prof. dr hab. inż. Cezary Orłowski
Publications
Filters
total: 136
Catalog Publications
Year 2016
-
Designing Aggregate KPIs as a Method of Implementing Decision-Making Processes in the Management of Smart Cities
PublicationThe aim of the paper is to present a concept of measuring the performance of city management processes by use of a concept of aggregate KPIs. In the management of organizations and, as a consequence of the use of a common design framework also in the management of cities, silo KPIs are commonly used to show the statuses of the processes of organizations/cities. Thus the question arises as to what extent aggregate KPIs, as proposed...
-
Hybrid Fuzzy-Ontological Project Framework of a Team Work Simulation System
PublicationThe aim of this article is to present the project framework for constructing a Software Process Simulation Modeling (SPSM) system. SPSM systems can be used as a virtual environment for the selection of methods and tools of project management in IT support organizations. The constructed system simulates the Scrum methodology, including the management processes and the project roles. For the implementation of Scrum processes, the...
-
The Use of an Ontotrigger for Designing the Ontology of a Model Maturity Capsule
PublicationThe aim of this work is to give the definition and present the possibility of applying (introduced and defined here) ontotriggers to design the ontology of a maturity capsule used in the assessment of IT projects. The complexity of designing ontology processes raises the question of whether there is a need for designing ontologies in a situation where it is possible to map them. The work is divided into four main parts. The first...
-
Zagregowana miara oceny stanu dojrzałości organizacji w procesach jej ewolucji.
PublicationCelem artykułu jest wskazanie na koniecznośc opracowywania zagregowanych miar pozwalających na ocenę stanu dojrzałości organizacji informatycznych w odniesieniu do procesów ewolucji takich organizacji. Autorzy zwracają uwagę na to, jak w oparciu o wykorzystanie miary złożoności projektu oceniać gotowość organizacji do ewolucyjnych i transformacyjnych zmian. Artykuł został podzielony na cztery główne części. W pierwszej z nich została...
Year 2015
-
Experience-Driven Model of Decision-Making Processes in Project Teams
PublicationThis article presents a model of decision-making processes in project teams. Project teams constitute a specific type of organization appointed to implement a project. Decisions made by project teams result from the methods of project management and best management practices. The authors have undertaken the task of formalizing these processes using the classical method of constructing decision trees. It has been established that...
-
Implementacja procesów biznesowych w technologiach Smart Cities
PublicationCelem artykułu jest prezentacja wyników badań nad opracowaniem metody implementowania procesów biznesowych w systemach Smart Cities. Metoda została opracowana w trakcie badań prowadzonych w ramach budowy systemu Smart Cities dla Gdańska bazuje na podstawowych mechanizmach zarządzania projektami wytwórczymi (czerpiąc z dobrych praktyk m.in. metodyki RUP) oraz zasadach biznesowo zorientowanego wytwarzania, gdzie rola modelowania...
-
Metoda projektowania systemów Smart Cities bazowana na Case Based Reasoning
PublicationCelem artykułu jest prezentacja wyników badań nad opracowaniem metody projektowania systemów Smart Cities. Metoda ta bazuje na analizie przypadków projektowania systemów Smart Cities w miastach, wybór odpowiedniego do wymagań zdecydowanego na wdrożenie ośrodka i jego zastosowanie. Do budowy proponowanej metody projektowania wykorzystano metodę Case Based Reasoning oraz mechanizmy konwersji procesów i ról projektowych do procesów...
-
Model szyny integracyjnej danych i ontologii procesów Smart Cities
PublicationW artykule przedstawiono propozycję modelu szyny integracyjnej wykorzystywanego w projektowaniu architektur systemów Smart Cities. Model takiej szyny staje się niezbędny przy projektowaniu architektur wysokopoziomowych (ang. high level architecture), w ramach których procesy silosowe organizacji powinny być widziane z pespektywy jej ontologii. Aby taka szyna mogła być wykorzystywana przez dowolne miasta zaproponowano rozwiązanie...
-
Ontologia języka wzorców projektowych dla systemów Smart Cities
PublicationW artykule przedstawiono definicję języka wzorów projektowych Smart Cities w postaci ontologii. Jako, że wdrażanie rozwiązania Smart City jest trudne, drogie i ściśle związane z problematyką dotycząca danego miasta, wiedza nabywana podczas pojedynczego wdrożenia jest wiedzą niezwykle cenną. Zdefiniowany przez nas język wspiera zarządzanie ww. wiedzą jako, że pozwala on na ekspresję rozwiązania, które bazując na najlepszych praktykach...
