prof. dr hab. inż. Marcin Sikorski
Publikacje
Filtry
wszystkich: 49
Katalog Publikacji
Rok 2012
Rok 2013
-
A Cross-Team Collaborative Evaluation of a CRM System
PublikacjaThis paper presents an analysis of an usability evaluation a CRM (Customer Relationship Management) performed by a team composed of external usability experts jointly with a CRM staff. The evaluation process differed from a classical scheme known from former projects, including some new elements resulting from a specific context of this study. These novel elements resulted in reshaping the role of the CRM system and considering...
-
Evolution of End-User Participation in IT Projects.
PublikacjaThis chapter is aimed at presenting a review of evolutionary design paradigms which determine the end-user’s role in IT (Information Technology) projects across recent decades. This review covers different perspectives starting from technology-oriented sequential software development lifecycles, through user-centred approaches, ending finally in contemporary service design approaches supported by e-business and social media. Finally,...
Rok 2011
-
Badania doświadczenia użytkownika (User Experience) w projektowaniu interakcji użytkownik-system
PublikacjaArtykuł omawia coraz częściej używany termin "doświadczenie użytkownika" (ang. User Experience - UX) oraz je-go znaczenie dla emocjonalnych aspektów satysfakcji użytkownika produktów informatycznych i usług on-line. Dokona-no przeglądu czterech głównych podejść badawczych stosowanych obecnie w odniesieniu do tematyki UX: projektowa-nie interakcji, e-marketing, pomiary psychofizjologiczne i współprojektowanie usług. Przedyskutowano...
-
Badania użyteczności usług on-line: pozainformatyczne determinanty satysfakcji klienta
PublikacjaArtykuł omawia proponowaną metodykę badań użyteczności usług on-line z udziałem użytkowników oraz jej zastosowanie. Proponowana metodyka jest ukierunkowana przede wszystkim na analizę wpływu pozainformatycznych (głownie ekonomicznych) czynników na satysfakcje klientów usług on-line. Z pilotażowego zastosowania metodyki wynika możliwość przeniesienia w znacznym zakresie metod badawczych z obszaru interakcji człowiek-komputer (HCI)...
Rok 2006
-
Building Employer Credibility in Corporate Intranet Portals.
PublikacjaPublikacja omawia rolę portalu intranetowego w kształtowaniu relacji pracodawca-pracownicy w przedsiębiorstwie. W szczególności omówiono środki budowy wizerunku i wiarygodności pracodawcy w elektronicznych kanałach komunikacji. Na podstawie wyników badań ankietowych wśród polskich przedsiębiorstw wskazano typowe profile użytkowania intranetu oraz czynniki ergonomiczne i organizacyjne budujące satysfakcję użytkowników z portali...
Rok 2014
-
Can Evaluation Patterns Enable End Users to Evaluate the Quality of an e-learning System? An Exploratory Study.
PublikacjaThis paper presents the results of an exploratory study whose main aim is to verify if the Pattern-Based (PB) inspection technique enables end users to perform reliable evaluation of e-learning systems in real work-related settings. The study involved 13 Polish and Italian participants, who did not have an HCI background, but used e-learning platforms for didactic and/or administrative purposes. The study revealed that the participants...
-
Creative sprints: an unplanned broad agile evaluation and redesign process.
PublikacjaWe report how a request for routine usability work rapidly evolved into a novel agile process for evaluation and redesign. This process is described and then analysed to identify reasons for success. This analysis supports realistic knowledge transfer between User Experience professionals by outlining how similar future processes could succeed.
-
Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty
PublikacjaThis paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...
Rok 2007
-
Context of Use
PublikacjaRaport techniczny - opis metody ''Context of Use'' wykorzystywanej w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer oraz doskonaleniu interfejsu użytkownika.
-
Designing intranet portals as electronic workplaces
PublikacjaThis paper highlights the most important requirements for developing intranet portals, especially in the areas of user interface ergonomics and usability. In specifying relevant usability requirements both perspectives are considered: of company employees and of executives. Best practices are reviewed, regarding successes and failures in intranet absorption, basing on the results on recent research in a number of surveyed Polish...
