Mariusz Szwoch - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 50

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

  • Podstawy projektowania interfejsów użytkownika
    Publikacja

    - Rok 2017

    Dobry interfejs użytkownika to podstawa sukcesu każdej aplikacji! Poznaj różne sposoby komunikowania się użytkownika z komputerem. Dowiedz się, co w kwestii interfejsu użytkownika oferują współczesne urządzenia i programy Naucz się projektować efektowne i proste w obsłudze interfejsy użytkownika. Interfejs użytkownika to wizytówka każdej aplikacji komputerowej i strony WWW, a także brama zapewniająca dostęp do ich funkcji. Nawet...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • An extension to the FEEDB Multimodal Database of Facial Expressions and Emotions
    Publikacja
    • M. Szwoch
    • L. Marco-gimenez
    • M. Arevalillo-herráez
    • A. Ayesh

    - Rok 2015

    FEEDB is a multimodal database that contains recordings of people expressing different emotions, captured by using a Microsoft Kinect sensor. Data were originally provided in the device’s proprietary format (XED), requiring both the Microsoft Kinect Studio application and a Kinect sensor attached to the system to use the files. In this paper, we present an extension of the database. For a selection of recordings, we also provide...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Modeling emotions for affect-aware applications

    The chapter concerns emotional states representation and modeling for software systems, that deal with human affect. A review of emotion representation models is provided, including discrete, dimensional and componential models. The paper provides also analysis of emotion models used in diverse types of affect-aware applications: games, mood trackers or tutoring systems. The analysis is supported with two design cases. The study...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Acquisition and indexing of RGB-D recordings for facial expressions and emotion recognition
    Publikacja

    In this paper KinectRecorder comprehensive tool is described which provides for convenient and fast acquisition, indexing and storing of RGB-D video streams from Microsoft Kinect sensor. The application is especially useful as a supporting tool for creation of fully indexed databases of facial expressions and emotions that can be further used for learning and testing of emotion recognition algorithms for affect-aware applications....

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Evaluation of affective intervention process in development of affect-aware educational video games
    Publikacja

    - Rok 2016

    In this paper initial experiences are presented on implementing specific methodology of affective intervention design (AFFINT) for development of affect-aware educational video games. In the described experiment, 10 student teams are to develop affect-aware educational video games using AFFINT to formalize the whole process. Although all projects are still in progress, first observations and conclusions may already be presented.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów

    Automatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.

  • Quality evaluation of computer aided information retrieval from machine typed paper documents
    Publikacja

    Celem międzynarodowego projektu memorial jest wspomagane komputerowo rozpoznawanie maszynopisów. Referat prezentuje zagadnienie pomiaru jakości takiego procesu. Wskazano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz przedstawiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.

  • Przetwarzanie wstępne i segmentacja zniszczonych dokumentów archiwalnych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W pracy przedstawiono problemy związane z pozyskiwaniem, wstępnym przetwarzaniem oraz segmentacją zniszczonych dokumentów archiwalnych. Zaproponowane zostały algorytmu lokalizacji dokumentu, ekstrakcji liter oraz dopasowywania regionów tekstu do wzorców.

  • Ekstrakcja oraz dopasowanie konturów melodycznych w bazach danych muzycznych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W pracy przedstawiono wybrane algorytmy indeksowania i wyszukiwania danych muzycznych w multimedialnych bazach danych. Opisano różnorodne techniki wprowadzania zapytań muzycznych, podając odpowiednie dla nich metody ekstrakcji melodii. Jako mechanizm indeksowania zaproponowano kontury muzyczne.

  • Moniuszko - interaktywna biblioteka cyfrowa dokumentów muzycznych
    Publikacja

    - Rok 2008

    W pracy przedstawiono wyniki i wnioski z realizacji interaktywnej biblioteki cyfrowej dokumentów muzycznych zrealizowanej w ramach projektu badawczego przez zespół pracowników Politechniki Gdańskiej i Akademii Muzycznej w Gdańsku. W szczeólności przedstawiona została architektura biblioteki Moniuszko, jej funkcjonalność, pierwsze opinie użytkowników oraz kierunki dalszych badań.