-
Projektowanie zagregowanych KPI jako metoda implementacji procesów decyzyjnych w zarządzaniu Smart Cities
PublicationCelem artykułu jest prezentacja koncepcji pomiaru wydajności procesów zarządzania miastem z wykorzystaniem koncepcji zagregowanych KPI. W zarządzaniu organizacjami, a w konsekwencji stosowania wspólnych ram projektowych również w zarządzaniu miastami stosuje się powszechnie silosowe KPI obrazujące stany procesów organizacji/miasta. Pojawia się więc pytanie na ile proponowane w artykule zagregowane KPI mogą być stosowane w procesach...
-
Wysokopoziomowy model projektowania wskaźników KPI systemów inteligentnych miast
PublicationCelem pracy jest prezentacja etapów budowy wysokopoziomowych modeli projektowania wskaźników KPI (WPMPW) systemów inteligentnych miast. Dotychczasowy rozwój, badanie procesów miast i przyporządkowanie im miar może być kontrolowane za pomocą wskaźników KPI. Autorzy pracy w trakcie procesów projektowania zwrócili uwagę na ograniczoną użyteczność tak projektowanych wskaźników dla przedstawicieli miast. Stąd też zaproponowali koncepcję...
Year 2014
-
Advanced Modeling of Management Processes in Information Technology
PublicationThis book deals with the issues of modeling management processes of information technology and IT projects while its core is the model of information technology management and its component models (contextual, local) describing initial processing and the maturity capsule as well as a decision-making system represented by a multi-level sequential model of IT technology selection, which acquires a fuzzy rule-based implementation...
-
Hybrid fuzzy-ontological project framework of a team work simulation system
PublicationThe aim of this article is to present the project framework for constructing a Software Process Simulation Modeling (SPSM) system. SPSM systems can be used as a virtual environment for the selection of methods and tools of project management in IT support organizations. The constructed system simulates the Scrum methodology, including the management processes and the project roles. For the implementation of Scrum processes, the...
-
Increasing the Efficiency of Ontology Alignment by Tracking Changes in Ontology Evolution
PublicationIn this paper we present a development of our ontology alignment framework based on varying semantics of attributes. Emphasising the analysis of explicitly given descriptions of how attributes change meanings they entail while being included within different concepts have been proved useful. Moreover, we claim that it is consistent with the intuitive way how people see the real world and how they find similarities and correspondences...
-
Model of a Maturity Capsule in Managing IT Projects
PublicationThe main purpose of this article is to present a report on the development of a model of information technology management (MITM). This model is an answer to the need to support decision making in the selection of methods and information technologies. This article presents a multisequential model (MSM) of technology selection and a model for initial processing procedures (IPP) necessary for the MITM model. The presentation of the...
-
Nowe podejście do oceny szacowania złożoności oprogramowania
PublicationW tej publikacji przedstawione zostały metody szacowania złożoności oprogramowania oraz ich proponowane modyfikjacje. Szacowanie złożoności jest niezbędne podczas realizacji projektu informatycznego w celu określenia jego kosztów związanych z koniecznością wykorzystania zasobów, by w rezultacie mozna było uzyskać zamierzony efekt, jakim jest dostarczenie klientowi satysfakcjonującego go produktu. Najpierw przedstawiony został teoretyczny...
-
Rule-Based Model for Selecting Integration Technologies for Smart Cities Systems
PublicationThe aim of this article is to present the stages of development for an information technology integration model for the design of systems for smart cities. The Introduction explains the need for integration technologies and presents a model for selecting integration technologies and the conditions for its use in designing smart cities systems. Then two verification stages of the presented model are discussed. In the first stage,...
-
Systemy Smart Cities - studium przypadku
PublicationThe paper presents the architecture of an enterprise service bus used in the construction of information systems processing large amounts of data for decision-making needs at the City Hall in Gdańsk. The key concept of processes of bus development involves installation of developing environment, database connection, flow mechanisms and data presentation. The issue was supported by models such as KPI (Key Processes Identifier) and...
Year 2013
-
Conception of Interactive Information and Decision Support System for Urban and Industrial Air Quality Management: Extension
Publication -
Knowledge management in the processes of project requirements analysis
PublicationAuthors, based on one of popular software project management methods as RUP fo-cused on one of most important discipline in project management as requirements management. Authors decomposed the role of the business analyst and present methodological and realizational processes of knowledge managament in traditional and applied sources of knowledge tied with this role. An experiment was conducted in four project teams of all sizes,...
-
Model of Rules for IT Organization Evolution
PublicationThe aim of this paper is to introduce the Model of Rules for IT Organization Evolution which shall be in compliance with the Generic IT Organization Evolution Model. Due to its general nature, a set of practical adjustments is proposed in order to adapt the Generic Model to the IT Service Management domain. Further, two sets of rules describing the evolution of the IT Service Management area are defined based on two types of rules...
-
Ontology-Driven Rule-Based Model for an Extension of Information Technology Infrastructure Library Processes
PublicationThe aim of this study is to present the stages for building a development model to create information technology (IT) systems for IT service providers. In order to ensure the consistency of the model, a novel solution is proposed where the stages of the model's construction are controlled using ontologies dedicated to the ITIL standard. In this article, a description of models used to assess the provider organization, with particular...
