Publikacje
Filtry
wszystkich: 476
Katalog Publikacji
Rok 2007
-
Znaczenie i kryteria wyboru jednostki certyfikującej normatywne systemy zarządzania
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano rozważania dotyczące kryteriów oraz roli wyboru jednostki certyfikującej wdrożone normatywne systemy zarządzania w przedsiębiorstwach. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania związane z wyborem i certyfikacją tych systemów w sektorze MŚP.
Rok 2006
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę oraz wyniki badań dotyczących uwarunkowań związanych z wdrażaniem systemów zarządzania jakością w małych organizacjach. Wyniki badań omówiono w podziale na najczęściej wskazywane przez respondentów czynniki wspierające wdrażanie oraz te stanowiące bariery.
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach. Cz. 2
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań opinii przedstawicieli małych organizacji w odniesieniu do certyfikacji i funkcjonowania systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000. Wskazano najważniejsze czynniki pozytywne oraz problemy związane z zagadnieniami stanowiacymi przedmiot badań.
-
Ewolucja koncepcji projakościowych
PublikacjaNiniejszym rodziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z pojmowaniem jakości w rozwoju historycznym. Ukazano działania projakosciowe w ujęciu chronologicznym od poczatku istnienia ludzkosci po przez kolebki cywilizacji starozytnych, okresy historyczne dziejów preindutrialnych, rewolucję przemysłową, aż po czasy dzisiejsze. Zwrócono szczegulna uwagę na tworzenie i rozwój zarządzania jakością od inspekcji jakosci po przez...
-
Inżynieria jakości w technologii maszyn
Publikacja -
Modeling of production planning and control process consistent with theory of constraint
PublikacjaArtykuł dotyczy problematyki zastosowania metody werbel-bufor-lina do planowania produkcji w systemach produkcyjnych z wielokrotnymi buforami. W artykule przedstawiono algorytm - jego funkcje, dane wejściowe i wyjściowe - który może mieć zastosowanie do modelowania procesu planowania i sterowania produkcją. Algorytm umożliwia określenie wielkości czasowych buforów w systemie oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadań....
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Dokumentacja
PublikacjaPrzedstawiono odpowiedzi na 10 najczęściej zadawanych pytań związanych z ptojektowaniem, opracowywaniem i nadzorowaniem dokumentów i zapisów wykorzystywanych w systemach zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
Pomiary, analiza i doskonalenie jako kryteria auditu systemu zarządzania jakością
PublikacjaW artkule przedstawiono praktyczne zalecenia dotyczące audytu wewnętrznego systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 w obszarze wymagań rozdziału 8 tej normy dotyczącego pomiarów, analizy i doskonalenia. Metodykę audytowania dostosowano do potrzeb małych i średnich organizacji, zwracając szczególną uwagę na praktyczne wykorzystanie orientacji procesowej.
-
Process management methodology for quality systems of small organizations
PublikacjaW artykule przedstawiono najważniejsze elementy metodyki wdrażania zorientowanych procesowo systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Zaprezentowano przykład struktury procesów systemu jakości oraz prosta metodę opisu procesów (przewodnik procesu). Omówiono założenia metodyki oraz wybrane sposoby nadzorowania procesów. W podsumowaniu wskazano korzyści płynące ze stosowania metody w małych organizacjach.
-
Seminarium Naukowe ''Rozwój teorii i praktyki nauk o zarządzaniu'' w IOiZwP ORGMASZ pod przewodnictwem prof. W. M. Grudzewskiego
PublikacjaW artykule przedstawiono krytyczną analizę pracy ''Wpływ informatyzacji na efektywność zarządzania logistyką w jednostce wojskowej i w przedsiębiorstwie''. Wskazano luki metodyczne i merytoryczne pracy oraz zasugerowano kierunki możliwych działań by opracowanie mogło stanowić oryginalny wkład w rozwój nauk o zarządzaniu.
-
The role of process approach in quality systems of small firms
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono znaczenie orientacji procesowej w systemach zarządzania jakością ze szcególnym uwzględnieniem mniejszych organizacji. Zaprezentowano wyniki badań potwierdzających znaczący wpływ podejścia procesowego na skuteczność sytemów jakości. Przedstawiono też kluczowe problemy i oczekiwania sektora MŚP odnośnie do wdrażania zorientowanych procesowo systemów zarzadzania jakością.
