojazdów w ruchu, zlokalizowanych na polskich drogach. Artykuł zakończono praktycznymi wnioskami
-
Porównanie grubości typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych Polski i wybranych krajów Europy
PublicationArtykuł przedstawia porównanie grubości warstw nawierzchni z katalogów Austrii, Francji, Niemiec i Polski oraz zaprojektowanych według metody brytyjskiej. Porównano nawierzchnie na podbudowach z kruszywa łamanego, całkowicie asfaltowe oraz na podbudowach z materiałów związanych cementem. Przeprowadzona analiza wykazała, że polskie nawierzchnie katalogowe są grubsze od wszystkich pozostałych w takich samych warunkach obciążenia...
-
Porównanie metod wyznaczania ruchu obliczeniowego do projektowania nawierzchni drogowych w wybranych krajach europejskich
PublicationPrzedstawiono porównanie metod wyznaczania ruchu obliczeniowego do projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych stosowanych w Polsce, Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Przy porównaniu szczególny nacisk położono na współczynniki przeliczeniowe pojazdów na liczbę osi standardowych. Ponieważ w poszczególnych metodach uwzględnia się różne parametry techniczne drogi a klasyfikacja pojazdów nie jest jednakowa,...
-
Problematyka naukowo-badawcza w procesie integracji systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce
PublicationPotrzeby integrowania systemów bezpieczeństwa transportu wynikają ze współczesnych wymagań cywilizacyjnych i systemowych. Warunkiem realizacji tych potrzeb jest silne wsparcie procesów integracyjnych wiedzą ukierunkowaną na typowe dla systemu transportu zjawiska powstawania wypadków i awarii, techniki badań czy potrzeby komunikowania o uzyskanych wynikach tych badań. Szczególnym wymaganiem prowadzenia badań wypadków transportowych jest...
-
Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska
PublicationJedną z podstawowych danych niezbędnych do planowania elementów systemu transportowego jest informacja o liczbie podróży odbywanych na analizowanym obszarze. Dane te uzyskiwane są najczęściej za pomocą symulacyjnych modeli transportowych. Jednym z istotnych elementów i pierwszym etapem najczęściej stosowanego, klasycznego modelu czterostopniowego jest modelowanie liczby podróży generowanych i absorbowanych, podczas którego to...
-
Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska
PublicationCelem artykułu jest przedstawienie podejścia do modelowania podróży generowanych i absorbowanych zastosowanego przy budowie Transportowego modelu symulacyjnego dla miasta Gdańska. W zastosowanych modelach uwzględniono wpływ dodatkowych zmiennych demograficznych, społeczno-ekonomicznych oraz zmiennych charakteryzujących rejony transportowe, pozwalających na uwzględnienie różnic w zagospodarowaniu przestrzennym tych rejonów.
-
Propozycja zmian terminologii drogowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych i jej zastosowanie w nowym katalogu
PublicationW artykule przedstawiono propozycję zmian terminologii konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. W dotychczasowej terminologii występuje nieład i brak spójności, który utrudnia normalizację, projektowanie, budowę i zarządzanie nawierzchniami. Zmiany opracowano podczas weryfikacji Katalogu z 1997r. i zaproponowano do stosowania w praktyce w nowej wersji Katalogu.
-
Rola platformy informacyjnej w zarządzaniu transportem podczas imprez masowych
PublicationPlatforma informacyjna, wspomagana przez technologie inteligentnych systemów transportu, jest narzędziem służącym do prezentacji służbom miejskim informacji o funkcjonowaniu transportu zbiorowego i indywidualnego na wybranych odcinkach sieci transportowej obszaru, w którym odbywa się ruch pojazdów i podróżujących pieszo lub transportem zbiorowym, związanym z organizacją imprez masowych. W referacie przedstawiono strukturę organizacyjną...
-
Rozwój społeczno-gospodarczy głównym uwarunkowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublicationWykorzystując wyniki studiów literatury i prac własnych, zaproponowano wskaźnik śmiertelności demograficznej w wypadkach drogowych WSD jako miarę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgromadzone zbiory dostępnych danych pozwoliły na zidentyfikowanie grupy najbardziej istotnych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego na obszarze kraju. Opracowano model zmian tego wskaźnika WSD z wykorzystaniem funkcji potęgowo-wykładniczej...