-
Simulation of the IT Service and Project Management Environment
PublicationThe authors of this paper present a simulation of the socio-technical system in which teams of students – regarded as low-maturity organizations – were given a task to utilize the (relatively) mature technologies that support IT project and service management. The experiment consisted of the following phases: teams formation, introduction to technologies used during the simulation, performing a set of reactive and proactive service...
-
THE MANAGEMENT OF DESIGNING PROCESSES IN THE CREATION OF THE KNOWLEDGE BASE SYSTEM : Proceedings of International Computer Science Convention
Publication...
Year 2012
-
Guest editorial: learning, scheduling, resource optimization, and evolution in smart artificial systems: challenges and support
Publication...
-
Hybrid model of the evolution of information technology support organisation
PublicationPrzedstawiono etapy budowy, weryfikacji i implementacji hybrydowego rozmytego modelu ewolucji organizacji wspomagania IT (information technology).
-
Ontologically Aided Rule Model for the Implementation of ITIL Processes
PublicationThe implementation of ITIL processes in IT organizations can be seen as a set of interdependent projects. The sequence of the ITIL implementation relies on such parameters as scope, depth, the capability of processes and the maturity of the organization. These factors can form common patterns of ITIL implementation that might be expressed as rules. Also-to semantically reinforce such a model in its predictiveness and replicativeness-the...
-
The concept of knowledge bases supporting the it systems integration model
PublicationThis paper presents main concepts regarding the design of a knowledge base in order to support IT systems integration. The main goal of the research is to develop a universal method of integration of various systems concerning any possible area of interest. The concept is based on creating a generic mechanism which would support the decision regarding the choice of the integration model. The most important tasks include: key factors...
-
The structure of knowledge resources supporting a model of IT technologies architecture = Struktury zasobów wiedzy wspierających model architektury technologii IT
PublicationThis paper introduces an abstract model for tools used in the software engineering process. The main goal of the research is to develop a universal model which allows a description of tools used in the process. The model supports a decision making process and gives an option to choose the best tooling for the situation. The model considers many factors including, but not exclusive to, the company structure, project environment...
Year 2011
-
Application of Ontology In the ITIL Domain
PublicationBusiness standards tend to be less formal in description then strict technical norms. Authors of this chapter suggest applying ontological description (powered by the capabilities of the OWL language) to express Information Technology Infrastructure Library (ITIL). One of the goals of this initial study is to determine the usefulness of such semantic model in organizations that adopted or plan to adopt ITIL.
-
Conception of interactive information and decision support system - model and evaluation
PublicationThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and support of distributed and mobile clients through the Internet.
-
Creating a modern educational system based on IT competence centers
PublicationThis article indicates the need to support University Competence Centers. These are specialized cen-ters which aim to support teaching and the development of the latest software technologies, educating students, PhD students and scientific workers and also raising the competitiveness of the university on the higher education market. The article presents the characteristics of: IBM Rational RequisitePro, IBM Rational Requirements...
-
Developing Prognostic Models of Organization Evolution
PublicationThe work focuses on the problem of measuring evolution of IT organizations. Changes in business influence functioning of the IT organization. IT departments or companies must ensure that the needs of their parent company/customers will be met. Therefore they must constantly evolve. Following question can be raised: is it possible to support process of changes the IT organization to run it smoother, faster, easier but with reduced...
-
Integracja modeli ocenowych rozwoju organizacji IT w modelu pozyskiwania i przetwarzania wiedzy
PublicationCelem rozdziału jest prezentacja Modelu Pozyskiwania i Przetwarzania wiedzy (MPPW) wspomagającego rozwój organizacji IT oraz pokazanie możliwości wprowadzenia do opracowanego rozwiązania różnych modeli ocenowych.
-
Integracja narzędzi CASE w oparciu o projekt uniwersyteckiego centrum kompetencyjnego
PublicationGłębokie zmiany, jakie zachodzą w informatyce, polegające na przejściu od fundamentalnych aplikacji i ich wsparcia infrastrukturą informatyczną do traktowania oprogramowania jako usługi SaaS (ang.Software-as-a-Service) oraz infrastruktury informatycznej jako usługi IaaS (ang. Infrastructure-as-a-Service), wymuszają gruntowne zmiany również w procesach kształcenia.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz modelowania na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Software Architect
PublicationDzisiejsze wyzwania zarządzania technologiami informatycznymi coraz częściej dotykają bardzo istotnej kwestii, jaką jest problematyka integracji. Rozdział porusza zagadnienia związane z integracją narzędzi wykorzystywanych w realizacji przedsięwzięć informatycznych.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz zarządzania projektem na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Team Concert
PublicationInżynieria wymagań jest jednym z najistotniejszych elementów przedsięwzięcia informatycznego, w szczególności programistycznego.
