prof. dr hab. inż. Marcin Sikorski
Publikacje
Filtry
wszystkich: 49
Katalog Publikacji
Rok 2023
-
Exploring the Usability and User Experience of Social Media Apps through a Text Mining Approach
PublikacjaThis study aims to evaluate the applicability of a text mining approach for extracting UUX-related issues from a dataset of user comments and not to evaluate the Instagram (IG) app. This study analyses textual data mined from reviews in English written by IG mobile application users. The article’s authors used text mining (based on the LDA algorithm) to identify the main UUX-related topics. Next, they mapped the identified topics...
Rok 2022
Rok 2021
-
Interaction Design in Agile IT Projects
PublikacjaIn recent years, interactive systems, such as various types of software, online services or mobile applications, have become an integral part of everyday life. Interactive systems and digital services should be easy to use and provide a positive User Experience (UX). For this reason, interaction design has recently emerged as a distinct professional area of information technology (IT). Easy interaction and user experience (UX)...
-
Digital Innovations and Smart Solutions for Society And Economy: Pros and Cons
PublikacjaRecent developments in artificial intelligence (AI) may involve significant potential threats to personal data privacy, national security, and social and economic stability. AI-based solutions are often promoted as “intelligent” or “smart” because they are autonomous in optimizing various processes. Be-cause they can modify their behavior without human supervision by analyzing data from the environ-ment, AI-based systems may be...
Rok 2020
-
Forecasting risks and challenges of digital innovations
PublikacjaForecasting and assessment of societal risks related to digital innovation systems and services is an urgent problem, because these solutions usually contain artificial intelligence algorithms which learn using data from the environment and modify their behaviour much beyond human control. Digital innovation solutions are increasingly deployed in transport, business and administrative domains, and therefore, if abused by a malicious...
Rok 2018
-
Wpływ usług on-line na budowanie pozytywnych relacji i lojalności klienta
PublikacjaW artykule omówiono wybrane problemy projektowe dotyczące współczesnych usług on-line w kontekście budowania trwałej lojalności klienta. Przedstawiono model warstwowego rozwoju usług on-line wraz z zaleceniami projektowymi zorientowanymi na budowanie i wzmacnianie lojalności klienta. Przedstawiono przykłady scenariuszy rozwoju usług e-zdrowia online. Przedstawiono możliwości dalszego rozwoju prezentowanego podejścia i plany dalszych...
-
Language of Benefits as a Novel Tool for Improving Website Personalization
PublikacjaA properly designed website allows the user to search for information faster, and more accurately. The information content of the website should be also adapted to the needs of the user. The purpose of this article is to present a novel Language of Benefits (LoB) approach to facilitate the use of websites for individual user groups. The LoB approach is an approach addressed to IT Analysts, to facilitate the process of web design,...
Rok 2016
-
Exploring ontological approach for user requirements elicitation in design of online virtual agents
PublikacjaEffective user requirements elicitation is a key factor for the success of software development projects. There are many qualitative and quantitative research studies that promulgate particular methods and show the application of user requirements elicitation in particular domains. However, few try to eliminate the burden of ambiguity in gathered data, naturally occurring in different groups of stakeholders. This paper deals with...
Rok 2015
-
User interface prototyping. Techniques, methods and tools
PublikacjaCurrently, for interactive applications their usability and ergonomics of the user interface (UI) are critical factors for achieving users' acceptance.
-
Oddziaływanie portali intranetowych na zarządzanie wiedzą w nowoczesnych organizacjach
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród ekspertów ds. komunikacji wewnętrznej i intranetu na temat postrzeganego w ich praktyce oddziaływania portali intranetowych na zarządzanie wiedzą w organizacjach. Zdaniem ekspertów-respondentów portale intranetowe najsilniej oddziaływają na transfer wiedzy i wykorzystywanie wiedzy, a w mniejszym, ale zauważalnym stopniu na ewaluację i rozwój wiedzy, innowacyjność w organizacji...
Rok 2014
-
Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych
PublikacjaWprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...
-
Jakość usług interaktywnych: projektowanie, ocena, doskonalenie
PublikacjaW publikacji poddano analizie główne koncepcje jakości usług on-line, zorientowane na następujące cele: jakość techniczno-funkcjonalna, interakcja użytkownik-system, doświadczenie użytkownika (User Experience), satysfakcja klienta oraz budowa relacji i lojalności klienta. Omówiono związek tych koncepcji z pięcioma perspektywami projektowymi jako środkami realizacji wspomnianych celów jakościowych. Przeanalizowano istotę i zawartość...
-
Interactive Prototypes in Teaching User-Centred Design and Business Process Modelling
PublikacjaThis publication describes experiences gathered during the use of interactive prototyping in two areas: design of user interfaces for a touch screen information kiosk and interactive prototyping of business processes. Prototyping is promoted here as a technique useful for both visualizing design concepts and for stimulating communication within relevant teams. Developing interactive prototypes of use interfaces is discussed here...
-
Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty
PublikacjaThis paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...
-
Creative sprints: an unplanned broad agile evaluation and redesign process.
PublikacjaWe report how a request for routine usability work rapidly evolved into a novel agile process for evaluation and redesign. This process is described and then analysed to identify reasons for success. This analysis supports realistic knowledge transfer between User Experience professionals by outlining how similar future processes could succeed.
-
Can Evaluation Patterns Enable End Users to Evaluate the Quality of an e-learning System? An Exploratory Study.
PublikacjaThis paper presents the results of an exploratory study whose main aim is to verify if the Pattern-Based (PB) inspection technique enables end users to perform reliable evaluation of e-learning systems in real work-related settings. The study involved 13 Polish and Italian participants, who did not have an HCI background, but used e-learning platforms for didactic and/or administrative purposes. The study revealed that the participants...
Rok 2013
-
Usability and relational factors in user-perceived quality of online services
PublikacjaThe purpose of this paper is to identify the key determinants of con-sumer-perceived usability of online service websites and their impact on e-loyalty potential, expressed by customer’s willingness to return and to recommend the website to others. In this experimental usability study fifteen video-recorded users performed specific tasks in financial, travel and health online service websites. After completing the tasks users filled...
-
Evolution of End-User Participation in IT Projects.
PublikacjaThis chapter is aimed at presenting a review of evolutionary design paradigms which determine the end-user’s role in IT (Information Technology) projects across recent decades. This review covers different perspectives starting from technology-oriented sequential software development lifecycles, through user-centred approaches, ending finally in contemporary service design approaches supported by e-business and social media. Finally,...
-
A Cross-Team Collaborative Evaluation of a CRM System
PublikacjaThis paper presents an analysis of an usability evaluation a CRM (Customer Relationship Management) performed by a team composed of external usability experts jointly with a CRM staff. The evaluation process differed from a classical scheme known from former projects, including some new elements resulting from a specific context of this study. These novel elements resulted in reshaping the role of the CRM system and considering...
Rok 2012
-
Usługi on-line w kontekście mobilnym - jakościowe badanie obserwacyjne
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badania obserwacyjnego, majacego na celu zidentyfikowanie czynników kształtujących u użytkowników chęć skorzystania z usług on-line za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet lub laptop. Przeprowadzono badania obserwacyjne, w których użytkownicy (7 osób) przez 14 dni notowali swoją aktywność w zakresie korzystania z usług on-line z dostępnych urządzeń w powiązaniu z czynnikami uznawanymi...
wyświetlono 2427 razy