prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski
Employment
- Professor at Katedra Wytrzymałości Materiałów
Publications
Filters
total: 262
Catalog Publications
-
MOST IM. GEN. GROTA-ROWECKIEGO W WARSZAWIE – ANALIZY POMOSTU TECHNIKĄ ,,TREPANACJI”
PublicationW pracy przedstawione są wybrane zagadnienia związane z analizą obliczeniową modernizowanego mostu przez Wisłę im. gen Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie. Obiekt jest stalową konstrukcją o schemacie belki ciągłej i całkowitej długości 646 m. Po przebudowie most ma być przeznaczony dla ruchu drogowego i pieszo-rowerowego o parametrach drogi ekspresowej S-8. W programie funkcjonalno–użytkowym założono znaczne poszerzenie obiektu,...
-
BADANIA WALIDACYJNE BELEK PRZEKŁADKOWYCH W PROCESIE PROJEKTOWANIA KŁADKI KOMPOZYTOWEJ
PublicationW pracy zaprezentowano badania walidacyjne dotyczące projektu kompozytowego przęsła mostu dla pieszych, opracowywanego w ramach projektu badawczego Fobridge. Projektowana kładka ma rozpiętość 16 m oraz szerokość użytkową 2,5 m. Konstrukcja będzie wykonana z laminatu polimerowego (GRFP) oraz rdzenia piankowego z politereftalanu etylenu (PET). Proponowane rozwiązanie jest zgodne ze współczesnymi tendencjami w inżynierii mostowej...
-
POWŁOKOWA KOMPOZYTOWA KŁADKA DLA PIESZYCH O KONSTRUKCJI PRZEKŁADKOWEJ
PublicationPrzedstawiono koncepcję kompozytowej kładki pieszo-rowerowej w formie kon-strukcji powłokowej przekładkowej w kształcie litery U. Przęsło kładki jest swobodnie podparte, o rozpiętości 16,00 m, a szerokość użytkowa wynosi 2,60 m. Okładki prze-kładkowego dźwigara głównego są laminatami uniepalnionymi winyloestrowo – szkla-nymi. Tkaniny, wytworzone ze szkła E, są ortogonalne, zrównoważone, zszywane. Rdzeń przekładkowego dźwigara głównego...
-
Próbne obciążenie drogowego mostu łukowego przez Wisłę w Toruniu. Badania diagnostyczne.
PublicationW artykule przedstawiono zakres oraz wyniki badań diagnostyczno-odbiorowych obciążenia próbnego mostu drogowego im. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.W zakres testów wchodziły zarówno próby statyczne, jak i dynamiczne. Badania kontrolne obiektu powierzono Zespołowi Laboratorium Badań Terenowych Katedry Mechaniki Budowli i Mostów Politechniki Gdańskiej.
-
Kompozyt przekładkowy GFRP z rdzeniem PET w powłokowej konstrukcji kładki dla pieszych
PublicationW artykule przedstawiono badania doświadczalne materiału przekładkowego zastosowanego w innowacyjnym rozwiązaniu mostu dla pieszych. Kładka o konstrukcji powłokowej wykonana jest z kompozytu przekładkowego i jest wytworzona w całości bez złączy w technologii infuzji. Artykuł przedstawia wyniki badań doświadczalnych okładzin, pianki PET oraz testy 3- i 4-punktowego zginania belek wykonanych z materiału przekładkowego. Uzyskane wyniki...
-
Load capacity and serviceability conditions for footbridges made of fibre-reinforced polymer laminates = Warunki nośności i użytkowalności w odniesieniu do kładek z laminatów polimerowych
PublicationThe contribution is focused on derivation of the Ultimate Limit State (ULS) and Serviceability Limit State (SLS) design criteria for footbridges built of fibre-reinforced polymer matrix (FRP) laminates. The ULS design criterion is based on the design guidelines for above-ground, pressure, FRP composite tanks and the Tsai-Wu failure criterion, which is used to predict the onset of FRP laminates damage. The SLS criterion is based...
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA NT. TECHNOLOGII MONTAŻU MOSTU PRZEZ WISŁĘ W KAMIENIU
PublicationAnalizie poddano rozważane sposoby montażu mostu przez Wisłę w m. Kamień. W celu odzwierciedlenia pracy konstrukcji wykonano z wykorzystaniem MES wykonano szereg modeli obliczeniowych o różnych poziomach dokładności.
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA DOTYCZĄCA ANALIZ OBLICZENIOWYCH RUROCIĄGÓW CIEPŁOWNICZYCH
PublicationW ramach opracowania wykonano z wykorzystaniem MES obliczenia sprawdzające dot. podziemnych preizolowanych sieci cieplnych zgodne z wytycznymi normy PN-EN 13941:2010.
-
Geometrically Nonlinear Analysis of Functionally Graded Shells Based on 2-D Cosserat Constitutive Model
PublicationIn this paper geometrically nonlinear analysis of functionally graded shells in 6-parameter shell theory is presented. It is assumed that the shell consists of two constituents: ceramic and metal. The mechanical properties are graded through the thickness and are described by power law distribution. Formulation based on 2-D Cosserat constitutive model is used to derive constitutive relation for functionally graded shells. Numerical...
-
Badania doświadczalne segmentu walidacyjnego kompozytowej kładki pieszo-rowerowej
PublicationW artykule przedstawiono zakres badań zrealizowanych na segmencie walidacyjnym o długości ~3 m będącym wycinkiem docelowej kompozytowej, powłokowej kładki pieszo-rowerowej. Wykonane testy statyczne i dynamiczne pozwoliły na ocenę pracy konstrukcji i potwierdziły przyjęte na etapie projektowania założenia teoretyczne.
-
Modelowanie propagacji fal sprężystych w tarczy typu T w kontekście możliwości diagnostycznych
PublicationTematem pracy są symulacje przebiegu fal sprężystych w płaskiej tarczy o kształcie przypominającym literę T. Obliczenia wykonano, stosując metodę elementów spektralnych. Porównawcze rozwiązania numeryczne wykonane zostały dla tarczy nieuszkodzonej, jak również dla tarczy z wprowadzonym uszkodzeniem. Zadaniem rejestrowanych sygnałów czasowych przyspieszeń fal sprężystych jest próba wykrycia i zlokalizowania uszkodzenia. W pracy...