-
Interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management based on multi-agent system
PublicationThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and the support of distributed and mobile clients through the Internet. The approach integrates meteorological data and forecasts, air quality and emission monitoring, dynamic 3D simulation modelling and forecasting,...
-
IT Business Standards as an Ontology Domain
PublicationThe aim of this paper is to report a selection of Semantic Web aspects pertaining to ontology development activities in the domain of the IT business standard (TOGAF 9) such as formulating competency questions, conceptualization of the domain, resolution of the source knowledge deficiency and applying common design patterns in the OWL formalization. Authors also try to determine target groups that may benefit from such ontology...
-
Measurement of the Development of a Learning IT Organization Supported by a Model of Knowledge Acquisition and Processing
PublicationThe paper presents a model of knowledge acquisition and processing for the development of learning organizations. The theory of a learning organization provides neither metrics nor tools to measure its development The authors' studies in this field are based on their experience gathered after projects realized in real IT organizations. The authors have described the construction of the model and the methods of its verification...
-
Problemy integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw - ujęcie modelowe
PublicationW artykule zwrócono uwagę na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami na przykładzie informatycznej organizacji wsparcia
-
Project Team Management Supported by an Agent-Based Model
PublicationThis work is a continuation of a series of works about research into the use of multi-agent systems to support IT project management. Previous studies have shown the possibility of using a multi-agent in order to optimize management decisions concerning the selection of methods for project implementation. It was noted that the project manager's decisions are influenced by three fundamental parameters: the entropy of the project,...
-
Propozycja lekkiego procesu wycofania usługi ze środowiska produkcyjnego zgodnie z ITIL V3
PublicationW rozdziale szczegółowo przeanalizowano opisaną w ITIL V3 ostatnią fazę cyklu życia usługi - wycofanie usługi ze środowiska produkcyjnego. Wykazano, że podejście tam zaprezentowane jest ogólnikowe a traktowanie wycofania usługi analogicznie jak budowy usługi - prowadzi do wykorzystania większości "ciężkich" procesów opisywanych przez ITIL V3. Przedstawiono propozycję uproszczonego podejścia w postaci Lekkiego Procesu Wycofania...
-
Wpływ usług IT na zmiany organizacyjne w firmie
PublicationRozwój IT oraz postęp technologiczny tworzą okazję, w której można zakładać istnienie procesu powszechności usług. Dzieje się tak oczywiście w połączeniu z technologiami internetowymi, które przede wszystkim zapewniają powszechny dostęp, niezależny od czasu i przestrzeni.
Year 2010
-
An Approach to Agent-Based Supporting System for IT Projects
PublicationAbstract. The natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software...
-
Badanie technologii informatycznych u dostawcy usług internetowych
PublicationW artykule przedstawiono raport z badania technologii informatycznych dotyczącego analizy narzędzia, które firma wykorzystuje do zarządzania zawartością portalu (CMS). Badana firma uznała wykorzystywane narzędzia za niewystarczające w obliczu rozwoju potrzeb. Wobec tego postanowiono zweryfikować konieczność wymiany systemu na nowy oraz oszacować możliwość i opłacalność jego modyfikacji. W tym celu przeanalizowano funkcjonalności...
-
Concept of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationThe purpose of this publication is to present a generic model of the IT organization evaluation process as an attempt to systematize and describe the continuous actions and changes in the organization.
-
Developing a model of cooperation between universities and business - the generalization of cases of cooperation
PublicationThe aim of this paper is to present a model of cooperation between universities and business.
-
Implementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie
PublicationImplementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono sposób implementacji procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie w oparciu o IBM Rational Team Concert. Celem artykułu jest wskazanie na przydatność wspierania procesów zarządzania zmianą przy pomocy IBM Rational Team Concert.
-
Implementing Change Management Processes in an Enterprise
PublicationThis work demonstrates how to implement change management processes in a company, based on the suitability of IBM software.
-
Intelligent Knowledge-Base Model for IT Support Organization Evolution
PublicationThe goal of the paper is building the knowledge-based model for predicting the state of the IT support organization. These organizations, critical for development of various business sectors, are facing the problem of their transformation. It is the result of the fundamental change in the role of the IT organizations in the current economy. The complexity of the processes, the difficulty adjusting the operations and limited ability...
-
Methods of Incomplete and Uncertain Knowledge Acquisition in the Knowledge Processing Environemnt
PublicationThe authors in this paper present a concept of the environment to acquire and process knowledge about information technology. This solution is part of a project of which the objective is to build a system for the evaluation of IT tools and methodologies. Knowledge within this domain is always either uncertain or incomplete. Therefore, the authors focused on designing a dedicated algorithm for its acquisition and processing. One...
