Publications
Filters
total: 927
Catalog Publications
Year 2014
-
Zagrożenia uczestników ruchu drogowego na drogach regionalnych
PublicationReferat zawiera analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg wojewódzkich. Przedstawiono poziom bezpieczeństwa na tle całej sieci drogowej oraz charakterystykę poszczególnych województw. Przedstawiono ranking województw ze względu na liczby wypadków i ich ofiar oraz wybrane wskaźniki. Zaprezentowano, jakie są najczęściej występujące rodzaje wypadków na drogach wojewódzkich oraz przedstawiono lokalizację wypadków pod kątem...
-
Załącznik. Katalog wybranych urządzeń ochrony pieszych (przykłady dobrej praktyki)
PublicationW katalogu przedstawiono zestaw wybranych urządzeń ochrony pieszych. Wyspecyfikowano 24 urządzenia dla pieszych, które scharakteryzowano i opisano w syntetyczny sposób, przedstawiając następujące charakterystyki: schemat rysunkowy urządzenia, warunki stosowania, przykłady zastosowania, poziom kosztów realizacji oraz aspekty pozytywne i negatywne stosowania.
-
Zarządzanie bezpieczeństwem istniejącej sieci drogowej
PublicationZarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury drogowej jest to stosowanie w planowaniu, projektowaniu, budowie i użytkowaniu dróg procedur polegających na systematycznej identyfikacji zagrożeń na drodze, szacowaniu ich ewentualnych skutków dla uczestników ruchu drogowego oraz stosowaniu działań eliminujących zidentyfikowane zagrożenia lub zmniejszających skutki ich występowania mierzone liczbą wypadków, liczbą ofiar rannych i śmiertelnych...
-
Zasady organizacji działań na rzecz ochrony pieszych
PublicationZakres działań na rzecz ochrony pieszych. Instrumenty organizacji działań. Proces wdrażania środków bezpieczeństwa pieszych. Kompleksowe podejście do stosowania drogowych środków ochrony pieszych.
-
Zasilanie modeli systemów transportowych danymi z systemu zarządzania ruchem
PublicationInteligentne Systemy Transportu (ITS) oferują narzędzia służące wzmocnieniu systemów transportowych w miastach poprzez racjonalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz zwiększenie jej niezawodności przy jednoczesnej redukcji kosztów funkcjonowania transportu. W Aglomeracji Trójmiejskiej trwa obecnie realizacja pierwszych etapów systemu zarządzania ruchem TRISTAR. Jednym z elementów systemu będzie System Planowania Ruchu,...
Year 2013
-
Aktualny stan prawny w zakresie reklam widzianych z drogi i rekomendacje do zmian
PublicationW artykule zostały omówione regulacje składające się na aktualny stan prawny dotyczący umiejscawiania reklam widzianych z drogi. Obowiązujące przepisy prawa nie zawierają wyczerpującej regulacji na temat umiejscawiania reklam w kontekście brd, przez co interesy użytkowników dróg nie są należycie chronione. Uwagi nt. obowiązujących norm uzupełnione zostały o przegląd wybranych orzeczeń sądów administracyjnych oraz przedstawienie...
-
Analiza czynników wpływających na prędkość pojazdów transportu zbiorowego na przykładzie Gdańska
PublicationW referacie przedstawiono istotę problemu szacowania prędkości pojazdów transportu zbiorowego w szczególności w zakresie modelowania ruchu. Przedstawiono i omówiono wyniki przeprowadzonych w maju ubiegłego roku pomiarów czasu przejazdu pojazdów transportu zbiorowego na obszarze Gdańska w ramach budowy systemu sterowania ruchem TRISTAR. Otrzymane wyniki zestawiono w celu zaprezentowania statystyki oraz zidentyfikowania czynników...