-
Wykorzystanie metody planowania i sterowania produkcją zgodnej z Teorią Ograniczeń do optymalizacji procesu produkcyjnego
PublikacjaOptymalizacja procesu produkcyjnego nie jest mozliwa bez zastosowania odpowiedniej metody planowania i sterowania produkcją, dostosowanej do cech systemu produkcji i wymagań rynku. W artykule scharakteryzowano metodę werbel-bufor-linia zgodną z Teorią Ograniczeń i jej wpływ na parametry systemu produkcji. Przedstawiono algorytmy, któe umożliwiaja planować i sterować produkcją zgodnie z wymogami TOC i dostarczają informacji pozwalających...
-
Zarządzanie zmianą w przedsiebiorstwie
PublikacjaRozdział ten jest poświęcony przeglądowi dotychczasowej wiedzy z zakresu zarządzania zmianą. Dokonano w nim klasyfikacji zmian, bariery wprowadzenia zmian oraz oddziaływania zmian na ludzi i sposoby pokonannia oporu przeciwko zmianom. W rozdziale zaprezentowano również proces realizacji zmiany w przedsiebiorstwie i omówiono działania podejmowane na każdym etapie procesu. Dokonana analiza zarządzania zmianą stanowi podstawą do określenia...
Rok 2005
-
Algorytmy planowania i sterowania realizacją zadań produkcyjnych z wykorzystaniem teorii ograniczeń
PublikacjaNiniejszy rozdział dotyczy tematyki planowania i sterowania produkcją zgodniiie z Teorią Ograniczeń (TOC). Przedstawiono w nim założenia i etapy zarzadzania produkcją zdefiniowane prze TOC. Zaprezentowano etapy planowania i sterowania produkcją zgodnie z metodą Werbel-Bufor-Lina. Przedstawiono również,oparty na metodzie analitycznej, szczegółowy algorytm harmonogramowania zadań, wraz z przykładem jego realizacji. Algorytm ten pozwala...
-
Analiza porównawcza wybranych metod planowania i sterowania produkcją
PublikacjaNiniejszy artukuł ma charakter przeglądowy i dotyczy problematyki planowania i sterowania produkcją w dyskretnych systemach przemysłowych. Została w nim przedstawiona krótka charakterystyka wybranych metod planowania i sterowania produkcją oraz dokonana analiza porównawcza wybranych systemów, zarówno z punkt widzenia istoty funkcjonowania, jak i kryteriów o charakterze organizacyjnym i wymagań rynku.
-
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
Publikacja -
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2003 i 2004 dotyczących problemów i oczekiwań małych organizacji związanych ze szkoleniami w zakresie systemów zarządzania jakością.
-
Audit wewnętrzny procesów systemu zarządzania jakością. Perspektywa małych organizacji
PublikacjaPrzedstawio metodykę auditowania procesów systemów zarzadzania jakością oraz specyficzne uwarunkowania z tym związane występujące wmałych organizacjach.
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
-
Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku
PublikacjaArtykuł przedstawia zastosowane w małym przedsiebiorstwie produkcyjno-usługowym podejście do wdrażania systemu zarządzania jakością oparte na identyfikacji oczekiwań i sugestii pracowników róznych szczebli.
-
Inżynieria Jakości '05
PublikacjaArtykuł zawiera informacje dotyczące III edycji cyklicznej konferencji naukowej Inżynieria Jakości organizowanej przez Zespół Inżynierii Jakości i Metrologii Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono zawartość poszczególnych sesji tematycznych, prelegentów oraz najważniejsze wnioski obrazujące trendy we współczesnej wiedzy o jakości.
-
Klasyfikacja kosztów jakości w podmiotach gospodarczych
PublikacjaNiniejszy rozdział przedstawia ważne aspekty związane z klasyfikacją kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Pokrótce omówiono najczęstsze definicje kosztów jakości, pokazujące zmieniające się podejście w przeszłości do tego tematu, jak i modele klasyfikacji kosztów jakości. Przedstawione zostały również aspekty związane z prowadzeniem rachunku i analizą kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Wskazano trudności prowadzenia...