-
Metody akwizycji wiedzy niepewnej i niepełnej w środowisku przetwarzania wiedzy
PublicationArtykuł prezentuje koncepcję środowiska do pozyskiwania i przetwarzania wiedzy o technologiach informatycznych. Rozwiązanie to jest częścią projektu opracowania systemu do oceny narzędzi i metodologii IT. Autorzy skupili się na budowie środowiska do jej akwizycji, zwracając uwagę zarówno na sam algorytm pozyskiwania jak też na procesy współpracy pomiędzy ekspertami a inżynierami wiedzy. Praca jest jednocześnie dokumentacją eksperymentu...
-
Modele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw
PublicationModele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw. W artykule wskazano na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami. Przedstawiono również charakterystykę systemu informatycznego do kompleksowego zarządzania projektami, mogącego znaleźć zastosowanie do rozwiązania kwestii zarządzania wersjami, wydaniami i incydentami.
-
Modelling Evolution of Knowledge-Based Information Technology Organization: The Concept and Perspective
PublicationIncreasing pressure on improving the efficiency of companies' operations leads to transformation of their Information Technology (IT) organizations from technology-oriented to service-oriented, based on the Information Technology Infrastructure Library (ITIL) model. The evolution of these IT organizations can be supported by the knowledge-based systems centered on the rules determined through agregation and refinement of existing...
-
Models of Information Systems Integration in CompaniesW : Information Systems Architecture and Technology : IT Models in Management Process
PublicationThis work indicates the need for supporting IT organizations with incident and change management IT tools. The work presents tche characteristics of a computer system for the comprehensive management of projects, wich can be used to resolve the issues of version management, releases and incidents.
-
Ontologia jako narzędzie wspierania standardów zarządzania technologiami informatycznymi
PublicationW tekście omówiono wstępną koncepcję wykorzystania ontologii do modelowania wymagań standardów wykorzystywanych w zarządzaniu IT na przykładzie ram TOGAF dla architektury korporacyjnej. Wskazuje się na konieczność przejścia od modelu generycznego do dedykowanego konkretnej organizacji. W oparciu o opisany przypadek rozważana jest przydatność stosowania ontologii w szerszej gamie przedsięwzięć z zakresu inżynierii produkcji.
-
Ontology as a Tool for the IT Management Standards Support
PublicationIn this paper the authors discuss the initial idea of using ontologies to model requirements of the standards that support IT management processes. The Open Group Architecture Framework (TOGAF) is set as an example. A need for transition from the generic model do the organization-specific one is indicated. The described example serves as a ground for considering the usefulness of such modeling approach in the wider spectrum of...
-
Ontology Engineering Aspects in the Intelligent Systems Development
PublicationThe ontology engineering encompasses both, artificial intelligence methods and software engineering discipline. The paper tries to address a selection of aspects pertaining to development activities such as choice of the environmental framework, functionality description, specification methods and roles definition. Authors refer to the ontology development projects they were involved in.
-
Practical Use of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationIn the paper we analyze, basing on the practical experiences, how the Generic IT Organization Model could be used to describe evolution of real-world IT support organization in relation to IT Service Management area.
-
Supporting Management Decisions with Intelligent Mechanisms of Obtaining and Processing Knowledge
PublicationThis paper is a summary of the authors' work on a model of support for decision processes in organisation management. Key decisions in organisations are often made without sufficient knowledge and by people lacking the proper qualifications and experience. Without full support in decision processes, true threats to organisations are created. Therefore, to support decision processes in numerous organisations, apart from experts...
-
Supporting Software Project Management Processes Using the Agent System
PublicationThe natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software development)...
-
Validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System
PublicationThe aim of this paper is to present a new method of the validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System. In the introduction part of the paper, the characteristics of the proposed multi-agent system are presented. Next, some important details regarding the ontology functionality of this system are described and an approach to its verification process is proposed. The approach employs semantic...
-
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi wspomagane systemem agentowym
PublicationArtykuł podejmuje próbę wyodrębnienia kluczowych parametrów wpływających na dobór metody zarządzania projektem, tak aby parametry te mogły być przetwarzane przez agentów systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. W pierwszej części zaprezentowano rozwój i dojrzewanie samej koncepcji systemu oraz omówiono kluczowe czynniki wpływające na decyzje zarządcze po to, aby w dalszej części pokazać możliwość działania systemu...
Year 2009
-
Application of algorithms for reasoning from imperfect knowledge in it evaluation environment
PublicationThe paper describes concept of building multi-agent system dedicated for information technology evaluation or selection for IT enterprises management (IT_MAS). Authors present the model of Knowledge Processing Environment, which is one of main components of the solution. Either facts or rules will be based on IT specialists' experience. However, knowledge which is being acquisited from IT domain is mostly imperfect - uncertain...