-
Analiza możliwości realizacji celów strategicznych bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
PublicationW ciągu ostatniego ćwierćwiecza w Polsce widocznie zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Istotnie do tego przyczynił się program bezpieczeństwa ruchu opracowany przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i ich Partnerów. Podstawowym pytaniem stawianym obecnie jest czy istnieją możliwości osiągnięcia głównych celów strategicznych w latach 2013 i 2020? Korzystając z własnego, wielopoziomowego modelu, oszacowano...
-
ANALIZA MOŻLIWOŚCI WPROWADZENIA USPRAWNIEŃ TECHNICZNO-ORGANIZACYJNYCH W MIEJSKIM ZAKŁADZIE KOMUNIKACJI W STAROGARDZIE GDAŃSKIM
PublicationW artykule zaproponowano wielokryterialny model decyzyjny dotyczący wyboru racjonalnego wariantu usprawnień techniczno-organizacyjnych z Miejskim Zakładzie Komunikacji w Starogardzie Gdańskim. Oceniane zmiany mają na celu poprawę efektywności zarządzania flotą autobusów z zachowaniem zasad racjonalnego gospodarowania ograniczonymi środkami inwestycyjnymi. Analizę wykonano z zastosowaniem metody analitycznego procesu sieciowego...
-
Analiza potrzeb transportowych mieszkańców województwa pomorskiego w celu wskazania niezbędnych do realizacji inwestycji kolejowych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z częścią badawczą
PublicationW czteroetapowym opracowaniu przedstawiono kompleksowe badania nad oczekiwaniami transportowymi mieszkańców województwa pomorskiego
-
Badania mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze otaczania - Etap III
PublicationPROSZE UZUPELNIC DATE WYKONANIA PRACY, ILOSC STRON, RYSUNKOW
-
Badania mieszanek mineralno-asfaltowych w niskiej temperaturze
PublicationW artykule przedstawiono metody badań w niskiej temperaturze betonu asfaltowego przeznaczonego do warstwy ścieralnej. Przedstawione zostały wyniki badań dla 4 różnych metod badawczych: zginania, pełzania, pośredniego rozciągania oraz rozciągania termicznego przy ograniczonym odkształceniu (test TSRST). Próbki betonu asfaltowego były przygotowywane w laboratorium z wykorzystaniem 3 rodzajów asfaltów: asfaltu zwykłego, asfaltu modyfikowanego...
-
Badania mieszanke mineralno-asfaltowych z kruszywem wapiennym pochodzącycm z ZPK KUJAWY
Publication.
-
Badania odporności na deformacje trwałe i działanie wody
Publication.
-
Badania porównawcze asfaltów 35/50 z różnymi dodatkami, produkowanych w technologii Grupy LOTOS
Publication.
-
BADANIE JAKOŚCI USŁUG TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA NOWEJ TRASIE TRAMWAJOWEJ W DZIELNICY GDAŃSK POŁUDNIE
PublicationArtykuł przedstawia wyniki badania jakości usług na najnowszej trasie tramwajowej w Gdańsku, przebiegającej wzdłuż Al. V.Havla w dzielnicy Gdańsk-Południe. Celem badania była ocena, w jakim stopniu realizowane są postulaty przewozowe pasażerów oraz określenie ich zachowań komunikacyjnych oraz preferencji odnośnie usług przewozowych. Badanie wykonano metodą ankiety internetowej. Na bazie ilościowej oceny postulatów przewozowych...
-
Driver Fatigue and Road Safety on Poland's National Roads
PublicationThis paper presents an overview of factors causing driver fatigue as described in the literature. Next, a traffic crash database for 2003–2007 is used to identify the causes, circumstances and consequences of accidents caused by driver fatigue on Poland’s national roads. The results of the study were used to build a model showing the relationship between the concentration of road accidents and casualties, and the time of day. Finally,...
-
Funkcjonowanie skrzyżowań z wyspą centralną ze zmienną wielkością wewnętrznych powierzchni akumulacji.
