Publications
Filters
total: 469
Catalog Publications
-
Konkurs o Pomorską Nagrodę Jakości w czasach Gospodarki Opartej na Wiedzy
PublicationCelem autorki jest analiza wpływu aspektu zarządzania wiedzą u uczestników XXII edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości na wynik oraz uzyskanie wyróżnienia. Konkurs składa się z kilku etapów, m.in. samooceny oraz weryfikacji w siedzibie uczestnika przeprowadzonej przez ekspertów Polskiego Rejestru Statków. Po udziale w konkursie organizacja biorąca w nim udział, poza aspektami marketingowymi uzyskuje informacje zwrotną w postaci...
-
Metodyka systematycznego przeglądu literatury w zakresie konkursów o nagrody jakości opartych na modelach doskonałości
PublicationModel doskonałości można zdefiniować jako zbiór zasad kompleksowej oceny organizacji , który często wykorzystywany jest jako podstawa konkursów jakości. Celem niniejszego referatu jest systematyczny przegląd literatury o tematyce konkursów jakości opartych na modelach doskonałości, szczególnie związanych z modelem EFQM – modelem europejskim. Podczas badań wykorzystano trzy bazy literaturowe dostępne na Politechnice Gdańskiej –...
-
Relacja mistrz – uczeń – w jaki sposób kształtować doskonałość akademicką, na przykładzie postaci prof. dr. hab. inż. Romualda Kolmana
PublicationW niniejszym artykule skoncentrowano się na zagadnieniu fundamentalnym w kontekście edukacji i rozwoju badań naukowych – relacji mistrz – uczeń. W nawiązaniu do wielowiekowej tradycji instytucji akademickich przedstawiono istotę i znaczenie tych relacji, wskazując pożądane cechy mistrza jako osoby kształtującej oczekiwane ze względów społecznych postawy swoich podopiecznych. Jako przykład postaci mistrza w obszarze nauk o jakości...
-
Badanie jakości wybranych produktów
PublicationW monografii „Badania jakości wybranych produktów” scharakteryzowano siedem grup produktów żywnościowych oraz dwie grupy produktów nieżywnościowych i opisano badania pozwalające na ocenę ich jakości, które można wykonać w laboratorium Katedry Nauk o Jakości Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Są to: pieczywo, tłuszcze jadalne, mleko i płynne produkty mleczne, jaja i produkty jajeczne, wody pitne, gazowane napoje...
-
Podstawowe narzędzia lean manufacturing
PublicationNiniejsza książka powstała w oparciu o doświadczenia wdrożeniowe LeanQ Team i samej autorki zdobywane na przestrzeni dziesięciu lat we współpracy z kilkuset firmami. Książka ta jest podręcznikiem dla poczatkujących, ale wierzę, że i doświadczeni praktycy znajdą w niej kilka inspiracji. Pisząc tę książkę starałam się odpowiedzieć na potrzeby tych, którzy zauważyli, że są na rynku konkurencyjne firmy, które uzyskują lepsze efekty,...
-
Zarządzanie zapasami dla praktyków Jak mądrze redukować zapasy w systemie KANBAN I MRP
PublicationDążenie do redukcji zapasów jest naturalnym trendem wszystkich przedsiębiorstw dbających o dostęp do tzw. wolnej gotówki. 11 lat prowadzonych przeze mnie obserwacji w toku realizowanych kilkuset projektów wskazuje, że tylko ok 0,5% przedsiębiorstw (w danym momencie) nie zajmuje się pracą nad obniżeniem zapasów. Jak ta redukcja zapasów zazwyczaj się odbywa? Szef stawia cel swojemu zespołowi: „dziś rotacja naszego zapasu wynosi...
-
Doskonalenie strumienia wartości
PublicationKsiążka ta ma na celu praktyczne ujęcie problemu optymalizacji przedsiębiorstwa opartej na koncepcji Lean (z ang. Lean – szczupły) i jej narzędziu Mapowania Strumienia Wartości. Prezentowane podejście do Mapowania Strumienia Wartości jest spójne z innymi pozycjami literaturowymi w tym zakresie. Jednak moje dziesięcioletnie doświadczenie zdobywane w toku kilkudziesięciu projektów wskazało mi dodatkowe kierunki analiz, które warto...