-
Ewolucja dojrzałości informatycznych procesów wsparcia
PublicationTematem rozdziału jest ewolucja organizacji wsparcia, obejmując sześć wymiarów: procesy, usługi, projekty, technologię, wiedzę i kulturę organizacji. Szczególną uwagę poświęcono procesom opisując wspólny projekt badawczy Politechniki Gdańskiej i GE Money Bank oraz założenia dla wsparcie decyzji w ewolucji za pomocą modelu opartego na wiedzy.
-
Hybrid approach to ontology specification and development
PublicationIn this chapter a first draft of a hybrid ontology development approach is presented. The context of this method encompasses the multi-agent system equipped with knowledge bases and inferring engine. The process of ontology engineering appears as a complex issue, as it addresses different point-views of both, a client and a modeler with a requirements/system analyst. Regarding this, an approach based on the knowledge preprocessing...
-
Practice implementation of operational level agreement
PublicationThe paper concerns practical implementation of the Operational Level Agreement (OLA) compared to the Service Level Agreement (SLA).
-
Przegląd miar oceny oprogramowania
PublicationProblem oceny oprogramowania istnieje od momentu pojawienia się pierwszego programu komputerowego. Historycznie miary jakości oprogramowania miały zupełnie inne przeznaczenie, gdyż skupiały się na częstotliwości defektów lub błędów oprogramowania. Błędnie bazowało to na założeniu, że jakość oprogramowania to brak błędów. Stąd też używano prostej statystyki typu liczby błędów, wykrytych w określonym przedziale czasu (np. rocznym)...
-
Service and service decomposition model - theoretical foundation of it service management
PublicationThe publication contains different definitions of Service - one of the fundamental IT Service Management term. It describes types of Service attributes nad introduces so-called ''distinguish functions'' in order to propose different categories of Services. It proposes both general model of Service decomposition and practical model based on CMDB implementation limitations. In summarizes obtained results and gives some remarks about...
-
System do prognozowania zanieczyszczeń środowiskiem weryfikacji ontologii
PublicationW rozdziale zaprezentowano stan badań prowadzonych nad zastosowaniem ontologii w modelu wieloagentowego systemu wspomagania decyzji. Przedstawiono model systemu, dobór środowiska weryfikacji ontologii oraz procesy weryfikacji z wykorzystaniem danych opisujących środowisko zanieczyszczeń powietrza w Gdańsku. Dobór środowiska weryfikacji wynikał z potrzeby wykorzystania powtarzalnych danych oraz ilościowej ich reprezentacji. Procesy...
-
Usługa oraz model dekompozycji - teoretyczne podstawy usługowego zarządzania organizacją wsparcia IT
PublicationRozdział omawia fundamentalne dla usługowego modelu zarządzania organizacją IT pojęcie usługi. Opisuje podstawowe typy jej atrybutów oraz wprowadza funkcję wyróżniającą wykorzystaną do kategoryzacji usług. W dalszej części ukazany jest ogólny model dekompozycji usługi i jego wersję bazującą na ograniczeniach implementacji modelu w CMDB. Publikacja podsumowuje otrzymane wyniki i wskazuje dalsze kierunki badań dotyczące w szczególności...
-
Verification of agent system for it project management support
PublicationThis article is a continuation of article series telling about research about possibility of using agent system to information technology evaluation. Following article presents full conception of exploiting agent system and shows how it can support some managers works, especially in taking correct management method and information tool for project management. In this article the agent system that based on knowledge and can process...
-
Weryfikacja agentów systemu agentowego do oceny technologii informatycznych
PublicationRozdział podejmuje próbę weryfikacji agentów systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. W pierwszej części zaprezentowano rozwój i dojrzewanie samej koncepcji systemu po to aby w dalszej części dokonać weryfikacji zbudowanego prototypu. Artykuł poza samą weryfikacją pokazuje jednocześnie kierunki dalszego rozwoju przyjętej struktury systemu agentowego do oceny technologii IT.
-
Weryfikacja struktur baz wiedzy systemu agentowego do oceny technologii informatycznych
PublicationRozdział dokumentuje przebieg i wyniki weryfikacji opracowywanego w Zakładzie Zarządzania Technologiami Informatycznymi modelu systemu wieloagentowego do oceny technologii informatycznych. Wykorzystanie tego modelu (zaprojektowanego w oparciu o ontologie i zasoby baz wiedzy) ma docelowo wspomagać procesy decyzyjne z zakresu doboru technologii informatycznych dla danej organizacji. Dla potrzeb jego weryfikacji wykorzystano dane...
-
Wytwarzanie architektury korporacyjnej jako środowisko weryfikacji systemu agentowego do oceny technologii informatycznych
PublicationPrezentowana praca jest kontynuacją serii artykułów obejmujących badania technologii informatycznych i w swoich założeniach prezentuje rozwinięcie koncepcji zastosowania systemu wieloagentowego do oceny technologii informatycznych. Koncepcja powstała w Zakładzie Zarządzania Technologiami Informatycznymi na Politechnice Gdańskiej w 2007 roku a jej rozwój i aktualny stan badań jest prezentowany w niniejszym artykule. Głównym przeznaczeniem...
