Department of Intelligent Interactive Systems - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Intelligent Interactive Systems

Filters

total: 156

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2007
  • Otwarty format opisu schematów blokowych

    W pracy zaprezentowano problem opisu zinterpretowanych rysunków wektorowych. Przedstawiono wybrane formaty do opisu rysunków wektorowych i różnorodnych struktur. Zaproponowano otwarty format FlowChartML do opisu schematów blokowych. Format ten, oparty na metajęzyku XML, pozwala nie tylko na zapis informacji o poszczególnych figurach schematu oraz ich połączeniach, ale również informacji o zinterpretowanej strukturze schematu blokowego

  • Querying the digital database of musical documents
    Publication

    W rozdziale zaprezentowano program Melody Explorer służący do formułowania zapytań dla bazy danych dokumentów muzycznych. Przedstawiono problemy związane z konwersją informacji wprowadzanych przez użytkownika na zapis nutowy. Zaproponowano ulepszenia istniejących rozwiązań mające na celu poprawę dokładności i stabilności systemu. Oprócz cyfrowego zapisu dźwięku również podany przez użytkownika rytm melodii wykorzystywany jest do...

  • Recognition, understanding and aestheticization of freehand drawing flowcharts
    Publication

    - Year 2007

    In this paper a concept of FCA, a system for recognizing, understanding and aestheticization of freehand drawing flow charts is described. The system is based on a proposed by the author FlowGram graph grammar describing flow charts drawing. An open format FlowChartML for flow charts description is also proposed. The aestheticization criterion is formulated that allows for automatic beautification of flow charts. First experiments...

  • Rozpoznawanie notacji muzycznej
    Publication

    - Year 2007

    W rozdziale przedstawiono najważniejsze problemy występujące w systemach OMR oraz przykładowe podejścia do ich rozwiązania.

  • Usprawnienie procesu formułowania zapytań dla cyfrowej biblioteki dokumentów muzycznych

    W pracy przedstawiono program Melody Explorer, służący jako interfejs użytkownika dla multimedialnej bazy danych (biblioteki cyfrowej)dokumentów muzycznych. Zadaniem programu jest m.in. zamiana danych wprowadzanych przez użytkownika w formie akustycznej (takiej jak śpiew, nucenie, gra na instrumencie) na zapis symboliczny w postaci notacji muzycznej. W pracy omówiono doświadczenia z dotychczasowej eksploatacji programu, zaproponowano...

  • Wizualizacja partytur w środowisku internetu

    W pracy przedstawiono problematykę wizualizacji notacji muzycznej w środowisku internetowym. Omówione zostały najważniejsze metody publikacji partytur w postaci obrazów rastrowych i wektorowych. Przedstawiono znacznikowy format opisu notacji muzycznej - MusicXML oraz format prezentacji grafiki wektorowej - SVG. Wskazano również potrzebę stworzenia i przedstawiono koncepcję oraz pierwsze testy biblioteki służącej wizualizacji partytur...

  • Wykorzystanie xml do reprezentacji cyfrowych dokumentów muzycznych
    Publication

    - Year 2007

    W bibliotekach cyfrowych dokumentów muzycznych potrzebny jest format pozwalający na wymianę danych różnego typu związanych z dokumentem muzycznym. Otwarty format XML posiada wiele zalet, które pozwalają na zastosowanie go w tej bibliotece. W rozdziale zwrócono uwagę na możliwość wykorzystania formatów MPEG-7, MARCXML oraz MusicXML do opisania różnorodnych aspektów muzyki. Połączenie wszystkich informacji związanych z dokumentem...

Year 2008
  • Perfect hashing tree automata
    Publication

    - Year 2008

    We present an algorithm that computes a function that assigns consecutive integers to trees recognized by a deterministic, acyclic, finite-state, bottom-up tree automaton. Such function is called minimal perfect hashing. It can be used to identify trees recognized by the automaton. Its value may be seen as an index in some other data structures. We also present an algorithm for inverted hashing.Przedstawiamy algorytm, który oblicza...