-
Ruchotwórczość wielkopowierzchniowych obiektów handlowych trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta
PublicationWielkopowierzchniowe obiekty (handlowe, usługowe itp.) generują ruch o dużych natężeniach, które często przekraczają możliwości przepustowe przyległego układu ulicznego. Wpływają w ten sposób na znaczne pogorszenie się warunków ruchu w najbliższym otoczeniu obiektu i zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu systemu transportowego miasta. Wobec braku polskich doświadczeń konieczne jest badanie wpływu wybranych czynników demograficznych,...
-
Ruchotwórczość wielkopowierzchniowych obiektów handlowych trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta
PublicationCelem referatu jest przedstawienie wyników badań i analiz ruchu generowanego przez obiekty handlowe trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta oraz identyfikacja najistotniejszych czynników wpływających na wielkość generowanego ruchu. W referacie przedstawiono wstępne wyniki modelowania ruchu w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, jak również przykłady wykorzystania wyników badań i zbudowanych modeli do prognozowania...
-
Structural Design and Sensitivity Analysis of Semi-Rigid Pavement of a Motorway
PublicationThis paper presents application of mechanistic-empirical methods in design of semi-rigid pavement for a section of a motorway in Poland. The stage construction was assumed. Three fatigue criteria were applied in the design. For asphalt fatigue cracking and subgrade soil the criteria from the Asphalt Institute (1981) were applied. For fatigue cracking of cement stabilized bases the Dempsey (1984) and De Beer (1992) criteria were...
-
Symulacja procesu wyboru metody wykrywania zdarzeń drogowych
Publication -
Symulacja uwarunkowań powstania miejskiego centrum konsolidacyjnego w Gdańsku
Publication -
System Zintegrowanego Ratownictwa Drogowego
PublicationRozdział dotyczy działań ratowniczych związanych z wypadkami drogowymi. Zwiększenie skuteczności tych działań prowadzi do zmniejszenia skutków wypadków drogowych. Cały proces zaczyna się od powiadomienia o wystąpieniu wypadku, poprzez dotarcie odpowiednich służb, udzielenie pierwszej pomocy, kończąc na dotarciu do szpitalnego oddziału ratunkowego.
-
Systematyka narzędzi do zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej
PublicationW ostatnich latach w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego pojawiło się kilka narzędzi takich jak audyt brd, ocena brd, kontrola brd. Dyskusja prowadzona podczas procedowania ustawy wdrażającej dyrektywę 2008/96/WE wskazała na nieznajomość wśród przedstawicieli stron biorących udział w dyskusji, narzędzi zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W artykule przedstawiono koncepcję usystematyzowania tych narzędzi...
-
The impact of road network structure and mobility on the national traffic fatality rate
PublicationW pracy określono wpływ wybranych miar struktury sieci drogowej i mobilności mieszkańców na wskaźnik śmiertelności w wypadkach drogowych na bazie dostępnych danych z wielu krajów świata. Opracowano wieloczynnikowe modele nieliniowe pozwalające na określenie wpływu wielu istotnych czynników: ekonomicznych, systemowych, motoryzacyjnych i infrastrukturalnych na bezpieczeństwo ruchu drogowego mierzonego wskaźnikiem śmiertelności RFR.
-
The multivariate multilevel analisis of different regional factors impact on road saferty in european country regions = Wielopoziomowa analiza wieloczynnikowa wpływu różnych charakterystyk regionalnych na poziom bezpieczeństwo ruchu w regionach krajów europejskich
PublicationIn this research, the effect of the European regional differences on the risk of been killed in road accident in these regions is investigated. Factors which differentiate regions can be described as automotive, economic, infrastructural, demographic, geographic. Analyzed risk, counted as regional fatality rate was modeled by the Poisson model. Because of regional diversity of Poisson distribution parameters, the Poisson distribution...