Rok 2021
-
Digital Innovations and Smart Solutions for Society And Economy: Pros and Cons
PublikacjaRecent developments in artificial intelligence (AI) may involve significant potential threats to personal data privacy, national security, and social and economic stability. AI-based solutions are often promoted as “intelligent” or “smart” because they are autonomous in optimizing various processes. Be-cause they can modify their behavior without human supervision by analyzing data from the environ-ment, AI-based systems may be...
-
Interaction Design in Agile IT Projects
PublikacjaIn recent years, interactive systems, such as various types of software, online services or mobile applications, have become an integral part of everyday life. Interactive systems and digital services should be easy to use and provide a positive User Experience (UX). For this reason, interaction design has recently emerged as a distinct professional area of information technology (IT). Easy interaction and user experience (UX)...
Rok 2022
Rok 2005
-
Dirk Dreheim, Gerald Weber: Form-oriented analysis : a new methodology to model form-based applications
PublikacjaArtykuł stanowi omówienie nowej metodyki modelowania interfesu użytkownika, przeznaczonej do projektowania aplikacji opartych na pracy z formularzami elektronicznymi. Metodyka ta, przedstawiona w książce Dreheima i Webera, stanowi interesującą notacje graficzną, która umożliwia projektowanie interfejsu użytkownika o wysokich własciwościach ergonomicznych i użytkowych. Szczególnie interesujace sa w tej metodyce możliwości elastycznego...
Rok 2016
-
Exploring ontological approach for user requirements elicitation in design of online virtual agents
PublikacjaEffective user requirements elicitation is a key factor for the success of software development projects. There are many qualitative and quantitative research studies that promulgate particular methods and show the application of user requirements elicitation in particular domains. However, few try to eliminate the burden of ambiguity in gathered data, naturally occurring in different groups of stakeholders. This paper deals with...
Rok 2023
-
Exploring the Usability and User Experience of Social Media Apps through a Text Mining Approach
PublikacjaThis study aims to evaluate the applicability of a text mining approach for extracting UUX-related issues from a dataset of user comments and not to evaluate the Instagram (IG) app. This study analyses textual data mined from reviews in English written by IG mobile application users. The article’s authors used text mining (based on the LDA algorithm) to identify the main UUX-related topics. Next, they mapped the identified topics...
Rok 2020
-
Forecasting risks and challenges of digital innovations
PublikacjaForecasting and assessment of societal risks related to digital innovation systems and services is an urgent problem, because these solutions usually contain artificial intelligence algorithms which learn using data from the environment and modify their behaviour much beyond human control. Digital innovation solutions are increasingly deployed in transport, business and administrative domains, and therefore, if abused by a malicious...
Rok 2009
-
From user satisfaction to customer loyalty: addressing economic values in user-centered design of on-line services
Publikacjaartykuł omawia czynniki ekonomiczne wpływające na satysfakcję użytkownika w usługach on-line, a zwłaszcza te, które wpłacają w dłuższej perspektywie na kształtowanie lojalności klienta w stosunku do dostawcy określonych usług on-line. Przeprowadzono oceny eksperckie oraz badania z udziałem użytkowników, które pozwoliły na wskazanie preferencji użytkowników odnośnie czynników ekonomicznych. wykazano, że czynnikiem krytycznych dla...
Rok 2008
-
HCI and the economics of user experience
PublikacjaRodział przezentuje możliwości rozwinięcia zakresu tradycyjnych badań HCI (Human-Computer Interaction) o zagadnienia ekonomiczne, związane z jakością usług on-line, postrzeganą przez użytkownika/klienta. Praca zawiera modele jakości usług on-line oparte na elementach marketingu relacji i na wykorzystaniu ekonomicznych determinant zachowań konsumenckich w usługach on-line. Rozdział prezentuje modele projektowania i rozwoju przykładowych...
wyświetlono 2427 razy