    Full text to download in external service

  • Perfect hashing with pseudo-minimal bottom-up deterministic tree automata
    Publication

    - Year 2008

    We describe a technique that maps unranked trees to their hash codes using a bottom-up deterministic tree automaton (DTA). In contrast to techniques implemented with minimal tree automata, our procedure builds a pseudo-minimal DTA. Pseudo-minimal automata are larger than the minimal ones but in turn the mapping can be arbitrary, so it can be determined prior to the automaton construction. We also provide procedures to build incrementally...

  • Progowanie obrazów diagramów

    W artykule pokazano krótki przegląd istniejących metod progowania obrazu. Zwrócono uwagę na ich zalety i wady. Opisano problemy występujące podczas progowania obrazów. Ponieważ dostępne metody okazały się niewystarczające dla obrazów schematów blokowych oraz nut, w szczególności pozyskanych aparatem cyfrowym, zaproponowano nowy algorytm progowania lokalnego z progiem wyznaczonym w oparciu o detekcję krawędzi. Pokazano wyniki pierwszych...

  • Tworzenie i edycja schematów blokowych

    W artykule scharakteryzowano programy, pozwalające na tworzenie schematów blokowych, przedstawiając ich zalety i wady. Zaprezentowano stworzony edytor schematów blokowych - iESB, pozwalający na tworzenie schematów zarówno z prostych figur, jak również predefiniowanych struktur składniowych występujących na schematach. Oprócz standardowych opcji charakterystycznych dla wielu edytorów, stworzona aplikacja pozwala na określenie estetyki...

  • Udostępnianie komponentów edukacyjnych zgodnych z układami nauczania za pośrednictwem rejestru UDDI
    Publication

    - Year 2008

    Rozwój Internetu łączy się z rozwojem i rozpowszechnianiem mechanizmów nauczania na odległość. Sposób uczenia, w którym uczący zdobywa wiedzę dzięki mechanizmom Internetowym, nazywany jest e-learningiem. Dane edukacyjne to nie tylko zapisane informacje, które uczący mógłby przeczytać lub obejrzeć, to również interaktywne ćwiczenia oraz testy. Zestawy materiałów są odpowiednio dobierane do poziomu wiedzy osoby uczącej się. Jedną...

  • Using MusicXML to evaluate accuracy of OMR Systems
    Publication

    - Year 2008

    In this paper a methodology for automatic accuracy evaluation in optical music recognition (OMR) applications is proposed. Presented approach assumes using ground truth images together with digital music scores describing their content. The automatic evaluation algorithm measures differences between the tested score and the reference one, both stored in MusicXML format. Some preliminary test results of this approach are presented...

  • Wizualizacja pomiarów z mobilnego systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza

    Artykuł stanowi omówienie różnych możliwych podejść do wizualizacji pomiarów wykonywanych przez urządzenie zainstalowane na poruszającym się po mieście pojeździe. Jest on podsumowaniem nadzorowanych przez autora studenckich prac projektowych, których celem było rozpoznanie możliwości wizualizacyjnych współczesnych technologii dla potrzeb grantu badawczego pt. Mobilny system ekspertowy do badania i analizy zanieczyszczeń powietrza...

Year 2004
  • Pomiar wydajności systemów grafiki trójwymiarowej.
    Publication

    Tworząc interakcyjny system graficzny należy mieć na uwadze wydajność zarówno sprzętu, jak i obsługującego go oprogramowania. Zaniedbanie analizy możliwości hardware'u i software'u grozi brakiem wydolności systemu i w efekcie koniecznością kosztownej modyfikacji sprzętu lub pracochłonnej (ze względu na przebudowę kodu) wymiany biblioteki graficznej. Oszacowanie wydajności systemu graficznego wydaje się zatem niezbędne w początkowym...

  • Przetwarzanie wstępne i segmentacja zniszczonych dokumentów archiwalnych.
    Publication

    - Year 2004

    W pracy przedstawiono problemy związane z pozyskiwaniem, wstępnym przetwarzaniem oraz segmentacją zniszczonych dokumentów archiwalnych. Zaproponowane zostały algorytmu lokalizacji dokumentu, ekstrakcji liter oraz dopasowywania regionów tekstu do wzorców.

