Publications
Filters
total: 387
Catalog Publications
Year 2011
-
Value stream mapping as a tool to improve environmental management system
Publication -
Value stream mapping as a tool to improve environmental management system
Publication -
Właściwie przygotowanie przedsięwzięcia budowlanego głównym czynnikiem osiągnięcia jego sukcesu
Publicationw opracowaniu przedstawiono wyniki analizy czynników sukcesu realizacji wielkiego przedsięwzięcia budowlanego finansowanego ze źródeł publicznych na przykładzie budowy stadionu piłkarskiego w Gdańsku -Letnicy. Przedmiotem analizy była faza przygotowawcza tj. od właściwej inicjacji, którą można datować na przełom 2005 i 2006 roku do podpisania umowy z Generalnym Wykonawcą budowy stadionu. Na tle kolejno realizowanych procesach...
-
Wpływ zmian w otoczeniu i wewnątrz podmiotów gospodarczych na wielopoziomowy harmonogram MRP
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano wpływ zmian na wielopoziomowe harmonogramy MRP. Autorzy omówili podstawowe aspekty koncepcji typu ''push'' wraz z budową wielopoziomowych harmonogramów MRP. Dokonali identyfikacji i klasyfikacji czynników stymulujących zmiany, występujące zarówno w otoczeniu firmy, jak i wewnątrz niej. Na tej podstawie zaprezentowano wpływ tych zmieniających się warunków na konstrukcję wielopoziomowych harmonogramów...
-
Zarządzanie roszczeniami w przedsiębiorstwie budowlanym
Publicationzaprezentowano kluczowe zagadnienia zarządzania roszcze-niami (ang. Claim Management) w przedsiębiorstwie budowlanym. Zaprezentowano dobre praktyki zarządzania roszczeniami zidentyfikowanymi w przedsiębiorstwie budowlanym. Przedsta-wiono warunki pojawienia się szansy lub wystąpienia błędu oraz ich następstw i zaplanowanego promującego lub eliminującego toku postępowania. Przedstawiono kon-cepcje algorytmu tych działań do adaptacji...
-
Zastosowanie narzędzi Lean Management w doskonaleniu działalności przedsiębiorstwa
PublicationW niniejszym rozdziale przedstawiono zastosowanie wybranych narzędzi Lean Managment w przedsiębiorstwie. Przedstawiono opis narzędzi , sposób ich zastosowania w firmach oraz praktyczne rozwiązania. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, aby firma dobrze się rozwijała, powinna osiągnąć przewagę konkurencyjną oraz być odporna na nagłe wahania, czyli przewidywalna. Takie rozwiązania można osiągnąć poprzez wprowadzenie innowacyjnej restrukturyzacji...
-
Zmiana procesu planowania i sterowania jako determinanta sukcesu organizacji
PublicationW artykule wskazano cele zmian procesu planowania i sterowania oraz kluczowe czynniki, które decydują o poziomie ich realizacji. Pełnione przez proces planowania i sterowania zadania, w zakresie koordynowania procesów związanych z produkowaniem wyrobów, z potrzebami i możliwościami dostawców oraz klientów powodują, że przy określaniu celów tego procesu należy wziąć pod uwagę atrybuty organizacji i łańcucha dostaw. Pozwala to nadać...
Year 2012
-
Analiza kapitałów jako narzędzie konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrze
PublicationNiniejszy artykuł stanowi refleksję nad zagadnieniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a ściśle - nad nowym sposobem analizy potencjału firmy, opartym w swych teoretycznych założeniach na teorii kapitałów Pierre'a Bourdieu. Autorzy proponują aplikację koncepcji kapitałów do działań skierowanych na wykonanie analiz potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrach.
-
Analiza zgodności wybranych sieci współpracy z definicyjnymi wyznacznikami klastra
PublicationCelem artykułu jest analiza wyróżnionych form współpracy, tj. inicjatyw klastrowych, grup producentów rolnych, parków technologicznych i naukowych oraz sieci opartych na systemach produkcji szczupłej (z ang. Lean Manufacturing) pod kątem ich zgodności z definicyjnymi wyznacznikami klastra.
