dr hab. inż. Agnieszka Landowska
Employment
- Head of Department at Department of Software Engineering
- Associate professor at Department of Software Engineering
Publications
Filters
total: 74
Catalog Publications
-
Affect-awareness framework for intelligent tutoring systems
PublicationThe paper proposes a framework for construction of Intelligent Tutoring Systems (ITS), that take into consideration student emotional states and make affective interventions. The paper provides definitions of `affect-aware systems' and `affective interventions' and describes the concept of the affect-awareness framework. The proposed framework separates emotion recognition from its definition, processing and making decisions on...
-
Affective computing and affective learning – methods, tools and prospects
PublicationEvery teacher knows that interest, active participation and motivation are important factors in the learning process. At the same time e-learning environments almost always address only the cognitive aspects of education. This paper provides a brief review of methods used for affect recognition, representation and processing as well as investigates how these methods may be used to address affective aspect of e-education. The paper...
-
Przetwarzanie emocjonalne i scenariusze jego zastosowania w edukacji i e-edukacji
PublicationW pracy zbadano możliwości i celowość zastosowania mechanizmów i narzędzi przetwarzania emocjonalnego w e-edukacji. Wyróżniono i opisano szereg scenariuszy użycia technik afektywnych, zarówno w zastosowaniu komputerów do wspomagania tradycyjnych procesów edukacyjnych, jak i do nauczania za pośrednictwem środków elektronicznych. Jedne z najciekawszych zastosowań dotyczą poszukiwania optymalnej afektywnej przestrzeni uczenia się,...
-
Szkoła systemu Linux
PublicationKsiążka ''Szkoła systemu Linux'' wprowadza czytelnika w świat oprogramowania typu open source. Przedstawione zostały liczne programy, które umożliwiają między innymi zarządzanie danymi, pisanie i drukowanie dokumentów czy korzystanie z sieci. Za pomocą ksiązki można się nauczyć używania środowiska graficznego oraz wiersza poleceń. Opisano również działanie systemów operacyjnych, w tym Linux. Na płycie dołączonej do książki znajduje...
-
The role and construction of educational agents in distance learning environments
PublicationArtykuł przedstawia definicję oraz klasyfikację agentów edukacyjnych. Wskazuje typowe cele i zadania agentów, a także omawia schemat ich budowy i funkcjonowania. Wskazano także różnorodność możliwości, jakie stwarzają różne rodzaje agentów w procesie nauczania. W artykule opisano także wytworzony w ramach badań prototyp agenta WAS, którego zadaniem jest wspomaganie uczniów w zakresie pracy z materiałami edukacyjnymi.
-
Rola agentów edukacyjnych w środowiskach zdalnego nauczania
PublicationAgent edukacyjny jest inteligentnym i autonomicznym programem, który może być zastosowany w środowiskach kształcenia na odległość. W artykule podano definicję oraz klasyfikację agentów edukacyjnych ze szczególnym wskazaniem na agenty pedagogiczne, których celem jest wsparcie dla zdobywania kompetencji przez uczniów. Wskazano także miejsce agentów w kompleksowych środowiskach nauczania za pośrednictwem Internetu. W artykule omówiono...
-
Which digital games are appropriate for our children?
PublicationChapter contains advice on which digital games are accessible for children with diverse impairments. It providess a process for choosing the device, the game and adjusting it. It might be of use for therapists, techers and caregivers.
-
Behaviometrics of Digital Games for Children with Autism Spectrum Disorder
PublicationTe paper reports current stage of the project Automated Terapy Monitoring for Children with Developmental Disorders of Autism Spectrum (AUTMON), that aims at development of methods and tools to allow for the automatic evaluation of the therapy progress among children with autism. Finding objective measures suitable for evaluating therapy progress would let create a system supporting those who diagnose autism and the therapists...
-
Tworzenie materiałów edukacyjnych w świetle standardów zdalnego nauczania
PublicationW artykule uzasadniono potrzebę standaryzacji w dziedzinie zdalnego nuacznia, przedstawiono organizacje standaryzujące i ich osiągnięcia. Podstawową jednostką materiałów jest obiekt edukacyjny, który według standardów składa się ze zbioru zasobów oraz metadanych, które obiekt opisują. W artykule przedstawiono także sposób pakietowania treści w celu ich współdzielenia między systemami zdalnego nauczania.
