dr hab. inż. Piotr Grudowski
Employment
- Head of Department of Mangement Engineering and Quality at Faculty of Management and Economics
- Professor at Katedra Inżynierii Zarządzania i Jakości
Publications
Filters
total: 193
Catalog Publications
-
Wybrane aspekty oceny satysfakcji i lojalności klientów i pracowników
PublicationCelem artykułu jest przedstawienie propozycji oryginalnego modelu pozwalającego lepiej zrozumieć mechanizmy kształtowania się satysfakcji i lojalności klientów i pracowników oraz umożliwiającego porównywanie satysfakcji klientów różnych przedsiębiorstw w oderwaniu od ich specyfiki branżowej. Zaprezentowany model opiera się na mechanizmach przyczynowo-skutkowych i pozwala na stawianie kwantyfikowalnych celów, dając w rezultacie...
-
Uwarunkowania aplikacyjne koncepcji Six Sigma w sektorze MŚP
PublicationArtykuł porusza istotne, z punktu widzenia podnoszenia konkurencyjności sektora MŚP a rzadko przedstawiane w literaturze krajowej, zagadnienie wykorzystania w tej grupie przedsiębiorstw koncepcji Six Sigma. Obok charakterystycznych cech MŚP wywierających wpływ na zastosowanie w nich metodyki Six Sigma, przedstawiono związki tej koncepcji z systemami zarządzania jakością.
-
Wprowadzanie koncepcji Lean Management w sektorze MŚP na podstawie doświadczeń francuskich
PublicationW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące wprowadzania koncepcji Lean Management w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Na przykładzie opracowanego i wprowadzonego przez organizację CEFORALP we Francji programu zaprezentowano uwarunkowania towarzyszące grupowemu wdrażaniu koncepcji Lean w MŚP sektora produkcyjnego oraz przedstawiono korzyści jakie odniosły firmy uczestniczące w tym przedsięwzięciu.
-
Zapewnienie jakości kształcenia a Krajowe Ramy Kwalifikacji w odniesieniu do studiów doktoranckich w uczelniach technicznych
PublicationCoraz większa determinacja obywateli do zdobycia wyższego wykształcenia oraz coraz większa dostępność ośrodków akademickich wymusza przyjęcie projakościowej postawy przez uczelnie wyższe. Tendencje te są widoczne zarówno w skali międzynarodowej, na poziomie której opracowane zostały Europejskie Ramy Kwalifikacji, na poziomie krajowym, gdzie opra-cowano Krajowe Ramy Kwalifikacji, jak również na poziomie poszczególnych jednostek...
-
JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA W EDUKACJI SPECJALISTÓWDO SPRAW BEZPECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
PublicationPRZEDSTAWIONO WYBRANE ASPEKTYJAKOŚCI KSZTAŁCENIA SPECJALISTÓW DS. BEZPIECZEŃSTWA WEWN.
-
NADZOROWANIE WYPOSAŻENIA DO MONITOROWANIA I POMIARÓW WEDŁUG WYMAGAŃ WYBRANYCH NORM I PRZEPISÓW PRAWNYCH
PublicationW OPRACOWANIU PRZEDSTAWIONO ROZWAŻANIA DOTYCZĄCE WYMAGAŃ W ZAKRESIE NADZOROWANIA WYPOSAŻENIA KONTROLNO - POMIAROWEGO ZWIĄZANE Z REGULACJAMI NORMATYWNYMI.