-
Badanie instytucji pomostowych w kontekście współpracy z sektorem badawczo-rozwojowym w USA
PublicationNiniejszy rozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych ze współpracą instytucji pomostowych z ośrodkami badawczo-rozwojowymi. Autorka, na podstawie badań przeprowadzonych w USA wskazuje na rolę, jaką powyższe instytucje pełnią w procesach transferu technologii i komercjalizacji wyników prac B+R - analizuje siłę i rodzaj interakcji występujących między parkami naukowymi i inkubatorami przedsiębiorczości oraz ich lokatorami...
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublicationW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublicationW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
Efekty zastosowania planowania kroczącego na przykładzie fabryki mebli
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań zmian zdolność produkcyjne, po zasto-sowaniu opracowanego modelu planowania kroczącego w stosunku do planowania w cyklach tygodniowych. Obszarem badań był wydział montażowy Fabryki Mebli, którą charakteryzuje produkcja seryjna na zamówienie z dużą opcją wyboru. Wyniki badań dały bardzo obiecujące wyniki (np. redukcja nadgodzin o 70% dla procesów krzeseł, szczególnie dla procesów produkcji...
-
Factors that strengthen and weaken the identity of the cluster structures
PublicationThe main aim of this paper is the application of "identity" to the issues related to "clustering process" and particularly - to the cooperation in the clusters and the cluster initiatives. The authors distinguish these factors that have the greatest influence on the formation and maintenance of identity in mentioned networks of cooperation.
-
Hierarchizacja składnikowa determinant percepcji jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu doskonalenia jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia. Z wykorzystaniem czteroskładnikowego modelu jakości usług poddano hierarchizacji zarówno składowe obszaru wyżywienia podczas wyjazdów turystycznych jak i determinant elementarnych w każdej z czterech składowych.
-
Identification of advanced manufacturing systems change factors - methodical aspects
PublicationCelem publikacji jest przedstawienie założeń metodyki identyfikacji kluczowych czynników zmian zaawansowanego systemu produkcyjnego. W publikacji przedstawiono zmiany występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa związane z następującymi procesami globalizacji, wirtualizacji, sieciowości i narastającym znaczeniem inteligentnych organizacji. Wyróżniono wielowymiarowe przestrzenie otoczenia, zarówno tego szerszego, jak i bezpośredniego...
-
Identyfikacja regionalna i branżowa a rozwój inicjatywy klastrowej na przykładzie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego ''Dolina Zdrowia'' - wyniki badań
PublicationNiniejszy artykuł poświęcony został analizie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego "Dolina Zdrowia". Autorka, w oparciu o przeprowadzone badania wśród uczestników inicjatywy klastrowej wskazała na czynniki, które decydują o sukcesie lub porażce tego typu przedsięwzięć, dużo miejsca poświęcając na identyfikację branżową i regionalną członków inicjatywy oraz współpracę sieci z władzami lokalnymi i regionalnymi. Słabe zaangażowanie...
-
Instrumentarium zarządzania jakością w projektach badawczo-rozwojowych
PublicationW niniejszym rozdziale autor zaprezentował wybrane narzędzia jakości możliwe do wykorzystania w zarządzaniu projektami badawczo - rozwojowymi. Autor odniósł przykładowe narzedzia do trzech kluczowych faz zarządzania projektami którymi są faza przygotowawcza, faza realizacji oraz faza zamknięcia
-
Kaizen - ciągłe doskonalenie przedsiębiorstw
PublicationW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawy ciągłego doskonalenia oparte na filozofii Kaizen. Omówono zasady Kaizen oraz kluczowe etapy realizacji działań w podmiotach gospodarczych zgodnie z koncepcją ciągłego doskonalenia.
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania projektami innowacyjnymi realizowanym w oparciu o podejście adaptacyjne
Publicationopracowanie niniejsze ma na celu przeanalizowanie możliwości komputerowego wspomagania projektów innowacyjnych realizowanych w oparciu o podejście adaptacyjne. aby móc osiągnąć założony cel, przeanalizowano wymogi związane z prowadzaniem tego typu projektów. zidentyfikowane zostaną kluczowe obszary, mające znaczenie dla ich sukcesu. przeanalizowano i zweryfikowano możliwości komputerowych narzędzi, takich jak na przykład microsoft...
-
Kreowanie zmian systemów produkcyjnych
PublicationUmiejętność szybkiej identyfikacji czynników zmiany i budowania impulsów sprawczych zmian pozwala na elastyczną adaptację systemu produkcyjnego do warunków globalnego rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej. Kreowanie zmian systemów produkcyjnych wspiera metodyka identyfikacji czynników transformacji, której podstawę stanowi badanie wzajemnego wpływu zmian wielowymiarowych przestrzeni otoczenia i elementów systemu produkcyjnego.