-
Wytwarzanie architektury korporacyjnej środowiskiem weryfikacji struktur baz wiedzy systemu wieloagentowego
PublicationRozdział dokumentuje przebieg i wyniki weryfikacji opracowywanego w Zakładzie Zarządzania Technologiami Informatycznymi modelu systemu wieloagentowego do oceny technologii informatycznych. Wykorzystanie tego modelu (zaprojektowanego w oparciu o ontologie i zasoby baz wiedzy) ma docelowo wspomagać procesy decyzyjne z zakresu doboru technologii informatycznych dla danej organizacji. Dla potrzeb weryfikacji rozwiązania w zakresie...
-
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi - zbiór dobrych praktyk czy podejście inżynierskie?
PublicationW tekście omówiono problematykę zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi, traktując je jako zbiór dobrych praktyk oraz jako inżynierskie podejście do zarządzania.
Year 2008
-
Bazy wiedzy w wieloagentowym systemie do oceny technologii informatycznych - podział wiedzy i baz wiedzy
PublicationArtykuł prezentuje bazy wiedzy systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. W części pierwszej przedstawiono podział wiedzy i baz wiedzy uwzględniający wiedzę dotyczącą samych technologii jak i kryteriów ich ocen oraz środowisk zastosowania technologii informatycznych. W części drugiej omówiono struktury poszczególnych baz wskazując jednocześnie na zachodzące (w nich i między nimi) relacje. Artykuł uwzględnia także...
-
Definicja zadań inteligentnych agentów do oceny technologii informatycznych
PublicationCelem pracy jest prezentacja definicji zadań agentów dla potrzeb systemu agentowego do oceny technologii informatycznych.
-
Definicje ontologii w wieloagentowym systemie do oceny technologii informatycznych
PublicationCelem artykułu jest zdefiniowanie ontologii dla potrzeb systemu wieloagentowego do oceny technologii informatycznych. Definicje ontologii stanowią podstawę do przygotowania ich specyfikacji dla potrzeb JADE (Java Agent Development Framework). W założeniu ma to być rozwiązanie wieloagentowe korzystające z takich elementów jak bazy wiedzy oraz ontologie traktowane z punktu widzenia JADE jako dołączane biblioteki. W artykule zaprezentowano...
-
Evolution of concept of agent system for information technology evaluation
Publication -
How it audit can help your communications branch company increase effectiveness of using it technologies and contributes to implementation of business
PublicationText based on the example of Cable Television Ltd. Co. in Koszalin.
-
Informal model of the cooperation between the r&d institutions and it companies
PublicationThe purpose of this work is presentation of an informal cooperation model for innovation-oriented environment of R&D institutions and software development companies.
-
Information technology and knowledge management: a predestined integration. Part 1 : editorial
PublicationW pracy omówiono możliwość przyszłościowej integracj obszarów technologii informacyjnej oraz zarządzania wiedzą
-
Information technology and knowledge management: a predestined integration. Part 2: editorial
PublicationW pracy omówiono możliwość przyszłościowej integracji obszarów technologii informacyjnej oraz zarządzania wiedzą.
-
Information technology assessment using a functional prototype of the agent based system
PublicationIn the paper authors present the progress of works related with the agent-based system serving the purpose of information technology assessment. Currently this is a prototype including agents, the knowledge base and the ontology; the domain incorporated by the assessment-enterprise managing technologies with special attention paid to technologies directed to IT projects. In this paper, besides indication of expected functionalities...
-
Model of management of knowledge bases in the information technology evaluation environment
PublicationThe paper presents the model of management of knowledge bases in multi-agent system for evaluation of information technologies (IT_MAS). Such system is being developed in Gdansk Uni-versity of Technology by Information Technology Management Team. Multi-agent system is supposed to support manager level specialists during decision processes when there is identified need to buy or change any information technology. The main goal of...
-
Model zarządzania zasobami wiedzy w środowisku oceny technologii informatycznych
PublicationCelem pracy jest prezentacja modelu zasobów wiedzy systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. Na wstępie zaprezentowano koncepcje systemu agentowego do oceny technologii informatycznych opracowanego w Zespole Zarządzania Technologiami Informatycznymi. Następnie scharakteryzowano model proponowanych dla potrzeb systemu baz wiedzy. Opracowany model został następnie poddany weryfikacji w środowisku oceny technologii...