-
Motywowanie pracowników do zachowań proinnowacyjnych
PublicationW niniejszym artykule zaprezentowano wyniki poszerzonych badań pilotażowych oraz oparty na ich wynikach autorski model systemu motywowania pracowników do zachowań proinnowacyjnych w postaci „domu motywowania” pracowników do tej działalności. Szczegółowo omówiono najważniejsze elementy tego systemu. W opracowaniu zawarto również wnioski dotyczące wykorzystania modelu w praktyce
-
UCZENIE SIĘ PRZEZ DOŚWIADCZENIE JAKO ELEMENT NOWEJ GOSPODARKI I WARUNEK ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA : STUDIUM PRZYPADKU PROJEKTU EXPERIENTIA
PublicationW OPRACOWANIU PRZEDSTAWIONO UWARUNKOWANIA ORAZ REZULTATY ZWIĄZANE Z PROJEKTEM EXPERIENTIA PROMUJĄCYM WSPÓŁPRACĘ POMIĘDZY PRACODAWCAMI A STUDENTAMI OSTATNIEGO ROCZNIKA KIERUNKU ZARZĄDZANIE
-
Zarządzanie relacjami w szkołach wyższych elementem zarządzania jakością kształcenia
PublicationWe współczesnym świecie relacje stały się czynnikiem, który można potraktować, jako podstawową determinantę przetrwania i rozwoju oraz istotny czynnik tworzenia przewagi konkurencyjnej. Na szczególną uwagę zasługują relacje z „klientami”, gdyż sukces na rynku osiągają wyłącznie te organizacje, które skutecznie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania „klientów”. W artykule przedstawiono istotę zarządzania relacjami w szkołach wyższych...
-
KIERUNKI DZIAŁAŃ PROJAKOŚCIOWYCH W OBSZARZE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO. WYBRANE PRZYKŁADY KRAJOWE I ZAGRANICZNE
PublicationW artykule zaprezentowano systemy i modele pozwalające szkołom wyższym osiągnąć poziom jakości służący zaspokojeniu potrzeb podstawowych grup interesariuszy w zakresie świadczonych przez nie usług edukacyjnych. Na bazie badań własnych, w tym szerokiego przeglądu światowej literatury przedmiotu zaprezentowano preferowany kierunek działań projakościowych w naszych uczelniach. Jako punkt wyjścia traktowany przez autorów, jako „fazę...
-
Płeć jako determinanta podejmowania decyzji menedżerskich w sytuacjach kryzysowych w świetle wyników badań
PublicationAutorzy niniejszego artykułu sformułowali następujący problem badawczy - czy i w jakim stopniu różnice dotyczące momentu reakcji i sposobu podejmowanych decyzji w sytuacji kryzysowej przez menedżerówmężczyzn i menedżerów-kobiety mają wpływ na skuteczność przeprowadzania działań naprawczych? Celem tego opracowania jest przedstawienie najważniejszych tendencji w badaniach dotyczących decyzji kierowniczych w sytuacjach kryzysowych,...
-
UWARUNKOWANIA APLIKACYJNE KONCEPCJI PUNKTÓW STEROWANIA JAKOŚCIĄ NA PRZYKŁADZIE USŁUG PRALNICZYCH
PublicationW artykule tym zaprezentowano charakterystykę procesu w profesjonalnej pralni chemicznej. Jako cel przyjęto identyfikację i opis zasadniczych punktów sterowania jakością (PSJ) w tego typu procesach. Przedstawiono też informacje, jak działania formalizujące PSJ przełożyły się na efekty konkretnej organizacji świadczącej usługi pralnicze
-
BASIS FOR INNOVATIVE TRANSFORMATION OF POLISH UNIVERSITIES – BACKGROUND AND SELECTED SOLUTIONS
PublicationThe article presents the background of the current pro-innovation and pro-quality transformation suggested in Polish universities. The first part contains a concise description of Polish higher education system. In the second part, an example of an internal quality assurance system was presented, which was implemented in the Gdańsk University of Technology. The summary indicates recommendations resulting from previous negative...