  • Using MusicXML to evaluate accuracy of OMR Systems
    Publikacja

    - Rok 2008

    In this paper a methodology for automatic accuracy evaluation in optical music recognition (OMR) applications is proposed. Presented approach assumes using ground truth images together with digital music scores describing their content. The automatic evaluation algorithm measures differences between the tested score and the reference one, both stored in MusicXML format. Some preliminary test results of this approach are presented...

  • Języki formalne, automaty i translatory
    Publikacja

    - Rok 2008

    Książka stara się w przystępny sposób przedstawić zagadnienia związane z teorią języków formalnych, automatów i translatorów. Wiedza ta pomoże nie tylko zrozumieć zasady stosowanych na co dzień narzędzi informatycznych, ale pomoże również w rozwiązywaniu częstych problemów związanych z przetwarzaniem danych tekstowych o zdefiniowanej strukturze.Książka ta przeznaczona jest przede wszystkim dla szerokiego grona studentów informatyki...

  • Rozpoznawanie drukowanej notacji muzycznej z wykorzystaniem bezkonteksto-wych gramatyk atrybutowych.**2002, 139 s. 65 rys. 9 tab. bibliogr. 170 poz. maszyn. Rozprawa doktorska /15.07.2002/ Wydz. ETI. Promotor: doc. dr hab. inż. W. Malina.
    Publikacja

    - Rok 2002

    .

  • Detekcja pięciolinii metodą lokalnego rzutowania
    Publikacja

    - Rok 2005

    W pracy przedstawiono istniejące podejścia do detekcji pięciolinii, będącej podstawowym etapem segmentacji w procesie rozpoznawania notacji muzycznej. Przedstawiony został również własny algorytm detekcji pięciolinii, bazujący na rzutowaniu poziomym w lokalnych oknach, analizie tak powstałych histogramów (rzutów) oraz aproksymacji linii pięciolinii krzywymi drugiego stopnia. Przeprowadzone badania potwierdziły wysoką skuteczność...

  • Formaty zapisu cyfrowych dokumentów muzycznych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W pracy zwrócono uwagę na problem przechowywania różnych postaci muzyki występujących w cyfrowych dokumentach muzycznych. Przedstawiono ogólną charakterystykę istniejących formatów zapisu danych muzycznych oraz wybrane cyfrowe formaty muzyczne. Przedstawiono również propozycję stworzenia uniwersalnego formatu opisu danych muzycznych w oparciu o istniejący standard MPEG-7.

  • Interaktywna biblioteka cyfrowa dokumentów muzycznych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W pracy przedstawiono założenia projektowe i uwarunkowania prawne interaktywnej biblioteki cyfrowej dokumentów muzycznych, realizowanej w ramach projektu badawczego przez zespół pracowników Politechniki Gdańskiej i Akademii Muzycznej w Gdańsku. W pracy przedstawiono pojęcie cyfrowego dokumentu muzycznego oraz jego cykl życia. Określona została również pożądana funkcjonalność biblioteki cyfrowej takich dokumentów, z uwzględnieniem...

  • Ankietyzacja elektroniczna uczelni artystycznych

    W pracy dokonano analizy istniejących podejść do problemu ankietyzacji. Przedstawiono problem ankietyzacji elektronicznej wyższych uczelni artystycznych pod kątem raportowania działalności twórczej ich pracowników naukowych, artystycznych i dydaktycznych. W pracy podkreślono specyfikę tych uczelni, zarówno pod kątem prowadzonej w nich działalności twórczej jak i socjotechnicznych problemów jej ankietyzacji. Przedstawiono również...

  • Cyfrowa biblioteka dokumentów muzycznych

    W pracy przedstawiono główny cel projektu badawczego Moniuszko, będacego projektem i realizacją interaktywnej biblioteki cyfrowej dokumentów muzycznych. W pracy przedstawiono również koncepcję cyfrowego dokumentu muzycznego, a także wskazano standard MPEG-7, jako najlepiej spełniający wymogi opisu tych dokumentów. Zaproponowano rozszerzenie tego standardu o możliwość pełnego opisu bibliograficznego dokumentu muzycznego, a także...

  • Tworzenie kooperacyjnych gier przygodowych z wykorzystaniem HTML 5
    Publikacja

    - Rok 2012

    W pracy przedstawiono oryginalną koncepcję tworzenia kooperacyjnych gier przygodowych działających w przeglądarkach internetowych na platformach stacjonarnych i mobilnych. W celu weryfikacji proponowanej koncepcji stworzono silnik gier oparty o HTML5 i JavaScript. Przedstawiono również wykorzystanie silnika do zrealizowania grywalnego poziomu gry przygodowej.