PublicationW niniejszym artykule przedstawiono wybrane zagadnienia dotyczące funkcjonowania skrzyżowań z wyspą centralną przy dużych i bardzo dużych natężeniach ruchu. Ten typ skrzyżowań jest często stosowany w Polsce w centrach miast na ulicach wielopasowych i jest dość powszechny w przypadku występowania torowiska tramwajowego w pasie dzielącym jezdnie. Przy dużym udziale natężenia pojazdów skręcających w lewo lub zawracających, wyspa centralna...
-
IDENTIFICATION AND COMPARATIVE ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING ROAD SAFETY IN US REGIONS AND IN POLISH VOIVODESHIPS
PublicationAnalyses of road safety at national level have been run for many years and large number of publications concerning them appeared so far. How interdisciplinary the issue is, has been shown by literature studies done by the author of the paper. It appears that economists, mathematicians, doctors as well as engineers have studied the issue. It is not an easy one, as results of many analyses lead to conflicting conclusions and...
-
Innowacyjne narzędzia zarządzania bezpieczeństwem transportu drogowego na poziomie regionalnym
PublicationW referacie przedstawiono założenia i cele Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego funkcjonującego w regionie Warmii i Mazur. Obserwatorium jest pierwszą taką jednostką w Polsce – zarówno na poziomie regionalnym, jak centralnym. Zostało powołane zgodnie z metodyką zaproponowaną w europejskim projekcie SafetyNet i wspólnie z Krajowym Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, realizowanym przez Instytut Transportu Samochodowego, wejdzie...
-
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationKatalog zawiera metodę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych obowiązującą w Polsce.
-
Koncepcje kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Część 2. Możliwości zastosowania koncepcji trzech er w Polsce.
PublicationOdpowiadając na zalecenia ONZ i Unii Europejskiej, Polska przystąpiła do opracowania strategicznego programu brd na lata 2013-2020. Jednym z podejśc do opracowania tego programu powinna być koncepcja trzech er. W artykule przedstawiono propozycję wdrożenia koncepcji trzech er na sieci dróg w Polsce.
-
Krajowe strategie bezpieczeństwa ruchu drogowego realizujące założenia Dekady ONZ 2011-2020
PublicationW artykule opisano założenia, jakie dla państw członkowskich opracowała Organizacja Narodów Zjednoczonych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020, w tzw. Dekadzie BRD.W dokumencie ONZ pt. "Plan Globalny" wskazano na 5 filarów programów bezpieczeństwa ruchu, dotyczących: zarządzania brd, uczestnika ruchu, pojazdu, infrastruktury oraz ratownictwa, w oparciu o które kraje powinny konstruować swoje narodowe rezolucje....
-
MACRO MODEL OF SEAT BELT USE BY CAR DRIVERS AND PASSENGERS
PublicationThe article presents some problems of seat belt use by car drivers and passengers. It looks in particular at seat belt use and effectiveness in selected countries. Next, factors of seat belt use are presented and methodology of model development. A macro model of seat belt use is presented based on data from around fifty countries from different continents.
-
Makro modele przebiegu pojazdów
PublicationWśród wielu miar transportowych praca przewozowa pojazdów jest bardzo często wykorzystywana na poziomie makro (dla obszaru kraju) i używana do szacowania: przewidywanej wielkości zużytego paliwa, potencjalnej liczby pojazdów, wielkości i rodzaju emitowanych spalin, a także liczby wypadków i liczby ofiar wypadków drogowych. W referacie przedstawiono makro modele pracy przewozowej pojazdów zbudowane na bazie danych z kilkudziesięciu...
-
MODEL OF MULTILEVEL STOCHASTIC ANALYSIS OF ROAD SAFETY ON REGIONAL LEVEL
PublicationIn this paper multilevel approach to the issue of road safety level on the road network of European regions, classified as NUTS 2 in statistical databases of the European Union, has been presented. Following the pattern of many publications on road safety it has been assumed that the risk calculated as the number of death casualties in road accidents per 100,000 inhabitants of a given region has Poisson distribution. Therefore,...
