Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 265

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2004
  • Badania zachowania energetycznego siłownika jako efektu struktury sterowania dławieniowego.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie pokazano wpływ struktury sterowania dławieniowego na straty i sprawność energetyczną liniowego silnika hydraulicznego. Rodzaj zastosowanej struktury sterowania ma bezpośredni wpływ na wielkość siły tarcia w węzłach uszczelniających. Wyniki badań laboratoryjnych wykazały decydujące znaczenie dławienia umieszczonego w gałęzi odpływowej siłownika. W tym przypadku widoczne jest zjawisko spadku siły tarcia wraz ze wzrostem...

  • Badanie uciągu łodzi pokładowej ŁR-12 w warunkach rzeczywistych.
    Publication

    - Year 2004

    W pracy przedstawiono badania uciągu przeprowadzone w warunkach rzeczywistych na łodzi pokładowej. Na podstawie pomiarów dokonano identyfikacji charakterystyki uciągowej.

  • Bezpieczeństwo okrętu w sytuacjach ekstremalnych.
    Publication

    W pracy przedstawiono podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa i metody oceny bezpieczeństwa statków w sytuacjach ekstremalnych. Przedstawiono podstawowe problemy badawcze. Opisano nowoczesne podejście do oceny bezpieczeństwa statków. Przedstawiono skrótowo, metodę badań i model obliczeniowy. Podano przykłady oceny bezpieczeństwa statków w sytuacjach ekstremalnych, na etapie projektowania. Przedstawiono wnioski praktyczne...

  • Biharmonic reduced stress.
    Publication

    - Year 2004

    Rozpatrywane jest wieloosiowe naprężenie o biharmonicznych składowych. Aproksymuje ono m.in. naprężenie w rufowej części kadłuba statku przy regularnym falowaniu morskim. Celem pracy jest zamodelowanie tego naprężenia jednoosiowym naprężeniem zredukowanym. Dla uniknięcia zniekształcenia widma naprężenia wyznaczono biharmoniczne naprężenie zredukowane. W tym celu wykorzystano hipotezę uśrednionej energii odkształcenia postaciowego.

  • Capacity and pressure calculations in hip joint for periodic stochastic effects. Obliczanie ciśnienia i nośności w stawie biodrowym dla periodycznych stochastycznych efektów.
    Publication

    - Year 2004

    Praca przedstawia konkretne wyniki numeryczne wartości ciśnienia i sił nośnych dla hydrodynamicznego smarowania stawu biodrowego człowieka w okresowym ruchu nieustalonym z uwzględnieniem stochastycznie zmiennej wysokości szczeliny stawu przy założeniu, że współpracujące powierzchnie głowy kostnej i panewki są całkowiecie oddzielone od siebie warstwą synowialnej cieczy smarującej. Smarowanie powierzchni stawowych odbywa się tu na...

  • Combining of global and local stresses in ship hulls on ocean waves.
    Publication

    - Year 2004

    Opisano zagadnienia superpozycji naprężeń dynamicznych od zginania ogólnego i strefowego, we wzdłużnych wiązarach kadłuba statku. Krytycznie skomentowano wymagania przepisów klasyfikacji i budowy statków, dotyczące oceny wytrzymałości tych elementów konstrukcji. Przedstawiono sposób wykonywania prognozy długoterminowej naprężeń w tych elementach i zaproponowano sposób sumowania charakterystycznych wartości naprężeń od zginania...

  • Comparative study of methods for artificial neural network training.
    Publication

    Przedstawiono wyniki badań porównawczych następujących metod uczenia sieci neuronowych: propagacji wstecznej błędów, rekursywnej metody najmniejszych kwadratów, metody Zangwill'a i algorytmów ewolucyjnych. Badania dotyczyły projektowania adaptacyjnego regulatora neuronowego napięcia generatora synchronicznego.

  • Computational studies of friction forces for hard tissue cultivation in bioreactor.
    Publication

    - Year 2004

    Ponieważ wymiana naturalego stawu na endoprotezę może być dokonywana 2-3 razy w życiu, problem leczenia przez transplantację tkanek chrzęstnych nabiera dużego znaczenia. Przeszczepów tkanki można dokonywać z sukcesem wiele razy. W bioreaktorach, środowisko hydrodynamiczne kształtuje hodowlę tkanek in vitro w obecności sił tarcia, poprzez bezpośrednie działanie na morfologię komórek a także poprzez pośrednie działanie na tkankę...

  • Computer graphics toos application for visualsation of measurements results of ship hull sections and blocks.
    Publication

    - Year 2004

    Opisano zakres minimalnych wymagań dla programu komputerowego, służącego do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba okrętowego. Przedstawiono sposób przenoszenia danych z urządzenia pomiarowego do programu i pokazano przykłady pomiarów wykonanych na sekcjach zbudowanych w Stoczni Gdynia S.A.