-
GDAŃSKA SZKOŁA JAKOŚCI - PRZYCZYNEK DO POMORSKIEJ I POLSKIEJ NAGRODY JAKOŚCI
PublicationPRZESTAWIONO ZARYS DOROBKU GDAŃSKIEJ SZKOŁY JAKOŚCI
-
Uwarunkowania związane z wykorzystaniem outsourcingu w systemach zakładowej kontroli produkcji
PublicationOutsourcing znajduje coraz częściej zastosowanie w polskich przedsiębiorstwach jako koncepcja służąca poprawie skuteczności i efektywności procesów, w tym w organizacjach sektora budowlanego stosujących Zakładową Kontrolę Produkcji (ZKP). Celem autorów, przyjętym w niniejszym opracowaniu, jest identyfikacja newralgicznych obszarów ZKP narażonych na zagrożenia wynikające z wykorzystania outsourcingu, a także określenie podstawowych...
-
Zastosowanie Modelu Pomorskiej Nagrody Jakości w organizacji pozarządowej na przykładzie Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej
PublicationCelem przyjętym w tym opracowaniu jest przedstawienie uwarunkowań związanych z wykorzystaniem przez organizację pozarządową - Gdańską Spółdzielnię Socjalną modelu doskonałości będącego podstawą ubiegania się o Pomorską Nagrodę Jakości. W szczególności przeprowadzono diagnozę tej organizacji opartą na kryteriach tworzących „Potencjał” według wspomnianego modelu.
-
Możliwości wykorzystania modeli doskonałości w systemach zarządzania jakością wyższych uczelni
PublicationW opracowaniu przedstawiono koncepcję modelu rozwojowego systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach i ich otoczeniu społeczno-prawnym. Szczególną uwagę zwrócono na możliwości wykorzystania samooceny w oparciu o model CAF, jako narzędzia wspiera-jącego usystematyzowane doskonalenie projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej.
-
Uwarunkowania aplikacyjne wybranych strategii projakościowych w szkolnictwie wyższym
PublicationW opracowaniu przedstawiono koncepcję ewolucyjnego modelu systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach. Szczególną uwagę zwrócono na rolę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, jako podstawy projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej. Omówiono też rolę normatywnych systemów zarządzania w zarządzaniu wiedzą w szkołach wyższych...
-
System zapewnienia jakości kształcenia jako kluczowy element strategii projakościowej w Politechnice Gdańskiej
PublicationW opracowaniu przedstawiono zarys koncepcji modelu projakościowego zarządzania uczelnią. Jako konkretny przykład rozwiązań zaprezentowano strukturę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania zawiązane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim...
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublicationW opracowaniu przedstawiono rozwojowy model systemu zarządzania jakością w dużej uczelni technicznej. Punktem wyjścia dla tego projektowania tego modelu jest wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia oparty na wytycznych ENQA a kluczowym czynnikiem wspierającym systemowo prowadzone zarządzanie wiedzą oraz samoocena.
-
Możliwości wykorzystania narzędzi IT w systemach zarządzania jakością z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
Publication -
Metoda Kano w analizie satysfakcji klienta
PublicationWerbalizowane przez klientów pojęcie jakości jest mało precyzyjne, a często również wewnętrznie sprzeczne. Jednak przy odpowiednio prowadzonej analizie można sprecyzować kryteria jakości i określić wymagania klientów, które przedstawione na dwuwymiarowym diagramie stworzą wyraźną mapę preferencji klienta. Jednym z podstawowych założeń modelu Kano jest zmienność w czasie wymagań klientów. Wraz z upływem czasu i kopiowaniem atrybutów...
-
Niezapomniane spotkania z Profesorem. Wspomina prof. nadzw. PG dr hab. inż. Piotr Grudowski. Panie Profesorze - dziękuję za 25 lat…
PublicationW artykule przedstawiono wspomnienia i refleksje związane ze współpracą Autora z Profesorem Romualdem Kolmanem.
-
Dobre praktyki w zarządzaniu jakością kształcenia na studiach doktoranckich uczelni technicznych - na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublicationW pierwszej części opracowania zaprezentowano europejskie standardy w zakresie zarządzania jakością kształcenia przyjęte przez europejskie gremia zajmujące się szkolnictwem wyższym oraz omówiono poziom zaawansowania ich implementacji w polskim systemie szkolnictwa wyższego. W części drugiej omówiono znaczenie zorientowanego procesowo systemu zarządzania dla organizacji i realizowania przez nią celów strategicznych. Rozdział trzeci...