-
Nowoczesne podejście do usprawnienia systemu transportu ładunków na przykładzie działalności Zarządu Transportu w Londynie
PublicationPrzedstawiono ocenę wybranych narzędzi stosowanych przez Zarząd Transportu w Londynie (TfL) w celu poprawy jakości systemu transportu ładunków. Rozwiązania wybrano z uwagi na ich innowacyjność w zakresie dwóch podstawowych problemów: współpracy pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw oraz uzyskania niezbędnych informacji o charakterze przewozów realizowanych w mieście. Przeprowadzona ocena pozwala na stwierdzenie, że poprawa efektywności...
-
Ocena funkcjonowania systemu transportu zbiorowego w Gdyni z wykorzystaniem programu Visum
PublicationW artykule przedstawiono ocenę funkcjonowania transportu zbiorowego w Gdyni. Kryteria oceny systemu transportu zbiorowego dobrano na podstawie analizy literatury w zakresie funkcjonalności i organizacji transportu zbiorowego w miastach oraz wyników badań marketingowych. Przedstawiono, jakie czynniki wpływają na jakość komunikacji miejskiej z punktu widzenia pasażerów i sposoby, które pozwalają tą jakość poprawić. Za zmienne diagnostyczne...
-
Ocena stałości parametrów kruszywa wapiennego z Zakładu Produkcji Grysów i Mieszanek Kujawy
Publication.
-
Prognozy ruchu w tunelu pod Martwą Wisłą w ciągu Trasy Słowackiego w Gdańsku
PublicationPrzeprawa tunelowa bądź mostowa przez Martwą Wisłę w planowaniu rozwoju sieci ulicznej Gdańska była od wielu lat traktowana jako element warunkujący jakościową zmianę funkcjonowania tej sieci. Obecnie, budowa tunelu pod Martwą Wisłą, stwarza nowe perspektywy nie tylko dla obsługi transportowej terenów przemysłowo-portowych, ale także dla przejęcia części ogólnomiejskiego ruchu z przeciążonych tras obszarów śródmiejskich. Świadczą...
-
Regional Observatory as a Part of Road Safety Information System
PublicationEU experience clearly indicates that it is necessary to inform and motivate the public on road unsafety to undertake specific preventive efforts, as well as making road users feel responsible for the state of road safety and seek to improve this state gradually to protect their health and life. The implementation of the Warmia-Mazury Road Safety Observatory project will not only be an excellent addition to the activities carried...
-
Road safety analysis in Poland using time-series modelling techniques
PublicationA number of international studies argue that there is a correlation between the number of traffic fatalities and the degree of public activity. The studies use the unemployment rate to support that argument. As unemployment grows miles travelled fall, a factor known to affect road safety. This relationship seems to be true for Poland, as well. The model presented in the paper is intended to prove it. It is a structural time-series local...
-
ROAD SAFETY MANAGEMENT TOOLS FOR COUNTRY STRATEGIC LEVEL
PublicationStrategic road safety programmes setting out long-term visions and road infrastructure development plans must be based on road safety forecasts and an understanding of the long-term impact of different measures on road safety. The objective of this paper is to discuss a concept of road safety management for an area of a selected country because there are no simple tools of road safety management for the development and implementation...
-
ROAD SAFETY WITHIN THE "INTEGRATED SYSTEM OF TRANSPORT SAFETY"
PublicationThe concept of the “Integrated System of Transport Safety” in Poland is a novel solution, built upon the best practices available from only a handful of countries in the world. In the last few decades, the extent of applying integrated transport safety systems to improve transport safety systems has varied; nevertheless, studying the experience of the safest countries in the world we can say that enormous progress has been achieved...
-
Rozwój układu drogowego w Gdańsku
PublicationPlany rozwoju układu drogowego w Gdańsku wykonywane w ostatnich trzech dekadach różnią się kształtem układu w południowo-wschodniej części miasta, każdy jednak zakładał budowę nowej przeprawy przez Martwą Wisłę. Analizy wskazują, że obecna budowa tunelu pod Martwą Wisłą zapowiada nową jakość w funkcjonowaniu całego układu i poprawę dostępności obszarów portowych.
