Publications
Filters
total: 38
Catalog Publications
Year 2011
-
System zarzązania bezpieczeństwem i higieną pracy wg. PN-N-18001:2004 na przykładzie stoczni jachtowej w Gdańsku
PublicationOpisano model zarządzania bezpieczeństwem pracy w stoczni jachtowej w Gdańsku.
Year 2009
-
From user satisfaction to customer loyalty: addressing economic values in user-centered design of on-line services
Publicationartykuł omawia czynniki ekonomiczne wpływające na satysfakcję użytkownika w usługach on-line, a zwłaszcza te, które wpłacają w dłuższej perspektywie na kształtowanie lojalności klienta w stosunku do dostawcy określonych usług on-line. Przeprowadzono oceny eksperckie oraz badania z udziałem użytkowników, które pozwoliły na wskazanie preferencji użytkowników odnośnie czynników ekonomicznych. wykazano, że czynnikiem krytycznych dla...
-
How does institutional and natural social support shape the beliefs about psychological help among policemen?
PublicationEffectiveness of social support mechanisms results from interacting subjective factors (beliefs about help from others) and context (social network available). Organized institutional support and perception of natural support reduce barriers in obtaining psychological help.
-
Obiektywne i subiektywne wymiary straty zdrowia a poczucie koherencji i poznawcze radzenie sobie wśród kobiet z nowotworami narządów rodnych
PublicationCelem pracy była ocena związku pomiędzy utratą zdrowia w wymiarze obiektywnym (medycznym) i subiektywnym (psychospołecznym) a poczuciem koherencji oraz poznawczymi sposobami radzenia sobie z chorobą.Nie stwierdzono zależności pomiędzy zmiennymi medycznymi (stopień zaawansowania choroby, sposób leczenia) a poczuciem objawów choroby oraz świadomością jej powagi. Słabsze poczucie koherencji korelowało z subiektywnym obrazem choroby...
-
Rola instytucjonalnego i naturalnego wsparcia społecznego w kształtowaniu przekonań dotyczących pomocy psychologicznej wśród policjantów
PublicationCelem pracy była ocena roli instytucjonalnego i naturalnego wsparcia społecznego w kształtowaniu przekonań i spostrzeganych barier dotyczących pomocy psychologicznej.Percepcja naturalnego wsparcia była niezależna od jego dostępności i aktywizacji. Przekonanie o zaufaniu wiązało się z wcześniejszym korzystaniem z pomocy psychologicznej oraz spostrzeganiem wsparcia w środowisku. Około połowa badanych obawiała się stygmatyzacji przez...
-
Towards the value-based design of on-line services
PublicationThe paper identifies economic factors shaping customer bahaviour in on-line services in two interrelated dimensions; (1) economic needs and requirements, relevant to expected benefits and values perceived by customers; (2) technical components, allowing technical realization of on-line services. Technical components were cathegorized into four groups, creating so-called VIPR model: Visual, Interactive, Process and Relationship-relevant...
-
Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwie w świetle norm PN-ISO/IEC 27001, IEC 61508
PublicationArtykuł opisuje sposób podejścia do zarządzania bezpieczeństwem informacji z wykorzystaniem norm PN-ISO/IEC 27001, IEC 61508. Istotnym elementem pracy jest uwzględnienie zagrożeń, wynikających z braku wykorzystania procesu zarządzania, które istotnie wpływają na bezpieczeństwo informacji, jak również zagrożeń technicznych zmniejszających niezawodność systemów informacyjnych. Artykuł zawiera informacje przydatne podczas analizy...
Year 2008
-
Analiza metod oceny ryzyka zawodowego
PublicationAnaliza metod oceny ryzyka zawodowego, porównanie metod pod kontem spełnienie przyjętych kryteriów oceny.
-
Beliefs about psychological help among firemen
PublicationThe aim of this study was to identify beliefs and perceived barriers in psychological help. Findings: 1. Occupational stress and participation in traumatic rescue actions was related with negative beliefs. 2. Firemen were afraid of a commader's reaction. 3. Avoidance coping accounts for fear about stigmatization.
