Wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich
Abstrakt
Badanie dotyczyło poziomu wiedzy na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu (autism spectrum disorders, ASD) oraz opinii dotyczących kształcenia inkluzyjnego dzieci z tymi zaburzeniami u studentów kierunków nauczycielskich (N = 70) i aktywnych zawodowo nauczycieli ogólnodostępnych szkół podstawowych (N = 70). Poziom wiedzy o ASD oraz opinie na temat inkluzji mierzono dwoma opracowanymi na potrzeby badania kwestionariuszami. Ogólny poziom wiedzy na temat ASD był stosunkowo wysoki, odnotowano jednak utrzymywanie się przekonania o występowaniu u większości osób z ASD wybitnych zdolności, a także niejasności dotyczących znaczenia czynników psychogennych w etiologii tych zaburzeń. Większość badanych nauczycieli była zdania, że dla dzieci z ASD korzystniejsza jest edukacja w specjalnym środowisku szkolnym, uwzględniającym ich szczególne potrzeby. Ze względu na sondażowy charakter badania, specyfikę wykorzystanych narzędzi oraz małą liczbę uczestników uzyskane wyniki należy traktować jako wstęp do dalszych badań.
Cytowania
-
4
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- Publikacja w czasopiśmie
- Opublikowano w:
-
CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO
nr 40,
wydanie 2,
strony 29 - 47,
ISSN: 1734-5537 - Rok wydania:
- 2018
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.5604/01.3001.0012.7546
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 151 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Przyjazne aplikacje dla dzieci z autyzmem – e-edukacja na poziomie przedszkolnym
- A. Landowska,
- M. Wróbel,
- I. Ruta-Sominka
- + 1 autorów
E-technologie w edukacji i terapii dzieci z autyzmem w Polsce
- A. Landowska,
- A. Kołakowska,
- A. Anzulewicz
- + 2 autorów