Publications
Filters
total: 156
Catalog Publications
Year 2007
-
Otwarty format opisu schematów blokowych
PublicationW pracy zaprezentowano problem opisu zinterpretowanych rysunków wektorowych. Przedstawiono wybrane formaty do opisu rysunków wektorowych i różnorodnych struktur. Zaproponowano otwarty format FlowChartML do opisu schematów blokowych. Format ten, oparty na metajęzyku XML, pozwala nie tylko na zapis informacji o poszczególnych figurach schematu oraz ich połączeniach, ale również informacji o zinterpretowanej strukturze schematu blokowego
-
Querying the digital database of musical documents
PublicationW rozdziale zaprezentowano program Melody Explorer służący do formułowania zapytań dla bazy danych dokumentów muzycznych. Przedstawiono problemy związane z konwersją informacji wprowadzanych przez użytkownika na zapis nutowy. Zaproponowano ulepszenia istniejących rozwiązań mające na celu poprawę dokładności i stabilności systemu. Oprócz cyfrowego zapisu dźwięku również podany przez użytkownika rytm melodii wykorzystywany jest do...
-
Recognition, understanding and aestheticization of freehand drawing flowcharts
PublicationIn this paper a concept of FCA, a system for recognizing, understanding and aestheticization of freehand drawing flow charts is described. The system is based on a proposed by the author FlowGram graph grammar describing flow charts drawing. An open format FlowChartML for flow charts description is also proposed. The aestheticization criterion is formulated that allows for automatic beautification of flow charts. First experiments...
-
Rozpoznawanie notacji muzycznej
PublicationW rozdziale przedstawiono najważniejsze problemy występujące w systemach OMR oraz przykładowe podejścia do ich rozwiązania.
-
Usprawnienie procesu formułowania zapytań dla cyfrowej biblioteki dokumentów muzycznych
PublicationW pracy przedstawiono program Melody Explorer, służący jako interfejs użytkownika dla multimedialnej bazy danych (biblioteki cyfrowej)dokumentów muzycznych. Zadaniem programu jest m.in. zamiana danych wprowadzanych przez użytkownika w formie akustycznej (takiej jak śpiew, nucenie, gra na instrumencie) na zapis symboliczny w postaci notacji muzycznej. W pracy omówiono doświadczenia z dotychczasowej eksploatacji programu, zaproponowano...
-
Wizualizacja partytur w środowisku internetu
PublicationW pracy przedstawiono problematykę wizualizacji notacji muzycznej w środowisku internetowym. Omówione zostały najważniejsze metody publikacji partytur w postaci obrazów rastrowych i wektorowych. Przedstawiono znacznikowy format opisu notacji muzycznej - MusicXML oraz format prezentacji grafiki wektorowej - SVG. Wskazano również potrzebę stworzenia i przedstawiono koncepcję oraz pierwsze testy biblioteki służącej wizualizacji partytur...
-
Wykorzystanie xml do reprezentacji cyfrowych dokumentów muzycznych
PublicationW bibliotekach cyfrowych dokumentów muzycznych potrzebny jest format pozwalający na wymianę danych różnego typu związanych z dokumentem muzycznym. Otwarty format XML posiada wiele zalet, które pozwalają na zastosowanie go w tej bibliotece. W rozdziale zwrócono uwagę na możliwość wykorzystania formatów MPEG-7, MARCXML oraz MusicXML do opisania różnorodnych aspektów muzyki. Połączenie wszystkich informacji związanych z dokumentem...
Year 2008
-
Perfect hashing tree automata
PublicationWe present an algorithm that computes a function that assigns consecutive integers to trees recognized by a deterministic, acyclic, finite-state, bottom-up tree automaton. Such function is called minimal perfect hashing. It can be used to identify trees recognized by the automaton. Its value may be seen as an index in some other data structures. We also present an algorithm for inverted hashing.Przedstawiamy algorytm, który oblicza...
-
Perfect hashing with pseudo-minimal bottom-up deterministic tree automata
PublicationWe describe a technique that maps unranked trees to their hash codes using a bottom-up deterministic tree automaton (DTA). In contrast to techniques implemented with minimal tree automata, our procedure builds a pseudo-minimal DTA. Pseudo-minimal automata are larger than the minimal ones but in turn the mapping can be arbitrary, so it can be determined prior to the automaton construction. We also provide procedures to build incrementally...