-
Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali obszary możliwe do doskonalenia zarówno pod kątem jakości jak i środowiska na przykładzie usług gastronomicznych. W tym celu wykorzystany został klasyczny podział działań w zarządzaniu operacyjnym na obszary wejścia, operacji oraz wyjścia.
-
Parki naukowe i inkubatory przedsiębiorczości w teorii i praktyce gospodarczej
PublicationW niniejszym rozdziale autorka skupia się na wybranych instytucjach pomostowych bazujących na nieruchomościach - parkach naukowych i inkubatorach przedsiębiorczości. Kolebką wskazanych instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie uruchomiono pierwsze parki naukowe, jak również pionierskie programy inkubacji. Bazując na analizie literatury autorka prezentuje definicje parków naukowych i koncepcji pokrewnych - parków technologicznych i...
-
Relacja z panelu dyskusyjnego - Czy polskiej gospodarce potrzebni są doktorzy?dyskusja o współpracy pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorcami
PublicationGospodarka oparta na wiedzy, rozwój globalizacji oraz ciągłe a zarazem nagłe zaburzenia równowagi gospodarki światowej zwiększają zapotrzebowanie na specjalistów, posiadających umiejętności analityczne i zdolność do myślenia strategicznego. Współczesne realia gospodarcze wykraczają poza wachlarz kwalifikacji uzyskiwanych na studiach wyższych. Potrzebne jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności rozważania, szukania nowych prawd...
-
Standardy akredytacyjne w obszarze praw pacjenta jako niefinansowy generator kreujący zaufanie do usług zdrowotnych
PublicationW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawowe aspekty dotyczące akredytacji usług zdrowotnych w Polsce. Omówiony został obszar praw pacjenta wraz z charakterystyką standardów elementarnych. Autor zaprezentował także badania własne dotyczące postrzegania przez pacjentów ważności tego typu standardów w kontekście jakości usług zdrowotnych.
-
Sterowanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawy sterowania produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP jako jednej z form opartej na koncepcji push. Dokonano identyfikacji danych zewnętrzych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji harmonogramu MRP oraz strukturę tego typu harmonogramów.
-
Sterowanie zapasami oparte na koncepcji ''push''
PublicationW niniejszej publikacji autor dokonał charakterystyki podstawowych założeń sterowania zapasami opartych na koncepcji typu push. Zaprezentowano podstawowe cechy oraz kroki postępowania przy tworzeniu systemu sterowania zapasami według tej koncepcji
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublicationZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublicationZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
The new concept of material.Material "przekryciowo-izolacyjny" "Cover & insulation" material
Publication -
The new concept of product. Cooling band
PublicationThe chapter below presents the innovative solution consist in applying the cooling band to help holding the hot object. The solution was found through substitute inputs analysis and brain storm method. The new product was submitted in Polish Patent Office under the No. W.120905.
-
The project of pull system for storehouse and production line in a company provides electronics
PublicationThe chapter below presents how to reduced delivery of the material to production by using a "Kanban schedule board" and related tools from 48 hours and 59 minutes to 41 minutes in a company provides electronics. The solution was found through analysis of the current way of supplying stands and using Just In Time idea, the reduction of ''muda''. To solve the problem was used Kanban card", which has the shape of two triangles joined...
-
TQM - Kompleksowe Zarządzanie Jakością w doskonaleniu przedsiębiorstw
PublicationW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty Kompleksowego Zarządzania Jakością. Omówiono podstawowe cechy takie jak orientacja na klienta, ciągłe doskonalenie, a także powszechne uczestnictwo.
-
Usprawnienie zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego - studium przypadku
Publicationw opracowaniu przedstawiono etapy projektowania nowego zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego fabryki mebli, z wykorzystaniem elementów ela-stycznej struktury produkcyjnej. w pierwszej kolejności omówiony został stan zastany (obecny), na bazie którego zostały przeprowadzone zostały zmiany. nowy układ prze-strzenny maszyn znacząco udoskonalił procesy obróbki maszynowej części, czego efektem było skrócenie procesów...