-
Współczesne trendy w dziedzinie systemów zdalnego nauczania
PublicationArtykuł porusza tematykę zdalnego nauczania i przedstawia obszary zastosowań tej szerokiej dziedziny wiedzy. Wskazuje na różnorodność form zdalnego kształcenia. Wyróżnia nauczanie w modelu całkowicie przeniesionym do Internetu oraz nauczanie w modelu hybrydowym. Dla tych obszarów wymagania, jakie są stawiane stosowanym systemom informatycznym, są odmienne. Przedstawiono systematykę narzędzi wspomagających dla zdalnego nauczania....
-
współczesne trendy w dziedzinie zdalnego nauczania
PublicationZdalne nauczanie jest dziedziną starszą niż Internet i komputery. Pojęcie zdalnej edukacji oznacza nauczanie prowadzone w warunkach, gdy nauczyciel i uczeń są od siebie oddaleni w przestrzeni. W czasach, gdy podróżowanie było bardzo kosztowne, posługiwano się kursami korespondencyjnymi, które można uznać za pierwszą formę zdalnego nauczania. W miarę spadku kosztów podróży coraz częstsze stawały się wyjazdy do szkół, jednak nauczanie...
-
Kierunki standaryzacji w zdalnym nauczaniu
PublicationDziedzina zdalnego nauczania rozwija się dzięki wielu współpracującym organizacjom i konsorcjom. Opracowały one kilkadziesiąt specyfikacji i modeli referencyjnych, z których część została zaakceptowana jako standardy takich organizacji jak ISO czy IEEE. Artykuł zawiera przegląd najważniejszych instytucji zajmujących się dziedziną zdalnego nauczania oraz wskazuje ich wkład w dotychczasowe dokonania dziedziny. Wskazano także obszary,...
-
Słowo wstępne
Publication.
-
Słowo wstępne
Publication -
Słowo wstępne
Publication -
Virtual teachers - a future or just a dream?
PublicationRozdział dotyczy tematyki inteligentnych systemów uczących, w tym szczególny nacisk jest położony na wizualizowane postaci pojawiające się w systemach zdalnej edukacji (wirtualni mentorzy, wirtualni nauczyciele). Rozdział wskazuje cele budowania wirtualnych nauczycieli i pokazuje wybrane zadania, które mogą one realizować. Opisuje kilka przykładów wirtualnych mentorów, w tym bota wirtualnego nauczyciela GERDA tworzonego na Wydziale...
-
Obraz świata płynnej nowoczesności
PublicationRecenzja książki: Zygmunt Bauman ''44 listy ze świata płynnej nowoczesności''
-
Wirtualni nauczyciele - mrzonka czy przyszłość?
PublicationArtykuł dotyczy tematyki inteligentnych systemów uczących, w tym szczególny nacisk jest położony na wizualizowane postaci pojawiające się w systemach zdalnej edukacji (agenty edukacyjne). Artykuł podejmuje próbę definicji i proponuje pewną systematykę agentów edukacyjnych. Zawiera przegląd wirtualnych postaci w zdalnej edukacji i pokazuje, że występują one w różnych rolach: od przewodnika, poprzez współucznia do wirtualnego nauczyciela....
-
Kształtowanie postaw inżynierów poprzez projekt oprogramowania dla dzieci z autyzmem
PublicationArtykuł przedstawia założenia oraz studium przypadku kształcenia postaw inżynierów poprzez projekt społeczny w ruchu otwartego oprogramowania. Oprócz wiedzy i umiejętności to właśnie postawy są trzecim składnikiem kompetencji profesjonalisty w każdej dziedzinie. W opracowaniu zaprezentowano studencki projekt grupowy realizowany na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej przy udziale Instytutu...
-
A Prototype of Educational Agent in Distance Learning Environment - Virtual Student Assistant
PublicationW zdalnym nauczaniu pojawia się wiele systemów wspierających, z których niezwykle ciekawym przykładem są agenty edukacyjne. Wśród wielu rodzajów agentów edukacyjnych wyróżnia się osobistych asystentów, których rolą jest organizacyjna pomoc osobie zdobywającej wiedzę. Artykuł jest poświęcony zaimplementowanemu na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej prototypowi agenta edukacyjnego o nazwie WAS (Wirtualny Asystent Studenta). Pokazana...