  • Control of the cultivation of cartilages for using in the biobearings.
    Publication

    - Year 2004

    Biotribologiczne charakterystyki biołożysk są zależne od procesu hodowli żywej tkanki chrząstki w bioreaktorze. Z kolei proces ten, jest wielowymiarowym procesem dynamicznym sterowanym za pomocą odpowiedniego układu automatycznej regulacji. Praca przedstawia prawo i algorytm sterowania takiego procesu. W tym celu zastosowano sztuczne sieci neuronowe (Artificial Neural Networks - ANN) i zaprezentowano wyniki obliczeń.

  • Decision control of the combustion engines operation.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji silników spalinowych z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semimarkowskiego. Przedstawiono silnik spalinowy jako obiekt sterowania.Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i eksploatacyjnych silników. Zasygnalizowano także znaczenie diagnostyki technicznej w tego...

  • Design and experimental evaluation of pod propulsor models for a large self-propelled ship model.
    Publication

    Artykuł przedstawia serię hydrodynamicznych badań swobodnych dwóch modeli pędnika podowego. Pędniki zostały zaprojektowane i zbudowane specjalnie dla dwóch wersji dużego modelu okrętu z własnym napędem, przeznaczonego do eksperymentów manewrowych. Jedna wersja jest napędzana pojedyńczym pędnikiem, druga jest wyposażona w dwa pędniki. Oba modele podów były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu były pomiary sześciu składowych...

  • Designing engine rooms of new generation ships realized within the framework of European research projects EUREKA - chosen questions.
    Publication

    - Year 2004

    Wykazano znaczenie niezawodności i bezpieczeństwa w fazie eksploatacji siłowni okrętowych. Zaproponowano koncepcję projektowania siłowni okrętowych z uwzględnieniem niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania siłowni okrętowych oraz ich własności proekologicznych. Przedstawiono potrzebę i główne zasady wykonania badań empirycznych w etapach projektowania statków.Uzasadniono w ujęciu fizycznym możiwość zastosowania teorii procesów...

  • Diagnostyka cieplno-przepływowa obiektów energetycznych.
    Publication

    - Year 2004

    Przedyskutowano problemy diagnostyki cieplno-przepływowej bloków energetycznych. Szczególną uwagę poświęcono blokom z turbinami parowymi. Opisano problemy monitoringu i diagnostyki. Przedstawiono koncepcję diagnostyki. Opisano modele matematyczne obiektów energetycznych i ich strojenie. Zidentyfikowano stan referencyjny. Scharakteryzowano pozyskiwanie danych eksperymentalnych. Zajęto się diagnostyką w warunkach niepełnej informacji...

  • Different aspects of hydrodynamic optimisation of ship propellers. Vershiedene Aspekte der hydrodynamischen Optimierung von Schiffspropellern.
    Publication

    - Year 2004

    Artykuł opisuje ogólną strategię optymalizacji hydrodynamicznej pędników okrętowych. Celem optymalizacji jest wysoka sprawność, dostateczna wytrzymałość, niski poziom wymuszeń niestacjonarnych i niska masa. Pokrótce przedstawiono dostępne analityczne narzędzia optymalizacyjne. Przedyskutowano trzy przykłady ręcznej optymalizacji, wspomaganej komputerowo. Przedstawiono również przykład pełnej, automatycznej optymalizacji opartej...

  • Dobór parametrów głównych sterów strumieniowych.
    Publication

    - Year 2004

    W pracy przedstawiono przegląd stosowanych obecnie odmian konstrukcyjnych sterów strumieniowych oraz metody doboru parametrów głównych tych urządzeń, zalecane przez ich producentów. Zamieszczono także wyniki wyniki analizy statystycznej sterów zastosowanych na statkach zbudowanych w Stoczni Gdynia w latach 1995 - 2002. Umożliwia to wybór właściwego rozwiązania konstrukcyjnego steru oraz optymalnej metody wyznaczenia jego parametrów...

  • Engineering contribution for cartilage cultivation in bioreactor.
    Publication

    - Year 2004

    Praca omawia metody oraz korzyści wynikające z hodowli tkanek w bioreaktorach w zakresie inżynierii tkankowej. Przedstawiono również współczesne technologie, w tym nanotechnologie, towarzyszące hodowli chrząstek stawowych w bioreaktorach. Praca prezentuje także nowe trendy badawcze w zakresie procesu doskonalenia i optymalizacji hodowli tkanek dla potrzeb medycyny.

  • Environmental safety of a seagoing ship power plant.
    Publication

    Przedstawiono probabilistyczne podejście do oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku. Zaproponowano kryterium oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku.