  • Realistic visualization of real terrain based on GIS Data.
    Publication

    Artykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS). Opisano w nim koncepcję projektu, wskazano trudności w jego realizacji i wskazano drogi ich przezwyciężenia.

  • Stepwise development of distributed interactive simulation systems.
    Publication

    - Year 2004

    Metoda krokowa pozwala na budowanie wydajnych i skalowalnych systemów symu-lacji rozproszonej obiektów rzeczywistych jak np. pojazdy terenowe, samocho-dy i śmigłowce. Dzięki uwzględnianiu parametrów operacyjnych oraz parametrównarzędzi wizualizacyjnych możliwe jest znaczne ograniczenie liczby komunika-tów przesyłanych między obiektami.

  • The lifecycle of a digital historical document: structure and content.
    Publication

    - Year 2004

    Zaproponowno model cyklu wytwarzania dokumentu cyfrowego z papierowych oryginałów pisanych na maszynie i przedstawiono opracowany przez autorów i wdrożony w środowisku Państwowego Muzeum Stutthof w Sztutowie zestaw narzędziowy DOW do automatycznej ekstrakcji treści dokumentu. Istotę nowej metodologii, opracowanej w ramach projektu 5PR UE IST-33441 MEMORIAL, jest wykorzystanie informacji semantycznej w procesach segmentacji tła,...

    Full text available to download

  • Wielowymiarowa wizualizacja informacji.
    Publication

    Metody wizualizacji komputerowej stanowią obecnie podstawowe narzędzie przekazywania człowiekowi informacji, wypełniającej często obszerne zbiory danych, a będącej wynikiem obserwacji, eksperymentów czy też symulacji numerycznych. Zwykle w przypadku danych wielowymiarowych dopiero obejrzenie ich przedstawienia graficznego daje możliwość wyobrażenia sobie jakościowego charakteru zjawiska i uprawnia do stawiania hipotez jego dotyczących....

  • Wirtualne środowisko wspomagania realizacji złożonych przedsięwzięć informatycznych.

    W artykule postuluje się wykorzystywanie kooperacyjnego modelu wytwarzania oprogramowania opartego na wirtualnym środowisku wytwórczym do realizacji złożonych przedsięwzięć - dla których klasyczne modele, takie jak model kaskadowy czy spiralny nie gwarantują sukcesu. Rozważania poparto danymi zebranymi w trakcie realizcji projektu MEMORIAL 5PR UE.

Year 2009
  • Pomorska Biblioteka Cyfrowa jako cyfrowe repozytorium dorobku cywilizacyjnego regionu

    W pracy przedstawiono główne założenia i cele projektu Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej(PBC), partnerów biorących udział w jego realizacji, a także spodziewany wpływ na szeroko rozumiany rozwój społeczeństwa regionu i Polski. Celem opisywanego projektu jest stworzenie ogólnodostępnej biblioteki cyfrowej, która umożliwi zachowanie i prezentację w Internecie szerokiemu gronu odbiorców zabytków piśmienniczych i niepiśmienniczych znajdujących...

  • Reconstruction of 3D structure of positive corona streamer by local methods
    Publication
    • M. Kocik
    • M. Tański
    • J. Mizeraczyk
    • R. Ichiki
    • S. Kanazawa
    • J. Dembski

    - Year 2009

    The computer algorithms were used for reconstruction of streamer 3D structure. We propose the 3D tree structure model of corona discharge streamer composed with nodes and edges between chosen couples of nodes, which enables easy computation of some important parameters ofstreamers. The 3D model can be derived directly from two projection images by global methods like evolutionary searching or particle simulations. In this paper...

    Full text to download in external service

  • Równoważność klasyfikatorów binarnych
    Publication

    - Year 2009

    Tematem wielu prac dotyczących zagadnienia klasyfikacji jest porównanie różnych powszechnie znanych klasyfikatorów pod względem przydatności w konkretnych zastosowaniach.W artykule pokazana zostanie równoważność klasyfikatorów funkcji boolowskich ze względu na średnią liczbę błędów generalizacji,zaproponowane zostanie kryterium podobieństwa klasyfikatorów oparte o współczynnik korelacji oraz przedstawiony zostanie wpływzłożoności...

