Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 265

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2003
Year 2002
Year 2005
  • Hydrodynamical loads on a floating dock towed in sea conditions
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono i analizowano charakterystyki amplitudowe (RAO) oraz prognozy krótko i długoterminowe hydrodynamicznych reakcji doku pływającego holowanego w warunkach morskich na akwenach Bałtyku i Morza Północnego. Przedmiotem badań były: nurzania i kołysania wzdłużne, ciśnienia dynamiczne indukowane w różnych częściach dna doku, pionowy moment gnący i opór doku holowanego na falach czołowych. Charakterystyki RAO rozpatrywanych...

  • Impulsive lubrication of hip joint for hypo-elastic cartilage model
    Publication

    - Year 2005

    Praca rozwiązuje problem smarowania stawu biodrowego człowieka w warunkach niestacjonarnych z uwzględnieniem hypo-sprężystych (pod-sprężystych) właściwości odkształcalnej szkieletu chrząstki stawowej. Prezentowane są rozkłady wartości ciśnienia hydrodynamicznego oraz zmienne w czasie rozkłady wartości sił nośnych.

  • Impul'snaiâ smazka w tazobiedriennom sustave dlâ gipouprugoj modeli hrâšča
    Publication

    - Year 2005

    Rozwiązanie problemu smarowania stawu biodrowego człowieka odkształcalną hypo-elastyczną chrząstką przeprowadzone zostało przy wykorzystaniu pomierzonych wysokości chropowatości chrząstki stawowej oraz wysokości szczeliny stawu biodrowego człowieka.

  • Information significance in engineering design processes in shipyards

    W artykule zwrócono uwagę na aspekt zarządzania procesem budowy statku, zarządzania informacją w procesie projektowania oraz znaczeniu systemów informacyjnych w transmisji informacji pomiędzy biurem projektowym a organizacjami współpracującymi. Dzięki jednolitej informacji projektowej we wszystkich fazach projektowania uzyskujemy ciągłość procesu projektowego, eliminację niepotrzebnych kosztów związanych z poprawą błędów oraz lepszą...

  • Intelligent artificial joint and regeneration problems in articular joints
    Publication

    - Year 2005

    Praca przedstawia zasady działania inteligentnych sztucznych stawów biodrowych człowieka oraz problemy regeneracji chrząstek stawowych w stawach naturalnych człowieka. Postuluje się wagę podjętych badań w powyższym problemie.Zwrócono uwagę na problemy związane ze sterowaniem własności sztucznych stawów biodrowych oraz z identyfikacją impulsów przekazywanych naturalnym połączeniom stawowym człowieka.

  • Komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi z wykorzystaniem obrazów z kamer.
    Publication

    W referacie przedstawiono zaprojektowane, wykonane i wdrożone komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi. Analiza dokładności zrealizowana została na podstawie zarejestrowanych obrazów z kamer. Przedstawiono opisy konstrukcji części mechanicznej stanowiska, układu sterowania, a także ogólną charakterystykę algorytmów sterowania.

  • Koncepcje decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji urządzeń technicznych z uwzględnieniem diagnostyki.
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji dowolnych urządzeń technicznych, np. silników spalinowych (tłokowych lub turbinowych) z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semi-markowskiego. Przedstawiono dowolne urządzenie techniczne jako obiekt sterowania. Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i procesem...

  • Kontrola pomiarów cieplno-przepływowych w systemach DCS złożonych obiektów energetycznych
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono rozwiniętą metodykę rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SSN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SSN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji...

  • Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...

  • Laboratoryjne stanowisko badawcze układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie
    Publication

    - Year 2005

    Referat zawiera założenia wstępne laboratoryjnego stanowiska badawczego hydraulicznych układów z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie. Obejmuje problem celowości prowadzenia badań, metodę i zakres pomiaru strat i sprawności energetycznej układów z hydraulicznym silnikiem liniowym. W pracy przedstawiono dwie struktury sterowania układów z siłownikiem: typową - stałociśnieniową i drugą - zmiennociśnieniową, korzystną z...