  • Automaty jako narzędzia w przetwarzaniu języka
    Publikacja

    - Rok 2011

    Rozdział zawiera definicję, notację i chcarakterystykę automatów oraz algorytmy ich przekształcania, umożliwiające ich skuteczne wykorzystanie w przetwarzaniu języka.

  • Projektowanie gier komputerowych z wykorzystaniem Unreal Development Kit

    W pracy przedstawiono pakiet narzędziowy Unreal Development Kit (UDK) umożliwiający tworzenie gier w oparciu o silnik Unreal Engine 3 (UE3). Silnik ten umożliwia tworzenie wieloplatformowych, zaawansowanych graficznie gier praktycznie dowolnego typu. UDK jest zasadniczo kompletnym środowiskiem wytwarzania gier oferując rozmaite narzędzia modelowania poziomów, w tym: edytor brył geometrycznych, siatek obiektów i terenu, bibliotekę...

  • Języki i gramatyki formalne
    Publikacja

    - Rok 2011

    Rozdział zawiera wprowadzenie do teorii języków formalnych, gramatyk i automatów. Przedstawione zostały podstawowe pojęcia i definicje oraz przykłady dotyczące w szczególności analizy leksykalnej, składniowej i semantycznej zdań w językach formalnych.

  • Zapytania muzyczne do bibliotek cyfrowych
    Publikacja

    - Rok 2007

    Biblioteki cyfrowe dokumentów muzycznych umożliwiają przechowywanie różnorodnej, multimedialnej informacji muzycznej. Oprócz opisu bibliograficznego obejmować ona może również dane w postaci nagrań dźwiękowych i wideo, obrazów partytur oraz partytur w postaci cyfrowej.W celu efektywnego wyszukiwania danych muzycznych należy stosować zapytania muzyczne. W rozdziale przedstawiono specyfikę cyfrowych bibliotek muzycznych oraz metody...

  • Wizualizacja partytur w środowisku internetu

    W pracy przedstawiono problematykę wizualizacji notacji muzycznej w środowisku internetowym. Omówione zostały najważniejsze metody publikacji partytur w postaci obrazów rastrowych i wektorowych. Przedstawiono znacznikowy format opisu notacji muzycznej - MusicXML oraz format prezentacji grafiki wektorowej - SVG. Wskazano również potrzebę stworzenia i przedstawiono koncepcję oraz pierwsze testy biblioteki służącej wizualizacji partytur...

  • Rozpoznawanie notacji muzycznej
    Publikacja

    - Rok 2007

    W rozdziale przedstawiono najważniejsze problemy występujące w systemach OMR oraz przykładowe podejścia do ich rozwiązania.

  • Zastosowanie gramatyk grafowych do rozpoznawania i interpretacji diagramów

    W pracy przedstawiono formalizm gramatyk grafowych oraz jego wykorzystanie do rozpoznawania i interpretacji złożonych dwuwymiarowych struktur. Podano przykład zastosowania gramatyki grafowej do interpretacji schematów blokowych, formułując specyficzne dla nich reguły produkcji. Pokazano też możliwość zastosowania gramatyk grafowych do wspomagania procesu rozpoznawania oraz interpretacji partytur muzycznych

  • Metodologia i techniki programowania
    Publikacja

    - Rok 2008

    Książka jest syntetycznym wprowadzeniem do technik programowania. Omawia podstawowe trendy rozwoju metodologii wytwarzania oprogramowania, takie jak: metody strukturalne, obiektowe, narzędzia CASE, standaryzacje programów i ocenę złożoności oprogramowania. Pokazuje również, jak projektować kodować, testować i uruchamiać programy, aby były niezawodne i efektywne. Naszkicowano w niej możliwości środowisk wytwarzania oprogramowania....

  • Zastosowanie rozpoznawania notacji muzycznej do pozyskiwania danych w bibliotekach cyfrowych
    Publikacja

    - Rok 2008

    Biblioteki cyfrowe dokumentów muzycznych umożliwiają przechowywanie różnorodnej, multimedialnej informacji muzycznej. Oprócz opisu bibliograficznego obejmować ona może również dane w postaci nagrań dźwiękowych i wideo, obrazów partytur oraz partytur w postaci cyfrowej. W związku z potrzebą efektywnego pozyskiwania zawartości multimedialnej biblioteki cyfrowej oraz automatycznego indeksowania przechowywanych multimediów, należy...