-
Progowanie obrazów diagramów
PublicationW artykule pokazano krótki przegląd istniejących metod progowania obrazu. Zwrócono uwagę na ich zalety i wady. Opisano problemy występujące podczas progowania obrazów. Ponieważ dostępne metody okazały się niewystarczające dla obrazów schematów blokowych oraz nut, w szczególności pozyskanych aparatem cyfrowym, zaproponowano nowy algorytm progowania lokalnego z progiem wyznaczonym w oparciu o detekcję krawędzi. Pokazano wyniki pierwszych...
-
Tworzenie i edycja schematów blokowych
PublicationW artykule scharakteryzowano programy, pozwalające na tworzenie schematów blokowych, przedstawiając ich zalety i wady. Zaprezentowano stworzony edytor schematów blokowych - iESB, pozwalający na tworzenie schematów zarówno z prostych figur, jak również predefiniowanych struktur składniowych występujących na schematach. Oprócz standardowych opcji charakterystycznych dla wielu edytorów, stworzona aplikacja pozwala na określenie estetyki...
-
Udostępnianie komponentów edukacyjnych zgodnych z układami nauczania za pośrednictwem rejestru UDDI
PublicationRozwój Internetu łączy się z rozwojem i rozpowszechnianiem mechanizmów nauczania na odległość. Sposób uczenia, w którym uczący zdobywa wiedzę dzięki mechanizmom Internetowym, nazywany jest e-learningiem. Dane edukacyjne to nie tylko zapisane informacje, które uczący mógłby przeczytać lub obejrzeć, to również interaktywne ćwiczenia oraz testy. Zestawy materiałów są odpowiednio dobierane do poziomu wiedzy osoby uczącej się. Jedną...
-
Using MusicXML to evaluate accuracy of OMR Systems
PublicationIn this paper a methodology for automatic accuracy evaluation in optical music recognition (OMR) applications is proposed. Presented approach assumes using ground truth images together with digital music scores describing their content. The automatic evaluation algorithm measures differences between the tested score and the reference one, both stored in MusicXML format. Some preliminary test results of this approach are presented...
-
Wizualizacja pomiarów z mobilnego systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza
PublicationArtykuł stanowi omówienie różnych możliwych podejść do wizualizacji pomiarów wykonywanych przez urządzenie zainstalowane na poruszającym się po mieście pojeździe. Jest on podsumowaniem nadzorowanych przez autora studenckich prac projektowych, których celem było rozpoznanie możliwości wizualizacyjnych współczesnych technologii dla potrzeb grantu badawczego pt. Mobilny system ekspertowy do badania i analizy zanieczyszczeń powietrza...
Year 2004
-
Pomiar wydajności systemów grafiki trójwymiarowej.
PublicationTworząc interakcyjny system graficzny należy mieć na uwadze wydajność zarówno sprzętu, jak i obsługującego go oprogramowania. Zaniedbanie analizy możliwości hardware'u i software'u grozi brakiem wydolności systemu i w efekcie koniecznością kosztownej modyfikacji sprzętu lub pracochłonnej (ze względu na przebudowę kodu) wymiany biblioteki graficznej. Oszacowanie wydajności systemu graficznego wydaje się zatem niezbędne w początkowym...
-
Przetwarzanie wstępne i segmentacja zniszczonych dokumentów archiwalnych.
PublicationW pracy przedstawiono problemy związane z pozyskiwaniem, wstępnym przetwarzaniem oraz segmentacją zniszczonych dokumentów archiwalnych. Zaproponowane zostały algorytmu lokalizacji dokumentu, ekstrakcji liter oraz dopasowywania regionów tekstu do wzorców.
-
Realistic visualization of real terrain based on GIS Data.
PublicationArtykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS). Opisano w nim koncepcję projektu, wskazano trudności w jego realizacji i wskazano drogi ich przezwyciężenia.
-
Stepwise development of distributed interactive simulation systems.
PublicationMetoda krokowa pozwala na budowanie wydajnych i skalowalnych systemów symu-lacji rozproszonej obiektów rzeczywistych jak np. pojazdy terenowe, samocho-dy i śmigłowce. Dzięki uwzględnianiu parametrów operacyjnych oraz parametrównarzędzi wizualizacyjnych możliwe jest znaczne ograniczenie liczby komunika-tów przesyłanych między obiektami.
-
The lifecycle of a digital historical document: structure and content.
PublicationZaproponowno model cyklu wytwarzania dokumentu cyfrowego z papierowych oryginałów pisanych na maszynie i przedstawiono opracowany przez autorów i wdrożony w środowisku Państwowego Muzeum Stutthof w Sztutowie zestaw narzędziowy DOW do automatycznej ekstrakcji treści dokumentu. Istotę nowej metodologii, opracowanej w ramach projektu 5PR UE IST-33441 MEMORIAL, jest wykorzystanie informacji semantycznej w procesach segmentacji tła,...