-
Experienta jako pomost pomiędzy Kołem Naukowym Qualiteam UG a Klubem Pomorskiej Nagrody Jakości
PublicationPOMORSKIEJ NAGRODY JAKOŚCI Na przestrzeniu kilku ostatnich lat zauważono zwiększoną aktywność studentów w pracach kół naukowych. Zainteresowanie działalnością w organizacjach studenckich wynika z możliwości powiększania swojego indywidualnego dorobku naukowego a także wiedzy i umiejętności praktycznych. W niniejszym artykule zostanie krótko ukazana działalność Koła Naukowego QualiTeam funkcjonującego przy Zakładzie Zarządzania...
-
Oczekiwania interesariuszy usług edukacyjnych w ujęciu relacyjnym
PublicationPrzedstawiono relacyjne ujęcie oczekiwań interesariuszy usług edukacyjnych
-
Smart Specialization through Cluster Policy. Evidence from Poland and Germany
PublicationThe purpose of the chapter is to investigate the interlinks and commonalities between clusters and regional smart specialization strategies (through the prism of experiences of Polish and German regions). The main research strategy was international comparative analysis, and the basic technique for collecting data was document analysis. The research used the four-level procedure of selecting documents, which allowed identification...
-
Proces ciągłego doskonalenia wśród laureatów XXIII edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości
PublicationModel doskonałości można zdefiniować jako zbiór zasad kompleksowej oceny organizacji, który często wykorzystywany jest jako podstawa konkursów jakości. Europejski Model Doskonałości EFQM pozwala na doskonalenie organizacji m.in. poprzez kompleksowe podejście, identyfikację mocnych i słabych stron organizacji czy zwiększenie zaangażowania pracowników w doskonalenie. Celem niniejszego referatu jest analiza działań doskonalących...
-
Koncepcja Lean Management w uczelniach - przegląd wyników badań międzynarodowych
PublicationW artykule przedstawiono rozważania dotyczące zastosowań koncepcji Lean Management w instytucjach szkolnictwa wyższego. Zaprezentowano odniesienia do charakterystycznych elementów i zasad tej koncepcji, przedstawione w piśmiennictwie międzynarodowym. Przedstawiono także szereg informacji wiążących się z LeanHE – rozwijającym się dynamicznie nurtem dotyczącym zastosowań Lean Management w szkolnictwie wyższym.
-
Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji
PublicationKultura jakości, bezpieczeństwa oraz doskonałości to ważne, kategorie zasobów każdej organizacji, decydujące o jej niepowtarzalności. Kształtują one nie tylko tożsamość danej organizacji, ale także mają wpływ na jej zdolność do spełniania potrzeb różnych grup interesariuszy oraz na szeroko rozumianą reputację na rynku. Każda z tych kultur wyraża się poprzez swoiste założenia, normy, wartości oraz artefakty. Stanowią one fundament...
-
Towards a Universal Model of Engineering Change Management
PublicationThe paper deals with the issue of engineering change management (ECM). ECM has received much less attention in the literature than general change management. Moreover, due to their specifics (complexity and multifaceted nature), hitherto developed ECM models are difficult to implement in companies. The paper aims to develop a simplified, universal, and hence easily applicable model of ECM. We based our assumptions on a case study...
-
Paradoxes in the engineering change management process
PublicationPurpose: The main purpose of this paper is to conceptualize and operationalize paradoxes that are significant in the engineering change management (ECM) process. The following research question was stated: What are the paradoxes that influence the ECM process, and how can they be measured? Design/methodology/approach: The study is divided into two parts: conceptualization and operationalization. Conceptualization involved a literature...
-
Koncepcja Lean Management w podnoszeniu efektywności ekonomicznej produk- cji.**2002, 310 s. 104 rys. 60 tab. 13 wykr. bibliogr. 114 poz.+ 13 załącz. maszyn. Rozprawa doktorska (19.06.02) Promotor: dr hab. inż. Olgierd Downarowicz, prof. nadzw. PG
Publication.
