dr Marzena Starnawska
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 69
Katalog Publikacji
-
Social Entrepreneurship Research – Challenges, Explanations and Suggestions for the Field Development
PublikacjaEmploying critical review and reflection on the key literature in the area of entrepreneurship and management studies in social entrepreneurship field, this paper aims to outline the current challenges this field is facing, while introducing related explanations and suggesting required changes. The current field of social entrepreneurship research is at its nascent stage, which is determined by ongoing definitional debates and...
-
Social Entrepreneurship and Social Enterprise Phenomenon: Antecedents, Processes, Impact across Cultures and Contexts
Publikacja.
-
Social Entrepreneurship Avenues for the Field Development through Research Paradigm Intersection Discussion
PublikacjaThe aim of this paper is to identify and provide key arguments for employing integrative approach in the choice of research paradigm for studying social entrepreneurship phenomenon. The fact that social entrepreneurship as a field of research is at its preliminary stage, serves as argument and gives freedom in the discussion of the choice of employing a research paradigm. The author does so through identifying commonalities and...
-
Exploring governance among social co-operatives: three models from Poland
PublikacjaThere has been overly interest regarding social enterprise and social entrepreneurship in theory and practice. In this paper the author introduces the workings of governance of small social enterprises i.e. social co-operatives, acting in most cases for the purpose of work and social integration of the marginalized, at the bottom of the pyramid of socio-economic system. The aim of this paper is to provide insights into under researched...
-
Analiza dobrych praktyk ekonomii społecznej w Polsce – o zasobach i ich pozyskiwaniu w przedsiębiorczości społecznej
PublikacjaArtykuł, przy wykorzystaniu analizy zawartości (content analysis) przedstawionych w dobrych praktykach przedsiębiorstw społecznych i ekonomii społecznej, stanowi próbę przeanalizowania rodzajów zasobów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa społeczne, procesów pozyskiwania zasobów oraz trudności się w nich pojawiających. W tym celu wykorzystano profile 25 przypadków dobrych praktyk, prezentowanych i promowanych na najbardziej...
-
Kooperacja przedsiębiorstw - podstawy teoretyczne.
PublikacjaOpracowanie przedstawia przyczyny kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwami z punktu widzenia teorii organizacji, nauk ekonomicznych czy socjologii.
-
Teoretyczne ujęcie sieci MSP - perspektywa racjonalna czy zakorzeniona?
PublikacjaArtykuł prezentuje dwie teorie użyteczne przy wyjaśnianiu istnienia zjawiska sieci MSP. Odnosi sie do teorii kosztów transakcyjnych oraz koncepcji kapitalu społecznego. Owo zaplecze teoretyczne jest ocenione z punktu widzenia perspektywy racjonalnej oraz zakorzenionej, z których racjonalna dominuje w badaniach sieci MSP.
-
Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w sieciach
PublikacjaArtykuł zarysowuje ekonomiczne podstawy kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w tak zwanych sieciach z punktu widzenia teorii kosztów transakcyjnych.
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw
PublikacjaArtykuł opisuje różne rodzaje sieci charakterystyczne dla sektora MSP, które znalazły swoje odzwierciedlenie w badaniach nad tymże sektorem i przedsiębiorczością. Jest próbą odpowiedzi, czy sieci małych firm są zjawiskiem możliwym do wyodrębnienia w praktyce gospodarczej.
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw - ujęcie teoretyczne
PublikacjaArtykuł przedstawia wyjaśnienie zjawiska sieci małych i średnich przedsiębiorstw z ekonomicznego i socjologicznego punktu widzenia. Ekonomiczne wyjaśnienie ma swoje podwaliny w teorii kosztów transakcyjnych a socjologiczne w koncepcji kapitału społecznego.
-
Rozwiązywanie problemów społecznych jako przestrzeń dla sektora małych firm
PublikacjaArtykuł jest próbą naświetlenia w jaki sposób małe podmioty rynkowe mogą wykorzystywać problemy społeczne jako przestrzeń do działań przedsiębiorczych. Autorki przedstawiają w jakim stopniu i jakie czynniki warunkują zaangażowanie małych firm w tego typu działalność.