-
Kolejowe konstrukcje odciążające typu mostowego w świetle badań in situ i analiz teoretycznych
Publication -
Numerical tests of time-stepping schemes in the context of FEM for 6-field shell dynamics
PublicationThe paper deals with integration of dynamic equations of irregular shells performed with relatively long time steps. Numerical instability appearing often in this kind of analysis motivated the authors to present some studies based on numerical tests referring to convergence problems of finite element analysis as well the applied stability conditions. The analysis is carried out on simulations of shell dynamics with the where the...
-
Mosty kolejowe małych rozpiętości - obliczenia i badania
PublicationW pracy przedstawiono wyniki badań i analiz obliczeniowych mostów kolejowych ma-łych rozpiętości. Przedstawiono sposoby modelowania w celu wiernego odzwierciedlenia rzeczywistej pracy konstrukcji. Podano zakres i metodykę prowadzonych badań in situ. Wy-niki analiz teoretycznych porównano z wynikami badań. Przedstawiono wnioski dotyczące sposobów modelowania tego typu konstrukcji i konieczności badań in situ oraz stosowania zaawansowanych...
-
Awaria wiaduktu w m. Borkowo nad obwodnicą Trójmiasta
PublicationW referacie przedstawiono opis awarii drogowego wiaduktu wywołanej uderzeniem w obiekt ponadnormatywnego gabarytowo pojazdu. Zwrócono uwagę na skutki uderzenia, powodujące zniszczenie konstrukcji jednego z przęseł. Przedstawiono wyniki teoretycznych analiz statyczno-wytrzymałościowych wiaduktu w stanie awaryjnym oraz w fazach rozbiórki uszkodzonego przęsła. Omówiono sposób doraźnego zabezpieczenia obiektu oraz warunki dalszej jego...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta w km. 349+230 w m. Borkowo
PublicationOpracowanie zawiera rezultaty analiz wykonanych na potrzeby określenia wpływu uderzenia w konstrukcję nośną wiaduktu. Opracowano zalecenia do działań pozwalających na przywrócenie pierwotnego użytkowania obiektu.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta w km 349+230 w m. Borkowo
PublicationOpracowanie zawiera ocenę stanu konstrukcji po uszkodzeniu oraz rezultaty symulacji numerycznych i wnioski dotyczące możliwości przywrócenia pierwotnego charakteru obiektu.
-
Theoretical analysis of the cable-stayed bridge over brda river in Bydgoszcz
PublicationThe topic of this article is the numerical analysis carried out for the cable-stayed tram (road) bridge over Brda river in Bydgoszcz. The goal of numerical studies was the verification of project assumptions and construction solutions elaborated by the autonomous team. The bridge calculations were conducted on three independent FEM models The internal forces and the elements effort under different loading schemes were examined....
-
Łukowa kładka dla pieszych podczas próbnego obciążenia
PublicationPraca zawiera wybrane charakterystyki łukowej kładki dla pieszych, w tym opis badań podczas próbnego obciążenia, reprezentatywne wyniki pomiarów i analizy MES. Szczególną uwagę zwrócono na problem dynamiczny. Ten bardzo efektowny od strony estetycznej obiekt, ze względu na przyjęty schemat statyczny oraz niewielki ciężar, tak jak większość lekkich mostów dla pieszych, w łatwy sposób ulega znacznym wzbudzeniom. W wyniku badań stwierdzono,...
-
Naprawa przegubów Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni = Hinges repair og the E. Kwiatkowskiego trestle bridge in Gdynia
PublicationE. Kwiatkowskiego trestle bridge is one of the main parts of road infrastructure that connects sea transport (container terminal BTC) national roads A1,1,7. Every limitation of motor traffic causes many problems for Gdynia inhabitants and moreover economical loss in transport economy. In recent two years there were expertise and repair project of hinges carried out. Paper presents genesis and reasons of hinges damages, theoretical...
-
On shear correction factors in the non-linear theory of elastic shells
PublicationW pracy wyprowadzono analitycznie wartości korekcyjnych współczynników ścinania dla ścinania poprzecznego oraz dla momentów owinięcia w ramach nieliniowej sześcioparametrowej teorii powłok. Wartości wyprowadzono poprzez odpowiednie sformułowanie komplementarnej energii sprężystej. Na drodze analizy przy pomocy MES, badano wpływ wartości współczynników na położenie punktów bifurkacji, deformacje, całkowitą energię sprężystą układu...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta
PublicationOpracowanie zawiera wyniki zaawansowanej analizy mes konstrukcji wiaduktu, który uległ awarii w wyniku uderzenia pojazdu. wskazano na sposób postępowania w celu przywrócenia obiektu do użytkowania.
-
Systemy monitorowania stanu technicznego konstrukcji na przykładzie trzech mostów
PublicationW niniejszej pracy zaprezentowano systemy monitoringu trzech obiektów mostowych. Jeden z przedstawionych systemów dotyczy obiektu monitorowanego non stop, 24 godziny na dobę, nieprzerwanie od kilku lat, podczas gdy dwa pozostałe dotyczą badań obiektów prowadzonych w pewnych reprezentatywnych przedziałach czasowych.
-
Komputerowe wspomaganie nauczania geometrii wykreślnej
PublicationW artykule przedstawiono koncepcję procesu dydaktycznego wykorzystującego nowoczesne technologie do tworzenia elektronicznych komponentów edukacyjnych. Komputerowe wspomaganie procesu nauczania-uczenia się jest szczególnie przydatne w dydaktyce przedmiotów graficznych, ponieważ umożliwia śledzenie powstawania konstrukcji metodą krok-po-kroku oraz osiągnięcie wysokiej precyzji rysunków.
-
Laminated shells in nonlinear six-parameter shell theory
PublicationW pracy proponowany jest związek konstytutywny dla powłoki warstwowej w ramach 6-paramatrowej nieliniowej teorii powłok z miarami odkształceń jak w ośrodku Cosseratów. Zaletą podejścia jest bezpośrednie zastosowanie inżynierskich stałych materiałowych.