-
Ciągły przepływ produktów w przedsiębiorstwie
PublicationObserwując otoczenie wydaje się, że zachodzące w nim zmiany są tak nieprzewidywalne, iż trudno cokolwiek zaplanować. Przedsiębiorstwa stają wobec sytuacji, w której muszą znaleźć sposób na sprostanie wyzwaniom rynku. Wymagało jednak podjęcia działań, które pozwolą na szybką reakcję na zmiany wymagań rynku, czyli uelastycznienie oraz zaprojektowanie procesów w sposób umożliwiający niezachwiane funkcjonowanie w przypadku reakcji...
-
Role pracowników w transformacji Lean
PublicationArtykuł omawia role pracowników w trakcie transformacji Lean. Celem artykułu jest nie tylko przedstawienie podziału zadań pomiędzy pracownikami, ale także ukazanie ról poszczególnych grup pracowniczych, które powinny być pełnione w każdej firmie. Nie tylko przedsiębiorstwa wdrażające Lean muszą budować struktury ułatwiające przepływ informacji dotyczących "wyszczuplania" procesów. Dlatego artykuł ten kieruję do wszystkich przedsiębiorców...
-
Lean - przepis na odchudzanie kosztów.
PublicationKażda czynność pociąga za sobą koszty. Firma Toyota doszła do wniosku, że w takim razie należy ograniczyć ilość realizowanych czynności tylko do tych,które mają swój bezpośredni udział w tworzeniu zysku. Sposób-metodologia i narzędzia służące zastosowaniu odchudzonej produkcji w przedsiębiorstwie to podstawowe elementy,które musi zrozumieć przedsiębiorca.
-
Problematyka dozwolonych wyłączeń wymagań normy ISO 9001:2000 oraz zakresu certyfikacji systemów zarządzania jakością.
PublicationPrzedstawiono uwagi związane z określeniem zakresu działalności organizacji wdrażających system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz ewentualnym wyłączeniem niektórych wymagań tej normy nie znajdujących odzwierciedlenia w specyfice danej organizacji.
-
Gry bardzo serio. CXO Nowy Magazyn Kadry Zarządzającej.**2002 nr 12 s.26-28.
PublicationGry symulacyjne Lean są typem symulacji społecznej, której zasady są opartenie na współzawodnictwie, ale na wypracowaniu zespołowej taktyki działania.Celem symulacji jest wzmacnianie u uczących się umiejętności współdziałania,negocjowania, osiągania kompromisu, wypracowania wspólnej strategii Leanprzez wszystkich uczestników zespołu reprezentujących różne interesy. Arty-kuł przedstawia rodzaje gier symulacyjnych, sposoby...
-
Analiza uwarunkowań wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania środowiskowego i zintegrowanego systemu zarządzania jakością i środowiskiem w polskich przedsiębiorstwach.
PublicationPrzedstawiono wyniki ankiety oraz wnioski z badań dotyczących wdrażania systemów zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14001 oraz ich integracji z systemami zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w polskich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk położono na analizę tego zjawiska w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Podano również zalecenia mogące usprawnić proces wdrażania tych systemów w sektorze MŚP.
-
Metoda 5S jako narzędzie modelowania procesów na stanowisku pracy.
PublicationOmówiono metodę 5S, która pozwala na analizowanie i modelowanie procesów zachodzących na stanowisku pracy. Przedstawiono istotę, zasady wdrożenia i korzyści wypływające z zastosowania tej metody.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością w dużej jednostce administracji publicznej - Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
PublicationPrzedstawiono spostrzeżenia związane z wdrażaniem systemu zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001, w pierwszej z największych jednostek administracji samorządowej w Polsce - Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zaprezentowano zarówno najistotniejsze czynniki wspierające sprawne wdrożenie systemu jak również zalecenia związane z przyszłym jego funkcjonowaniem.
-
Przez 5S do zmian w firmie.
PublicationW artykule omówiono istotę zasad 5S i działania, które należy podejmować,by poprawnie wdrożyć zasady 5S. Zastosowanie zasad 5S nie wymaga nie wymaga w zasadzie nakładów finansowych, a daje szereg wymiernych korzyści. Eliminowane są straty czasu, skracany jest cykl produkcji. Eliminowane są straty związane z brakami i awariami, poprawia się jakość i bezpieczeństwo oraz otrzymuje się uproszczone i uporządkowane środowisko...
-
Analiza Big Picture i mapa Systemu. Jak uzyskać informacje o procesie i możliwościach jego doskonalenia.
