Abstrakt
Artykuł poświęcony jest rekonstrukcji głównych założeń koncepcji ideologii. którą można znaleźć we wczesnych pismach Juergena Habermasa. Habermas przedefiniował zadanie teorii krytycznej, kiedy przyszło mu zmierzyć się z aporiami teorii krytycznej tzw. pierwszego pokolenia szkoły frankfurckiej. Autor "Strukturalnych przeobrażeń sfery publicznej" odrzucił totalizująca krytykę zachodniego rozumu przedstawioną w "Dialektyce oświecenia" i zaproponował, aby rozróżnić dwa oblicza racjonalizacji, które w dziele Horkheimera i Adorno były jeszcze nieodróżnialne. Na bazie wspomnianej powyżej dwuaspektowości działania społecznego (skoncentrowanego na pracy bądź na komunikacji, Habermas wstępnie definiuje ideologię jako stłumienie sfery etycznej, co w rezultacie prowadzi do zredukowania płaszczyzny kwestii praktycznych do czysto technicznych, odnajdowanych w tkance społeczeństwie pod postacią celowo-racjonalnych dyrektyw i procedur. Według Habermasa ideologia współcześnie manifestuje się pod postacią takich zjawisk jak scjentyzacja polityki, depolityzacja sfery publicznej czy decyzjonizm. Ich wspólną cechą jest wyeliminowanie sfery namysłu praktycznego, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia fundamentalnego interesu ludzkiego gatunku, którym jest ideał komunikacji wolnej od przymusu.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH
nr 25,
strony 181 - 198,
ISSN: 0860-4487 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2013
- Opis bibliograficzny:
- Karalus A.: Zagadnienie ideologii we wczesnych pismach Juergena Habermasa// IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH. -Vol. 25., (2013), s.181-198
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 99 razy