prof. dr hab. inż. Bogdan Wiszniewski
Employment
- Head of Department at Department of Intelligent Interactive Systems
- Professor at Department of Intelligent Interactive Systems
Research fields
Publications
Filters
total: 41
Catalog Publications
Year 2006
-
Integracja Inżynierii oprogramowania, inżynierii dokumentu i inżynierii wiedzy
PublicationW artykule przedstawiono postępy w nowej dziedzinie inżynierii dokumentu, umożliwiające reprezentowanie i przetwarzanie informacji w postaci czytelnej równocześnie dla człowieka i komputera. Jest to nowe wyzwanie dla zmian w tradycyjnie pojmowanym cyklu życia produktu informatycznego, gdyż procesy i produkty oprogramowania stają się w sposób naturalny realizacją ludzkich przedsięwzięć.
-
Teoria i praktyka testowania programów
PublicationKsiążka stanowi doskonałą pomoc w nauczaniu problematyki z zakresu programowania, jakości programowania, planowanie i zarządzanie procesami wytwórczymi oprogramowania, a zawarte w niej treści są przydatne zarówno testerom, analitykom, projektantom, programistom, kierownikom projektów, jak też administratorom i osobom odpowiedzialnym za zakup, eksploatację i pielęgnacją oprogramowania w firmie.
Year 2005
-
Determining coinsistent states of distributed objects paricipating in a remote method call
PublicationPrzedstawiono metodę testowania obiektów w systemie rozprzoszonym z wykorzystaniem replikacji stanu obiektów. W szczególności zaproponowano technikę zegarów haszujących do identyfikacji zdarzeń w systemach zawierających nieznaną a'priori liczbą obiektów oraz E-drzewo do identyfikacji stanu tych obiektów.
-
Model osobistej wirtualnej biblioteki cyfrowej
PublicationSzybki rozwój Internetu umożliwiający publikowanie i czytanie artykułów online w skali globalnej, uzasadnia tworzenie bibliotek cyfrowych jako repozytoriów wiedzy. Ich rozwój napotyka jednak na liczne bariery natury psychologicznej, organizacyjnej i technologicznej. W artykule przedstawimy propozycje ich przełamania z punktu widzenia doświadczeń Biblioteki Głównej Politechniki Gdańskiej. W szczególności skoncentrujemy się na modelu...
-
Negocjacyjny model weryfikacji wiedzy w wirtualych zespołach roboczych
Publicationzaproponowano medel interakcji dwukierunkowej oparty na negocjacjach i przeznaczony do rozwiązywania problemów związanych z akwizycją zasobów ludzkich (eksperckich) dla potrzeb rozproszonych systemów decyzyjnych i diagnostycznych, szczególnie systemów zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Uzyskane wyniki eksperymentalne potwierdzają adekwatność przyjętego modelu, którego wdrożenie w formie usługi sieciowej jest planowane w przyszłości.
-
Real terrain visualisation with a distributed PC-cluster
PublicationJednym z zadań aplikacyjnych ogólnopolskiego projektu CLUSTERIX było opracowanie i wdrożenie metody interaktywnej wizualizacji terenu rzeczywistego z danych przestrzennych systemów GIS. Przedstawione wyniki osiągnięte w tym zadaniu wskazują na duży potencjał wykorzystania opracowanego modelu wizualizacji 3D dla potrzeb systemów zarządzania kryzysowego.
Year 2004
-
Component Based Flight Simulation in DIS Systems.Komponentowy model symulacji obiektów latających w systemach DIS.
PublicationInteraktywna symulacja rozproszona stanowi interesującą klasę systemów informacyjnych łączących kilka dziedzin informatyki pozwalających każdemu obiektowi na indywidualne symulowanie dla wizualizacji dynamicznego stanu wszystkich uczestniczących w symulacji obiektów rozproszonych. Obiekty są nieprzewidywalne, z tego powodu istnieje konieczność ciągłej wymiany informacji o ich stanie na potrzeby poprawnej wizualizacji 3D sceny z...
-
Stepwise development of distributed interactive simulation systems.
PublicationMetoda krokowa pozwala na budowanie wydajnych i skalowalnych systemów symu-lacji rozproszonej obiektów rzeczywistych jak np. pojazdy terenowe, samocho-dy i śmigłowce. Dzięki uwzględnianiu parametrów operacyjnych oraz parametrównarzędzi wizualizacyjnych możliwe jest znaczne ograniczenie liczby komunika-tów przesyłanych między obiektami.
-
The lifecycle of a digital historical document: structure and content.
PublicationZaproponowno model cyklu wytwarzania dokumentu cyfrowego z papierowych oryginałów pisanych na maszynie i przedstawiono opracowany przez autorów i wdrożony w środowisku Państwowego Muzeum Stutthof w Sztutowie zestaw narzędziowy DOW do automatycznej ekstrakcji treści dokumentu. Istotę nowej metodologii, opracowanej w ramach projektu 5PR UE IST-33441 MEMORIAL, jest wykorzystanie informacji semantycznej w procesach segmentacji tła,...