  • Fatigue criterial parameters of variable amplitude stress.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono oryginalne kryterialne parametry zmęczeniowe naprężenia o zmiennej amplitudzie. Dla ich wyznaczenia założono, że wydatkowana w procesie zmęczenia energia jest proporcjonalna do energii sprężystego odkształcenia postaciowego. Jeżeli przyrost zniszczenia spowodowanego przez nj cykli naprężenia o stałej amplitudzie aj jest odniesiony do energii sprężystego odkształcenia postaciowego przekazanej jednostkowej objętości...

  • Fatigue of the ship structure.
    Publication

    - Year 2004

    Zaprezentowano wyniki prac badawczych zachowania paneli SANDWICH pod obciążeniem zginającym. Prace prowadzone były w Kat. Technol. Okrętów i Obiektów Oceanotechn. Wydz. OiO i obejmowały między innymi badania konstrukcji w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.

  • Fatigue properties of laser welded steel sandwich panel.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. TOiOO Wydz. OiO na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Przedstawiono program badań, omówiono założenia procedur badawczych i konstrukcję stanowisk testowych. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze. Przedstawiono propozycję algorytmu szacowania trwałości zmęczeniowej konstrukcji spawanych laserowo.

  • Fatigue ''safe-life'' criterion for metal elements under multiaxial constant and periodic loads.
    Publication

    - Year 2004

    Rozpatrywane jest okresowe naprężenie którego kartezjańskie składowe są zadane w postaci szeregów Fouriera. Dla uwzględnienia naprężenia średniego wykorzystano uogólnioną formułę Soderberga dla materiałów ciągliwych. Zdefiniowano naprężenie równoważne o synchronicznych składowych i sformułowano kryterium zmęczenia, które obejmuje warunki zarówno wytrzymałości statycznej jak i bezpieczeństwa zmęczeniowego. Kryterium to zawiera stałe...

  • Fatigue ''safe-life'' criterion for metal elements under multiaxial static and dynamic random loads.
    Publication

    - Year 2004

    Rozpatrywane jest stacjonarne naprężenie, którego kartezjańskie składowe są zadane w postaci sumy losowej wartości średniej i procesu stochastycznego o znanych charakterystykach probabilistycznych. Dla uwzględnienia naprężenia średniego wykorzystano uogólnioną formułę Soderberga dla materiałów ciągliwych. Zdefiniowano naprężenie równoważne o okresowych (w sensie średniokwadratowym) składowych i sformułowano kryterium zmęczenia,...

  • Floodable length curves based on probability of survival.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono możliwość obliczanie krzywych grodziowych dla statku o mieszanym podziale grodziowym dla zadanej wartości mnożnika s, traktowanego jako parametr. Krzywe takie, dotąd nie stosowane, mogą znacznie ułatwić optymalizowanie podziału grodziowego względem wskaźnika niezatapialności.

  • Gas turbine: advanced marine propulsion.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin gazowych. Omówiono główne problemy zastosowania turbiny gazowej jako głównego silnika okrętowego i współczesne tendencje rozwoju tego napędu.

  • Gas turbine as ship prime mover - specific problems and prospects.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono ewentualne możliwości zastosowania turbin gazowych w okrętownictwie. Analizowano aspekty ekologiczne, ekonomiczne i techniczne.

  • Hybrydowe łożysko okrętowego wału głównego smarowane wodą - koncepcja i pierwsze badania eksperymentalne.
    Publication

    - Year 2004

    Referat dotyczy okrętowych łożysk wałów śrubowych z polimerową panwią smarowanych wodą. Przedstawiono w nim wybrane wyniki badań łożyska z typową panwią oraz łożyska z tą samą panwią, ale z nieco zmienionym kształtem rowków smarnych. Zmiana ta, wprowadzona przez autorów, miała na celu polepszenie warunków wytworzenia się hydrodynamicznego filmu smarnego i zapewnienia pracy łożyska przy tarciu płynnym, czego nie stwierdzono w łożysku...

  • Hydrodynamic aspects of unconventional propulsor design for small fast ships.
    Publication

    - Year 2004

    Artykuł przedstawia przegląd niekonwencjonalnych pędników dla małych, szybkich okrętów. Przegląd ten obejmuje pędniki strugowodne, śruby superkawitacyjne, śruby częściowo zanurzone oraz śruby kawitujące. Charakterystyczne cechy hydrodynamiczne tych pędników wymieniono i przedyskutowano, ze wskazaniem wad i zalet. Pokrótce przedstawiono dostępne metody projektowania i przedyskutowano ich oczekiwaną dokładność. Przegląd zilustrowano...

Year 2005
Year 2022
Year 2002
Year 2003
Year 2021
  • HEAVE MOTION OF A VERTICAL CYLINDER WITH HEAVE PLATES
    Publication

    The shape of a vertical cylinder resembles the classic form of a spar platform. Spar platforms are floating platforms that are successfully used in waters of great depths and have several advantages that mean they are readily used in the oil industry. Many of these advantages are also relevant to their application for offshore wind turbines, which is currently being considered. In the hydrodynamic analysis of spar platforms, the...

    Full text available to download