  • Measurements of surface roughness of heads of human hip joints in lubrication aspects
    Publication

    - Year 2005

    W niniejszej pracy przedstawiono wyniki pomiarów chropowatości chrząstki stawowej na powierzchniach głów kostnych stawu biodrowego człowieka. Pomiarów dokonano przy pomocy czujników mechanicznych i laserowych. Praca zawiera wyniki analizy statystycznej.

  • Methodology of assessing the production capacity of selected shipyards
    Publication

    - Year 2005

    W ramach projektu EUREKAΣ!2772 powstały projekty wstępne czterech statków dowozowych (Short Shiping). Dla jednego z nich należało zdefiniować optymalne warunki wykonania, wskazać wstępnie stocznie spełniające kryterium minimum zdolności wykonawczych. Do tego celu opracowano metodykę wskaźnikową, bazującą na wskaźnikach technologicznych i konstrukcyjnych. W oparciu o nie przeprowadzono analizę możliwości produkcyjnych wybranych...

  • Metodyka obliczeń przepływu pary przez układy łopatkowe turbin dla celów diagnostycznych
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono ogólne metody wyznaczania natężenia przepływu strat energii w turbinach parowych w zmiennych warunkach ruchu. Zaproponowano metodę wyznaczania tych parametrów dla potrzeb diagnostyki turbozespołu.

  • Miara ryzyka kolizji statków oparta na koncepcji domeny statku
    Publication

    - Year 2005

    W referacie zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolnie zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...

  • Model of process of wear sidle bearings of self ignition combustion engine
    Publication

    - Year 2005

    W artykule została podjęta próba przeanalizowania praktycznej przydatności modelu procesu zużycia głównych łożysk ślizgowych silnika spalinowego o ZS, opisującego zmienną szybkość ich zużycia. Analizie został poddany problem częstych zatrzymań i rozruchów silnika, gdyż z badań statystycznych wynika, że w tym czasie występuje największe zużycie łożysk ślizgowych.

  • Model optymalizacyjny doboru głównych parametrów układu napędowego okrętu z kompromisową śrubą o stałym skoku
    Publication

    - Year 2005

    Praca zawiera sformułowania modeli matematycznych przydatnych do budowy algorytmu obliczeniowego, służącego do wstępnego wyznaczania parametrów układu napędowego okrętu ze śrubami o skoku stałym, w przypadku zadania niestandardowego - gdy charakterystyki oporu kadłuba są zmienne. Argumentami modeli są te parametry okrętu które identyfikowane są na etapie projektowania wstępnego. Struktura prezentowanych modeli spełnia formalizm...

  • Model pojawiania się sytuacji odmiennych od normalnej podczas pobytu statku na morzu
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono model zmian sytuacji, które mogą pojawiać sie w czasie ruchu statku. Model ten został opracowany w formie procesu semimarkowskiego. W modelu tym wyróżniono takie sytuacje, jak normalną, skomplikowaną, niebezpieczną, awaryjną i katastroficzną. Przedstawiono wzory określające prawdopodobieństwa pojawienia się wymienionych sytuacji. Zasygnalizowano, że w sytuacjach tych, jest możliwe podejmowanie racjonalnych...

  • Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
    Publication

    - Year 2005

    W publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia....

  • Model zużycia łożysk ślizgowych silnika o zapłonie samoczynnym
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiona została możliwość zdobycia i wykorzystania informacji określających podstawowe własności fizyko-chemiczne oleju smarowego dla kształtowania zużycia łożysk ślizgowych.

  • Modelowanie bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku
    Publication

    - Year 2005

    Celem naukowym rozprawy doktorskiej było opracowanie probabilistycznych modeli niezawodności i ryzyka środowiskowego siłowni podstawowego statku towarowego o nępedzie realizowanym przez silnik lub silniki spalinowe tłokowe. Modele te służą do analiz projektowych odpowiednich systemów, określania wymagań natury niezawodnościowej względem tych systemów z uwzględnieniem czynnika ludzkiego oraz umożliwiają holistyczną ocenę bezpieczeństwa...