  • Quality control procedures in Pomeranian Digital Library

    This paper concerns a quality control in digital libraries projects. At first, general goals of such projects are presented together with some restrictions concerning non-commercial projects. Then some quality factors for digital objects are presented. Finally, a quality control model for Pomeranian Digital Library (PDL) is proposed. The model assumes three levels of quality control and takes into account specific features of PDL....

  • Pomorska Biblioteka Cyfrowa jako cyfrowe repozytorium dorobku cywilizacyjnego regionu

    W pracy przedstawiono główne założenia i cele projektu Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej(PBC), partnerów biorących udział w jego realizacji, a także spodziewany wpływ na szeroko rozumiany rozwój społeczeństwa regionu i Polski. Celem opisywanego projektu jest stworzenie ogólnodostępnej biblioteki cyfrowej, która umożliwi zachowanie i prezentację w Internecie szerokiemu gronu odbiorców zabytków piśmienniczych i niepiśmienniczych znajdujących...

  • Affect aware video games
    Publikacja

    - Rok 2022

    In this chapter a problem of affect aware video games is described, including such issue as: emotional model of the player, design, development and UX testing of affect-aware video games, multimodal emotion recognition and a featured review of affect-aware video games.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Computer Aided Telediagnostics System for Stoma Patients
    Publikacja
    • R. Zawislak
    • M. Szwoch
    • G. Granosik
    • A. Miarka
    • J. Mik-Wojtczak
    • M. Mik

    - Rok 2022

    Stoma surgery may concern patients with colorectal cancer and inflammatory bowel disease. More than half of patients diagnosed with colon cancer present at an advanced stage, and palliative treatment may involve stoma formation. This type of surgery may change the patient’s life strongly, therefore they should receive special medical care. The paper presents the assumptions, concept, and architecture of the Stoma-Alert diagnosis...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Using Different Information Channels for Affect-Aware Video Games - A Case Study
    Publikacja

    - Rok 2018

    This paper presents the problem of creating affect-aware video games that use different information channels, such as image, video, physiological signals, input devices, and player’s behaviour, for emotion recognition. Presented case studies of three affect-aware games show certain conditions and limitations for using specific signals to recognize emotions and lead to interesting conclusions.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Template chart detection for stoma telediagnosis
    Publikacja
    • M. Szwoch
    • R. Zawiślak
    • G. Granosik
    • J. Mik-Wojtczak
    • M. Mik

    - International Journal of Applied Mathematics and Computer Science - Rok 2022

    The paper presents the concept of using color template charts for the needs of telemedicine, particularly telediagnosis of the stoma. Although the concept is not new, the current popularity and level of development of digital cameras, especially those embedded in smartphones, allow common and reliable remote advice on various medical problems, which can be very important in the case of limitations in a physical contact with a doctor....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Detection of Face Position and Orientation Using Depth Data
    Publikacja

    In this paper an original approach is presented for real-time detection of user's face position and orientation based only on depth channel from a Microsoft Kinect sensor which can be used in facial analysis on scenes with poor lighting conditions where traditional algorithms based on optical channel may have failed. Thus the proposed approach can support, or even replace, algorithms based on optical channel or based on skeleton...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Evaluation Criteria for Affect-Annotated Databases

    In this paper a set of comprehensive evaluation criteria for affect-annotated databases is proposed. These criteria can be used for evaluation of the quality of a database on the stage of its creation as well as for evaluation and comparison of existing databases. The usefulness of these criteria is demonstrated on several databases selected from affect computing domain. The databases contain different kind of data: video or still...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Design Elements of Affect Aware Video Games
    Publikacja

    - Rok 2015

    In this paper issues of design and development process of affect-aware video games are presented. Several important design aspects of such games are pointed out. A concept of a middleware framework is proposed that separates the development of affect-aware video games from emotion recognition algorithms and support from input sensors. Finally, two prototype affect-aware video games are presented that conform to the presented architecture...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Methodology of Affective Intervention Design for Intelligent Systems