-
Analiza wyników badań szczegółowych / Analyses of the individual in-depth interviews
PublikacjaPraca jest podsumowaniem badania pilotażowego przeprowadzonego na zasadzie wywiadów pogłębionych w liczbie 23 obywateli krajów trzecich, którzy należą do grupy wysoko wykwalifikowanych imigrantów i ich doświadczeń z integracją społeczną i ekonomiczną w Polsce. Opracowanie jest zakończone wnioskami i rekomendacjami dotyczącymi metodologii i wykorzystanego narzędzia badawczego.
-
Revising Entrepreneurial Orientation Construct in Social Enterprise
PublikacjaEntrepreneurial behavior and entrepreneurial orientation (EO) have received significant scholarly attention in entrepreneurship and management research, but mainly in the commercial context. However, some attempts discussing such behavior and EO among non-profit organizations, but limited in the social enterprise context. The literature argues that EO is higher in such contexts (Zahra, Gedajlovic, Neubaum & Shulman, 2009; Lumpkin,...
-
Evaluating Business Accelerator Participants’ Experiences – Effectuation at Play?
PublikacjaResponding to the new phenomena in entrepreneurship ecosystems in Poland, the author undertakes the study that aims to explore experiences of participants of (pre)accelerator programme for start-ups. Clipster is a business an acceleration incubation programme, where participants have a unique co-living opportunity and work on their new venture ideas. With phenomenological interviews with six nascent entrepreneurs - participants...
-
Evaluating Business Accelerator Participants’ Experiences – Effectuation at Play?
PublikacjaResponding to the new phenomena in entrepreneurship ecosystems in Poland, the author undertakes the study that aims to explore experiences of participants of (pre)accelerator programme for start-ups. Clipster is a business an acceleration and incubation programme, where participants have a unique co-living opportunity and work on their new venture ideas. With phenomenological interviews with six nascent entrepreneurs - participants...
-
Pronouncement of embedded agency in the field of social entrepreneurship
PublikacjaThe paper provides insights into how social entrepreneurship and the institutional theory framework can be combined. The author situates the social entrepreneurship phenomenon here, and embarks on the traditional structure vs agency debate from social sciences, sociology of organizations in particular. The concept of embedded agency is referred to and employed to explain the phenomenon of social entrepreneurship. In this paper,...
-
O MNIEJ LUB BARDZIEJ SŁODKIM CUKRZE, CZYLI KILKA UWAG O ODPOWIEDZIALNOŚCI SPOŁECZNEJ FIRM RODZINNYCH I PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH
PublikacjaW artykule, przyjmując za punkt wyjścia teorię interesariuszy Freemana, autorki podjęły się refleksji na temat specyfiki odpowiedzialności społecznej firm rodzinnych i przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwa społeczne, uznawane są powszechnie za ucieleśnienie pełnej, wręcz doskonałej formy odpowiedzialności społecznej. Z kolei przedsiębiorstwa rodzinne, charakteryzują się szczególną paletą interesariuszy oraz specyficznymi...
-
CSR in Family Business- Ethnocentric Meaning Socially Responsible?
PublikacjaThe aim of this paper is to provide framework and key issues relevant for research on social responsibility of family business. From providing two theoretical approaches towards social responsibility such as social capital concept commenting on the familiness as a family firm resource and capability; and the stakeholder theory we move to the state of the art of family business. Then, we discuss heterogeneity among family firms...
-
Social entrepreneurship and its hybridity determining resource challenges and chances
PublikacjaIn this conceptual paper, the author aims to grasp what are the particular challenges and opportunities in social entrepreneurship, in terms of resource access and mobilization, considering the hybrid nature of social enterprise. To this end, the author points to the nature of hybridity and discusses what advantages and disadvantages are inherent in financial, human and physical resources access for social enterprises as hybrid...
-
About being entrepreneurial in challenging environments – theorizing on the social enterprise behavior in Poland
PublikacjaEntrepreneurial behaviors in challenging institutional environments have been widely investigated in the literature. One of the characteristics of these environments is resource scarcity. This is particularly valid in the context of social entrepreneurship. The aim of this paper is to identify entrepreneurial behaviors in social entrepreneurship and what is happening behind these processes in the context of transition country,...
wyświetlono 1175 razy