-
Affective Learning Manifesto – 10 Years Later
PublicationIn 2004 a group of affective computing researchers proclaimed a manifesto of affective learning that outlined the prospects and white spots of research at that time. Ten years passed by and affective computing developed many methods and tools for tracking human emotional states as well as models for affective systems construction. There are multiple examples of affective methods applications in Intelligent Tutoring Systems (ITS)....
-
Proces wytwarzania e-kursu. Studium przypadku.
PublicationArtykuł definiuje proces wytwarzania e-kursu i e-lekcji oraz kolejne jego etapy, zaczynając od okre - ślania celu i odbiorcy, a kończąc na udostępnieniu treści. Na podstawie opisanego procesu przedstawiane jest stu - dium przypadku dla e-kursu prowadzonego na studiach zaocznych na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej na przedmiocie Strategie informatyzacji. Artykuł pokazuje też ewaluację studium przypadku, zarówno na poziomie oceny...
-
E-technologie w edukacji i terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublicationArtykuł dotyczy możliwości wsparcia technologiami informacyjnymi edukacji i terapii dzieci z za - burzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona aplikacjom przeznaczonym na urządzenia mobilne (tablety). Artykuł podsumowuje przesłanki zastosowania tabletów w pracy z dziećmi auty - stycznymi oraz pokazuje kategorie aplikacji, jakie mogą wspierać terapię i edukację dzieci. Zostały przedstawione wyniki...
-
Modeling emotions for affect-aware applications
PublicationThe chapter concerns emotional states representation and modeling for software systems, that deal with human affect. A review of emotion representation models is provided, including discrete, dimensional and componential models. The paper provides also analysis of emotion models used in diverse types of affect-aware applications: games, mood trackers or tutoring systems. The analysis is supported with two design cases. The study...
-
Wykorzystanie serwerów UDDI dla systemów zdalnej edukacji.
PublicationW artykule przedstawiono możliwości wykorzystania usług sieciowych opartych na serwerach UDDI (Universal Description, Discovery and Integration) do przechowywania obiektów edukacyjnych. Opisane rozwiązanie wykorzystujące język XML, protokół SOAP (Simple Object Access Protocol) i standard WSDL (Web Services Description Language) pozwala na tworzenie baz wiedzy przeznaczonych zarówno dla uczniów jak również dla nauczycieli....
-
Możliwości komputerowego wspomagania interaktywnych ćwiczeń i testów.
PublicationArtykuł dotyczy tworzenia interaktywnych obiektów uczących w środowiskach zdalnego nauczania. Opisano zalecenia standardu SCORM dotyczące sposobu tworzenia obiektów z wykorzystaniem języka XML. Omówiono problemy z implementacją pytań i testów w interaktywnych materiałach dydaktycznych. Wyróżniono typy pytań i testów możliwe do realizacji w technologiach internetowych. Wskazano na konieczność budowy narzędzi, które umożliwią nauczycielom...
-
Metody wytwarzania obiektów edukacyjnych i zarządzanie nimi w rozproszonym środowisku Internetu
Publication.
-
Badania nad e-technologiami wspierającymi terapię autyzmu
PublicationArtykuł opisuje badania i osiągnięcia we wspomaganiu automatycznego pomiaru postępów dzieci z autyzmem. Badania te zostały zrealizowane w ramach projektu AUTMON realizowanego na Politechnice Gdańskiej, WETI w latach 2015-2017
-
Przyjazne aplikacje dla dzieci z autyzmem – e-edukacja na poziomie przedszkolnym
PublicationArtykuł dotyczy możliwości wykorzystania aplikacji na tablety do wspomagania terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu. Przedstawia studium przypadku skutecznego zastosowania e-technologii w kształceniu specjalnym na poziomie przedszkolnym. Artykuł opisuje zestaw aplikacji edukacyjnych o nazwie Przyjazne Aplikacje, których celem jest wspieranie terapii dzieci z autyzmem opartej o stosowaną...
