Publikacje
Filtry
wszystkich: 265
Katalog Publikacji
Rok 2004
-
Optimisation of inland vessels' route speed.
PublikacjaW pracy przedstawiono rezultaty badań dotyczących metody doboru prędkości i oceny zapotrzebowanej mocy napędu statków śródlądowych, przydatnej zarówno we wstępnych etapach projektowania, jak i w zarządzaniu eksploatacją taboru śródlądowego, np. przy ustalaniu harmonogramu rejsów pasażerskich statków wycieczkowych. Do rozwiązania problemu zastosowano metodę optymalizacji nieliniowej z ograniczeniami, opartą na minimalizacji kosztu...
-
Optimization and control of tissue growth and repair in bioreactor.
PublikacjaPraca przedstawia model matematyczny procesu optymalizacji i odnowy hodowanej w bioreaktorze tkanki. Model matematyczno-numeryczny umożliwia właściwy dobór parametrów w trakcie hodowli w celu uzyskania pożądanych efektów w zakresie fizyko-chemicznych właściwości rozmnażającej się tkanki. Charakterystyką o znamionach nowości jest wieloparametrowość optymalizacji w zakresie hodowli tkanek.
-
Optimization of tissue growth cultivated in bioreactor.
PublikacjaPraca przedstawia kompleksową analizę numeryczną wzrostu tkanki człowieka a w szczególności chrząstki stawowej w bioreaktorze ze szczególnym uwzględnieniem wpływu sił tarcia wytworzonego w warstwie granicznej w trakcie opływu tkanki cieczami biologicznymi. Uwzględnia się warunki statyczne i dynamiczne, pionowe i poziome dostarczanie cieczy biologicznej, jak również brane są pod uwagę różne kształty i geometrie bioreaktorów, dostosowane...
-
Outline of marine piston engines' technology development.
PublikacjaW referacie przedstawiono najistotniejsze wydarzenia mające wpływ na produkcję i rozwój silników o zapłonie samoczynnym. Zasygnalizowano najistotniejsze osiągnięcia w rozwoju tych silników i podano nazwy firm, w których one zostały zastosowane. Podano także najważniejsze fakty związane z produkcją silników w Polsce.
-
Parametric method of preliminary prediction of the ship operating costs.
PublikacjaPraca zawiera rezultaty badań dotyczących parametrycznej metody prognozowania kosztów eksploatacji statku - przydatnej w metodyce projektowania wstępnego okrętów. Przedstawiono założenia koncepcyjne i teoretyczne metody, dokonano identyfikacji czynników istotnie wpływających na koszt eksploatacji statku, z uwzględnieniem czasowej wartości pieniądza. Opracowano wzory służące do wyznaczania składników kosztów eksploatacji statku...
-
Periodic and impulsive lubrication of hip joint with stochastic rough surface.
PublikacjaNiniejsza praca przedstawia porównanie wartości nośności uzyskanych numerycznie dla niestacjonarnego smarowania impulsywnego oraz niestacjonarnego smarowania periodycznego sferycznego stawu biodrowego człowieka. W obu przypadkach przyjęto, że smarująca ciecz synowialna ma własności lepkosprężyste a występy chropowatych powierzchni chrząstki stawowej zmieniają się losowo. Charakterystyki zmiennych w czasie rozkładów wartości ciśnienia...
-
Physical aspect of application and usefulness of semi-Markovian processes for modelling the processes occurring in operational phase of technical objects.
PublikacjaW artykule zasygnalizowano przydatność teorii procesów semimarkowskich do tworzenia modeli procesów rzeczywistych, zachodzących w fazie eksploatacji różnych obiektów technicznych. Przydatność tej teorii została wykazana w wyniku przedstawienia: specyfiki procesów semimarkowskich oraz fizykalnych aspektów stosowania procesów semimarkowskich jako modeli procesów zachodzących w fazie eksploatacji wspomnianych obiektów. Specyfika została...
-
Pressure and capacity in hip joint afte injury.