-
Wave propagation analysis in spatial frames using spectral Timoshenko beam elements in the context of damage detection
PublicationPraca poświęcona jest zjawisku propagacji fal sprężystych w trójwymiarowych układach ramowych. W ramach teorii belek Timoszenki formułuje się wielowęzłowy element belkowy klasy C0 z sześcioma inżynierskimi stopniami swobody w każdym węźle. Zakłada się, że elementy są wykonane z jednorodnego, izotropowego materiału liniowo sprężystego. Zasadniczym celem artykułu jest sformułowanie szybkiego i wydajnego schematu całkowania po czasie....
-
System ciągłej obserwacji stanu technicznego hali ''Olivia'' w Gdańsku
PublicationCelem artykułu jest przedstawienie prototypowego syste-mu monitoringu technicznego zainstalowanego w Hali "Olivia" w Gdańsku. System określany jest nazwą "SMT OLIVIA-2". System został oddany do użytku 16 marca 2009 roku. System monitoringu technicznego "SMT OLIVIA-2" przeznaczony jest do zdalnego monitorowania podstawowych parametrów pracy konstrukcji dachu i w sposób zautomatyzowany sygnalizowanie o jej stanie technicznym. W przy-padku...
-
Test loading of the longest span arch bridge in Poland
PublicationBridge structures undergo thorough examination during test loading before they come into use. The aim of the examination is to check the correctness of the working structure and construction design assumptions. Test loading on the bridge is preceded by examination specification. This paper describes computational model and test loading results carried out during examibation of the bridge over the Vistula within the bypass of Puławy...
-
System monitoringu technicznego Hali Sportowo-Widowiskowej "Olivia" w Gdańsku (SMT OLIVIA-2)
PublicationSystem SMT OLIVIA-2 ma za zadanie monitorowanie podstawowych parametrów pracy konstrukcji dachu i w sposób zautomatyzowany sygnalizowanie o jej stanie technicznym. System jest nowatorskim rozwiązaniem technologicznym. Nowością w stosunku do dostępnych na rynku ofert jest w szczególności rozbudowany moduł obliczeniowy bazujący na szczegółowym modelu teoretycznym dachu oraz zintegrowany z nim system ekspercki.
-
Z oceny dokumentacji dotyczącej faz budowy pylonu mostu MA 21 przez rzekę Odrę w ramach budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
PublicationWspornikowa budowa pylonów metodą betonowania z wykorzystaniem deskowań przestawnych wymaga określenia technologii postępowania, uwzględniającej naprężenia i deformacje struktury w kolejnych fazach budowy. Opiniowane opracowanie zawiera opis i analizę poszczególnych faz z uwzględnieniem procesu dojrzewania betonu.Celem opinii jest krytyczna ocena przedstawionego materiału jako potwierdzenie jego prawidłowości lub wniesienie poprawek.W...
-
Contribution to the capacity analysis of the classic composite girder of Möller
PublicationThe analysis (brief history, experiments, numerical method) of the classic composite girder of Moller has been presented.
-
Most przez Wisłę w Puławach w świetle badań podczas próbnego obciążenia
PublicationArtykuł zawiera wybrane wyniki badań i analiz wykonanych na potrzeby próbnego obciążenia mostu przez Wisłę w Puławach.
-
Łuk Białostocki
PublicationArtykuł prezentuje oddany do użytkowania w czerwcu 2011 wiadukt drogowy ,,Łuk Białostocki”. Konstrukcja ta z uwagi na lokalizację dźwigara łukowego względem osi pomostu – po przekątnej, jest w Polsce w swojej skali obiektem prototypowym. Ustrój nośny obiektu stanowi stalowy bezprzegubowy dźwigar łukowy, usytuowany w rzucie z góry po krótszej przekątnej konstrukcji, z podwieszonym za pomocą cięgien pomostem zespolonym. Rozpiętość...
-
Experimental tests and numerical simulations of full scale composite sandwich segment of a foot- and cycle- bridge
PublicationIn the paper experimental tests and numerical simulations of a full cross-section segment of ultimately designed foot-and cycle-bridge are presented. The experimental tests were conducted on element with length reduced to 3 m and unchanged (target) cross-section dimensions. The external skin of structure is GFRP laminate while internal core is PET foam. Several quasi-static tests were performed using hydraulic cylinder to generate...
-
KOLEJOWY MOST ŁUKOWY O NAJWIĘKSZEJ ROZPIĘTOŚCI W POLSCE PODCZAS BADAŃ
PublicationArtykuł opisuje badania odbiorowe zrealizowane na nowo wybudowanym dwutorowym moście kolejowym nad rzeką Martwa Wisła w ciągu linii 226 do Portu Gdańsk. Jest to, aktualnie w swojej klasie, obiekt o największej rozpiętości przęsła w Polsce (Lt = 124 m). Układ nośny, zaprojektowany na obciążenie k+2, tworzą trzy łuki bezprzegubowe ze ściągiem z podwieszoną do nich za pomocą cięgien ortotropową konstrukcją pomostu. Podczas badań...
-
Numerical analysis and in situ tests of the Grot Rowecki Bridge in Warsaw
PublicationThe paper presents the FEM analysis of the reconstructed the Grot-Rowecki Bridge over Vistula river in Warsaw. The bridge has seven spans and consists of two independent structures with the longest spans of 120 m. After reconstruction the bridge is over 10 m wider. The numerical, nonlinear analysis has been con-ducted on a global and local FEM models. These models are defined so as they strictly comply with global structural bridge...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca koncepcji demontażu i ponownego montażu mozaiki Kina Neptun w Gdańsku
PublicationPrzedmiotem ekspertyzy było opracowanie koncepcji demontażu i ponownego montażu mozaiki Kina Neptun znajdującej się na jego zewnętrznej stronie od ulicy Lektykarskiej.
-
Próbne obciążenie kompozytowej kładki pieszo-rowerowej
PublicationW pracy podano zakres badań zrealizowanych podczas próbnego obciążenia obiektu badawczego stanowiącego pełnowymiarowy kompozytowy most pieszo-rowerowy. Badane przęsło jest elementem projektu FOBRIDGE, który zostało posadowione na obniżonych podporach na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Wykonano testy statyczne i dynamiczne zgodnie z założonym programem badań.
