dr inż. Karol Niklas
Zatrudnienie
- Adiunkt w Instytut Budowy Okrętów
Obszary badawcze
Publikacje
Filtry
wszystkich: 47
Katalog Publikacji
Rok 2005
-
Szybki pojazd wodny napedzany siłą mięśni ludzkich
PublikacjaNa tle tak mocno technologicznego świata wciąż odżywają idee urządzeń czerpiących energię ze źródeł naturalnych: a to samoloty napędzane energią słoneczną, a to pojazdy kołowe napędzane siłą wiatru. Jednym z takich wyzwań jest konstrukcja szybkiego pojazdu wodnego napędzanego siłą mięśni załogi i udział w regatach takich pojazdów - International Waterbike Regatta (IWR) zwanych potocznie Waterbike.
Rok 2006
-
Długodystansowy pojazd wodny napędzany energią słoneczną ''Solar-Energa''
PublikacjaKoło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej KORAB prowadzi prace nad jednostką pływającą napędzaną energią słoneczną. Pojazd ten ma spełnić wymogi regulaminowe i wystartować w regatach ''Frisian Nuon Solar Challenge 2006''. Regaty te składają się z sześciu etapów o łącznej długości 210km. Trasa wyścigu prowadzi w większości kanałami. Jedyną energią przeznaczoną do napędu jednostki podczas trwania wszystkich etapów...
Rok 2007
-
Optymalizacja wybranych połączeń paneli sandwiczowych
PublikacjaOgromne doświadczenie wynikające z działalności Towarzystw Klasyfikacyjnych, lepsze narzędzia obliczeniowe i rosnący poziom wiedzy okrętowej prowdzi do coraz doskonalszych rozwiązań wykorzystywanych w budowie nowych statków. Równolegle do udoskonalania klasycznej konstrukcji statku trwają prace nad wykorzystaniem w okrętownictwie nowych postaci konstrukcyjnych wykorzystywanych powszechnie w budowie jednostek z tworzyw sztucznych....
Rok 2008
-
Numerical calculations of behaviour of ship double-bottom structure during grounding
PublikacjaIdeą projektu CORET jest dodanie do obecnej konstrukcji dna podwójnego statku specjalnych powłok polimerowo-betonowych w celu zwiększenia odporności na rozszczelnienie podczas kolizji, czy wejścia na mieliznę. Aby poprawnie zaprojektować te bariery ochronne konieczne jest przeprowadzenie symulacji numerycznej. Tworzenie modelu numerycznego konstrukcji podczas kolizji jest bardzo złożone i wymaga wykonania symulacji pomocniczych...
-
Obliczenia numeryczne konstrukcji dna jachtu podczas wejścia na mieliznę
PublikacjaPozytywne zmiany w dostępie do żeglarstwa, które dokonały się w ostatnim dziesięcioleciu spowodowały wzrost liczby osób uprawiających ten sport. Przepisy, wg których projektowane są jachty nie stawiają żadnych wymagań wytrzymałości konstrukcji na wypadek kolizji jednostki z dnem. Z doświadczenia wiadomo, że wejście jachtu na piaszczystą mieliznę nie musi powodować uszkodzeń, jednak kolizja z podwodną skałą w szkierach szwedzkich...
-
Poli-optimization of selected variants of steel sandwich panels connections
PublikacjaPanele kompozytowe odgrywają coraz większą role w różnorodnych zastosowaniach inżynierskich. Jednym z zagadnień kluczowych dla możliwości aplikacyjnych są połączenia między cienkościennymi formami w układzie wzdłużnym i poprzecznym. Praca prezentuje wyniki polioptymalizacji numerycznej wybranych połączeń stalowych paneli typu sandwich.
-
Search for optimum geometry of selected steel sandwich panel joints
PublikacjaZastosowanie stalowych paneli typu sandwich w konstrukcjach okrętowych wymaga rozwiązania wielu problemów. Jednymi z trudniejszych zagadnień związanych z tymi nowymi strukturami są połączenia pomiędzy panelami oraz między panelami i konstrukcją innego typu. Artykuł przedstawia poszukiwanie optymalnej geometrii połączenia typu panel-panel w układzie wzdłużnym, przy użyciu parametrycznego modelu w programie ANSYS. Poszukiwano konfiguracji...
Rok 2009
-
Advanced coating of interior of tanks for rising environmental safety - numerical simulation of grounding
PublikacjaZwiększanie bezpieczeństwa środowiska naturalnego podczas transportu materiałów ropopochodnych stale stanowi ważny i aktualny problem badawczy. W pracy prezentowane są wyniki badań innowacyjnych powłok ochronnych zmniejszających ryzyko rozlewu olejowego podczas kolizji środków transportu - w szczególności statków. Prace badawcze prowadzone były w ramach programu Eureka E!3614 CORET.
Rok 2010
-
Numerical simulation of grouding experiment
PublikacjaJednym z możliwych sposobów zwiększenia odporności kon strukcji statku na kolizje jest zaprojektowania jej w taki sposób, aby podczas zderzenia absorbowała możliwie dużą ilość energii. Jednym z nowych pomysłów jest idea, będąca tematem projektu CORET (EUREKA E!3614), zwiększenia odporności na rozdarcie poszycia poprzez dodanie do obecnej konstrukcji półelastycznej polimerowo-betonowej bariery ochronnej. Proces projektowania nowej...
-
Numeryczne obliczanie odkształceń i naprężeń w karbach spoin laserowych paneli typu Sandwich
PublikacjaDla analizy zmęczeniowej metodami lokalnymi fundamentalnym elementem jest określenie koncentracji naprężeń w złączu, a do ich oceny niezbędna jest szczegółowa naliza odkształceń i naprężeń w karbach. Do określenia odkształceń w złączu wybrano metodę numeryczną MES. Przedstawione wyniki dotyczą wpływu sposobu modelowania (w płaskim stanie naprężenia, w płaskim stanie odkształcenia, bryłowe) na rozkład odkształceń w karbach.