  • Using similar classification tasks in feature extractor learning
    Publication

    - Year 2009

    The article presents and experimentally verify the idea of automatic construction of feature extractors in classification problems. The extractors are created by genetic programming techniques using classification examples taken from other problems then the problem under consideration.

Year 2010
Year 2011
  • Projektowanie gier komputerowych z wykorzystaniem Unreal Development Kit

    W pracy przedstawiono pakiet narzędziowy Unreal Development Kit (UDK) umożliwiający tworzenie gier w oparciu o silnik Unreal Engine 3 (UE3). Silnik ten umożliwia tworzenie wieloplatformowych, zaawansowanych graficznie gier praktycznie dowolnego typu. UDK jest zasadniczo kompletnym środowiskiem wytwarzania gier oferując rozmaite narzędzia modelowania poziomów, w tym: edytor brył geometrycznych, siatek obiektów i terenu, bibliotekę...

  • Przetwarzanie języka naturalnego
    Publication

    - Year 2011

    Rozdział opisuje przetwarzanie języka naturalnego z podziałem na warstwy przetwarzania. Omawia też zagadnienie jakości przetwarzania na przykładzie poprawiania błędów i optymalizacji reguł.

  • Selekcja i ekstrakcja cech
    Publication

    - Year 2011

    W rozdziale omówiono sposób przedstawiania danych w postaci wektorów cech, które stanowią zbiory uczące np. w zadaniach klasyfikacji lub grupowania. Opisano metody generowania podzbiorów cech (metodę podziału i ograniczeń, metody sekwencyjne) oraz oceny jakości tych podzbiorów. Zaprezentowano wybrane algorytmy ekstrakcji cech (analizę głównych składowych, wielowymiarowe skalowanie, liniową analizę dyskryminacyjną).

  • Smaller Representation of Finite State Automata
    Publication

    This paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-effcient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory. We investigate several techniques of reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve a gain of around 20-30%...

    Full text to download in external service

  • Stosowanie metryk wiarygodności danych w celu integracji usług sieciowych
    Publication

    - Year 2011

    Artykuł poświęcony jest problemowi sprzeczności danych występujących w wyniku korzystania z usług sieciowych. Sprzeczności te uniemożliwiają poprawne przetwarzanie danych i powodują błędy w działaniu aplikacji opierających się na integracji usług sieciowych. W artykule przedstawiona jest metoda rozwiązania problemu sprzeczności opierająca się na identyfikowaniu niewiarygodnych źródeł danych i wykluczaniu danych podawanych przez...

  • Symulacja chodu i biegu w świecie wirtualnym

    Pierwsza część referatu prezentuje różne techniki symulacji chodu i biegu wraz z omówieniem ich zalet i wad. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu obrotowa sfera z człowiekiem w środku wzorowana na kołowrotku dla chomika. Takie urządzenie umieszczone wraz z zawierającą je instalacją typu CAVE powstanie do końca 2013 r. na terenie Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej jako tzw. Laboratorium Zanurzonej...

  • User authentication based on keystroke dynamics analysis
    Publication

    - Year 2011

    W pracy przedstawiono kilka metod, które można wykorzystać do uwierzytelniania użytkowników na podstawie rytmu pisania na klawiaturze. Dwie z opisanych metod wykorzystują miarę odległości zdefiniowaną do porównywania wpisywanych tekstów, natomiast trzecia analizuje parametry rozkładów cech wydobytych z wpisywanych tekstów. Algorytmy te zostały przetestowane na dwóch zbiorach danych. Ponadto oceniona została efektywność metody powstałej...

Year 2005
  • Real terrain visualisation on the basis of GIS Data.
    Publication

    Artykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzšcych z Geograficznych Systemów Informacyjnych GIS (ang. Geographical Information Systems). Ze względu na złożoność i niedokładność przechowywanych danych geograficznych od systemu takiego należy oczekiwać pracy w dwóch etapach: off-line'owym i on-line'owym. Etap off-line'owy powinien dokonywać konwersji danych z formatu GIS na...