-
Wirtualne środowisko wspomagania realizacji złożonych przedsięwzięć informatycznych.
PublicationW artykule postuluje się wykorzystywanie kooperacyjnego modelu wytwarzania oprogramowania opartego na wirtualnym środowisku wytwórczym do realizacji złożonych przedsięwzięć - dla których klasyczne modele, takie jak model kaskadowy czy spiralny nie gwarantują sukcesu. Rozważania poparto danymi zebranymi w trakcie realizcji projektu MEMORIAL 5PR UE.
Year 2003
-
Definition gleichartiger Dokumententypen zur Verbesserung der Erkennbarkeit und ihre XML-Beschreibung
PublicationPrzedstawiono krokowe podejście do projektowania interaktywnych, elektronicznych dokumentów z ich analogowej postaci. Postać analogowa rozumiana jest jako typowa kartka papieru, natomiast jako interaktywny, elektroniczny dokument rozumiemy dokument zdefiniowany w formacie XML przystępnym do przetwarzania przez dowolną przeglądarkę internetową. Wprowadza się pojęcie - cyklu życia dokumentu cyfrowego - składającego się z faz zawierających...
-
Digital document life cycle development
PublicationPrzedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.
-
Digital document life cycle development. W: [CD-ROM] Materiały i prezentac-je. Komputeryzacja archiwów polskich muzeów - miejsc pamięci. Konferencja Sztutowo/Kąty Rybackie, 23-24.10.2003. Sztutowo: Państ. Muzeum Stutthof** 2003, 7 s. [14 slajdów] Project IST-2001-33441-MEMORIAL. 5 Program Ramowy UE. Cykliczne życie dokumentu cyfrowego.
PublicationW referacie przedstawiono założenia i cele projektu MEMORIAL UE, jego zada-nia robocze i przebieg prac na jego półmetku. Zaprezentowano w działaniu narzędzie wchodzące w skład pakietu DDW, stanowiące główny produkt realizowane-go projektu.
-
Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych
PublicationKonsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...
-
Tracing of dynamic objects in distributed interactive simulation systems
PublicationDistributed interactive simulation systems require integration of several areas of computer science and applied mathematics to enable each individual simulation object to visualize effectively dynamic states of other objects. Objects are unpredictable,i.e., controlled by their local operators, and are remote, i.e., must rely on some transmission media to visualize dynamic scene from their local perspectives. The paper...
-
Visual GQM approach to quality driven development of electronic documents.
PublicationJednym z celów projektu europejskiego MEORIAL jest opracowanie nowej technologii wytwarzania webowych systemów informacyjnych wykorzystujących interaktywne dokumenty cyfrowe wytworzone z papierowych oryginałów z zastosowaniem zaawansowanych technik przetwarzania i rozpoznania obrazów. Wieloelementowy model cyklu życia dokumentu cyfrowego przedstawiony w artykule stanowi postawę opracowanej technologii.
-
Zdalne monitorowanie stanu obiektów w systemach interaktywnej symulacji rozproszonej.
PublicationW artykule omówiony został model zarządzania informacją o stanie obiektów w systemie symulacji rozproszonej czasu rzeczywistego. Przedstawiona została nowa metoda filtracji komunikatów wymienianych przez obiekty symulacji w systemie, tworzącym scenę dynamiczną. Proponowana metoda uwzględnia takie pojęcia jak ''kontekst'' zdarzenia, ''jakość wizualizacji'' po stronie obserwatora, ''zobowiązań'' obiektów dotyczących ich przyszłego...
Year 2002
-
Conformance testing of parallel languages
PublicationPrzedstawiono propozycję formalizacji opisu procesu generacji, wykonania ioceny testów zgodności dla języków i bibliotek programowania równoległego, wzakresie zgodności funkcjonalnej i wydajnościowej. Przykłady ilustrujące proponowany formalizm wykorzystują platformę programowania Athapascan.
-
Od projektu do programu
PublicationPraca wprowadza w zagadnienia implementacji i testowania, pod kątem proble-mów i metod przekształcania wyników fazy projektowania w oprogramowanie. O-mówienie poprzedza krótkie wprowadzenie w zagadnienia modelowania zachowańprogramu. Treść rozdziału uwzględnia też problem implementacji w postaci o-programowania równoległego, zarówno w zakresie specyfiki jego wytwarzania,jak i testowania.
-
Środowiska wspierające (narzędzia CASE)
PublicationPraca omawia współczesne środowiska i narzędzia CASE, wspierające procesywytwórcze. Część omówienia poświęcona jest narzędziom wspomagającym tworze-nie oprogramowania równoległego i wspomagającym zrównoleglanie programów se-kwencyjnych.
seen 3286 times