PublikacjaPraca przedstawia zarys analitycznego wyprowadzenia równania Reynoldsa do wyznaczania rozkładów wartości ciśnienia w szczelinie sferycznego stawu biodrowego człowieka po udarze w nieustalonym ruchu impulsywnym. W wyprowadzonym modelu uwzględniono lepkosprężyste właściwości cieczy synowialnej oraz stochastyczny opis chropowatości chrząstki stawowej. Numeryczne wartości ciśnienia wyznaczono w programie Mathcad 2001 przy wykorzystaniu...
-
Probabilistyczne miary wiarygodności diagnozy o stanie technicznym maszyn i innych urządzeń.
PublikacjaW pracy uzasadniono potrzebę rozróżniania pojęć wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy przy podejmowaniu decyzji eksploatacyjnych. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności diagnozy. Do wyprowadzenia tego wzoru zastosowano teorię procesów semimarkowskich oraz wzór Bayesa na prawdopodobieństwo warunkowe. Podano także inne probabilistyczne miary wiarygodności diagnozy....
-
Problemy doboru parametrów głównych sterów strumieniowych.
PublikacjaW pracy przedstawiono informacje ułatwiajace dobór rozwiązań konstrukcyjnych sterów strumieniowych oraz problemy związane z wyznaczaniem parametrów głównych tych urządzeń. Problemy te wynikają ze znacznych różnic wartości parametrów otrzymywanych z zalecanych przez różnych producentów metod ich obliczania. Dla weryfikacji tych metod zamieszczono w pracy wyniki analizy statystycznej sterów zastosowanych na statkach zbudowanych w...
-
Problemy związane z hodowlą tkanek w bioreaktorach.
PublikacjaCzas regeneracji chrząstki stawowej po urazie jest długotrwały. Czasem tkanka nie regeneruje się. Dlatego też przeszczepy odgrywają bardzo ważną rolę. Najlepsze efekty hodowli tkanek zaobserwowano w bioreaktorach wykonujących ruch obrotowy i zapewniających nieustalony charakter przepływu ciecy odżywczej. W artykule przedstawiono podstawowe problemy związane z hodowlą tkanki.
-
Proposal of the interpretation of technical systems operation to determine their safety and reliability indices.
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione w fizyce działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalna metodę analizy i oceny działania systemu technicznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania....
-
Przepływy cieczy biologicznej w bioreaktorze dla stochastycznie zmiennych chropowatości powierzchni.
PublikacjaNowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z obliczeniami parametrów hydrodynamicznych występujących podczas hodowli chrząstki stawowej w bioreaktorze przy uwzględnieniu stochastycznego opisu przybliżeń chropowatych występów tkanek. Autor korzysta z podobnych modeli stochastycznych przybliżeń powierzchni łożysk ślizgowych o powierzchniach chropowatych, stosowanych przez Jaw-Ren Lin oraz H. Christiansena...
-
Research on deformations of laser-welded joint of a steel sandwich structure model.
PublikacjaPrzedstawiono problemy związane z zachowaniem złącza laserowego pod obciążeniem zginającym. Pokazano wyniki badań laboratoryjnych dla określenia mechanizmu pracy złącza i przedyskutowano uzyskane rezultaty.
-
Research work on water lubricated polymer hydrodynamic bearings.
PublikacjaW pierwszej części artykułu w skrócie omówiono stanowisko badawcze na którym przeprowadzono eksperyment. W drugiej części opisano symulowane warunki pracy łożyska i zaprezentowano wyniki badań. Z przeprowadzonej analizy rezultatów wynika, że jest możliwe uzyskania tarcia płynnego w okrętowym łożysku wału śrubowego z polimerową panwią smarowanym wodą.
-
Restructuring of CHP utilities as a way of power system capacity increase as well as economic and ecological characteristics improvement systems.
PublikacjaPrywatyzacja polskiego rynku energii elektrycznej i cieplnej spowoduje zmiany w elektrociepłowniach i elektrowniach przemysłowych. Rezultatem modernizacji są zmiany ekonomiczne i ekologiczne. Przedstawiono możliwość zmniejszenia emisji związków siarki i zwiększenie sprawności elektrowni poprzez dobudowanie do układu konwencjonalnego zespołu turbin gazowych opalanych gazem naturalnym.
-
Roll respose of ship fitted with passive stabilizing tank.