-
The Role of Greenery and Traffic Calming Measures in Planning of Road Infrastracture
PublicationThe role of greenery and traffi c calming measures in road infrastructure planning. The “life” of a town is connected with its infrastructure. So it is that, apart from serving their principal function, motorways, roads, airports and other facilities which make transport possible largely determine contemporary urban design. To achieve balanced forms of urban infrastructure that ensure comfort, safety and spatial order, it is necessary when...
-
The role of observatories in the integrated transport safety systems
PublicationAccurate knowledge about the causes, circumstances and place of transport accidents is the prerequisite to take the correct action to improve transport safety. Developing appropriate organizational structures, forms and methods of management and implementation of safety measures in the sectoral approach condition the success. Therefore, the Safety Information System is one of the integral areas of the Integrated Transport Safety...
-
The use of weight in motion data to heavy vehicles - pavement interaction analysis
PublicationWeight in motion (WIM) is the element of modern intelligent transport systems created to control commercial vehicles and to detect overloaded items. Because all of the vehicles crossing the WIM station are weighed and recognized, given data can be used to vehicle-pavement interaction analysis. The paper presents the results of analysis based on data from seven WIM stations localized in Motorway and National Roads in Poland. The...
-
Wstępna ewaluacja interim krajowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego gambit 2005
PublicationSześć lat funkcjonowania Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz nowe wyzwania w tym zakresie, wyznaczone przez Unię Europejską do roku 2020, skłaniają do wykonywania ocen i identyfikacji przeszkód oraz barier powodujących opóźnienia w realizacji wcześniej przyjętych celów i zadań. Wstępne analizy wskazują, że samo programowanie działań prewencyjnych...
-
Wszystko o badaniach zagęszczenia gruntu
PublicationObjętościomierz piaskowy, wodny, cylinder wciskany czy płyta VSS to tylko kilka rodzajów urządzeń do określania stopnia zagęszczania gruntu
-
Wybór sposobu przemieszczania się w mieście z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej
PublicationW artykule przedstawiono porównawczą analizę możliwości przemieszczania się transportem zbiorowym oraz indywidualnym w Gdańsku w wybranej relacji. Stworzony został wielokryterialny model decyzyjny w aplikacji SuperDecisions wykorzystujący metodę AHP, Celem modelu było uzyskanie odpowiedzi, czy dla osoby korzystającej obecnie z samochodu osobowego transport zbiorowy może stać się realną alternatywą w codziennych regularnych podróżach.
-
Wybrane problemy modelowania podróży transportem zbiorowym na przykładzie Gdańska
PublicationModelowanie podróży transportem zbiorowym jest elementarną częścią procesu budowy modelu podróży przede wszystkim obszarów miejskich. Obecnie w Gdańsku budowany jest nowy transportowy model symulacyjny miasta, oparty na oprogramowaniu VISUM. W artykule zostały poruszone problemy budowy i kalibracji modelu podziału zadań przewozowych począwszy od wydzielenia ruchu pieszego, do podziału podróży odbywanych transportem zbiorowym i...
-
Wybrane problemy modelowania rozkładu przestrzennego i czasu podrózy na przykładzie Gdańska
PublicationRozkład przestrzenny jest drugim etapem w budowie czterostopniowego klasycznego modelu podróży, w którym to dokonuje się rozdzielenia podróży między rejony transportowe. Na tym etapie modelowania liczbę podróży pomiędzy rejonami wyznacza się najczęściej za pomocą modelu grawitacyjnego. Obecnie w Gdańsku budowany jest nowy transportowy model symulacyjny miasta, oparty na programie VISUM. W artykule przedstawiono problemy, które...
-
Zagadnienia związane z zarządzeniem wodami opadowymi. Zagrożenia strukturalne
PublicationProblemy zarządzania wodami opadowymi na obszarach zurbanizowanych. Błędy rozwiązań prawnych. Znaczenie elementu retencji. Przykłady rozwiązań
-
Zastosowanie środków inteligentnych systemów transportu do obsługi imprez masowych
PublicationZastosowanie systemów opartych na środkach telematyki transportu pozwala na bardziej efektywne zarządzanie transportem przez instytucje obsługujące duże imprezy masowe. W referacie scharakteryzowano problemy transportowe, które można rozwiązać dzięki zastosowaniu środkow Inteligentnych Systemów Transportu, koncepcę wykorzystaniatechnologii ITS do usprawnienia działań służb zarządzania ruchem, popartą przykładami wdrożeń w innych...