-
ZARZĄDZANIE ADAPTACYJNE NA PRZYKŁADZIE PROGRAMU „POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA”
PublicationW opracowaniu poruszono zagadnienia związane z zarządzaniem adaptacyjnym projektu infrastrukturalnego. Celem opracowania jest zaprezentowanie związków adaptacji, jako zasady zarządzania, oraz wiedzy o sytuacji, która jest krytycznym czynnikiem sukcesu złożonych projektów realizowanych w warunkach niepewności. Stosowane razem, konsekwentnie i systematycznie mogą przesądzać o powodzeniu programów i projektów infrastrukturalnych....
-
Zarządzanie projektem innowacyjnym
PublicationW poniższym rozdziale autorka prezentuje cykl życia projektu innowacyjnego, dzieląc go na cztery główne fazy: rozpoczęcia, planowania i organizowania, wykonawstwa i zakończenia, a następnie na mniejsze działania zawarte w każdej z tych faz. Dodatkowo autorka przedstawia zbiór wykorzystywanych metod i narzędzi oraz rezultaty podejmowanych prac w każdym z opisanych etapów realizacji projektu.
-
Zarządzanie własnością intelektualną w publicznej uczelni wyższej
Publication -
Zielone linie jako doskonalenie jakości usług gastronomicznych z uwzględnieniem orientacji na klienta
PublicationW niniejszej publikacji autorzy przedstawili badania ukazujące postrzeganie żywności ekologicznej oraz lokali gastronomicznych przygotowujących potrawy wytwarzane z produktów ekologicznych w ramach ''zielonych linii''. Badania uzupełnione zostały o wnioski dotyczące postrzegania żywności ekologicznej na rynku europejskim oraz czynników skłaniających konsumentów do jej zakupu a także zagadnień zwiazanych z bezpieczeństwem żywności.
Year 2013
-
Cykl P-D-C-A w ciągłym doskonaleniu przedsiębiorstw
PublicationW niniejszym opracowaniu autor poddał analizie doskonalenie jakości z uwazględnieiem ciągłego poszukiwania i wdrażania form, metod, technik pozwalającyh przedsiębiorstwom udoskonalić poszczególne obszary funkcjonowania. Autor omówił poszczgólne składowe koncepcji PDCA oraz odniósł się do korzyści jakie mogą uzyskać przedsiębiorstwa doskonalące jakość w sposób ciągły.
-
Czynniki definiujące jakość usług edukacyjnych w ujęciu grupy interesariuszy - studentów (badanie pilotażowe)
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe aspekty usług edukacyjnych, jak również jej elementy. Przedstawiono również jedną z grup interesariuszy, jaką są studenci. Autorzy zaprezentowali metodykę badawczą oraz wyniki badań pilotażowych związanych z identyfikacją determinant elementarnych usługi edukacyjnej w percepcji studentów, a także hierarchię ważności tych determinant.
-
Determinanty jakości usług zdrowotnych związane z działaniami podejmowanymi przez personel szpitala
PublicationW niniejszym rozdziale została omówiona specyfika usług zdrowotnych w kontekście jakości usług związanych z pracą personelu szpitali. Autorzy przybliżyli specyfikę usług zdrowotnych oraz podjęli próbę identyfikacji determinant jakości usług zdrowotnych o kluczowym znaczeniu dla działań podejmowanych przez personel medyczny szpitali. Zaprezentowano także charakterystykę poszczególnych determinant oraz ich podział ze względu na poszczególne...
-
Determinanty orientacji na klienta w nowoczesnym zarządzaniu zkładem opieki zdrowotnej
PublicationCelem niniejszego opracowania jest prezentacja podstawy orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej leczenia otwartego realizowanego w przychodniach. Autor dokonał identyfikacji miejsca orientacji na klienta w Komplekswym Zarządzaniu Jakością, a także wskazał kluczowe determinanty wpływające na zorientowanie na klienta zakładów opieki zdrowotnej.
-
Doktorat akademicki czy zawodowy. Na marginesie badań sondażowych w Politechnice Gdańskiej
PublicationW artykule zaproponowano nowy typ doktoratu, nazywany zawodowym lub profesjonalnym i uzasadniono konieczność poszukiwania rozwiązań prawnych, które doprowadzą do jego wprowadzenia w ramach dziedziny naukowej.
-
Doskonalenie jakości funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano formy doskonalenia funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych. Autorzy omówili potrzebę doskonalenia, metody posziwania rozwiązań oreaz zaprezentowali badania, których celem była identyfikacja działań proekologicznych możliwych do zastosowania w gospodarstwach domowych