-
Wielowymiarowa wizualizacja informacji.
PublicationMetody wizualizacji komputerowej stanowią obecnie podstawowe narzędzie przekazywania człowiekowi informacji, wypełniającej często obszerne zbiory danych, a będącej wynikiem obserwacji, eksperymentów czy też symulacji numerycznych. Zwykle w przypadku danych wielowymiarowych dopiero obejrzenie ich przedstawienia graficznego daje możliwość wyobrażenia sobie jakościowego charakteru zjawiska i uprawnia do stawiania hipotez jego dotyczących....
-
Wirtualne środowisko wspomagania realizacji złożonych przedsięwzięć informatycznych.
PublicationW artykule postuluje się wykorzystywanie kooperacyjnego modelu wytwarzania oprogramowania opartego na wirtualnym środowisku wytwórczym do realizacji złożonych przedsięwzięć - dla których klasyczne modele, takie jak model kaskadowy czy spiralny nie gwarantują sukcesu. Rozważania poparto danymi zebranymi w trakcie realizcji projektu MEMORIAL 5PR UE.
Year 2009
-
Pomorska Biblioteka Cyfrowa jako cyfrowe repozytorium dorobku cywilizacyjnego regionu
PublicationW pracy przedstawiono główne założenia i cele projektu Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej(PBC), partnerów biorących udział w jego realizacji, a także spodziewany wpływ na szeroko rozumiany rozwój społeczeństwa regionu i Polski. Celem opisywanego projektu jest stworzenie ogólnodostępnej biblioteki cyfrowej, która umożliwi zachowanie i prezentację w Internecie szerokiemu gronu odbiorców zabytków piśmienniczych i niepiśmienniczych znajdujących...
-
Reconstruction of 3D structure of positive corona streamer by local methods
PublicationThe computer algorithms were used for reconstruction of streamer 3D structure. We propose the 3D tree structure model of corona discharge streamer composed with nodes and edges between chosen couples of nodes, which enables easy computation of some important parameters ofstreamers. The 3D model can be derived directly from two projection images by global methods like evolutionary searching or particle simulations. In this paper...
-
Równoważność klasyfikatorów binarnych
PublicationTematem wielu prac dotyczących zagadnienia klasyfikacji jest porównanie różnych powszechnie znanych klasyfikatorów pod względem przydatności w konkretnych zastosowaniach.W artykule pokazana zostanie równoważność klasyfikatorów funkcji boolowskich ze względu na średnią liczbę błędów generalizacji,zaproponowane zostanie kryterium podobieństwa klasyfikatorów oparte o współczynnik korelacji oraz przedstawiony zostanie wpływzłożoności...
-
Using similar classification tasks in feature extractor learning
PublicationThe article presents and experimentally verify the idea of automatic construction of feature extractors in classification problems. The extractors are created by genetic programming techniques using classification examples taken from other problems then the problem under consideration.
Year 2010
-
Projekt laboratorium zanurzonej wizualizacji przestrzennej
PublicationArtykuł prezentuje koncepcję urządzenia pozwalającego na nieograniczony terytorialnie spacer po zadanym świecie wirtualnym, które ma zostać zrealizowane na Politechnice Gdańskiej do końca 2013 roku w specjalnie zbudowanym pawilonie. Urządzenie to będzie symulować autonomiczne przemieszczanie się wewnątrz sceny generowanej komputerowo. Wrażenie samodzielnego ruchu uzyskane zostanie poprzez zastosowanie mechanizmu pozwalającego na...
-
Quality control procedures in Pomeranian Digital Library
PublicationThis paper concerns a quality control in digital libraries projects. At first, general goals of such projects are presented together with some restrictions concerning non-commercial projects. Then some quality factors for digital objects are presented. Finally, a quality control model for Pomeranian Digital Library (PDL) is proposed. The model assumes three levels of quality control and takes into account specific features of PDL....
-
Reconstruction of 3D image of corona discharge streamer
PublicationIn this paper, the method of reconstruction of the 3D structure of streamers in DC positive corona discharge in nozzle-to-plate electrode configuration is presented. For reconstructing of 3D image of corona discharge streamer we propose a stereographical method, where streamers are observed from several directions simultaneously. The multi-directional observation enabled to obtain fine positional coordinates of streamers for a...
-
Stanowisko demonstracyjne rzeczywistości rozszerzonej
PublicationArtykuł przedstawia zrealizowany w Katedrze Inżynierii Wiedzy Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej prototyp eksperymentalnego stanowiska składającego się z komputera PC współpracującego z kamerą i przeznaczonego do eksperymentów z rzeczywistością rozszerzoną (ang. augmented reality). Podstawą tego systemu jest specjalnie stworzone oprogramowanie lokalizujące na obrazie z kamery w czasie rzeczywistym...