-
Kompozytowy most pieszo-rowerowy w kampusie Politechniki Gdańskiej – badania doświadczalne
PublicationW artykule przedstawiono wybrane badania doświadczalne kompozytowej kładki dla pieszych. Badaniu poddano zarówno segment walidacyjny będący wycinkiem pełnowymiarowe konstrukcji, jak również dźwigar o docelowej długości. Wykonano badania w zakresie obciążeń statycznych, jak również identyfikację parametrów dynamicznych z zastosowaniem testu wzbudzenia impulsowego.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca symulacji obliczeniowych odpowiedzi statycznej i dynamicznej projektowanego wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku
PublicationEkspertyza dotyczy nowoprojektowanego wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku. Jest to konstrukcja łukowa, drogowa, dwujezdniowa, z jazdą dołem.
-
Wiadukt łukowy w Białymstoku
PublicationReferat prezentuje oddany do użytkowania w czerwcu 2011 wiadukt drogowy ,,Łuk Białostocki”. Konstrukcja ta z uwagi na lokalizację dźwigara łukowego względem osi pomostu – po przekątnej, jest w Polsce w swojej skali obiektem prototypowym. Ustrój nośny obiektu stanowi stalowy bezprzegubowy dźwigar łukowy, usytuowany w rzucie z góry po krótszej przekątnej konstrukcji, z podwieszonym za pomocą cięgien pomostem zespolonym. Rozpiętość...
-
Ekspertyza techniczna dot. odpowiedzi dynamicznej obiektu „Targ Rakowy i Sienny” – CZĘŚĆ 1 - BADANIA
PublicationZakres wykonanej ekspertyzy obejmował wykonanie odpowiedzi dynamicznej istniejącej części Forum Gdańsk wywołanej poruszającym się taborem kolejowym.
-
WERYFIKACJA WZMOCENIANIA ŚRODNIKÓW KROKWI DACHU ZBIORNIKA NA GAZ
PublicationPraca dotyczy wariantowej analizy wyselekcjonowanych detali konstrukcji dachu zbiornika na gaz w terminalu regazyfikacyjnym LNG w Świnoujściu. W kontekście bezpieczeństwa konstrukcji badano fakt pominięcia w trakcie budowy części przewidzianych w projekcie żeberek usztywniających środniki krokwi w strefie mocowania wieszaków. Obliczenia w środowisku MES przeprowadzono w dwóch etapach. Etap pierwszy obejmował liniową analizę całej...
-
Sprawozdanie z badań podczas próbnego obciążenia mostu przez Kanał Bydgoski w Bydgoszczy w ramach zadania pn.: „Przebudowa węzła Zachodniego"
PublicationOpracowanie prezentuje wyniki z badań podczas próbnego obciążenia mostu przez Kanał Bydgoski w Bydgoszczy wykonywanego w ramach zadania pn.: „Przebudowa węzła Zachodniego"
-
Kompozytowa skrzynkowa kładka pieszo-rowerowa: projektowanie, modelowanie i badania numeryczne
PublicationZaprojektowano kompozytową kładkę pieszo-rowerową, o ustroju nośnym skrzynkowym otwarto-zamkniętym, utworzonym przez sklejenie dwóch powłok kompozy-towych winyloestrowo-szklanych. Wzmocnienie stanowią tkaniny zrównoważone zszywane o gęstości powierzchniowej 800 g/m2 i orientacji włókien [0/90] i [45/–45] w stosunku do osi kładki. Kładka jest swobodnie podparta, o rozpiętości 12,00 m i szerokości użytkowej 2,50 m. Sprawdzono trzy...
-
KOMPOZYTOWY MOST PIESZO - ROWEROWY
PublicationPaper presents the composite foot and cycle bridge developed in FOBRIDGE grant cofinanced by The National Centre for Research and Development and realized by consortium of Gdansk University of Technology (leader), Military University of Technology in Warsaw and ROMA Sp. z o.o. in Toruń. The purpose of the grant was to design a shell type single span foot and cycle bridge made of composite materials, with the assumption of manufacturing...
-
BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
PublicationThe paper presents in situ load testing of the innovative footbridge of FOBRIDGE grant mounted at Gdansk University of Technology. The span of composite sandwich structure (GFRP skins, PET core) and the scope of static and dynamic tests are presented. The selected, representative results of in situ measurements and data obtained from the SHM monitoring system are discussed. Besides the standard testing procedures on the full scale...
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA DOTYCZĄCA ANALIZ OBLICZENIOWYCH SIECI CIEPŁOWNICZEJ W BIAŁYMSTOKU
PublicationCelem opracowania jest wykonanie obliczeń projektowanych rurociągów klasy C w sieciach ciepłowniczych eksploatowanych przez MPEC Sp. z o.o. w Białymstoku.
-
MONTAŻ MOSTU UNIWERSYTECKIEGO W BYDGOSZCZY
PublicationOddany do użytkowania w grudniu 2013r. Most Uniwersytecki w Bydgoszczy jest obiektem o charakterystycznej i nietypowej formie, wzbudzającej różne emocje od stanu zachwytu po silną krytykę. Nie ulega wątpliwości, że ze względu na znaczny stopień skomplikowania konstrukcji, jego budowa była zadaniem nietrywialnym, stawiającym przed wykonawcą najwyższe wymagania zawodowe. W artykule porusza się wybrane zagadnienia związane z montażem...
-
BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
PublicationOpracowany w ramach konsorcjum FOBRIDGE kompozytowy most pieszo-rowerowy jest pierwszym na świecie zwartym jednoelementowym obiektem o konstrukcji powierzchniowym, który wytworzony jest w całości w jednym cyklu produkcyjnym, uformowanym z powłoki sandwiczowej w technologii infuzji. Technologia infuzji polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą ułożonej na formie tzw. suchej konstrukcji (całego dźwigara w przypadku obiektu FOBRIDGE)....