-
HCI and the economics of user experience
PublicationRodział przezentuje możliwości rozwinięcia zakresu tradycyjnych badań HCI (Human-Computer Interaction) o zagadnienia ekonomiczne, związane z jakością usług on-line, postrzeganą przez użytkownika/klienta. Praca zawiera modele jakości usług on-line oparte na elementach marketingu relacji i na wykorzystaniu ekonomicznych determinant zachowań konsumenckich w usługach on-line. Rozdział prezentuje modele projektowania i rozwoju przykładowych...
-
Human capital quality indicators for measuring regional knowledge economy advances
PublicationBuilding Knowledge Economies (KE) is a long-term process. However, civilizational and technological changes together with EU's Lisbon Strategy help in creating solutions that may speed up economical growth of countries and their regions. This seems to be a very important issue, as during last two centuries history shown, that wisdom and human invention and innovation are the most important factor driving economical growth. In this...
-
Ocena czynników kształtujących wiarygodność internetowych serwisów handlowych
PublicationW artykule przedstawiono przebieg i wyniki badań przeprowadzonych w latach 2005-2007 wśród polskich użytkowników Internetu. Efektem tych badań jest model obrazujący wpływ takich czynników, jak użyteczność (w sensie informatycznym), jakość zawartości informacyjnej serwisu WWW oraz czynniki kulturowe na wiarygodność handlowego serwisu internetowego postrzeganą subiektywnie przez klienta detalicznego. Autorzy starali się również wykazać...
-
Ochrona i budowanie potencjału zdrowia funkcjonariuszy służb mundurowych
PublicationCelem sympozjum autorskiego była identyfikacja skali i uwarunkowań problemów psychologicznych wpływających na efektywność pełnienia obowiązków służbowych oraz ocena roli psychologów ochronie zasobów osobowych funkcjonariuszy.
-
The effect of job-related stress on psychological well-being = Wpływ stresu zawodowego na dobrostan psychiczny
PublicationThe aim of the investigation was to evaluate the effect of job stress factors on psychological well-being of firemen. Goldberg's GHQ-12 for well-being evaluation, the Perceived Job Stress Questionnaire by Dudek et al. for job stress assessment, and indicator of participation in traumatic events were used. 19% of the firemen were qualified to the group with increased risk of mental disorders. Occupational stress had a strong impact...
-
Usability and socio-organizational context of on-line services in intranet portals
PublicationPublikacja omawia problemy postrzeganej jakości usług on-line, dostępnych w intranetowych portalach pracowniczych. Zaproponowano poszerzone podejście ocenowe wykraczające poza typową ocenę jakości użytkowej. Poszerzenie to polega na uwzględnieniu w projektowaniu i w ocenie czynników organizacyjnych i ekonomicznych, związanych z budową relacji na linii pracodawca-pracownicy. Zaproponowano również metodykę projektowania portali intranetowych...
-
Wpływ służby na funkcjonowanie pozazawodowe policjantów
PublicationCelem pracy była ocena wpływu służby na funkcjonowanie pozazawodowe policjantów. Odnotowano negatywny wpływ służby w Policji na zdrowie, relacje w małżeństwie i z dziećmi, a pozytywnie na relacje towarzyskie. Czynnikami skorelowanymi z deterioracją zdrowia i bliskich relacji był poziom stresu i staż służby.
Year 2007
-
Context of Use
PublicationRaport techniczny - opis metody ''Context of Use'' wykorzystywanej w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer oraz doskonaleniu interfejsu użytkownika.
-
Data gathering methods : card sorting
PublicationArtykuł przedstawia koncepcję, pochodzenie oraz zastosowania dla jednej z metod oceny użyteczności i budowania menu w aplikacjach informatycznych - sortowania kart. Stanowi część przeglądu dostępnych metod poprawy użyteczności.
-
Data gathering methods : review - questionnaire
PublicationArtykuł przedstawia koncepcję, pochodzenie oraz zastosowania dla jednej z metod oceny użyteczności - wywiadu, wraz z jego głównym narzędziem - ankietami. Stanowi część przeglądu dostępnych metod poprawy użyteczności.
-
Designing intranet portals as electronic workplaces
PublicationThis paper highlights the most important requirements for developing intranet portals, especially in the areas of user interface ergonomics and usability. In specifying relevant usability requirements both perspectives are considered: of company employees and of executives. Best practices are reviewed, regarding successes and failures in intranet absorption, basing on the results on recent research in a number of surveyed Polish...