PublikacjaPrzedstawiono fizyczny i matematyczny model kołysań statku z biernym zbiornikiem stabilizacyjnym. Wyprowadzono równania ruchu i podano ich rozwiązania. Określono najistotniejsze zalecenia projektowe w oparciu o uzyskane rozwiązania. Wskazano kierunek poszukiwania optymalnych rozwiązań dla układu statek-bierny zbiornik stabilizacyjny.
-
Safely problems of partially filled liquid tanks.
PublikacjaPrzedstawiono równania ruchu zbiorników wypełnionych cieczą. Przeprowadzono obliczenia numeryczne tychże zbiorników w przypadkach niebezpiecznych ze względów ekologicznych.
-
Semi-Markov model of diesel engines' operating process.
PublikacjaNajistotniejszym problemem eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) sterowania procesem eksploatacji tych silników. Sterowanie takie może ułatwić zastosowanie iteracyjnego algorytmu wyznaczania optymalnych strategii opracowanego przez R.A. Howarda. Wykorzystanie jednak tego algorytmu do sterowania procesem eksploatacji silników wymaga między innymi opracowania modelu procesu...
-
Semi-Markovian models of the process of technical state changes of technical objects.
PublikacjaNajistotniejszym problemem eksploatacji wszystkich obiektów technicznych (urządzeń) jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) decyzyjnego sterowania procesem zmian stanów technicznych tych obiektów. Sterowanie takie może być realizowane w przypadku zastosowania między innymi modelu wspomnianego procesu zmian stanów. Mając to na uwadze, w opracowaniu tym przedstawiono formalny opis procesu eksploatacji obiektów technicznych...
-
Sieci neuronowe w sterowanej rekonstrukcji ubytków chrząstki stawowej.
PublikacjaNowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z możliwościa sterowania, pożądaną przez indywidualnego pacjenta, rekonstrukcją ubytków chrząstki w stawach człowieka przy wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych.
-
Significance of technical diagnostics in decision control of combustion engines operation process.
PublikacjaW artykule scharakteryzowano stochastyczną sytuację eksploatacyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycję zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretację modelu diagnostycznego w ujeciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w ktorych dany...
-
Some aspects of vibration control. Part I: Active and passive correction.
PublikacjaPrzedstawiono ogólne podejście do modyfikacji układu mechanicznego w ruchu harmonicznym przy użyciu aktywnych i pasywnych metod. Zaproponowano metodę wyznaczania elementów macierzy układu lub struktury i nastaw regulatora, zapewniającą najefektywniejsze oddziaływanie na dynamikę ruchu.
-
Some solutions of unsteady flow in bioreactor.
PublikacjaCzas regeneracji chrząstki stawowej po urazie jest długotrwały. Czasem tkanka nie regeneruje się. Dlatego też przeszczepy odgrywają bardzo ważną rolę. Najlepsze efekty hodowli tkanek zaobserwowano w bioreaktorach wykonujących ruch obrotowy i zapewniających nieustalony charakter przepływu ciecy odżywczej. Dlatego tematem niniejszego artykułu są pewne metody i rozwiązania nieustalonego przepływu cieczy w warstwie przyściennej hodowanej...
-
Spectral criterion for high-cycle fatigue of metals under multiaxial static and stochastic loading.
PublikacjaPraca dotyczy oceny zmęczenia metali ciągliwych w złożonych stanach wieloosiowych obciążeń statycznych i dynamicznych, przy założeniu, że składowe naprężenia są stacjonarnymi procesami stochastycznymi, które są stacjonarnie skorelowane i różniczkowalne w sensie średniokwadratowym. Przyjmując, że wartości średnie i gęstości widmowe mocy tych procesów są znane, sformułowano kryterium ograniczonej trwałości zmęczeniowej w dziedzinie...
-
Steam turbine as the main ship propulsion. More than a hundred years at sea.
PublikacjaPrzedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin parowych. Omówiono główne rozwiązania konstrukcyjne podstawowych elementów parowych siłowni turbinowych i współczesne tendencje i perspektywy rozwoju tego napędu.
-
Stochastic model for turbulent lubrication of slide journal bearing in ship technology.