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Podejście procesowe
PublikacjaW ramach odpowiedzi na typowe pytania związane z normami ISO serii 9000 przedstawiono zagadnienie podejścia procesowego w zarządzaniu jakością.
-
Niezgodności stwierdzane w trakcie certyfikacji systemów jakości małych organizacji
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących głównych kategorii problemów wykrywanych przez auditorów jednostek certyfikujących w trakcie certyfikacji systemów jakości zgodnych wg normy ISO 9001 w małych organizacjach różnych sektorów zatrudniających do 50 pracowników.
-
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Zagadnienia ogólne
PublikacjaPrzedstawiono odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące ogólnych zagadnień związanych z systemami zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000.
-
Odpowiedzialność kierownictwa i zarządzanie zasobami w kontekście auditu systemu jakości
PublikacjaW artykule przedstawiono zalecenia dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 związane z dwoma grupami wymagań tej normy - Odpowiedzialnością kierownictwa oraz Zarządzaniem zasobami.
-
Poland: Quality Monitoring of Therapeutic Processes in a Small Treatment Center for Children
PublikacjaThis article presents the case of the first ISO 9001:2000-certified small healthcare organization (the Center for Therapy and Rehabilitation) providing therapeutic and rehabilitation services for disabled children in Northern Poland. Elements of the process-oriented healthcare quality system implementation, initial benefits, and the organization's quality system structure and process descriptions are described. Particular attention...
-
Quality monitoring of therapeutic processes in small treatment center for children
PublikacjaW artykule przedstawiono specyfikę oraz opis zasad nadzorowania procesów terapeutycznych w ramach systemu zarzadzania jakością w małej placówce służby zdrowia.
-
Wykorzystanie podejścia procesowego przy tworzeniu księgi jakości
PublikacjaPrzedstawio zweryfikowaną w trakcie wielu projektów wdrozeniowych metodę opracowywania księgi systemu zarządzania jakością oraz tworzenia czytelnych powiązań pomiedzy księgą jakością a pozostałymi elementami struktury dokumentacji.
-
Zalecenia dotyczące auditowania obszaru realizacji wyrobu/usługi
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w obszarze wymagań rozdziału 7 normy - Realizacja wyrobu. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę małych organizacji oraz relacje z podejściem procesowym.
Rok 2004
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublikacjaArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Ekspert wyjaśnia: Jak wyzwolić aktywność urzędników
PublikacjaArtykuł przedstawia podstawowe korzyści płynące z wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego systemu zarządznia jakością wg normy ISO 9001 oraz czynniki, które te korzyści warunkują,
-
Jak zorganizować zapisy i prowadzić nadzorowanie dokumentacji systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące zapisów oraz zasad nadzorowania dokumentacji i zapisów w systemach zarządzania jakością. Artykuł zawiera także praktyczne wskazówki, jak, w prosty sposób, stworzyć strukturę dokumentacji, zharmonizowaną z podejściem procesowym do zarządzania jakoscią.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania. Wyd. 2
PublikacjaKsiążka przedstawia podstawy oraz wymagania dotyczące trzech najczęściej stosowanych w praktyce normatywnych systemów zarządzania - jakością (ISO 9001), środowiskiem (ISO 14001) oraz BHP (PN-N 18001). Omówiono podobieństwa i różnice tych systemów wskazując kontekst ich integracji w jednym systemie zarządzania. W wydaniu drugim (wydanie I -2003r.) wprowadzono uzupełnienia i korekty związane ze zmianami w omawianych standardach.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażniu systemu zarządzania jakością w administracji publicznej [online].
PublikacjaW publikacji omówiono kryteria, które warunkują wdrożenie systemu zarządzania jakością w polskich urzędach administracji samorzadowej.Przedstawiono także czynniki stanowiące potencjał doskonalenia tego systemu.
-
Monitorowanie procesów terapeutycznych w systemie zarządzania jakością SPOTiR w Kwidzynie.
PublikacjaArtykuł przedstawia opis wdrażania i funkcjonowania wybranych procesów w ramach systemu zarządzania jakością w małej organizacji świadczącej usługi zdrowotne.