-
Ekspertyza techniczna dot. określenia przyczyn awarii konstrukcji kładki otwieralnej nad kanałem portowym w Porcie Ustka
PublicationCelem opracowania części B ekspertyzy jest zidentyfikowanie przyczyn nieprawidłowej pracy konstrukcji obrotowej kładki dla pieszych nad kanałem portowym w Porcie Ustka zaobserwowanym w na początku lipca 2015r. oraz ich wpływu na konstrukcję i wskazanie możliwości naprawy.
-
Historyczny żuraw na przekonstruowanym fragmencie oryginalnej estakady jako pomnik Stoczni Gdańskiej
PublicationW pracy omówiono wybrane zagadnienia z przeprowadzonych badań mających na celu ocenę możliwości pozostawienia historycznego żurawia 642-24 na estakadzie B-5 w obecnej lokalizacji po modyfikacji jej schematu statycznego. Zmiana miałaby polegać na skróceniu konstrukcji jedenastoprzęsłowej do dwóch lub jednego przęsła. W referacie zawarto: ocenę aktualnego stanu technicznego obiektu, prezentację zakresu obliczeń MES, opis przyjętych...
-
Stan awaryjny wiaduktu kolejowego w Bydgoszczy
PublicationW pracy przedstawiono opis stanu awaryjnego wiaduktu kolejowego. Omówiono wyniki badań in situ oraz teoretycznych analiz statyczno-wytrzymałościowych ponad 100-letniego obiektu. Przedstawiono wnioski i zalecenia dotyczące doraźnego zabezpieczenia obiektu oraz warunki jego dalszej eksploatacji.
-
Ekspertyza techniczna oraz wielowariantowa koncepcja zabezpieczenia rotundy palmiarni w ogrodzie botanicznym w gdańsku oliwie
PublicationCelem opracowania jest określenie aktualnego stanu technicznego oraz wskazanie możliwych wariantów rozwiązań zabezpieczenia i modernizacji rotundy palmiarni w ogrodzie botanicznym w Gdańsku Oliwie. Potrzeba rozbudowy konstrukcji rotundy palmiarni wynika z wzrostu palmy daktylowej znajdującej się w obiekcie.
-
MOST IM. GEN. GROTA-ROWECKIEGO W WARSZAWIE – ANALIZY POMOSTU TECHNIKĄ ,,TREPANACJI”
PublicationW pracy przedstawione są wybrane zagadnienia związane z analizą obliczeniową modernizowanego mostu przez Wisłę im. gen Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie. Obiekt jest stalową konstrukcją o schemacie belki ciągłej i całkowitej długości 646 m. Po przebudowie most ma być przeznaczony dla ruchu drogowego i pieszo-rowerowego o parametrach drogi ekspresowej S-8. W programie funkcjonalno–użytkowym założono znaczne poszerzenie obiektu,...
-
Numerical simulations of novel GFRP sandwich footbridge
PublicationIn the following paper some aspects of numerical analysis and designing stages of a footbridge made of composite materials are elucidated. Because of the used materials the design process in this case is not ordinary and requires the development of concepts, material selections, identification of material properties, numerical simulations, strength calculations, serviceability and durability analyses. This contribution presents...
-
Wybrane aspekty formułowania, implementacji oraz aplikacji 6-parametrowej nieliniowej teorii powłok
Publicationpracy przedstawiono rekapitulację stanu wiedzy w zakresie nieliniowej 6-parametrowej teorii powłok, w której szóstym parametrem jest obrót prostopadły do powierzchni odniesienia powłoki tzw. obrót owinięcia (ang. drilling rotation). Zasadnicze fundamenty teorii 6-parametrowej wynikają z pracy między innymi osób: pierwotnego podejścia E. Reissnera podjętego dalej przez takich badaczy jak A. Libai, J.G. Simmonds, J. Makowski, W....
-
POWŁOKOWA KOMPOZYTOWA KŁADKA DLA PIESZYCH O KONSTRUKCJI PRZEKŁADKOWEJ
PublicationPrzedstawiono koncepcję kompozytowej kładki pieszo-rowerowej w formie kon-strukcji powłokowej przekładkowej w kształcie litery U. Przęsło kładki jest swobodnie podparte, o rozpiętości 16,00 m, a szerokość użytkowa wynosi 2,60 m. Okładki prze-kładkowego dźwigara głównego są laminatami uniepalnionymi winyloestrowo – szkla-nymi. Tkaniny, wytworzone ze szkła E, są ortogonalne, zrównoważone, zszywane. Rdzeń przekładkowego dźwigara głównego...
-
Design and numerical testing of 5-box gfrp shell footbridge
PublicationThe paper formulates new design conditions for composite footbridges, taking into account the material and structural specificity of these objects, i.e. the strength condition, the serviceability condition and the frequency condition. A GFRP composite footbridge labelled with CFB2 code has been designed, with the original superstructure in the form of an opened-closed 5-box girder. The foot and cycle track bridge is simply supported,...
-
Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa o konstrukcji przekładkowej
PublicationPrzedstawiono koncepcję kompozytowej kładki pieszo-rowerowej w formie konstrukcji powłokowej przekładkowej w kształcie litery U. Przęsło kładki jest swobodnie podparte, o rozpiętości 16,00 m, a szerokość użytkowa wynosi 2,60 m. Okładki przekładkowego dźwigara głównego są laminatami uniepalnionymi winyloestrowo – szklanymi. Tkaniny, wytworzone ze szkła E, są ortogonalne, zrównoważone, zszywane. Rdzeń przekładkowego dźwigara głównego...
-
Experimental Tests Of Sandwich Beams In The Design Process Of GFRP Shell Footbridge Structure
PublicationThe paper includes selected aspects of the study to elaborate architectural, material and construction design of pedestrian footbridge spans made of composite materials. The considered footbridge is a sandwich-type shell structure. The cooperation of PET foam core with outer lining surfaces is crucial for its load bearing capacity. The paper is aimed to experimental investigation of sandwich beams subjected to bending loading....