PublikacjaTurbulentny przepływ smarujący ma zastosowanie w obliczeniach praktycznych siły nośnej poprzecznego łożyska ślizgowego dla wysokich prędkości obrotowych przy liczbach Taylora przekraczających wartość 41,2 względnie przy zmodyfikowanych liczbach Reynoldsa o wartościach Re[psi]=2. Główne wyniki pracy koncentrują się na wykazaniu zmian wartości ciśnienia i siły nośnej poprzecznego łożyska ślizgowego w przypadku turbulentnego, izotemicznego...
-
Stochastic model of the process of diesel engine operation.
PublikacjaStreszczenie: Najistotniejszym problemem eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) sterowania procesem eksploatacji tych silników. Sterowanie takie może ułatwić zastosowanie iteracyjnego algorytmu wyznaczania optymalnych strategii opracowanego przez R.A. Howarda. Wykorzystanie jednak tego algorytmu do sterowania procesem eksploatacji silników wymaga między innymi opracowania...
-
Stożkowe łożyska magnetyczne.
PublikacjaW artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Ten typ łożyska znakomicie nadaje się do łożyskowania krótkich wirników o znacznych średnicach. Autorzy zastosowali łożyska magnetyczne do łożyskowania wirnika pędnika wodnego. W grupie łożysk magnetycznych, podobnie jak w klasycznych łożyskach, można wyróżnić łożyska: promieniowe, osiowe i stożkowe. Przedstawiona klasyfikacja związana jest z kierunkiem przenoszonych...
-
Strenght analysis of the floating dock-ship system.
PublikacjaOmówiono krytycznie wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych dotyczące wytrzymałości doków pływających. Przedstawiono wyniki analizy MES sił wewnętrznych i naprężeń w kadłubie doku o długości podporowej 255m, obciążonego ciężarem masowca o długości między pionami 252m i masie 20900 ton. Pokazano wpływ na wartość sił redukcji w kilblokach i naprężenia takich czynników jak: rozłożenie balastu wyrównwczego w zbiornikach doku,...
-
Strength tests of steel sandwich panel.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. Technol. Okr. i Obiekt. Oceanotech. Wydz. OiO, na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.
-
Subdivision and damage stability of ships.
PublikacjaPierwszy kompleksowy podręcznik na świecie na poziomie akademickim dotyczący niezatapialności statku w ujęciu probabilistycznym, w którym za miarę bezpieczeństwa statku przyjmuje się prawdopodobieństwo przetrwania kolizji przez statek, zwane wskaźnikiem niezatapialności, względnie wskaźnikiem podziału grodziowego statku. Obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne jak i praktyczne, dając projektantom wykładnię stosowania obowiązujących...
-
Survivability weighted floodable length surfaces.
PublikacjaPraca przedstawia nowy typ krzywych grodziowych dla przedziałów poprzecznych, obliczanych dla zadanej wartości mnożnika si, traktowanego jako parametr. Krzywe takie są niezależne od aktualnego podziału grodziowego statku. Są niezmiernie użyteczne do otymalizowania podziału grodziowego w świetle probabilistycznych przepisów niezatapialności.
-
The concept of application of artificial neural networks for cultivation controlof cartilages in bioreactors.
PublikacjaNowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z możliwością sterowania parametrami hydrodynamicznymi hodowanej w bioreaktorze chrząstki stawowej przy wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych. Przedstawiona została architektura strategii sterowania hodowlą tkanki z zastosowaniem tych sieci.
-
The correlation between impact energy and the meters of hardening of extra high strength steels for ship and offshore welded structures.
PublikacjaUdowodniono tezę, że można wyznaczyć wystarczająco dokładne dla praktyki projektowania i budowy konstrukcji okrętowych i oceanotechnicznych związki ilościowe odbiorczych właściwości mechanicznych i mikrostruktury blach grubych kategorii 420¸690 oraz ich złączy spawanych. Uzyskane w pracy związki mierników umocnienia (cementytem, roztworowe, wydzieleniowe, wymiarem ziarna ferrytu) z odbiorczymi właściwościami mechanicznymi (Rm,...
-
The energy-time method of estimating the work of ships' main propulsion with hydrodynamic transmission.