    This paper concerns how intelligent systems should be designed to make adequate, valuable and natural affective interventions. The article proposes a process for choosing an affective intervention model for an intelligent system. The process consists of 10 activities that allow for step-by-step design of an affective feedback loop and takes into account the following factors: expected and desired emotional states, characteristics...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • On Facial Expressions and Emotions RGB-D Database
    Publikacja

    - Rok 2014

    The goal of this paper is to present the idea of creating reference database of RGB-D video recordings for recognition of facial expressions and emotions. Two different formats of the recordings used for creation of two versions of the database are described and compared using different criteria. Examples of first applications using databases are also presented to evaluate their usefulness.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Virtual Sightseeing in Immersive 3D Visualization Lab

    The paper describes the modern Immersive 3D Visualization Lab (I3DVL) established at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics of the Gdańsk University of Technology (GUT) and its potential to prepare virtual tours and architectural visualizations on the example of the application allowing a virtual walk through the Coal Market in Gdańsk. The paper presents devices of this laboratory (CAVE, walk simulator etc.),...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • A robust detector for distorted music staves
    Publikacja

    - Rok 2005

    .

  • Eye Blink Based Detection of Liveness in Biometric Authentication Systems Using Conditional Random Fields
    Publikacja

    - Rok 2012

    The goal of this paper was to verify whether the conditional random fields are suitable and enough efficient for eye blink detection in user authentication systems based on face recognition with a standard web camera. To evaluate this approach several experiments were carried on using a specially developed test application and video database.

  • Emotion Recognition for Affect Aware Video Games

    In this paper the idea of affect aware video games is presented. A brief review of automatic multimodal affect recognition of facial expressions and emotions is given. The first result of emotions recognition using depth data as well as prototype affect aware video game are presented

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Comparison of selected off-the-shelf solutions for emotion recognition based on facial expressions

    The paper concerns accuracy of emotion recognition from facial expressions. As there are a couple of ready off-the-shelf solutions available in the market today, this study aims at practical evaluation of selected solutions in order to provide some insight into what potential buyers might expect. Two solutions were compared: FaceReader by Noldus and Xpress Engine by QuantumLab. The performed evaluation revealed that the recognition...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Guido: a musical score recognition system
    Publikacja

    - Rok 2007

    This paper presents an optical music recognition system Guido that can automatically recognize the main musical symbols of music scores that were scanned or taken by a digital camera. The application is based on object model of musical notation and uses linguistic approach for symbol interpretation and error correction. The system offers musical editor with a partially automatic error correction.

  • FEEDB: A multimodal database of facial expressions and emotions
    Publikacja

    - Rok 2013

    In this paper a first version of a multimodal FEEDB database of facial expressions and emotions is presented. The database contains labeled RGB-D recordings of people expressing a specific set of expressions that have been recorded using Microsoft Kinect sensor. Such a database can be used for classifier training and testing in face recognition as well as in recognition of facial expressions and human emotions. Also initial experiences...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Facial emotion recognition using depth data
    Publikacja

    - Rok 2015

    In this paper an original approach is presented for facial expression and emotion recognition based only on depth channel from Microsoft Kinect sensor. The emotional user model contains nine emotions including the neutral one. The proposed recognition algorithm uses local movements detection within the face area in order to recognize actual facial expression. This approach has been validated on Facial Expressions and Emotions Database...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • A Review of Emotion Recognition Methods Based on Data Acquired via Smartphone Sensors
    Publikacja

    In recent years, emotion recognition algorithms have achieved high efficiency, allowing the development of various affective and affect-aware applications. This advancement has taken place mainly in the environment of personal computers offering the appropriate hardware and sufficient power to process complex data from video, audio, and other channels. However, the increase in computing and communication capabilities of smartphones,...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Emotion recognition and its application in software engineering

    In this paper a novel application of multimodal emotion recognition algorithms in software engineering is described. Several application scenarios are proposed concerning program usability testing and software process improvement. Also a set of emotional states relevant in that application area is identified. The multimodal emotion recognition method that integrates video and depth channels, physiological signals and input devices...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Emotion Recognition and Its Applications

    The paper proposes a set of research scenarios to be applied in four domains: software engineering, website customization, education and gaming. The goal of applying the scenarios is to assess the possibility of using emotion recognition methods in these areas. It also points out the problems of defining sets of emotions to be recognized in different applications, representing the defined emotional states, gathering the data and...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

wyświetlono 2426 razy