-
Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych
PublicationArtykuł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących jakości kształceniaw szkolnictwie wyższym. W pracy przybliżone są uwarunkowania zmian zachodzących na uczelniach w ostatnich dwudziestu latach, jak również wskazanie interesariuszy i czynników mających wpływ na jakość kształcenia. W artykule zawarto także propozycję mierników jakości kształcenia w podziale na 3 kategorie.
-
Normatywne systemy zarządzania. Czynnik wspierający zarządzanie wiedzą w sektorze MŚP
PublicationZasadniczym celem niniejszego opracowania jest określenie możliwości wykorzystania mechanizmów normatywnych systemów zarządzania do zarządzania wiedzą. Przedstawiono relacje pomiędzy podejściem procesowym reprezentowanym w modelach normatywnych systemów zarządzania a zarządzaniem wiedzą. Szczególną uwagę zwrócono na specyficzne, w tym kontekście, uwarunkowania występujące w sektorze MŚP.
-
Uwarunkowania wykorzystania metodyki Six Sigma w sektorze MŚP z uwzględnieniem możliwości zastosowania aplikacji komputerowych
PublicationCelem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie współczesnych rozwiązań informatycznych stosowanych w celu usprawnienia funkcjonowania metodyki Six Sigma ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich adaptację w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
-
Zarządzanie jakością a bezpieczeństwo w sektorze spożywczym
Publication -
Zarządzanie procesami z zastosowaniem metodyki Six Sigma w sektorze MŚP. Kontekst lokalny i sektorowy
PublicationW artykule postawiono tezę, że skuteczność projektowania i implementacji orientacji procesowej w sektorze MŚP decyduje o skuteczności i efektywności zastosowań elementów koncepcji Six Sigma™. Przedstawiono wybrane wyniki badań mających odpowiedzieć na pytanie - w jakim stopniu małe i średnie firmy produkcyjne, usługowe oraz produkcyjno-usługowe w regionie pomorskim są świadome znaczenia i przygotowane do systemowo ujętego nadzorowania...
-
Innovation and Knowledge Management in the SME Sector and the Role of Normative Management Systems
PublicationThe article presents deliberations related to importance and specificity of innovation activities in small and medium-sized enterprises. Basing on results of the research the characteristics of the SMEs concerning process related and organizational innovation has been determined. Interrelations between innovation activities and knowledge management within the framework of normative management systems have been emphasized.
-
Elements of six sigma methodoloygy in polish smes. the pomeranian region context
PublicationIn this article, it has been suggested that the effectiveness of the design and implementation of the process approach in the SMEs sector affects the effectiveness and efficiency of the application of elements of the Six Sigma ™ concept. The selected results of the research have been presented to answer the question to what extent small and medium-sized manufacturing, service and production - service companies in Pomeranian region...
-
Automatyzacja procesów pomiarowych w metodyce Six Sigma w sektorze MŚP
PublicationCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie metrologicznych aspektówmetodyki Six Sigma w świetle nowoczesnych rozwiązań technologicznych.Pomiary są nieodłącznym elementem metodyki Six Sigma, gdyż na ich bazieprowadzi się nadzorowanie procesów produkcyjnych. Tradycyjne metody pomiarowe mogą występować w produkcji jednostkowej, natomiast produkcjaseryjna i masowa wymaga automatyzacji procesów pomiarowych.
-
Wykorzystanie metodyki Lean Six Sigma w doskonaleniu funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationCelem pracy jest przedstawienie wyników badań oraz utylitarnych aspektów wynikających z opracowania oryginalnej metodyki wdrażania metodyki Lean Six Sigma w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora produkcyjnego. Metodyka ta powstała na podstawie badań przeprowadzonych w polskich i francuskich przedsiębiorstwach w latach 2009-2011. W opracowaniu został zaprezentowany zarys proponowanej metodyki oraz przykład jej zastosowania...