PublikacjaW referacie zasygnalizowano potrzebę, a zarazem problem badania układów napędowych (napędów głównych) statków ze śrubami nienastawnymi i nastawnymi oraz przekładniami hydrostatycznymi z pompami o zmiennej wydajności. Zaproponoano koncepcję badań energetycznych takich układów w celu ustalenia, które z tych rozwiązań napędów głównych statków może zapewnić większą sprawność takich napędów podczas ich pracy z różnymi naporami i prędkościami...
-
The formal safety assesment in conforming to chosen vessel's type on the ground of hydromechanic characteristics in critical conditions.
PublikacjaTragedia jednego ze statków typu ro-ro pokazała podatność tego typu statków na utratę stateczności, przewrócenie a w ostateczności zatonięcie. Wszystkie ro-rowce charakteryzują się małym zanurzeniem, a wynurzona część kadłuba podatna jest na działanie wiatru. Jeżeli dodatkowo w takich warunkach dochodzi element nieprawidłowego rozmieszczenia pojazdów i ich słabego zamocowania to groźba przesunięcia ładunku staje się realna. W konsekwencji...
-
The integrals of velocity near the tissue in bioreactor.
PublikacjaWykazano, że siły tarcia występujące w trakcie hodowli decydują o jakości wzostu tkanki i jej planowanych, zamierzanych właściwościach. Siły tarcia wyznaczamy z pola prędkości cieczy biologicznej przepływającej wokół powierzchni tkanki. Dlatego w pracy tej wyznacza się pole prędkości przepływu cieczy biologicznej w cienkiej warstewce przyściennej. Wyznaczone analitycznie pole prędkości charakteryzuje się newtonowskimi właściwościami...
-
The ring propeller with conical electromagnetic bearings and magneto fluid sealing system.
PublikacjaW przedstawionej koncepcji nowego zespołu napędowego najbardziej znamiennym rozwiązaniem jest zastosowanie nowoczesnych łożysk elektromagnetycznych dla pędnika śrubowego w prototypowej wersji silnika pierścieniowego synchronicznego z magnesami z ziem rzadkich. W artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Technika uszczelniania cieczami magnetycznymi jest nową koncepcją pozwalającą na rozwiązywanie wielu...
-
The TEMPUS PROGRAM - Computational Geometry for Ships i.e. our first step towards the European Union.
PublikacjaPraca prezentuje genezę, zakres merytoryczny i realizację europejskiego programu TEMPUS pt. "Geometria Komputerowa dla Statków" zorganizowanego i przeprowadzonego na Wydz. OiO PG w latach 1993-95. Projekt miał charakter dydaktyczny i oferował zaawansowany kurs nowoczesnej metodologii modelowania geometrycznego i analizy hydrodynamicznej kształtu kadłuba okrętu dla studentów wydziału i młodych inżynierów polskiego przemysłu okrętowego....
-
Tribologie fur instabil belastete menschliche gelenke im magnetischen feld.
PublikacjaPrzedstawiono mechanizm funkcjonowania, smarowania oraz zużycia stawów człowieka. Wykazano konieczność regeneracji ubytków głów kostnych stawu. Zilustrowano możliwości hodowli tkanek do celów transplantacji w bioreaktorach. W wybranych stawach wyznaczono wartości rozkładów ciśnienia hydrodynamicznego z jednoczesnym obliczeniem wartości sił nośnych.
-
Tribology of stochastic phenomena on the hard tissue.
PublikacjaPraca przedstawia model matematyczny zjawisk tribologicznych podczas hodowli tkanek twardych, w tym chrząstek stawowych. Uwzględnia się chropowatości powierzchni hodowanych chrząstek. Problem tribologiczny uzewnętrzniony został koniecznością sterowania wartościami sił tarcia jakie powstają w cienkiej warstewce przyściennej opływanej tkanki cieczą biologiczną w trakcie hodowli. Taki model matematyczny nie był do tej pory rozpatrywany.
-
Unsteady periodic pressure and capacity for viscoelastic lubrication in spherical hip joint. Nieustalone okresowe ciśnienie i nośność w lepkosprężystym smarowaniu sferycznego stawu biodrowego.