-
The determination of deformations and stresses of laser welds used for fatigue assessment of steel sandwich panel joints
PublikacjaPanele typu sandwich znajdują szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. W przypadku niektórych zastosowań wymagających ocenę ryzyka dużą rolę odgrywa ocena trwałości zmęczeniowej spoin laserowych paneli. W pracy prezentowane są metody wyznaczania lokalnych odkształceń i naprężeń w połączeniach spawanych w celu oceny trwałości zmęczeniowej według hipotez lokalnych naprężeń i odkształceń.
Rok 2011
-
Increasing ship structure crashworthiness
PublikacjaZmniejszanie ryzyka zanieczyszczenia środowiska w przypadku transportu morskiego materiałów niebezpiecznych stanowi ważny problem badawczy. Jednym z kluczowych zagadnień w tym obszarze stanowią aspekty związane ze zwiększaniem odporności konstrukcji na kolizję. W pracy omówiono najważniejsze metody zwiększania możliwości pochłaniania energii kolizji przez konstrukcje cienkościenne.
-
Określanie rozkładu odkształceń i naprężeń w spoinach stalowych paneli typu sandwicz metodą MES
PublikacjaRozwój technologii spawania laserowego umożliwił masową produkcję konstrukcji cienkościennych, w tym również stalowych paneli sandwicz. Technologia wykonywania spoin łączących poszycia paneli z usztywnieniami daje możliwość uzyskania łączenia o szczególnej geometrii i właściwościach materiałowych. Złą-cza spawane laserowo, w porównaniu ze spoinami innego typu, charakteryzują się specyficznym sposobem zachowania pod obciążeniem...
-
Określanie rozkładu odkształceń i naprężeń w złączach spawanych stalowych paneli typu sandwich metodą MES
PublikacjaRozwój technologii spawania laserowego umożliwił masową produkcję konstrukcji cienkościennych, w tym również stalowych paneli typu "Sandwich". Technologia wykonywania spoin łączących poszycia paneli z usztywnieniami powoduje powstanie połączenia o szczególnej geometrii i własnościach materiałowych. Złącza spawane laserowo, w porównaniu ze spoinami innego typu, charakteryzują się specyficznym sposobem zachowania pod obciążeniem...
Rok 2012
-
Influence of the notch rounding radius on estimating the elastic notch stress concentration factor in a laser welded tee joint
PublikacjaIn recent years an increased interest of industry in sandwich-type metal structures can be observed. These structures consist of thin plates of 2.5 mm in thickness separated by stiffeners of different shapes and forms. Welds joining the plates and stiffeners are made on the outer side of the plates using laser welding technique. A locally focused source of heat causes the plate to melt creating a very narrow and elongated joint....
-
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi CAD/CAM/CAE do projektowania kadłuba statku o napędzie hybrydowym
PublikacjaW sektorze transportu ludzi i towarów odbywa się obecnie ogromny postęp wywołany głównie za sprawą wysokich cen paliw i różnego rodzaju podatków ekologicznych. Wprowadzane sukcesywnie regulacje prawne, mające zmniejszyć emisje substancji szkodliwych dla człowieka i środowiska naturalnego, w znacznym stopniu zmuszają zarówno producentów, jak i odbiorców do poszukiwania rozwiązań technicznych bardziej efektywnie wykorzystujących...
Rok 2013
-
Innovative design of hybrid powered inland vessel
PublikacjaOne of the most demanding task for European countries is rational transportation system taking into account fuel efficient and ecological propulsion. The paper presents innovative design of hybrid powered inland vessel. The most important aspects regarding new design and technical solutions are being presented, including numerical and experimental research on hull form. Combined diesel-electric propulsion supported by solar panel...
Rok 2014
-
Calculations of notch stress factor of a thin-walled spreader bracket fillet weld with the use of a local stress approach
PublikacjaPresence of geometric notches in welded joints causes concentration of strains and stresses, therefore reducing fatigue strength of such joints. This article presents an analysis of stress concentrations in a fillet weld of a spreader mounting bracket on a small sailing yacht. The aim of this article is to direct the attention of designers, manufacturers and regulatory bodies to issues of fatigue cracks that form in brackets fastening...
-
Innowacyjne technologie CAx / PLM
PublikacjaWyzwania stawiane przed firmami projektowymi, produkcyjnymi, usługowymi to m.in. rosnące wymagania innowacyjności produktów. Zauważalna jest silna potrzeba wprowadzania nowych produktów wysokiej jakości, w krótkim czasie i konkurencyjnych cenach. Zauważalny jest również aspekt konieczności minimalizowania ryzyka związanego z wprowadzaniem nowych rozwiązań na rynek. W odpowiedzi na te wyzwania wprowadzono nowe technologie wspomagające...
-
Modelowanie numeryczne spoin laserowych - wpływ modelu materiałowego na odkształcenia i naprężenia w rejonie karbu lica
PublikacjaW metalowych konstrukcjach cienkościennych kluczową rolę odgrywają połączenia, które ze względu na wymagania wytrzymałościowe podlegają szczególnej analizie. Zalecaną metodą obliczeniową jest podejście według hipotezy lokalnych naprężeń, bądź lokalnych odkształceń. Do oceny trwałości zmęczeniowej wg podejścia lokalnych naprężeń istnieje potrzeba wyznaczenia teoretycznego współczynnika koncentracji naprężeń w karbie. W ostatnim...
wyświetlono 2940 razy