-
Workflow patterns applicable to virtual knowledge-based organizations
PublicationWorkflow is a term specifying how to automate a business process, in whole or part during which documents, information or tasks are passed from one participant to another for action, according to a set of procedural rules. Workflow is therefore directly applicable in virtual knowledge-based organizations, where information is exchanged via electronic documents. In the literature, is presented a complete list of workflow control-flow...
Year 2011
-
Projektowanie gier komputerowych z wykorzystaniem Unreal Development Kit
PublicationW pracy przedstawiono pakiet narzędziowy Unreal Development Kit (UDK) umożliwiający tworzenie gier w oparciu o silnik Unreal Engine 3 (UE3). Silnik ten umożliwia tworzenie wieloplatformowych, zaawansowanych graficznie gier praktycznie dowolnego typu. UDK jest zasadniczo kompletnym środowiskiem wytwarzania gier oferując rozmaite narzędzia modelowania poziomów, w tym: edytor brył geometrycznych, siatek obiektów i terenu, bibliotekę...
-
Przetwarzanie języka naturalnego
PublicationRozdział opisuje przetwarzanie języka naturalnego z podziałem na warstwy przetwarzania. Omawia też zagadnienie jakości przetwarzania na przykładzie poprawiania błędów i optymalizacji reguł.
-
Selekcja i ekstrakcja cech
PublicationW rozdziale omówiono sposób przedstawiania danych w postaci wektorów cech, które stanowią zbiory uczące np. w zadaniach klasyfikacji lub grupowania. Opisano metody generowania podzbiorów cech (metodę podziału i ograniczeń, metody sekwencyjne) oraz oceny jakości tych podzbiorów. Zaprezentowano wybrane algorytmy ekstrakcji cech (analizę głównych składowych, wielowymiarowe skalowanie, liniową analizę dyskryminacyjną).
-
Smaller Representation of Finite State Automata
PublicationThis paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-effcient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory. We investigate several techniques of reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve a gain of around 20-30%...
-
Stosowanie metryk wiarygodności danych w celu integracji usług sieciowych
PublicationArtykuł poświęcony jest problemowi sprzeczności danych występujących w wyniku korzystania z usług sieciowych. Sprzeczności te uniemożliwiają poprawne przetwarzanie danych i powodują błędy w działaniu aplikacji opierających się na integracji usług sieciowych. W artykule przedstawiona jest metoda rozwiązania problemu sprzeczności opierająca się na identyfikowaniu niewiarygodnych źródeł danych i wykluczaniu danych podawanych przez...
-
Symulacja chodu i biegu w świecie wirtualnym
PublicationPierwsza część referatu prezentuje różne techniki symulacji chodu i biegu wraz z omówieniem ich zalet i wad. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu obrotowa sfera z człowiekiem w środku wzorowana na kołowrotku dla chomika. Takie urządzenie umieszczone wraz z zawierającą je instalacją typu CAVE powstanie do końca 2013 r. na terenie Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej jako tzw. Laboratorium Zanurzonej...
-
User authentication based on keystroke dynamics analysis
PublicationW pracy przedstawiono kilka metod, które można wykorzystać do uwierzytelniania użytkowników na podstawie rytmu pisania na klawiaturze. Dwie z opisanych metod wykorzystują miarę odległości zdefiniowaną do porównywania wpisywanych tekstów, natomiast trzecia analizuje parametry rozkładów cech wydobytych z wpisywanych tekstów. Algorytmy te zostały przetestowane na dwóch zbiorach danych. Ponadto oceniona została efektywność metody powstałej...
Year 2005
-
Real terrain visualisation on the basis of GIS Data.
PublicationArtykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzšcych z Geograficznych Systemów Informacyjnych GIS (ang. Geographical Information Systems). Ze względu na złożoność i niedokładność przechowywanych danych geograficznych od systemu takiego należy oczekiwać pracy w dwóch etapach: off-line'owym i on-line'owym. Etap off-line'owy powinien dokonywać konwersji danych z formatu GIS na...
-
Real terrain visualisation with a distributed PC-cluster
PublicationJednym z zadań aplikacyjnych ogólnopolskiego projektu CLUSTERIX było opracowanie i wdrożenie metody interaktywnej wizualizacji terenu rzeczywistego z danych przestrzennych systemów GIS. Przedstawione wyniki osiągnięte w tym zadaniu wskazują na duży potencjał wykorzystania opracowanego modelu wizualizacji 3D dla potrzeb systemów zarządzania kryzysowego.