  • Real terrain visualisation with a distributed PC-cluster
    Publication

    Jednym z zadań aplikacyjnych ogólnopolskiego projektu CLUSTERIX było opracowanie i wdrożenie metody interaktywnej wizualizacji terenu rzeczywistego z danych przestrzennych systemów GIS. Przedstawione wyniki osiągnięte w tym zadaniu wskazują na duży potencjał wykorzystania opracowanego modelu wizualizacji 3D dla potrzeb systemów zarządzania kryzysowego.

    Full text to download in external service

  • Shape similarity to alphanumeric sign - proposition of new criterion.
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł opisuje różne podejścia do określania kształtu. Zawiera analizę ich użyteczności do wyznaczania podobieństwa do litery lub cyfry (znaku alfanumerycznego). Umiejętność sprawdzenia podobieństwa kształtu do znaku alfanumerycznego jest wymagana do oszacowania jakości wstępnego przetwarzania podczas automatycznego rozpoznawaniu maszynopisów. Konieczna jest również do znajdowania ''literopodobnych'' obszarów wśród innych kształtów...

  • Simple measure of typewriter prints quality
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł przedstawia opracowaną przez autora metodę określania kształtu zaadaptowaną do szacowania jakości znaków uzyskiwanych na maszynie do pisania. Metoda ta bazuje na statystycznej analizie odwzorowania maksymalnego kwadratu (ang. Maximal Square Map) opisanej w szczegółach w artykule. Metodę opracowano celem szacowania jakości komputerowo wspomaganego pozyskiwania informacji z archiwalnych maszynopisów.

Year 2013
  • Recognition of Hand Drawn Flowcharts
    Publication

    - Year 2013

    In this paper the problem of hand drawn flowcharts recognition is presented. There are described two attitudes to this problem: on-line and off-line. A concept of FCE, a system for recognizing and understanding of freehand drawn on-line flow charts on desktop computer and mobile devices is presented. The first experiments with the FCE system and the planes for future are also described.

Year 2002
Year 2012
  • Smaller representation of finite state automata
    Publication

    - THEORETICAL COMPUTER SCIENCE - Year 2012

    This paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-efficient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory (Daciuk, 2000)[4]. We investigate several techniques for reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve...

    Full text available to download

  • Tworzenie kooperacyjnych gier przygodowych z wykorzystaniem HTML 5
    Publication

    - Year 2012

    W pracy przedstawiono oryginalną koncepcję tworzenia kooperacyjnych gier przygodowych działających w przeglądarkach internetowych na platformach stacjonarnych i mobilnych. W celu weryfikacji proponowanej koncepcji stworzono silnik gier oparty o HTML5 i JavaScript. Przedstawiono również wykorzystanie silnika do zrealizowania grywalnego poziomu gry przygodowej.

  • Web Services Integration with Regard to the Metrics of Data Believability
    Publication

    - Year 2012

    The paper is concerned with estimating the believability of data acquired from web services. In the paper, a new method for believability estimation is introduced. The method is designed for integrating web services. The believability estimation is based on the following metrics: quantity, reputation, approval, independence, traceability, maturity, authority and objectivity. In the method, data trustworthiness is determined by...

Year 2006
  • Teoria i praktyka testowania programów
    Publication

    - Year 2006

    Książka stanowi doskonałą pomoc w nauczaniu problematyki z zakresu programowania, jakości programowania, planowanie i zarządzanie procesami wytwórczymi oprogramowania, a zawarte w niej treści są przydatne zarówno testerom, analitykom, projektantom, programistom, kierownikom projektów, jak też administratorom i osobom odpowiedzialnym za zakup, eksploatację i pielęgnacją oprogramowania w firmie.

Year 2003
  • Visual GQM approach to quality driven development of electronic documents.
    Publication

    Jednym z celów projektu europejskiego MEORIAL jest opracowanie nowej technologii wytwarzania webowych systemów informacyjnych wykorzystujących interaktywne dokumenty cyfrowe wytworzone z papierowych oryginałów z zastosowaniem zaawansowanych technik przetwarzania i rozpoznania obrazów. Wieloelementowy model cyklu życia dokumentu cyfrowego przedstawiony w artykule stanowi postawę opracowanej technologii.

    Full text available to download