-
Nagrody jakości oparte na europejskim modelu doskonałości EFQM.
PublikacjaW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z nagrodami jakości opartymi na Europejskim Modelu Doskonałości EFQM. Omówione zostały kryteria oraz podział punktów przyznawanych poszczególnym kryteriom. Przedstawiono również zasady przyznawania zarówno Europejskiej Nagrody Jakości jak i Polskiej Nagrody Jakości.
-
Podstawy ustalania zakresu systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące zasad, którymi należy kierować się ustalając zakres działalności organizacji objęty systemem zarządzania jakością. Omówiono problematykę procesów zlecanych innym organizacjom na zasadzie outsourcing'u, w tym głównie lokalizacja i zasady nadzorowania tych procesów zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001.
-
Powiązanie dokumentacji systemowej z procesami - przykład rozwiązania dla małych firm.
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia struktury dokumentacji w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością opartego na podejściu procesowym.
-
Process management planning in ISO 9001 QMS of small companies.
PublikacjaPaper presents the key elements of process oriented methodology of ISO 9000 QMS implementation designed for SMEs. Particular attention has been paid to present simple documentation structure and its relation to the process approach to quality management.
-
Rozwój metod modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją.
PublikacjaW niniejszym rozdziale określono główne czynniki które wpływają na proces modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją. Dla każdego z wyróżnionych czynników przedstawono również rozwój ukształtowanych w wyniku modelowania technik i metod wspomagających produkcję.
-
System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie. Dokumentacja. Wdrażanie. Audit.
PublikacjaKsiążka w kompleksowy sposób przedstawia wymagania normatywnego systemu jakości wg ISO 9001 z szczególnym uwzględnieniem specyfiki małych organizacji. Główny nacisk położono na procesowe podejście do zarządzania jakością w małych organizacjach, co odzwierciedla oryginalna metodyka wdrażania. Książka przedstawia wiele praktycznych rozwiązań, które powinny ułatwić projektowanie systemu jakości. Dodatkowo zawarto zalecenia przydatne...
-
Uzasadnione wyłączenia niektórych wymagań normy ISO 9001.
PublikacjaArtykuł przedstawia rozważania związane z definiowaniem zakresu działań firmy objętych systemem jakości.Przedstawiono informacje dotyczące tzw. uzasadnionych wyłączeń niektórych wymagań normy ISO 9001. Omówiono podstawy tych wyłaczeń, wskazówki interpretacyjne i przykłady rozwiązań.
-
Wdrażanie, nadzorowanie i doskonalenie procesów.
PublikacjaW artykule omówiono kolejne elmenty metodyki zarządzania procesowego w ramach systemu jakości, przeznaczonej dla małych organizacji. Wskazano relacje pomiędzy strukturą procesową a strukturą dokumentacji systemowej.
-
Zalecenia dotyczące zarządzania procesowego w systemach jakości małych firm - etap planowania.
PublikacjaArtykuł przedstawia założenia i zasadnicze elementy metodyki zarządzania procesami w systemach jakości, dostosowanej do specyfiki małych organizacji. Szczegółowo omówiono etap planowania zarządzania procesami.
Rok 2003
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublikacjaPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublikacjaKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Lean Quality Management
PublikacjaPostrzeganie przedsiębiorstwa przez pryzmat zachodzących w nim procesów powoduje powstanie dynamicznego obrazu zmian zachodzących w firmie. W wyniku takiego spojrzenia obserwator wykracza poza funkcjonalny układ struktur uzyskując możliwość pełniejszej weryfikacji skuteczności licznych, powiązanych ze sobą działań przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji o ich doskonaleniu. Kierunki tego doskonalenia to takie budowanie sekwencji...
-
Metody oceny wyników usprawniania działalności operacyjnej (przykład zasto-sowań)
PublikacjaArtykuł omawia warunki, jakie należy spełniać przy doborze miar i procesie dokonywania pomiaru efektów usprawniania działalności operacyjnej. Prezentuje metody oceny wyników działalności operacyjnej, wśród których znaczące miejsce ma zdolność produkcyjna, produktywność, przepustowość i skuteczność. Wskazuje również na potrzebę powiązania miar z celami całego przedsiębiorstwa.