dr hab. inż. Maciej Pawłowski
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 21
Katalog Publikacji
Rok 2010
-
Approximation of the non-linear roll damping
PublikacjaArtykuł omawia, jak otrzymać oszacowanie nieliniowego momentu tłumiącehgo kołysania boczne okretu za pomocą zapisu przebiegu kołysań swobodnych modelu okrętu. Udowadnia, że 1) moment tłumiący w kategoriach aproksymacji jest nieanalityczną funkcją nieparzystą prędkosci kołysań, 2) standardowa metoda, oparta na stosunku dwóch kolejnych amplitud, ma ograniczone zastosowanie, do niezbyt dużych amplitud kołysań. Zaproponowano nową metodą...
-
Comparison of s-factor according to SOLAS and SEM for ro-pax vessels
PublikacjaPokazano różnice pomiędzy mnożnikami s dla promów pasażerskich, obliczonych wg konwencji SOLAS oraz metody statycznej równoważności (SEM). Obliczenia wykonane dla promu ''Polonia'' i statku prostopadłościennego wskazują na cztery wnioski. 1) W wypadku małej stateczności, mnożniki s wg SOLAS są zdecydowanie mniejsze od s wg SEM, 2) im mniejsza stateczność, tym większe różnice między nimi, 3) konwencja SOLAS niedoszacowuje rzeczywiste...
Rok 2009
-
Aby ro-ro było bezpieczne
PublikacjaW artykule przedstawiono skrótowo najważniejsze zasady podziału wodoszczelnego statków ro-ro pod kątem bezpieczeństwa w stanie awaryjnym.
-
Developing the s factor
PublikacjaWzory IMO na mnożnik s (p-wo przetrwania statku z zatopionym przedziałem) abstrahują od czasu przetrwania, jak i falowania. Pokazano związek 'pierwotnego' mnożnika s z czasem przetwania na danym falowaniu oraz pokazano w jaki sposób przetransformować mnożnik s odpowiadający półgodzinnym doświadczeniom przewracania statku na mnożnik odpowiadający dłuższym przebiegom doświadczeń. Wydłużenie czasu doświadczeń nie ma drastycznego wpływu....
-
Sea spectra revisited
PublikacjaPokazano, że widma falowania ITTC, wywodzące się z widma Bretschneidera, zależnego od dwóch parametrów, można zredukować do wspólnego widma bezwymiarowego, co oznacza, że są one geometrycznie powinowate. To samo dotyczy widma JONSWAP, które dodatkowo charakteryzuje trzeci paprametr, związany z kształtem piku. Umożliwia to aproksymację tych widm za pomocą rozkładu log-normalnego, co zapewnia realistyczny parametr szerokości widma,...
-
The stability of a damaged roll-on roll-off vessel with water on deck
PublikacjaPrzeprowadzono analizę stateczności statku ro-ro w stanie awaryjnym z wodą na pokładzie. Pokazano, że moment przechylający związany jest z wypiętrzeniem wody na pokładzie ponad poziom wody zaburtowej, pochodzącym od fali. Omówiono trzy metody wyznaczania kąta przechyłu, wywołanego wodą na pokładzie. Zidentyfikowano krytyczne wypiętrzenie wody, przy którym następuje utrata stateczności statku.
Rok 2008
-
Closure on survival time
PublikacjaArtykuł zamyka sprawę przewracania statków w stanie awaryjnym, tj. czasu jaki upływa od momentu kolizji do momentu przewrócenia pod wpływem fal.
Rok 2007
-
A modified static equivalency method for roll-on/roll-off vessels
PublikacjaPrzedstawiono zmodyfikowaną metodę statycznej równoważności dla statków ro-ro, opartą na wypiętrzaniu się wody na pokładzie samochodowym w wypadku wystąpienia otworu w burcie, do oceny bezpieczeństwa statku.
-
Learning from the often-forgotten Jan Heweliusz disaster
PublikacjaPrzedstawiono konieczność przeprowadzenia badań nad zatonięciem promu Jan Heweliusz, którego katastrofa - w odróżnieniu od innych promów - została przemilczana i nie wywołała żadnych badań naukowych.