  • Napęd strugowodny statku - Prolegomena = Waterjet propulsion system
    Publication

    - Year 2005

    W pracy zaprezentowano wstępne obliczenia sprawności wewnętrznej pędnika strugowodnego, obejmującego dyfuzor wlotowy, pompę wirową oraz dyszę wylotową (konfuzor). Wykresy sprawności ηU wyznaczono - posługując się wzorami A. Fliegnera, jako funkcje wskaźnika prędkości Ū=U/W2 oraz sumarycznego współczynnika strat Σζsi. Ponadto określono główne wymiary pędnika w funkcji mocy napędowej statku Ns i prędkości U. We wnioskach podsumowujących...

  • Neural reliability model of diesel engines
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki weryfikacji hipotezy zakładającej celowość zastosowania modelu niezawodnościowego silnika tłokowego z zapłonem samoczynnym w postaci sztucznej sieci neuronowej. Weryfikację przeprowadzono w oparciu o wyniki badań eksploatacyjnych.

  • Neuronowa implementacja markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej.
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących weryfikacji hipotezy zakładającej celowość implementacji markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych.Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metod symulacyjnych.

  • Niektóre aspekty kształtowania niezawodności eksploatacyjnej urządzeń siłowni okrętowych
    Publication

    - Year 2005

    Praca dotyczy kształtowanie niezawodności urządzeń siłowni okrętowych podczas eksploatacji. Przedstawiono strukturę działań przy kształtowaniu niezawodności tych urządzeń oraz wpływ realizacji ich obsług profilaktycznych na niezawodność i bezpieczeństwo pracy. Wskazano możliwość przekształcenia rozkładów intensywności zużywania elementów urządzeń na rozkłady czasu ich poprawnego działania do osiągnięcia stanu granicznego w celu...

Year 2004
  • Hydrodynamics of tank partially filled with liquid.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule podano podstawowe równania dynamiki zbiornika wypełnionego częściowo cieczą. Na modelu tego zbiornika przeprowadzono badania eksperymentalne i wyniki tych badań przedstawiono jako efekt końcowy.

  • Identification of slide bearing main parameters using neural networks.
    Publication

    - Year 2004

    Wykazano, że sieci neuronowe jak najbardziej nadają się do identyfikacji głównych parametrów geometrycznych i ruchowych hydrodynamicznych łożysk ślizgowych.

  • Impact of sea wave stochastic characteristics on ship propulsion control system design.

    Wybrano do rozważań (symulacji komputerowej) 8 rejonów morskich w 4 porach roku. Określono w nich gęstość widmową amplitudy fali morskiej. Założono, upraszczająco, regulator typu PID. Dla wybranego typu statku wykonane badania symulacyjne odnoszą się do wybranych rejonów mórz i pór roku. Okazuje się, że dobierając zarówno współczynnik wzmocnienia regulatora jak i stałą całkowania, można minimalizować wartości wariancji, na przykład,...

  • Impulsywne smarowanie biołożyska w mikrosekundach po udarze.
    Publication

    - Year 2004

    Smarowanie stawów człowieka, dokonujące sie na zasadzie tarcia mieszanego lub płynnego a nawet granicznego, jest ściśle uzależnione od czasu trwania ruchu a w szczególności uzewnętrznia się ta zależność w sytuacji zaistniałego udaru. W czasie udaru lub silnego impulsu siły uderzeniowej, wysokość szczeliny stawu zmienia się gwałtownie, w związku z tym zmieniają się istotne parametry smarowania powierzchni stawowych. Te fakty mają...

  • Influence of deformation velocity on mechanical properties of high strength structural steels.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie przedstawiono wyniki badań własności mechanicznych stali wysokiej wytrzymałości przeznaczonych na spawane konstrukcje okrętowe w zależności od prędkości odkształcenia. Badania były prowadzone w Akademii Marynarki Wojennej oraz w Politechnice Gdańskiej przy współudziale Uniwersytetu Technicznego w Rostocku podczas opracowywania charakterystyk tych stali dla potrzeb polskiego przemysłu okrętowego. Uwzględnienie obciążeń...