PublikacjaNiniejsza praca przedstawia obliczenia numeryczne rozkładu wartości ciśnienia i siły nośnej podczas hydrodynamicznego smarowania w szczeliny stawu biodrowego człowieka przy uwzględnieniu okresowego ruchu niestacjonarnego oraz lepkosprężystych właściwości cieczy synowialnej, zmieniających się w czasie. Takie właściwości cieczy synowialnej nie były uwzględniane w dotychczasowych pracach naukowych przy modelowaniu numerycznym stawu...
-
Vertical axis wind engines using Magnus effect.
PublikacjaZaprezentowano krótki zarys historii wykorzystania energii wiatru. Opisano efekt Magnusa oraz dotychczasowe próby wykorzystania go w budowie silników wiatrowych. Przedstawiono obliczenia, za pomocą, których oszacowano możliwe do osiągnięcia sprawności silników wiatrowych o osi pionowej wyposażonych w rotory Magnusa.
-
Viscoelastic lubrication of human hip joint for impulsive motion after injury. Lepkosprężyste smarowanie stawu biodrowego człowieka dla impulsywnego ruchu po urazie.
PublikacjaW pracy rozpatruje się urazy wywołujące zmniejszenie lub zwiększenie wysokości i zmiany kształtu szczeliny stawu, które to zmiany po pewnym określonym czasie po doznanym urazie mogą zanikać. W konsekwencji takich urazów i to w bardzo krótkim czasie rzędu mikrosekund następują bardzo istotne zmiany parametrów smarowania. Mamy tu na uwadze zmiany rozkładów wartości ciśnienia i sił nośnych. Takie zmiany warunków smarowania nieustalonego...
-
Viscoelastic lubrication on spherical slide bearing in impulsive unsteady motion.
PublikacjaNiniejsza praca przedstawia numeryczne i semi-analityczne wyznaczanie składowych wektora prędkości lepkosprężystego oleju, oraz wartości ciśnienia hydrodynamicznego i sił nośnych w sferycznym łożysku ślizgowym o zmieniającej się w czasie niesymetrycznej szczelinie smarnej podczas nieustalonego impulsywnego smarowania. Łożyska ślizgowe o czopach kulistych występują w maszynach transportowych w celu lepszego manewrowania ustawieniem...
-
Wizualizacja i analiza wyników pomiarów sekcji kadłuba statku.
PublikacjaPrzedstawiono zastosowania biblioteki OpenGL do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba statku na etapie ich prefabrykacji. Omówiono najważniejsze aktualnie stosowane narzędzia i metody pomiarowe. Zaprezentowano również przykład użycia programu do wizualizacji wyników pomiarów wykonanych w Stoczni Gdynia S.A. i pokazano możliwości przenoszenia danych, zarówno pomiarowych jak i pochodzących z innych programów CAD.
-
Wpływ regulacji naporu pędników śrubowych w dyszy na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego.
PublikacjaCelem pracy było określenie i zbadanie jaki wpływ mają własności dynamiczne zespołu napędowego (i związane z tym zmiany siły naporu, generowane przez pędnik) na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego w kierunku pionowym. Celem pośrednim było również dokonanie oceny czy niezbędne jest stosowanie w zespole napędowym silnika o możliwie najwyższej dynamice i zbadanie czy dopuszczalne jest stosowanie zespołów napędowych...
-
Wpływ struktury sterowania dławieniowego na straty i sprawność energetyczną liniowego silnika hydraulicznego
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki wcześniej niepublikowanych badań laboratoryjnych, które wykazują fundamentalny wpływ struktury sterowania dławieniowego na wielkość strat tarcia w siłowniku. Ciśnienie w gałęzi odpływowej z siłownika, będące rezultatem zastosowanej struktury sterowania dławieniowego, decyduje nie tylko o wielkości, ale i charakterze siły tarcia generowanej w węzłach uszczelnijących siłownika.
-
Wspomaganie projektowania automatyki siłowni statku przy zastosowaniu metody CBR.
PublikacjaW referacie zaprezentowano metodologię CBR (wnioskowania na podstawie przypadków), zastosowano w systemie ekspertowym wspomagania projektowania automatyki okrętowej na podstawie informacji o statkach zbudowanych oraz modelu dziedzinowego.