-
On the use of enhanced strain formulation in 6-field nonlinear shell theory with asymetric strain measures
PublicationW pracy zbadano możliwość zastosowania techniki wzbogaconych odkształceń do usunięcia zjawiska blokady w elementach skończonych opracowanych w ramach 6-parametrowej nieliniowej teorii powłok z niesymetrycznymi miarami odkształceń membranowych. Przedstawiono i porównano 4 warianty pol wzogacających odkształcenia
-
Four-node semi-EAS element in six-field nonlineartheory of shells
PublicationW pracy sformułowano 4-węzłowy powłokowy element skończony dla konstrukcji powłokowych. Element opracowano w ramach nieliniowej 6-parametrowej teorii powłok z niesymetrycznymi miarami odkształceń membranowych. Kinematyka powłoki jest opisana przez dwa pola: translacji i obrotów, przy czym wszystkie trzy parametry obrotu traktowane są jako niezależne. W wyniku tego sformułowany element nadaje się do analizy struktur powłokowych...
-
On some aspects of torsional buckling of thin-walled I-beam columns
PublicationW pracy podsumowano wyniki badań zjawiska wyboczenia skrętnego prętów o przekroju dwuteowym. Zbadano wpływ początkowego wygięcia giętnego na wartość siły krytycznej wyboczenia skrętnego. Z zasady stacjonarności energii potencjalnej wyprowadzono równania różniczkowe wyboczenia skrętnego. Wartość siły krytycznej wyznaczono stosując podejście perturbacyjne. Wyniki analityczne porównano z rezultatami otrzymanymi za pomocą 6-parametrowej...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. II
PublicationW artykule zaprezentowana została tematyka systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi. Podczas codziennego użytkowania dróg występuje szereg zagrożeń, które wpływają na bezpieczeństwo. Badanie, identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń stanowią istotny element utrzymania dróg. Artykuł stanowi drugą część podjętej problematyki. Pierwsza została opublikowana w magazynie Mosty nr 3-4/19 str. 66-68.
-
Badania odbiorcze mostu (próbne obciążenie).
PublicationMost III Tysiąclecia im. Jana Pawła II jest elementem Trasy Sucharskiego w Gdańsku, łączącej ul. Elbląską od strony południowej nad Martwą Wisłą z węzłem Wosia Budzysza i dalej portem Północnym. Most oddano do użytku w październiku 2001r. Jego budowa była, z punktu widzenia realizacji, przedsięwzięciem wysoce oryginalnym w skali kraju, gdyż to właśnie tutaj po raz pierwszy w Polsce zastosowano montaż wspornikowy przy budowie mostu...
-
Statyka i dynamika powłok wielopłatowych. Nieliniowa teoria i metoda elementów skończonych.
PublicationW części teoretycznej monografii sformułowano ścisłe 2D powierzchniowe zasady dynamiki powłok jako wynik całkowania po grubości odpowiednich 3D zasad dynamiki ośrodka ciągłego. Odpowiadająca im 2D kinematyka powłoki jest konstruowana również ściśle na poziomie dwuwymiarowym. Przybliżenia są wprowadzane jedynie do równań konstytutywnych, które są z definicji zależnościami przybliżonymi, opartymi o badania eksperymentalne. Konsekwencją...
-
Most kolejowy przez Martwą Wisłę do Portu Północnego w Gdańsku. Stan obecny i możliwości modernizacji.
PublicationW artykule dokonano charakterystyki i oceny stanu technicznego istniejącego stuletniego mostu kolejowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku. Przedstawiono koncepcję modernizacji obiektu z przęsłem stałym oraz jezdnią w postaci płyty zespolonej lub użebrowanej. Całość poparto dokumentacją fotograficzną obiektu istniejącego oraz rysunkami koncepcji modernizacji.
-
Torsional buckling paradox - extended studies.
PublicationAnalizowano wyboczenie skrętne pręta cienkościennego o dwuteowym przekroju poprzecznym ze zmienną szerokością półek. Wykazano, że siła krytyczna wyboczenia skrętnego może przekraczać granice wyznaczone przez siły odpowiadające prętom o stałych ekstremalnych szerokościach półek. Ten paradoksalny wynik uzyskano w ramach teorii prętów cienkościennych o przekroju nieodkształcalnym. Przeanalizowano siłę krytyczną wyboczenia skrętnego...
-
Awaria wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Gdańsku.
Publication10.10.2004 miała miejsce awaria konstrukcji wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w ciągu ul. Braci Lewoniewskich w Gdańsku. Jest to stalowa konstrukcja łukowa z podwieszoną jezdnią, na blachach nieckowych i wydzielonym ściągiem. Mechanizm awarii polegał na odspojeniu się ściągu od konstrukcji jezdni na skutek korozji łączników. W wyniku utraty połączenia z konstrukcją podwieszenia, ściąg jako cięgno o długości odpowiadającej...
-
Nośność zdeformowanych dźwigarów mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Kiezmarku w świetle obliczeń numerycznych i badań In situ.
PublicationPo 30 latach eksploatacji, most drogowy przez rzekę Wisłę w Kiezmarku wymagał wzmocnienia, wynikającego z podniesienia klasy obciążenia. W trakcie prac nad modernizacją konstrukcji, stwierdzono ponad normowe deformacje środników we wszystkich dźwigarach przęseł mostu. Miały one charakter pierwotny i były wynikiem niedbałego wykonania konstrukcji. Oczywiste trudności związane z prostowaniem blisko 4 kilometrów środników, skłoniły...
-
Modelowanie konstrukcji mostowych w świetle badań
PublicationObiekty mostowe są konstrukcjami inżynierskimi, które przed oddaniem do eksploatacji wymagają ostatecznej weryfikacji, tj. badań - próbnego obciążenia. Zadaniem tych badań jest sprawdzenie poprawności pracy konstrukcji oraz założeń przyjętych w projektach. Praca ilustruje doświadczenia Katedry Mostów Politechniki Gdańskiej dotyczące modelowania i badań zrealizowanych w ostatnich latach ciekawszych obiektów mostowych. Prezentowane...
-
On dynamically and kinematically exact theory of shells
PublicationW rozważanej dynamicznie i kinematycznie ścisłej teorii powłok, powłokę reprezentuje materialna powierzchnia podstawowa wyposażona w tzw. tensor struktury. Nieograniczoną deformację włókien materialnych przekroju poprzecznego powłoki opisuje wektor przesunięć powierzchni podstawowej i tensor obrotów, wyrażający energetycznie uśrednioną po grubości rotację przekroju. Dyskutowane są relacje między trójwymiarowymi polami w ciele typu...