  • Influence of gas turbine controller adjustment on ship propulsion system behaviour in rough sea conditions. Part 2. The simulation investigations.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono model dynamiki układu napędowego okrętowego, wykorzystując metodę elementów skończonych. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych napędzających poprzez przekładnię mechaniczną zębatą pędnik o nastawnym skoku. W symulacji układu napędowego zadawano wymuszenia wartością zadaną nastaw prędkości na regulatorze oraz wymuszenia od falowania morza w zależności od stanu morza. Przedstawiono wyniki takich symulacji.

  • Katastrofy tankowców do przewozu surowej ropy oraz ich przyczyny.
    Publication

    - Year 2004

    [Omyłkowo na materiałach nie umieszczono współautora : Gande-Milewska Paulina]W referacie przedstawiono dane statystyczne dotyczące rozlewów ropy surowej oraz opis katastrof tankowców w latach 1999-2003. Zlekceważenie problemów poprawnej eksploatacji wielokrotnie kończy się tragicznie. Z tych powodów wypełniony ropą grecki tankowiec "Amaragos" czy też maltańska "Erika" złamały się na pół i poszły na dno. Przykładów takich jest...

  • Koncepcja projektowania siłowni statków morskich i śródlądowych z uwzględnieniem ich niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono potrzebę i możliwość projektowania siłowni okrętowych z zastosowaniem teorii niezawodności i bezpieczeństwa systemów technicznych. Przedstawiono także główne zasady wykonywania badań empirycznych, niezbędnych w poszczególnych etapach takiego projektowania siłowni statków. Przedstawiono możliwości formułowania oraz znaczenie hipotez w badaniach naukowych dotyczących siłowni różnych statków morskich i śródlądowych,...

  • Location of ship rolling axis.
    Publication

    - Year 2004

    Podano definicję osi kołysań statku i metodę określania jej położenia. Położenie osi zależy nie tylko od rozkładu mas statku ale równiez od tzw. ''mas towarzyszących'', które są reprezentacją sił hydrodynamicznych działających na statek w czasie kołysania. Podano proste formuły pozwalajace obliczyć poprawne położenie osi kołysań statku.

  • Log signals simulation.
    Publication

    - Year 2004

    Symulatory logów (urządzeń mierzących prędkość w nawigacji morskiej), które używane są do testowania oraz szkolenia operatorów radarów i systemów antykolizyjnych, powinny posiadać również wyjście impulsowe, które w logu rzeczywistym pochodzi z licznika przebytej drogi, w postaci zadanej liczby impulsów na milę morską. Urządzenie takie to przetwornik cyfrowo-częstotliwościowy w formie programowanego cyfrowo dzielnika częstotliwości....

  • Marine turbines: cogeneration and combined propulsion systems.
    Publication

    - Year 2004

    Omówiono główne aspekty kombinowanych siłowni okrętowych, zwracając szczególną uwagę na układy parowo-gazowe oraz skojarzone wytwarzanie pracy mechanicznej i ciepła. Przedstawiono perspektywy rozwoju tego napędu

  • Metalowy sandwich - nowa technologia konstrukcji jednostek morskich.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono możliwości stosowania nowoczesnej konstrukcji jaką stanowią stalowe panele spawane laserowo na elementy struktury kadłuba wyczynowych jednostek morskich. Pokazano zalety i ograniczenia takich rozwiązań, zaprezentowano dostępne informacje (w tym z badań własnych) na temat ich własności.

  • Metoda podejmowania decyzji eksploatacyjnych przy znanej wiarygodności diagnozy o stanie technicznym silników spalinowych.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji eksploatacyjnych, w której należy podjąć jedną z dwóch możliwych decyzji: uruchomić silnik i przystąpić do realizacji zadania albo najpierw odnowić jego stan techniczny, a następnie rozpocząć wykonywanie zadania. W tym kontekście zaproponowano procedurę podjęcia optymalnej decyzji.