-
Shape similarity to alphanumeric sign - proposition of new criterion.
PublicationArtykuł opisuje różne podejścia do określania kształtu. Zawiera analizę ich użyteczności do wyznaczania podobieństwa do litery lub cyfry (znaku alfanumerycznego). Umiejętność sprawdzenia podobieństwa kształtu do znaku alfanumerycznego jest wymagana do oszacowania jakości wstępnego przetwarzania podczas automatycznego rozpoznawaniu maszynopisów. Konieczna jest również do znajdowania ''literopodobnych'' obszarów wśród innych kształtów...
-
Simple measure of typewriter prints quality
PublicationArtykuł przedstawia opracowaną przez autora metodę określania kształtu zaadaptowaną do szacowania jakości znaków uzyskiwanych na maszynie do pisania. Metoda ta bazuje na statystycznej analizie odwzorowania maksymalnego kwadratu (ang. Maximal Square Map) opisanej w szczegółach w artykule. Metodę opracowano celem szacowania jakości komputerowo wspomaganego pozyskiwania informacji z archiwalnych maszynopisów.
Year 2013
-
Recognition of Hand Drawn Flowcharts
PublicationIn this paper the problem of hand drawn flowcharts recognition is presented. There are described two attitudes to this problem: on-line and off-line. A concept of FCE, a system for recognizing and understanding of freehand drawn on-line flow charts on desktop computer and mobile devices is presented. The first experiments with the FCE system and the planes for future are also described.
Year 2002
-
Rozpoznawanie drukowanej notacji muzycznej z wykorzystaniem bezkonteksto-wych gramatyk atrybutowych.**2002, 139 s. 65 rys. 9 tab. bibliogr. 170 poz. maszyn. Rozprawa doktorska /15.07.2002/ Wydz. ETI. Promotor: doc. dr hab. inż. W. Malina.
Publication.
-
Synteza i analiza wieloetapowego klasyfikatora Fishera.**2002 s. 108, rys.,tab. w rozdz. bibliogr. 92 poz. maszyn. Rozprawa doktorska (08.07.2002) Promotor: doc. dr hab. inż. Witold Malina
Publication.
-
Środowiska wspierające (narzędzia CASE)
PublicationPraca omawia współczesne środowiska i narzędzia CASE, wspierające procesywytwórcze. Część omówienia poświęcona jest narzędziom wspomagającym tworze-nie oprogramowania równoległego i wspomagającym zrównoleglanie programów se-kwencyjnych.
Year 2012
-
Smaller representation of finite state automata
PublicationThis paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-efficient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory (Daciuk, 2000)[4]. We investigate several techniques for reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve...
-
Tworzenie kooperacyjnych gier przygodowych z wykorzystaniem HTML 5
PublicationW pracy przedstawiono oryginalną koncepcję tworzenia kooperacyjnych gier przygodowych działających w przeglądarkach internetowych na platformach stacjonarnych i mobilnych. W celu weryfikacji proponowanej koncepcji stworzono silnik gier oparty o HTML5 i JavaScript. Przedstawiono również wykorzystanie silnika do zrealizowania grywalnego poziomu gry przygodowej.
-
Web Services Integration with Regard to the Metrics of Data Believability
PublicationThe paper is concerned with estimating the believability of data acquired from web services. In the paper, a new method for believability estimation is introduced. The method is designed for integrating web services. The believability estimation is based on the following metrics: quantity, reputation, approval, independence, traceability, maturity, authority and objectivity. In the method, data trustworthiness is determined by...
Year 2006
-
Teoria i praktyka testowania programów
PublicationKsiążka stanowi doskonałą pomoc w nauczaniu problematyki z zakresu programowania, jakości programowania, planowanie i zarządzanie procesami wytwórczymi oprogramowania, a zawarte w niej treści są przydatne zarówno testerom, analitykom, projektantom, programistom, kierownikom projektów, jak też administratorom i osobom odpowiedzialnym za zakup, eksploatację i pielęgnacją oprogramowania w firmie.
Year 2003
-
Visual GQM approach to quality driven development of electronic documents.
PublicationJednym z celów projektu europejskiego MEORIAL jest opracowanie nowej technologii wytwarzania webowych systemów informacyjnych wykorzystujących interaktywne dokumenty cyfrowe wytworzone z papierowych oryginałów z zastosowaniem zaawansowanych technik przetwarzania i rozpoznania obrazów. Wieloelementowy model cyklu życia dokumentu cyfrowego przedstawiony w artykule stanowi postawę opracowanej technologii.