-
Efficacy of coping with work-related stress by firemen
PublicationThe aim of this study was efficacy of coping with work-related stress by firemen with reference to subjective health evaluation. Theoretical model of process of stress by Lazarus was applied. The group consistent of 230 line-duty firemen. Participation in traumatic events and sense of coherence both directly and indirectly, by stress, affected the health among firemen. In stress confrontation a wider array of task and emotional...
-
Internetowe serwisy informacyjne dla rodzin wojskowych i ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej
PublicationW artykule omówiono możliwości praktycznego wykorzystania przez pedagogów dwóch serwisów internetowych zorientowanych na problematykę rodzin wojskowych. Przedstawiono zawartość tych serwisów. Pierwszy koncentruje się na specyficznych potrzebach dzieci z rodzin wojskowych, drugi jest internetowa stroną Narodowego Centrum Zaburzeń Stresu Pourazowego (PTSD). W dalszej kolejności zaprezentowano ich specyficzność (rodzina wojskowa)...
-
Modelling the context of use for Intranet portals design
PublicationIntranet portals in contemporary enterprises affect the way how people work, communicate and build relationships within teams and organizations. Developing high usability in Intranet projects requires analysing context of use and including many additional organizational and cultural factors, normally not present in regular software projects. A modelling framework presented in this paper is useful for analysing context of use for...
-
Outsourcing w przedsiębiorstawach polskich - model podziału pracy
PublicationArtykuł ukazuje możliwości zastosowania modelu optymalizacji pracy w zakresie korzystania z usług obcych. Dotyczy badań przypadku zlecania na zewnątrz zadań związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń technicznych przez polskie przedsiębiorstwa. Potwierdza zasadność stosowania modelu optymalizacyjnego podziału oraz jego elastyczność w obliczu wymagań przedsiębiorcy.
-
Portale intranetowe jako elektroniczne stanowiska pracy
PublicationW ostatnich latach prawie wszystkie duże przedsiębiorstwa wprowadziły portale intranetowe, przeznaczone dla pracowników. Portale te maja przede wszystkim wspomagać realizację zadań roboczych opartą na obiegu dokumentów elektronicznych, zatem stanowią elektroniczne stanowiska pracy dla pracowników umysłowych współczesnych przedsiębiorstw i korporacji. Portale intranetowe na swoje otoczenie wywierają wpływ organizacyjny i behawioralny,...
-
Postawy strażaków wobec pomocy psychologicznej
PublicationCelem pracy była ocena postaw strażaków wobec pomocy psychologicznej - jej dostępności i stygmatyzacji oraz zależność od stażu, stresu pracy i zdarzeń traumatycznych podczas działań bojowych. Metody: Postawa wobec pomocy psychologicznej w wojsku Britt, Kwestionariusz Subiektywnej Oceny Pracy Dudek i wsp. oraz wskaźnik zdarzeń traumatycznych podczas służby. Grupa: 189 strażaków z jednostek ratowniczo - gaśniczych. Prawie trzy...
-
User satisfaction model
PublicationRaport techniczny - opis metody ''User Satisfaction Methods'' wykorzystywanej w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer oraz doskonaleniu interfejsu użytkownika.
-
Wspomaganie procesu decyzyjnego doboru i wdrożenia systemu informatycznego klasy ERP w przedsiębiorstwie
PublicationW artykule opisano próbę opracowania metody analizy stosowanej w procesie wspomagania decyzji o rozpoczęciu prac nad doborem i wdrożeniem systemu klasy ERP w przedsiębiorstwie. Istotnym elementem prezentowanej metody jest uwzględnienie opinii użytkowników systemu obecnie wykorzystywanego w procesie podejmowania decyzji.
Year 2006
-
Building Employer Credibility in Corporate Intranet Portals.
PublicationPublikacja omawia rolę portalu intranetowego w kształtowaniu relacji pracodawca-pracownicy w przedsiębiorstwie. W szczególności omówiono środki budowy wizerunku i wiarygodności pracodawcy w elektronicznych kanałach komunikacji. Na podstawie wyników badań ankietowych wśród polskich przedsiębiorstw wskazano typowe profile użytkowania intranetu oraz czynniki ergonomiczne i organizacyjne budujące satysfakcję użytkowników z portali...