-
Model inteligentnego systemu edukacyjnego rozpoznającego emocje ucznia
PublicationW niniejszym raporcie omówiono model afektywnego systemu edukacyjnego i jego składowe oraz wyzwania, jakie stoją przed konstruktorami tego rodzaju rozwiązań.
-
How to Design Affect-aware Educational Systems – the AFFINT Process Approach
PublicationComputer systems, that support learning processes, can adapt to the needs and states of a learner. The adaptation might directly address the knowledge deficits and most tutoring systems apply an adaptable learning path of that kind. Apart from a preliminary knowledge state, there are more factors, that influence education effectiveness and among those there are fluctuating emotional states. The tutoring systems may recognize or...
-
Postrzeganie inwazyjności automatycznego rozpoznawania emocji w kontekście edukacyjnym
PublicationArtykuł dotyczy aktualnych trendów w konstrukcji inteligentnych systemów edukacyjnych, uwzględniających stan emocjonalny ucznia w doborze ścieżki nauczania. Artykuł przedstawia założenia i rezultaty badania ankietowego, którego celem było określenie, jak zastosowanie automatycznego rozpoznawania emocji jest postrzegane w kontekście edukacyjnym. Badanie przeprowadzono wśród studentów oraz pracowników uczelni wyższych w Polsce. Rezultaty...
-
EduAkcja. Historia pewnego czasopisma
PublicationRozdział przedstawia przebieg inicjatywy powołania czasopisma poświęconego zdalnemu nauczaniu o nazwie EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej
-
Child-Robot Interaction Studies During COVID-19 Pandemic
PublicationThe coronavirus disease (COVID-19) pandemic affected our lives deeply, just like everyone else, the children also suffered from the restrictions due to COVID-19 affecting their education and social interactions with others, being restricted from play areas and schools for a long time. Although social robots provide a promising solution to support children in their education, healthcare, and social interaction with others, the precautions...
-
Comparison of technology adoption models
PublicationThere are several technology adoption models, that try to explain, how and why the technologies are adopted and used. Among those, that are widely used to explain, how the older adults accept technologies, there are some general models and models specific to the group of older users. Among the general ones I would recommend paying attention to the following models: Technology Acceptance Model (TAM) proposed by Davis...
-
E-technologie wspomagające terapię dzieci z autyzmem
PublicationAutyzm jest zaburzeniem rozwojowym, w którym deficytowe są umiejętności komunikacyjne oraz możliwości uczenia. Edukacja i terapia dzieci z autyzmem wymaga zindywidualizowanego podejścia, gdyż występowanie i nasilenie objawów jest u nich różnorodne. Rozwiązania technologiczne, wspierające procesy terapeutyczne w autyzmie, muszą spełniać wiele kryteriów, oprócz ogólnej użyteczności czy też dopasowania do wieku dzieci. Projektowanie...
-
Technology adoption review for ageing well: analysis of technical solutions
PublicationWhile several technological solutions are available for older adults to improve their wellbeing and quality of life, little is known about the gaps between the needs, provided solutions, and their adoption from a more pragmatic perspective. This paper reports on reviewing existing technological solutions for older adults, which span the work life, life in the community, and wellbeing at home. We analyzed 50 different solutions...
-
Student model representation for pedagogical virtual mentors
PublicationThe paper concerns technological aspects of virtual mentors construction, especially concentrating on the student model representation. The article distinguishes several types of information that is gathered by the pedagogical agents and other educational platforms, including student knowledge model, student progress tracking, interaction process patterns and learner preferences. A set of technologies used for the student model...
-
Application of Intelligent Conversational Agents in E-learing Environments
PublicationThe paper concerns intelligent tutoring systems and concentrates on apliaction of virtual mentors in distance learning environments. Different educational agent types are described. The prototype of an agent developed at Gdansk University of Technology is also presented, as well as its internal representation and construction. Benefits of virtual mentors applied in distance learning are also pointed out.
-
Friendly Applications: supporting education of children with autism
PublicationFriendly Applications is a project introducing a family of applications supporting education of children with autism at kindergarten level. The applications were developed as a joint initiative of Gdansk University of Technology and Institute for Child Development, which uses the applications in daily educational activities.