-
Dynamics based on six-field theory of shells in the context of energy-conserving scheme
PublicationPraca dotyczy zaproponowanego algorytmu zachowującego energię w całkowaniu równań ruchu powłok sprężystych sformułowanych w ramach teorii sześcioparametrowej. Zawiera podstawowe założenia konieczne do formułowania schematów i podstawowe testy numeryczne. Aproksymacja przestrzenna zagadnienia oparta jest o Metodę Elementów Skończonych zaś aproksymacja w czasie wykorzystuje regułę punktu środkowego. Przykłady analizy dynamicznej...
-
Numerical Analysis of Mice Carotid Arteries’ Response Emphasizing the Importance of Material Law Constants’ Validation
PublicationIn this paper, a detailed validation of the passive material properties of mice carotid arteries and constants of the Fung and Holzapfel hyperelastic material laws is conducted by means of static nonlinear FEM analyses. The response of the carotid arteries in an inflation test is studied here for the following mouse models: wild-type, mdx, sgcd−/−, Eln+/+, Eln+/−, Fbln5+/+, and Fbln5−/−. All FEM computations are conducted on models...
-
Wybrane uwagi o analizie dynamicznej ciała sztywnego i powłok sprężystych. Problemy dynamiki konstrukcji. Zbiór prac XI Międzynarodowego Sympozjum Dynamiki Konstrukcji.
PublicationPraca podejmuje tematykę ruchu kulistego bryły sztywnej i metod jej wyznaczania. Zastosowane procedury numeryczne testowane dla przypadku bryły sztywnej są stosowane do analizy dynamicznej powłok sprężystych na podstawie analogii równań dynamiki.
-
Badania mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w ciągu Trasy Sucharskiego w Gdańsku
PublicationW pracy przedstawiono zakres oraz wyniki badań podczas próbnego obciążenia drogowego mostu podwieszonego przez rzekę Martwą Wisłę w Gdańsku. Scharakteryzowano metodę pomiarów (aparaturę pomiarową), omówiono wyniki badań statycznych i dynamicznych oraz przedstawiono podsumowanie i wnioski z badań.
-
Selected numerical aspects of non linear analysis on E3xSO(3).
PublicationPraca ma charakter przeglądowy. Dotyczy numerycznych aspektów nieliniowej analizy układów sformułowanych w ramach teorii sześcioparametrowej. Rozważania dotyczą statyki i dynamiki rozważanych układów oraz specjalnych technik numerycznych stosowanych do ich analizy. Praca zawiera przykłady numeryczne.
-
Ciekawy przypadek wiaduktu sprężonego, którego nie wzmocniono.
PublicationW ramach ekspertyzy dotyczącej nośności zarysowanych bloków oporowych nowego wiaduktu sprężonego, wykonano sprawdzające obliczenia statyczne rzeczywistej konstrukcji z uwzględnieniem wpływu sposobu modelowania przęseł na jego teoretyczne wytężenie. Wykonano również numeryczną analizę nośności konstrukcji bloków oporowych oraz przeprowadzono badania wiaduktu ''in situ''. W wyniku przeprowadzonych analiz i badań stwierdzono wystarczjającą...
-
On the paradox of torsional buckling of thin-walled I columns
PublicationAnaliza wyboczenia skrętnego pręta cienkościennego o dwuteowym przekroju poprzecznym ze zmienną, w pewnych granicach, szerokością półek wykazała, że siła krytyczna wyboczenia skrętnego może przekraczać granice wyznaczone przez siły odpowiadające prętom o stałych ekstremalnych szerokościach półek. Ten paradoksalny wynik uzyskano w ramach teorii prętów cienkościennch o przekroju nieodkształcalnym. Ponadto wykazano, że punkt bifurkacji...
-
Konsekwencje sposobu modelowania mostu na przykładzie drogowego wiaduktu sprężonego.
PublicationW ramach projektu próbnego obciążenia nowego wiaduktu sprężonego wykonano obliczenia statyczne rzeczywistej konstrukcji. Rozbieżności pomiędzy założeniami projektowymi a wynikami własnymi, skłoniły do przeprowadzenia analizy wpływu sposobu modelowania przęseł na jego teoretyczne wytężenie. Analizowano cztery modele MES, rusz belkowy, model powłokowo-belkowy, model powłokowo-bryłowy oraz model bryłowy. Rezultaty odniesiono do wyników...
-
Ocena nośności oraz naprawy zarysowanych bloków oporowych wiaduktu sprężonego.
PublicationW trakcie prac wykończeniowych na nowym wiadukcie sprężonym zauważono, wzbudzające niepokój, rysy w okolicach bloków oporowych kabli sprężających. Przedstawiono metodykę i wyniki badań nad określaniem nośności zakotwień oraz sposób naprawy występujących tam rys. Od strony teoretycznej przeprowadzono numeryczne symulacje wytężenia bloków stref zakotwień. Wyniki teoretyczne uzupełniono badaniami obiektu in situ. Dla określenia...
-
Some remarks about numerical stability in nonlinear dynamics on the basic of truss structures.
Publication.
-
Torsional buckling of thin walled I beam column with warping stiffeners.
Publication.
-
Numeryczna ocena nośności dźwigarów mostu w Kiezmarku.
PublicationMost przez rzekę Wisłę w Kiezmarku wybudowano w 1973 r. Oryginalna konstrukcja, według aktualnej normy PN-85/S-10030 ''Obiekty mostowe. Obciążenia'', spełniała tylko wymogi klasy C, dlatego wystąpiła konieczność jej wzmocnienia. W trakcie prac stwierdzono występowanie znacznych deformacji pierwotnych blachownic we wszystkich dźwigarach mostu, będące efektem niedbałego wykonania konstrukcji. Oczywiste trudności wynikające z prostowania...
-
Fem and time stepping procedures in non-linear dynamics of flexible branched shell structures.
PublicationW pracy dyskutowano problemy całkowania równań ruchu, sformułowanych w ramach nieliniowej sześcioparametrowej teorii powłok. Główne myśli dotyczą zbieżności rozwiązań uzyskanych w procesie aproksymacji przestrzennej i czasowej oraz analizy stabilności rozwiązań MES.