-
Sestaveni Smerne Krivky Modulu Tuhosti Pro Zkoumani Nizkotrplotnich Vlastnosti (Developing of Stiffness Master Curve for Analysis of Low Temperature Properties)
PublicationV prispevku je predstaven novy postup pro sestrojeni smernych tuhostnich krivek. Nizkoteplotni vlastnosti asfaltove smesi byly stanoveny za vyuziti zkousky dotvarovani pri tribodovem ohybu. Motivem tohoto vyzkumu je skutecnost, ze metody hodnoceni nizkoteplotniho chovani asfaltovych smesi, nove zavedenych v Polsku, nejsou dostatecne. V zaveru jsou prezentovany smerne krivky tuhosti beznych asfaltovych smesi vyuzivanych v Polsku.
-
System informacji o bezpieczeństwie ruchu
PublicationW artykule zaprezentowano koncepcję systemu informacji o bezpieczeństwie ruchu, który mógłby stanowić rozwinięcie struktury funkcjonalnej wielu z wdrażanych obecnie projektów ITS. Scharakteryzowano strukturę modułów zbierania, przetwarzania i prezentacji danych z wykorzystaniem informacji, magazynowanych w hurtowni danych i przetwarzanych w bazie danych oraz prezentowanych kierowcom i służbom zarządzania ruchem z wykorzystaniem...
-
System Informacji Parkingowej w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem TRISTAR
PublicationTechnologie korzystające z telematyki transportu oferują narzędzia służące wzmocnieniu systemów transportowych w miastach poprzez racjonalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury, zwiększenie jej niezawodności oraz oddziaływanie na zmiany zachowań transportowych mieszkańców przy jednoczesnej redukcji kosztów funkcjonowania transportu. Główną przyczyną stosowania inteligentnych systemów zarządzania transportem jest konieczność...
-
Twardnienie fizyczne asfaltów i mieszanek mineralno-asfaltowych oraz jego wpływ na spękania niskotemperaturowe
PublicationArtykuł przedstawia opis zjawiska twardnienia fizycznego asfaltów i mieszanek mineralno-asfaltowych oraz jego prawdopodobne przyczyny. Omawia wpływ tego zjawiska na spękania niskotemperaturowe nawierzchni. Krótko przedstawia badania przeprowadzone w tym zakresie na Politechnice Gdańskiej.
-
UN DECADE OF ACTION FOR ROAD SAFETY IN THE NATIONAL ROAD SAFETY STRATEGY UNTIL 2020 – POLISH APPROACH
PublicationPoland continues to have the highest number of road deaths per one million population in the European Union, according to a 2012 European Commission report – in 2011 the rate in Poland was 109 fatalities compared to the EU average of 61 killed. Adopted by the government in 2005 Poland’s National Road Safety Programme GAMBIT 2005 was the response to the EU’s 3rd Road Safety Action Programme. Despite extensive road safety efforts,...
-
Weryfikacja i aktualizacja "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych" z 1997 roku - Etap III
Publication...
-
Wyznaczanie parametrów lepkosprężystego modelu Burgersa mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie badania pod obciążeniem dynamicznym
PublicationMetoda wyznaczania parametrów reologicznych lepkosprężystego modelu Burgersa dla mieszanek mineralno-asfaltowych bazująca na podstawie wyników badania pełzania pod obciążeniem statycznym bywa często kłopotliwa. Autorzy artykułu przedstawiają, stosowaną przez nich, metodę wyznaczania tych parametrów na podstawie wyników badania próbek pod obciążeniem dynamicznym przy wykorzystaniu programu komputerowego VEROAD. Metoda bazująca na...