-
Zastosowanie w warunkach polskich francuskiej metody projektowania nawierzchni asfaltowych o podbudowach związanych spoiwami hydraulicznymi
PublicationPrzedstawiono francuską metodę projektowania konstrukcji nawierzchni o podbudowach związanych spoiwami hydraulicznymi oraz próbę zastosowania jej do polskich warunków. Opisano francuską klasyfikację konstrukcji z warstwami podbudowy związanymi spoiwem hydraulicznym oraz sposób wykorzystania praw zmęczeniowych dla różnych typów takich nawierzchni. Podano przykład obliczeniowy dla konstrukcji kompozytowej według metody francuskiej...
-
Zastosowanie wielopoziomowego modelu ruchu dla systemu TRISTAR
PublicationW artykule przedstawiono ideę budowy wielopoziomowego modelu ruchu z uwzględnieniem zastosowania środków Inteligentnych Systemów Transportu, które posłużą do zasilania modeli ruchu danymi pochodzącymi z systemów detekcji parametrów ruchu. Połączenie w jedną strukturę modelu wielopoziomowego z Systemem Planowania Ruchu, który jest realizowany w ramach systemu TRISTAR, pozwoli na wykorzystanie danych pochodzących z automatycznych...
Year 2011
-
Aktualizacja współczynnikór równoważności pojazdów ciężarowych i autobusów
PublicationW artykule przedstawiono metodę analizy oddziaływania ruchu pojazdów ciężarowych na nawierzchnię drogowe przy wykorzystaniu wyników ważenia pojazdów w ruchu (WIM). Celem analizy jest weryfikacja obowiązujących w polsce współczynników przeliczeniowych pojazdów.
-
Analiza porównawcza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionach Europy oraz Stanów Zjednoczonych
PublicationReferat prezentuje stan bezpieczeństwa ruchu drogowego mierzonego liczbą ofiar śmiertelnych oraz wskaźnikiem demograficznym ofiar śmiertelnych w regionach europejskich klasyfikowanych jako NUTS2 oraz w poszczególnych stanach Stanów Zjednoczonych.
-
Budowa i kalibracja modeli spękań zmęczeniowych warstw asfaltowych nawierzchni drogowych w mechanistyczno-empirycznej metodzie AASHTO 2004
PublicationW artykule przedstawiono sposób tworzenia modeli spękań zmęczeniowych warstw asfaltowych w nowej amerykańskiej mechanistyczno-empirycznej metodzie projektowania nawierzchni AASHTO 2004. Opisano modele przyjęte do kalibracji, problem różnego zachowania się warstw asfaltowych naprężeniowo i odkształceniowo,przyjęte miary spękań zmęczeniowych. Przedstawiono także kalibrację opartą o badania na odcinkach doświadczalnych LTPP, symulację...
-
Equivalent axle load factors for design of rigid pavements derived from fatigue criteria
PublicationArtykuł przedstawia określenie współczynników równoważności osi dla nawierzchni sztywnych na podstawie kryteriów zmęczeniowych stosowanych w mechanistyczno-empirycznej metodzie projektowania nawierzchni drogowych. Przedstawiono kryteria zmęczeniowe z wybranych metod projektowania i analizy nawierzchni sztywnych. Kryteria te zostały użyte do wyprowadzenia wzorów do obliczania współczynników równoważności obciążenia osi. Stwierdzono,...
-
Inteligentny system transportu dla aglomeracji na przykładzie aglomeracji trójmiejskiej
PublicationZarządzanie systemem transportu w miastach wymaga uwzględnienia struktury, organizacji i funkcjonowania wszystkich jego podsystemów oraz zaplanowania i wdrożenia spójnych działań ukierunkowanych na zmianę określonych parametrów zgodnie z przyjętą wcześniej strategią. Ze względu na dynamiczny charakter struktury funkcjonalnej współczesnych miast niezbędne są narzędzia, które umożliwią gromadzenie informacji o strukturze odbywających...