PublicationPrzedsiębiorstwa podejmujące próby modelowania systemów często zapominają o tym, że podstawą budowy modelu systemu czy procesu jest rzetelne rozpoznanie istniejącego stanu systemu i czynników go warunkujących. Dlatego też wiele tych prób kończy się niepowodzeniem. Opisany w niniejszym rozdziale sposób analizy systemu pozwala uzyskać informacje, które staną się elementami wejściowymi dla procesu modelowania skierowanego na dowolnie...
-
Zarządzanie wiedzą pracowników operacyjnych w aspekcie wdrażania zmian zgodnie z koncepcją Lean Manufacturing.
PublicationKoncepcja Lean Manufacturing skupiona jest głównie na optymalizacji procesu wytwórczego. Podstawową rolę w procesie wytwórczym odgrywają pracownicy operacyjni, od których wiedzy i umiejętności zależy jakość realizowanego procesu. Wydobycie ukrytej w nich wiedzy, rozwijanie jej oraz prowadzenie w kierunku realizacji celów przedsiębiorstwa jest elementem kluczowym dla powodzenia transformacji Lean Manufacturing w przedsiębiorstwie....
-
Więcej niż odchudzanie. Istota koncepcji zarządzania Lean
PublicationArtykuł opisuje koncepcję Lean z punktu widzenia pracownika i metod zarządzania zasobami ludzkimi. Charakteryzuje tzw. Lean Thinking, czyli szczupłe myślenie towarzyszące technicznym zmianom związanym z wdrażaniem narzędzi wykorzystywanych przez koncepcję Lean.
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublicationPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Systemy zarządzania jakością - stan unormowania w rodzinie ISO 9000
PublicationPrzedstawiono najważniejsze fakty związane z normatywnymi systemami zarządzania jakością wg ISO 9000. Wskazano pozytywne kierunki ewolucji norm oraz zagadnienia istotne dla różnych działów gospodarki, w tym w sektorze małych i średnich firm.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001
PublicationPrzedstawiono koncepcję wdrażania procesowego podejścia do zarządzania jakością, w tym pierwsze trzy etapy tego podejścia: zrozumienie procesów, ich identyfikacja i określenie powiązań między nimi.
-
Lean Quality Management
PublicationPostrzeganie przedsiębiorstwa przez pryzmat zachodzących w nim procesów powoduje powstanie dynamicznego obrazu zmian zachodzących w firmie. W wyniku takiego spojrzenia obserwator wykracza poza funkcjonalny układ struktur uzyskując możliwość pełniejszej weryfikacji skuteczności licznych, powiązanych ze sobą działań przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji o ich doskonaleniu. Kierunki tego doskonalenia to takie budowanie sekwencji...
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością. Część II - opis, nadzorowanie i doskonalenie procesów
PublicationPrzedstawiono kolejne 3 etapy tworzące metodykę wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością - opis przebiegu, bieżące nadzorowanie oraz doskonalenie procesów w firmie.
-
Metody oceny wyników usprawniania działalności operacyjnej (przykład zasto-sowań)
PublicationArtykuł omawia warunki, jakie należy spełniać przy doborze miar i procesie dokonywania pomiaru efektów usprawniania działalności operacyjnej. Prezentuje metody oceny wyników działalności operacyjnej, wśród których znaczące miejsce ma zdolność produkcyjna, produktywność, przepustowość i skuteczność. Wskazuje również na potrzebę powiązania miar z celami całego przedsiębiorstwa.
-
Zintegrowany System Informatyczny Klasy ERP - planowanie zasobów przedsiębiorstwa.
Publication...
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublicationKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Wdrażanie zorientowanego procesowo systemu zarządzania jakością w małej organizacji - studium przypadku.
PublicationW artykule podano na przykładzie małej organizacji informacje dotyczące praktycznego zastosowania opisanej w dwóch poprzednich numerach Q jakości metodyki wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
Zmiana w przedsiębiorstwie. W: Inżynieria zarządzania przedsięwzięciami. Red. L. Zawadzka.Gdańsk: P. Gdań.**2003 s. 106-114, 2 rys. bibliogr. 8 poz.