-
Survival criteria for passenger ro-ro vessels and survival time
PublikacjaArtykuł podaje związek między kryteriami stateczności (mnożnikiem s) a czasem przetrwania dla statków ro-ro. Mnożnik s, zalecany przez IMO, nie ma żadnego związku z czasem przetrwania ani ze stanem morza.
Rok 2006
-
Effects of decks on survivability of ro-ro vessels
PublikacjaPrzedstawiono wpływ pokładów na prawdopodobieństwo przetrwania zatopienia danego przedziału w świetle metody statycznej równoważności.
Rok 2005
-
Probability of flooding a compartment (the pi factor) - a critique and a proposal
PublikacjaArtykuł podaje krytyczny przegląd stanu wiedzy dot. obliczania prawdopodobirństwa zatopienia przedziału (mnożnika pi), ze szczególnym uwzględnieniem projektu badawczego ''Harder'' oraz podaje poprawne rozwiązanie dotyczące tego mnożnika. Kończy się propozycją przepisu do zamieszczenia w konwencji SOLAS.
-
Risk characterisation of the required index R in the new probabilistic rules for damage stability
PublikacjaWymagany wskaźnik podziału grodziowego R jest miarą bezpieczeństwa statku w wypadku kolizji. Zwykle wyznacza się go w oparciu o wskaźniki dla wybranych, istniejących statków. W pracy podano jak ustalić ten wskaźnik w oparciu o dane dotyczące kolizji (wypadkowości) statków.
-
Stability of free floating ship. Part I
PublikacjaSformułowano problem obliczeń ramion prostujących statku swobodnie pływającego, tj. wzdłużnie zrównoważonego przy każdym kącie przechyłu. Ramiona prostujące są niejednoznaczne w takim wypadku, zależą bowiem od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku, oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności...
-
Stability of free floating ship. Part II
PublikacjaJest to część II artykułu, którego I część ukazała się w PMR 2/2005. Ramiona prostujące są niejednoznaczne dla statku swobodnego, bowiem zależą od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności wodnicy pływania. Pokazano, że przemieszczenia kątowe...
Rok 2004
-
A general framework of new subdivision regulations.
PublikacjaPodano prawidłową strukturę nowych przepisów niezatapialności, podkreślając, że wskaźniki niezatapialności są tym samym co uśredniony mnożnik s. Praca analizuje uśrednianie tego mnożnika. Wskazano na związek między wskaźnikami niezatapialności, a średnim stanem morza, które statek może przetrwać.
-
Floodable length curves based on probability of survival.
PublikacjaPrzedstawiono możliwość obliczanie krzywych grodziowych dla statku o mieszanym podziale grodziowym dla zadanej wartości mnożnika s, traktowanego jako parametr. Krzywe takie, dotąd nie stosowane, mogą znacznie ułatwić optymalizowanie podziału grodziowego względem wskaźnika niezatapialności.
-
Subdivision and damage stability of ships.
PublikacjaPierwszy kompleksowy podręcznik na świecie na poziomie akademickim dotyczący niezatapialności statku w ujęciu probabilistycznym, w którym za miarę bezpieczeństwa statku przyjmuje się prawdopodobieństwo przetrwania kolizji przez statek, zwane wskaźnikiem niezatapialności, względnie wskaźnikiem podziału grodziowego statku. Obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne jak i praktyczne, dając projektantom wykładnię stosowania obowiązujących...
-
Survivability weighted floodable length surfaces.
PublikacjaPraca przedstawia nowy typ krzywych grodziowych dla przedziałów poprzecznych, obliczanych dla zadanej wartości mnożnika si, traktowanego jako parametr. Krzywe takie są niezależne od aktualnego podziału grodziowego statku. Są niezmiernie użyteczne do otymalizowania podziału grodziowego w świetle probabilistycznych przepisów niezatapialności.
Rok 2003
-
A general framework of new subdivision regulations
PublikacjaOmówiono strukturę przepisów niezatapialności statków, opartą na podejściu probabilistycznym.
-
Accumulation of water on the vehicle deck
PublikacjaPodano matematyczny model gromadzenia się wody na pokładzie garażowym statków ro-ro w stanie awaryjnym i wypiętrzania się wody ponad poziom wody zaburtowej w wyniku falowania morza. Wypiętrzanie to ma charakter losowy. Podano teoretycznie wartość średnią i wariancję tegoż wypiętrzenia.
wyświetlono 1852 razy