  • Model diagnostyczny łożysk silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.
    Publication

    - Year 2004

    Celem referatu jest zaprezentowanie modelu diagnostycznego łożysk ślizgowych, za pomocą którego można rozpoznawać stany techniczne tego łożyska z zastosowaniem zbioru właściwości oleju smarowego. Następnie przedstawiono plan badań empirycznych umożliwiających badanie procesu niszczenia warstwy granicznej oleju. Smarność tej warstwy ma zasadniczy wpływ na zużycie łożyska.

  • Model niezawodnościowy okrętowej instalacji sanitarnej w aspekcie ochrony środowiska.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Zdefiniowano pojęcie niezawodności środowiskowej instalacji oraz podano wzory, które pozwalają określić jej wartość liczbową.

  • Model niezawodnościowy turbinowego silnika spalinowego napędu głównego statku.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do opisu niezawodności okrętowego turbinowego silnika spalinowego. W rozważaniach uwzględniony został silnik dwuwałowy składający się z następujących urządzeń: sprężarki, komory spalania i turbiny wytwornicy spalin oraz turbiny napędowej. Wyprowadzone zostały wzory określające rozkład graniczny procesu zmian stanów technicznych takiego silnika. Rozkład...

  • Modelling of mechanical properties of cooper alloys sand cast ship propellers.
    Publication

    - Year 2004

    Badania właściwości mechanicznych (Rm ,A5) stopów miedzi, stosowanych na pędniki okrętowe, w zależności od ich składu chemicznego i grubości odlewów piaskowych pozwalają na wyznaczenie równań regresji mających zastosowanie do prognozowania wytrzymałości statycznej na rozciąganie (Rm) i wydłużenia plastycznego (A5).Obliczenia wartości Rm i A5 dla wybranych odlewów piaskowych (mosiądz MM55, brązy BA93, BA2 i CMA1) wykazały, że opracowane...

  • Neural simulator of steam power unit.
    Publication

    - Year 2004

    Zbadano możliwości zbudowania neuronowego symulatora turbinowego bloku energetycznego. Zamodelowano ten obieg i sprawdzono konfiguracje sztucznych sieci neuronowych (SSN) zapewniające dużą dokładność symulatora neuronowego. Zwrócono uwagę na problemy dotyczące węzłów siłowni, w których następuje mieszanie się strumieni czynnika o zróżnicowanych parametrach cieplno-przepływowych. Wskazano na zastosowanie takiego symulatora w diagnostyce.

  • Nowy system diagnostyki cieplno-przepływowej obiektów energetycznych.The new system of power units thermal and flow diagnostics.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono zmodernizowany system diagnostyki urządzeń składowych obiegów cieplnych bloków energetycznych. Wskazano na zalety zastosowania do tego sztucznych sieci neuronowych (SSN). Opisano dokładność SSN zastosowanych do poszukiwania typów degradacji geometrycznych i do rozpoznawania rozmiarów degradacji geometrycznych.

  • Numerical contribution to the viscoelastic magnetic lubrication of human joint in periodic motion.
    Publication

    - Year 2004

    Praca przedstawia rozwiązania problemu smarowania stawów człowieka w układzie współrzędnych ortogonalnych krzywoliniowych dla ruchu nieustalonego okresowego w polu magnetycznym. Uwzględnia się lepkosprężyste właściwości cieczy synowialnej w trakcie smarowania

Year 2021
  • Marine Fuel Sulphur Limit Impact on Air Pollution

    The article presents calculation of Sulphur oxides percentage drop rate in marine industry recorded after 01.01.2020 when new limits, provided by International Maritime Organizations legislation, became effective. Ships’ SOx global emission was estimated and compared between 4th quarter 2019 and 1st quarter 2020. For more accurate estimation 3 seaside cities with big harbors were selected for statistical analysis. Noticeable...

    Full text to download in external service

Year 2019