PublicationObecna sytuacja polskich przedsiębiorstw jest niezwykle trudna. Zmienne otoczenie w postaci coraz większej konkurencji, zmienne przepisy prawa, zmiany granic Unii Europejskiej, a także trudności w ściąganiu należności powodują destabilizację przedsiębiorstwa. Często ta chwiejność przedsiębiorstwa przeradza się w jej upadek.Dokonując badań zmian zachodzących w przedsiębiorstwach zauważyłam, że próbują one różnymi metodami nadążyć...
-
Rozwój metod modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją.
PublicationW niniejszym rozdziale określono główne czynniki które wpływają na proces modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją. Dla każdego z wyróżnionych czynników przedstawono również rozwój ukształtowanych w wyniku modelowania technik i metod wspomagających produkcję.
-
Zalecenia dotyczące zarządzania procesowego w systemach jakości małych firm - etap planowania.
PublicationArtykuł przedstawia założenia i zasadnicze elementy metodyki zarządzania procesami w systemach jakości, dostosowanej do specyfiki małych organizacji. Szczegółowo omówiono etap planowania zarządzania procesami.
-
System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie. Dokumentacja. Wdrażanie. Audit.
PublicationKsiążka w kompleksowy sposób przedstawia wymagania normatywnego systemu jakości wg ISO 9001 z szczególnym uwzględnieniem specyfiki małych organizacji. Główny nacisk położono na procesowe podejście do zarządzania jakością w małych organizacjach, co odzwierciedla oryginalna metodyka wdrażania. Książka przedstawia wiele praktycznych rozwiązań, które powinny ułatwić projektowanie systemu jakości. Dodatkowo zawarto zalecenia przydatne...
-
Quality monitoring of therapeutic processes in small treatment center for children
PublicationW artykule przedstawiono specyfikę oraz opis zasad nadzorowania procesów terapeutycznych w ramach systemu zarzadzania jakością w małej placówce służby zdrowia.
-
Powiązanie dokumentacji systemowej z procesami - przykład rozwiązania dla małych firm.
PublicationW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia struktury dokumentacji w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością opartego na podejściu procesowym.
-
Podstawy ustalania zakresu systemu zarządzania jakością.
PublicationW artykule przedstawiono informacje dotyczące zasad, którymi należy kierować się ustalając zakres działalności organizacji objęty systemem zarządzania jakością. Omówiono problematykę procesów zlecanych innym organizacjom na zasadzie outsourcing'u, w tym głównie lokalizacja i zasady nadzorowania tych procesów zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001.
-
Monitorowanie procesów terapeutycznych w systemie zarządzania jakością SPOTiR w Kwidzynie.
PublicationArtykuł przedstawia opis wdrażania i funkcjonowania wybranych procesów w ramach systemu zarządzania jakością w małej organizacji świadczącej usługi zdrowotne.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania. Wyd. 2
PublicationKsiążka przedstawia podstawy oraz wymagania dotyczące trzech najczęściej stosowanych w praktyce normatywnych systemów zarządzania - jakością (ISO 9001), środowiskiem (ISO 14001) oraz BHP (PN-N 18001). Omówiono podobieństwa i różnice tych systemów wskazując kontekst ich integracji w jednym systemie zarządzania. W wydaniu drugim (wydanie I -2003r.) wprowadzono uzupełnienia i korekty związane ze zmianami w omawianych standardach.
-
Nagrody jakości oparte na europejskim modelu doskonałości EFQM.
PublicationW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z nagrodami jakości opartymi na Europejskim Modelu Doskonałości EFQM. Omówione zostały kryteria oraz podział punktów przyznawanych poszczególnym kryteriom. Przedstawiono również zasady przyznawania zarówno Europejskiej Nagrody Jakości jak i Polskiej Nagrody Jakości.
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublicationArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażniu systemu zarządzania jakością w administracji publicznej [online].
PublicationW publikacji omówiono kryteria, które warunkują wdrożenie systemu zarządzania jakością w polskich urzędach administracji samorzadowej.Przedstawiono także czynniki stanowiące potencjał doskonalenia tego systemu.
-
Process management planning in ISO 9001 QMS of small companies.
PublicationPaper presents the key elements of process oriented methodology of ISO 9000 QMS implementation designed for SMEs. Particular attention has been paid to present simple documentation structure and its relation to the process approach to quality management.