-
Educational resources as digital products
PublicationW artykule zaproponowano podejście do tworzenia i dystrybucji materiałów edukacyjnych oparte na znanych rozwiązaniach dotyczących produktów cyfrowych. Szczególnie skoncentrowano się na pracochłonności wykonania materiałów oraz wynikającego z niej kosztu zakupu i ceny materiałów. Zaproponowano miarę rozmiaru obiektów edukacyjnych, która wykazuje korelację z pracochłonnością wykonania obiektów. Zaproponowano także metody dotyczące...
-
Investigation of educational processes with affective computing methods
PublicationThis paper concerns the monitoring of educational processes with the use of new technologies for the recognition of human emotions. This paper summarizes results from three experiments, aimed at the validation of applying emotion recognition to e-learning. An analysis of the experiments’ executions provides an evaluation of the emotion elicitation methods used to monitor learners. The comparison of affect recognition algorithms...
-
Scoreboard Architectural Pattern and Integration of Emotion Recognition Results
PublicationThis paper proposes a new design pattern, named Scoreboard , dedicated for applications solving complex, multi-stage, non-deterministic problems. The pattern provides a computational framework for the design and implementation of systems that integrate a large number of diverse specialized modules that may vary in accuracy, solution level, and modality. The Scoreboard is an extension of Blackboard design pattern and comes under...
-
Integration in Multichannel Emotion Recognition
PublicationThe paper concerns integration of results provided by automatic emotion recognition algorithms. It presents both the challenges and the approaches to solve them. Paper shows experimental results of integration. The paper might be of interest to researchers and practitioners who deal with automatic emotion recognition and use more than one solution or multichannel observation.
-
E-technologie w diagnozie i pomiarach postępów terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublicationCelem artykułu jest przeanalizowanie możliwości wsparcia technologicznego - w szczególności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych - diagnozy i oceny postępów terapii dzieci z autyzmem. W ramach badań dokonano przeglądu istniejących rozwiązań wspierających diagnozę i pomiar postępów terapii oraz przeprowadzono ankietę w polskich ośrodkach zajmujących się pracą z osobami dotkniętymi autyzmem. Wyniki badania wskazują na zainteresowanie...
-
Web Questionnaire as Construction Method of Affect-annotated Lexicon - Risks Reduction Strategy
PublicationThe paper concerns credibility of construction methods for affect-annotated lexicons, specifically a web questionnaire is explored and evaluated. Web-based surveys are susceptible to some risks, which might influence credibility of the results, as some participants might perform random clicks or intentionally falsify the responses. The paper explores the risks and proposes some strategies to reduce them. The strategies are supported...
-
Robot Eye Perspective in Perceiving Facial Expressions in Interaction with Children with Autism
PublicationThe paper concerns automatic facial expression analysis applied in a study of natural “in the wild” interaction between children with autism and a social robot. The paper reports a study that analyzed the recordings captured via a camera located in the eye of a robot. Children with autism exhibit a diverse level of deficits, including ones in social interaction and emotional expression. The aim of the study was to explore the possibility...
-
Selection of physiological parameters for optoelectronic system supporting behavioral therapy of autistic children
PublicationIn this article the procedure of selection of physiological parameters for optoelectronic system supporting behavioral therapy of autistic children is proposed. Authors designed and conducted an experiment in which a group of 30 health volunteers (16 females and 14 males) were examined. Under controlled conditions people were exposed to a stressful situation caused by the picture or sound (1kHz constant sound, which was gradually...
-
Stress Detection of Children With ASD Using Physiological Signals
PublicationThis paper proposes a physiological signal-based stress detection approach for children with autism spectrum disorder (ASD) to be used in social and assistive robot inter- vention. Electrodermal activity (EDA) and blood volume pulse (BVP) signals are collected with an E4 smart wristband from children with ASD in different countries. The peak count and signal amplitude features are derived from EDA signal and used in order to detect...
-
Mining inconsistent emotion recognition results with the multidimensional model
PublicationThe paper deals with the challenge of inconsistency in multichannel emotion recognition. The focus of the paper is to explore factors that might influence the inconsistency. The paper reports an experiment that used multi-camera facial expression analysis with multiple recognition systems. The data were analyzed using a multidimensional approach and data mining techniques. The study allowed us to explore camera location, occlusions...
seen 3745 times