-
Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego w miastach
PublicationW artykule przedstawiono charakterystykę stanu brd wraz z identyfikacją głównych problemów i grup ryzyka w miastach. Scharakteryzowano systemy zarządzania brd, które obejmują struktury organizacyjne, planowanie, odpowiedzialność, zasady i procedury postępowania oraz zasoby (osobowe i finansowe) niezbędne do opracowania, wdrażania, realizowania i monitorowania przyjętej wizji i celów strategicznych w zakresie brd. Na tym tle zaproponowano...
Year 2012
-
Adaptacja francuskich kryteriów zmęczeniowych do projektowania nawierzchni podatnych w warunkach polskich
PublicationNiniejszy artykuł przedstawia francuską metodę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych oraz próbę przystosowania jej do polskich specyfikacji dotyczących mieszanek mineralno-asfaltowych. Opisano sposób dobierania parametrów materiałowych oraz obliczania współczynników modyfikujących trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni. Dodatkowo opisano sposób obliczania trwałości nawierzchni ze względu na kryterium...
-
Analiza konstrukcji nawierzchni asfaltowych oparta o teorię lepkosprężystości
PublicationPrzedmiotem artykułu jest analiza przykładowej konstrukcji nawierzchni drogowej podatnej w oparciu o liniową teorię lepkosprężystości. Do symulacji pracy warstw asfaltowych wykorzystano model Burgersa, a obliczenia wykonano przy użyciu programu VEROAD (Visco-Elastic RoadAnalysis Delft). Autor poddaje analizie odkształcenia na spodzie warstw asfaltowych oraz ich deformacje odwracalne i trwałe, a także bada wpływ temperatury.
-
Analiza wpływu zmęczenia kierowców na ryzyko wypadków na drogach krajowych
PublicationPrzedstawiono charakterystykę czynników wpływających na zmęczenie kierowców. Zidentyfikowano przyczyny, okoliczności i konsekwencje wypadków spowodowanych zmęczeniem kierowców. Wykorzystując wyniki badań opracowano model objaśniający intensywność wypadków i ofiar wypadków w zależności od pory doby. Określono poziom względnego ryzyka wypadków w porze nocnej w stosunku do pory dziennej oraz mapę ryzyka wypadków z ofiarami śmiertelnymi...
-
Analiza zagrożeń na jednorodnych odcinkach dróg
PublicationPrzedstawiono założenia do oceny zagrożeń w ruchu drogowym z wykorzystaniem inspekcji bezpieczeństwa ruchu drogowego. Opisano modele wpływu wybranych czynników na gęstość ofiar śmiertelnych i liczbę ofiar śmiertelnych na drogach krajowych
-
Automatyzacja zarządzania zdarzeniami drogowymi
PublicationZarządzanie zdarzeniami drogowymi obejmuje zbiór zadań planistycznych, organizacyjnych i operacyjnych, które mają na celu podjęcie skutecznych działań w przypadku wystąpienia kolizji, wypadków lub innych nieprzewidzianych zdarzeń w ruchu drogowym. Wykorzystanie środków telematyki transportu pozwala na usprawnienie działań operacyjnych oraz stwarza możliwości gromadzenia informacji, które mogą posłużyć udoskonaleniu procesów planistycznych...
-
Badania czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego w województwach
PublicationWojewództwa stanowią podstawową jednostę zarządzania w Polsce. Jak dotąd mało rozpoznanym proble-mem są czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu dro-gowego na poziomie województw. Na podstawie przeglądu literatury zidentyfikowano metody analiz bezpieczeństwa na poziomie regionanym a także niektóre czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu na obszarze regionów. Następnie zebrano dane dostępne dla województw w Polsce w...
-
Evaluation of Thermal Stresses in Asphalt Layers in Comparison with TSRST Test Results
PublicationThe paper presents the results of calculations and laboratory determination of thermal stresses at low temperatures. The modified Hills and Brien's method was used to calculate the thermal stresses in asphalt layers of pavements and the results were compared against the values obtained at a laboratory with the Thermal Stress Restrained Specimen Test (TSRST) method. The laboratory investigations were conducted using plain grade...