-
Factors affecting credibility of e-shops in Poland
PublicationArtykuł stanowi kontynuację tematu podjętego w poprzednich pracach autora nt. czynników wpływających na wiarygodność detalicznych sklepów internetowych. Przedstawiono w nim wstępne wyniki badań dokonanych przez autora.
-
Interfejs użytkownika: praca - emocje - relacje
PublicationPraca zawiera analizę etapów rozwoju koncepcji interfejsu użytkownika i projektowania interakcji człowiek-komputer we współczesnych systemach informatycznych. Analiza obejmuje kolejno aspekty rozwoju interfejsu użytkownika związane z pracą, emocjami, estetyką, kulturą i relacjami. Omówiono także wybrane współczesne trendy w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer, ergonomią i użytecznością wspólczesnych systemów informatycznych.
-
Internet payment methods in Poland
PublicationIn this chapter authors intended to describe wide range of aspects of the Internet payment systems. At the beginning there is briefly shown their evolution and features required for the effective payment system. Data on the popularity of different payment systems in Internet transactions links this section with description of the current state of payment systems available in Poland.
-
Stan bezpieczeństwa pracy w małych firmach w ocenie pracowników
PublicationPogoń za zyskiem w firmach niejednokrotnie opłacona jest odstępstwem od właściwych warunków pracy, co przekłada się na odstępstwa od wymagań norm bezpieczeństwa pracy. Często, na takie odstępstwa, występuje zgoda pracowników. Dość nagminnym, szczególnie w budownictwie, jest wykorzystywanie samozatrudnienia dla przerzucenia kosztów BHP na pracownika, w tym przypadku firmę jednoosobową. W artykule przedstawiono wyniki badań świadomości...
-
Vendor credibility in e-shops design in Poland : an empirical study
PublicationArtykuł przedstawia wyniki badań dokonanych przez autora dotyczących czynników wpływających na wiarygodność detalicznych oferentów internetowych postrzeganą przez polskich klientów.Przedstawiono także model budowy wiarygodności oferenta internetowego, opracowany na podstawie wyników badań.
-
Working conditions in small companies in the eyes of the employees. [Warunki pracy w małych firmach w ocenie pracowników]
PublicationThe article presents the results of the study concerning the employees' awareness of working conditions. 157 employees from small production and service companies took part in the research. The research showed differences in the employees' perception of their working conditions. The employees were more often dissatisfied with working conditions than managers. A significant number of respondents (more than 75%) believe that the...
-
Wybór wariantu outsourcingu informatycznego w praktyce
PublicationW artykule opisano możliwości wykorzystania outsorcingu do obniżenia kosztów eks-ploatacji zasobów informatycznych przedsiębiorstwa. Podano podstawowe informacje związane z eksploatacją zasobów informatycznych. Przedstawiono prace analityczne, które mogą wspomóc wypracowanie podjęcia decyzji o przeniesieniu zasobów informatycznych do outsourcingu. Artykuł opracowano na podstawie rzeczywistego projektu wprowadzonego w przedsiębiorstwie...
-
Zastosowania metodyki Kansei do doskonalenia interfejsów oprogramowania wykorzystywanego w telepracy
PublicationArtykuł przedstawia możliwości wykorzystania metodyki Kansei Engineering do projektowania ulepszeń interfejsów oprogramowania wykorzystywanego w prowadzeniu telepracy. W artykule zostały zaprezentowane: podstawy metodyki Kansei Engineering, informacje o telepracy oraz podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem interfejsów oprogramowania.
-
Zastosowanie psychologicznych metod doboru do służby w Policji
PublicationCelem było porównanie przydatności psychologicznych metod diagnostycznych - Minnesockiego Wielowymiarowy Inwentarza Osobowości (MMPI) oraz Inwentarza Osobowości NEO-FFI do oceny predyspozycji zawodowych kandydatów do służby w Policji z uwzględnieniem ich odporności na stres i podatności na uzależnienia. W grupie 39 kandydatów przeważali mężczyźni, z mniejszych miast, mający wykształcenie średnie zawodowe. Kwestionariusz NEO-FFI...