-
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni
Publication -
LEAN MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. HOW TO BEGIN?
PublicationThe objective of this article is to present an outline of a concept aimed at identifying the possibilities of using Lean Management foundations in determining the sources of irregularities occurring in university processes from the perspective of various stakeholder groups. A research methodology is presented that creates the basis for initiating programmes modernising university processes in line with the principles of the LM...
-
Managing Quality Contests Based on Excellence Model at the Local Level. Selected Conditions and Problems – Case Study
PublicationThe aim of this article was to present characteristic phenomena accompanying competitions for quality awards based on the use of the organizational excellence models implemented at the regional level. Typical problems were identified, the understanding of which allows for a better use of the idea of excellence to raise the overall level of maturity of organizations aspiring to quality awards at every level. The results of self-assessment...
-
Poland: Quality Monitoring of Therapeutic Processes in a Small Treatment Center for Children
PublicationThis article presents the case of the first ISO 9001:2000-certified small healthcare organization (the Center for Therapy and Rehabilitation) providing therapeutic and rehabilitation services for disabled children in Northern Poland. Elements of the process-oriented healthcare quality system implementation, initial benefits, and the organization's quality system structure and process descriptions are described. Particular attention...
-
Assessment of the Small Enterprise’s Maturity to Improvement Projects Based on the Lean Six Sigma Concept
PublicationThis paper explores the methodology to assess the maturity of small enterprise of building masonry sector to implement integrated approach of Lean Six Sigma. For this purpose survey data from senior managers were used. Quantitative method of the case organization’s needs and capabilities in the scope of Lean Six Sigma project implementation was applied. The value of maturity indicator for Lean Six Sigma projects dedicated to the...
-
HOW TO ASSESS THE MATURITY OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES TO LEAN SIX SIGMA PROJECTS
PublicationThis article describes the considerations for the implementation of the Lean Six Sigma (LSS) methodology in small and medium-sized enterprises. Pilot research was conducted in Polish and French SMEs (nine Polish and nine French enterprises from the service and production sectors) referring to the context of the implementation and application of the Lean Six Sigma concept. The studies led to the identification of the motives, needs,...
-
Nauki o jakości - ich miejsce i znaczenie w klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych oraz praktyce gospodarczej
PublicationW artykule przedstawiono ważne w kontekście trwającej obecnie dyskusji dotyczącej nowego wykazu dziedzin i dyscyplin naukowych, akcentowane w środowisku polskich badaczy zajmujących się problematyką jakości, argumenty i uwarunkowania uzasadniające potrzebę wyodrębnienia nauk o jakości.
-
QUALITY GAPS IN HIGHER EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS
PublicationThe presented research work relates to the category of quality in higher education. This article aims to present the determinants of the quality of education in the context of international standards. The background of the considerations is the Bologna Declaration and the European Higher Education Area. The results of the research carried out with the use of the nominal group method and the data analysis carried out based on the...
-
Lean Six Sigma in French and Polish Small and Medium-Sized Enterprises - The Pilot Research Results
PublicationThe article presents results of the research conducted in Polish and French small and medium-sized enterprises referring to the context of the implementation and application of the concept of Lean Six Sigma. The research was conducted in the form of case studies, observations and individual interviews. The pilot studies led to the identification of the needs, expectations, concerns and experiences of these companies. At the same...
-
High-quality academic teachers in business school. The case of The University of Gdańsk, Poland
PublicationThe Bologna process, the increasing number of higher education institutions, the mass education and the demographic problems make the quality of education and quality of the academic teachers a subject of wide public debate and concern. The aim of the paper is to identify the most preferred characteristics of a teacher working at a business school. The research problem was: What should a high-quality business school academic teacher...
seen 6777 times