-
Katedra Mostów.
PublicationW opracowaniu przedstawiono Katedrę Mostów Politechniki Gdańskiej, zarówno w ujęciu historycznym jak i w czasie obecnym. Na osiągnięcia i słabości w działalności Katedry miały i mają wpływ jej specyficzne cechy. Katedra specjalizuje się w wąskiej dziedzinie konstrukcji budowlanych, jakimi są mosty. Mosty przejawiają w sobie najpiękniejsze i najbardziej wyrafinowane elementy sztuki budowlanej. Specjalizację mostową kończą rok rocznie...
-
Obiekty mostowe obwodnicy miasta Wolin w świetle badań podczas próbnego obciążenia.
Publication02 grudnia 2003r. oddano do eksploatacji obwodnicę miasta Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3. Droga ta odgrywa ważną rolę w tranzytowym ruchu międzynarodowym (kraje skandynawskie - południe Europy) oraz krajowym (północ - południe). Obsługuje ona również port i bazy promowe w Świnoujściu. Nowa droga zlokalizowana w sąsiedztwie toru kolejowego, umożliwia bezkolizyjny przejazd przez miasto. Całkowita długość wybudowanego odcinka wynosi...
-
Improvement of the load capacity of the road overpass as a result of repairs after breakage caused by vehicle impacts
PublicationDamage of spans of the overpass caused by impact of underpassing vehicles are a frequent case. Objects that use prefabricated load-bearing elements that are not designed for such impacts are particularly exposed. After impact, such parts suffer extensive damage that need repair. Taking advantages of this recovery actions it is worth to perform strengthening that will protect object against possible future impacts. In this study...
-
Elektrownia Ostrołęka C w budowie a „momentum-FSI”
PublicationMimo przeszkód, trwa budowa elektrowni Ostrołęka C. O tym zapewniają nas główni decydenci – Jarosław Małkowski, Prezes Elektrowni Ostrołęka, czy Sławomir Żygowski, Prezes GE Power, firmy odpowiedzialnej projekt, wykonanie i budowę. Możemy o tym dowiedzieć się w mediach społecznościowych. Ale te same media informują również, że 31 lipca 2019 r. Sąd okręgowy w Poznaniu stwierdził nieważność uchwały Walnego Zebrania Akcjonariuszy...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. I
PublicationTransportation systems are designed and used so as to effectively and safely relocate people, goods and services. Despite this there are numerous hazards that disrupt or damage these systems. Risks such as extreme weather conditions, terrorist threats, landsliders or earthquakes are difficult to predict, manage and mitigate. One of the hazards for transportation systems are accidents, and their impact on the transport functioning...
-
Estimation of wind pressure acting on the new palm house in Gdansk
PublicationThis paper deals with the problem of numerical simulations of wind loads acting on a Palm House with complex geometry. Flow simulations with aid of computational fluid dynamics procedures have been performed to check if the pressure distributions for the structure are greater than those calculated using the standard design codes with assumption that the Palm House horizontal cross sections are described by smooth cylinders.
-
Measurements of displacement and acceleration of the railway bridge at km 333-254 of the Vilnius - Klaipeda railway line
PublicationThe purpose of this work is to perform a report of static and dynamic test realized on the bridge at km 333-254 of the Vilnius - Klaipeda railway line over the Salantas River in Kūlupėnų.
-
Composite shells in 6-field nonlinear shell theory
PublicationW pracy przedstawiono równanie konstytutywne uwzględniające wielowarstwowość materiału powłoki. Równania wyprowadzono bazując na podejściu Equivalent Single Layer
-
Próbne obciążenie obiektu
PublicationRozdział przedstawia analizy numeryczne MES, zakres, metody pomiarów oraz wyniki badań statycznych i dynamicznych mostu przez Wisłę w ciągu obwodnicy Płocka. Pomierzone wartości ugięć, przemieszczeń oraz odkształceń (naprężeń) podczas prób potwierdziły założenia teoretyczne przyjęte w projekcie oraz pracę mostu w zakresie sprężystym.
-
Próbne obciążenie mostu przez Wisłę w Puławach
PublicationArtykuł zawiera opis modelu obliczeniowego, zakres wykonanych badań i wyniki próbnego obciążenia mostu łukowego w Puławach, znajdującego w ciągu obwodnicy miasta. Jest to obecnie największa tego typu konstrukcja w Polsce. Analizę i badania wykonał zespół Katedry Mechaniki Budowli i Mostów Politechniki Gdańskiej.
-
Elastic wave propagation in frame structure in the context of structural health monitoring
PublicationPraca dotyczy propagacji fal sprężystych r konstrukcji ramowej w ośrodku typu belka Timoszenki. Do obliczeń numerycznych wykorzystano wielowęzłowe spektralne elementy skończone klasy C0. Omówiono algorytm całkowania po czasie i sformułowano wnioski dotyczące liczby węzłów na długość fali.
-
Modelling of wave propagation in spatial frame elements - numerical simulations and experimental works
PublicationW pracy porównano rozwiązania propagacji fal sprężystych w ośrodku typu belka Timoszenki, uzyskane na drodze eksperymentalnej i numerycznej. Do obliczeń numerycznych wykorzystano wielowęzłowe spektralne elementy skończone klasy C0.Omówiono algorytm całkowania po czasie i sformułowano wnioski dotyczące liczby węzłów na długość fali.
-
Arch bridges under test loadings
PublicationThis paper illustrates experience in arch bridges test loadings of the research team of Department of Structural Mechanics and Bridge Structures from the Gdansk University of Technology. The presented calculations results constist the analysis of spatial construction schemes made using the finite elements method (FEM) and its comparison to the field studies. Arch bridges with the longest spans, visualisation of the computational...
-
Buckling analysis of shell structures with stochastic imperfections using six parameter nonlinear shell theory
PublicationPrzedstawiono wpływ wstępnych losowych imperfekcji geometrycznych na wartość obciążenia krytycznego powłoki. W obliczeniach zastosowano autorski program MES wykorzystujący 6-cio parametrową nieliniową teorię powłok.
seen 6840 times