-
Ocena technologii informatycznych z wykorzystaniem prototypu funkcjonalnego systemu agentowego
PublicationPrezentowana praca jest kontynuacją serii artykułów dotyczących badania technologii informatycznych i stanowi przykład zastosowania koncepcji systemu wieloagentowego do oceny technologii informatycznych. Koncepcja ta powstała w Zakładzie Zarządzania Technologiami Informatycznymi na Politechnice Gdańskiej w 2007 roku i jest sukcesywnie rozwijana. W artykule tym skoncentrowano się na prezentacji prototypu funkcjonalnego systemu agentowego...
-
Ocena technologii informatycznych z wykorzystaniem prototypu funkcjonalnego systemu agentowego
PublicationW artykule zaprezentowano stan prac nad systemem agentowym służącym ocenie technologii informatycznych. Na obecnym etapie jest to prototyp funkcjonalny obejmujący agenty, bazę wiedzy oraz ontologię, zaś domeną objętą oceną - technologie zarządzania przedsięwzięciami, ze szczególnym uwzględnieniem tych nakierowanych na projekty IT. W tekście, poza wskazaniem oczekiwanych funkcjonalności, główny nacisk położono na weryfikację poprawności...
-
Ontology management in the multi-agent system for the it evaluation
PublicationThe team of researchers at the Gdańsk University of Technology is currently developing a model of the multi-agent system (MAS_IT) that would aid the IT managers to find the most appropriate technology to the goals assumed. The knowledge is to be provided by experts and stored in the facts and rules bases. The responsibility of the verification process-on the input and query stages-is given to the ontology, making it to some extend...
-
Proposal of a methodology for the research of clients' demand engaging information technologies
PublicationMany researches on the customer's demands who engage the information technology in the business reveal significant mismatch in customer's expectations and technology vendors' offerings.
-
Propozycja metodologii badań wymagań klientów wykorzystujących technologie informatyczne
PublicationBadania i opracowania dotyczące tematyki analizy wymagań klientów stosujących technologie informatyczne wskazują na istotne niedopasowanie obszaru wymagań klientów szeroko rozumianych technologii informatycznych i wytwórców tychże technologii. [3] Zakładając, że istotnym czynnikiem oceny technologii jest jej zdolność spełnienia oczekiwań i realnych potrzeb klientów (odbiorców). Każde wymaganie przyporządkowane danej technologii...
-
Prototyp modelu transformacji organizacji informatycznych
PublicationCelem pracy jest propozycja budowy i wykorzystania modeli transformacji organizacji informatycznych mogących znaleźć zastosowanie w osiąganiu określonych poziomów dojrzałości zgodnych ze standardami CMMI (ang. Capability Maturity Model Integration) Niniejszy tekst opisuje środowisko zaproponowanego przez autorów modelu SITAR (ang Simple IT Transformation AdvisoR). Model ten bazujący na wiedzy i doświadczeniu autorów został zaimplementowany...
-
Założenia do budowy modelu inteligentnych procesów biznesowych
PublicationW artykule zaprezentowano założenia do budowy modelu procesów biznesowych.
Year 2007
-
Concept of the agent system for the information technology evaluation
PublicationIn this paper the concept of the agent system for the information technology evaluation has been presented. This article includes the concept description and shows abilities of using software tools which can be applicable to implementation and verification of proposed solution. The article is the part of common researches over creation solutions for information technology evaluation which range over using expert's evaluation and...
-
Knowledge management based on formal models of software project management
PublicationCelem pracy jest prezentacja kompletnej koncepcji systemów wspierania decyzji w zarządzaniu projektami informatycznymi. Pomysł oparty jest na dynamicznych i samo nastrajających się modelach regułowo-rozmytych. W szczególności proponowane podejście wykorzystuje koncepcje metodologii opartych wiedzy oraz teorii układów dynamicznych oraz zbiorów rozmytych. Zastosowania tego opracowania znajdują się w obszarze wytwarzania produktów...
-
Knowledge-based models of the organization transformation
PublicationW artykule omówiono zastosowanie modeli opartych na wiedzy do wspomagania transformacji organizacji. Organizacje wytwarzające systemy informatyczne mogą wykorzystywać modele oparte na wiedzy (do gromadzenia danych o procesach transformacji i wspomagać te procesy) w procesach zmian zgodnych ze standardami CMMI. W artykule omówiono metody modelowania i wytwarzania takich baz jak również wskazano na ich przydatność dla zróżnicowanych...
-
Koncepcja zastosowania systemów agentowych do oceny technologii informatycznych
PublicationW pracy przedstawiono koncepcję wykorzystania systemów agentowych do oceny technologii informatycznych. Praca zawiera opis koncepcji oraz przedstawia możliwości wykorzystania narzędzi informatycznych mogących znaleźć zastosowanie do implementacji i weryfikacji proponowanego rozwiązania. Praca jest częścią wspólnych badań nad tworzeniem rozwiązań do oceny technologii informatycznych, które obejmują wykorzystanie ocen eksperckich...
seen 2538 times