prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 111
Katalog Publikacji
-
Koncepcja oszacowania zanieczyszczeń zawartych w spalinach silników o zapłonie samoczynnym
PublikacjaZaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego. Zaproponowano również możliwość uwzględnienia w badaniach ilości substancji szkodliwych, zawartych w spalinach masy substancji zanieczyszczonej, jako zmiennej losowej. W rozważaniach tych przyjęto, że statystyka tej zmiennej ma rozkład asymptotycznie normalny.
-
Identyfikacja procesu diagnozowania urządzeń okrętowych
PublikacjaPrzedstawiono proces diagnozowania jako dwuwymiarowy proces stochastyczny, składający się z procesu funkcjonowania systemu diagnozującego podczas jego eksploatacji i procesu pozyskiwania informacji o stanie urządzenia jako systemu diagnozowanego.
-
Probabilistyczna metoda określenia masy substancji szkodliwych emitowanych przez silnik o zapłonie samoczynnym podczas jego rozruchu
PublikacjaZaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie eksploatacji. Stanami tego procesu są: stan zimny silnika, stan ciepły silnika i stan gorący silnika. Przedstawiono koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie emitowane są w spalinach podczas rozruchu silnika.
-
Process of self-ignition engine loads and its properties
PublikacjaW artykule zaproponowano probabilistyczną interpretację obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową wielowymiarową. Zmiany obciążenia silnika w czasie jego pracy uznane zostały za proces obciążeń i przedstawione w formie wielowymiarowego procesu...
-
Stochastic model of the process of starting piston combustion engines and the practical use of the process
PublikacjaW artykule zaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie eksploatacji. Stanami tego procesu są: stan zimny silnika (s1), stan ciepły silnika (s2) i stan gorący silnika (s3). Zaproponowano również koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie emitowane są w spalinach podczas rozruchu...
-
Reliability model of two-shaft turbine combustion engine with heat regenerator
PublikacjaW artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do opisu niezawodności turbinowego silnika spalinowego. Opracowano model niezawodnościowy w formie siedmiostanowego procesu semimarkowskiego, umożliwiający określenie prawdopodobieństw przebywania silnika w stanie zdatności oraz wyróżnionych stanach niezdatności.
-
Koncepcja wartościowania działania urządzeń energetycznych siłowni okrętowych
PublikacjaPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania dowolnego urządzenia siłowni okrętowych, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie energii w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie lub przenoszenie energii w formie pracy bądź ciepła. Zaproponowana ilościowa interpretacja działania urządzeń energetycznych, jest podobna do...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in series and the steam turbine
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego silnika spalinowego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika spalinowego. Rozpatrywano wariant układu kombinowanego, którym turbina mocy jest zasilana szeregowo spalinami wylotowymi. Podano algorytm i obliczenia...
-
Possibility of valuation of operation of marine diesel engines
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania okrętowych silników spalinowych, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania silników o zapłonie samoczynnym w ujęciu energetycznym...
-
The use of Acoustic Emission to identification damages bearings the main and crank engines about the automatic ignition
PublikacjaThe article describes the laboratory tests, which make the first stage of the study concerning the use of the AE method to determine the technical state of the slide bearings in engines with self-ignition. The aim of the present tests was to compare the recorded signals in relation to the technical state of the material of the bearing bush and to check the possibility of using the AE method in determining the transition moment...
-
A model of occurrence of the situations endangering inland waterways passanger ships and the environment
PublikacjaZaproponowano czterostanowy semimarkowski model pojawiania się sytuacji zagrażających pasażerskim statkom śródlądowym. Model ten został opracowany w formie semimarkowskiego procesu dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie, którego wartościami są rodzaje stanów, interpretowanych jako sytuacje: normalna, skomplikowana, niebezpieczna oraz awaryjna. Zobrazowano przykładową realizację procesu zmian sytuacji, jakie mogą pojawić się...
-
A probabilistic concept of assessment of amount of noxious substances contained in exhaust gas emitted from self-ignition engines
PublikacjaPrzedstawiono probabilistyczną koncepcję oceny toksyczności spalin silników o zapłonie samoczynnym. Ocena taka jest istotna, ponieważ bez niej nie jest możliwe określenie walorów proekologicznych różnych środków transportowych z napędem spalinowym, w tym śródlądowych statków pasażerskich. W koncepcji tej uwzględniony został model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. Model ten przedstawiono w formie procesu semimarkowskiego,...
-
Statistic and probabilistic measures of diagnosis likelohood on the state of self-ignition combustion engines
PublikacjaW artykule zaproponowano, aby wiarygodność diagnozy o stanie technicznym silników o zapłonie samoczynnym była rozpatrywana jako losowa cecha tej diagnozy. Wykazano możliwość oceny wiarygodności diagnozy za pomocą liczb rzeczywistych z przedziału [0, 1]. Uzasadniono potrzebę rozróżniania wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności...
-
A semi-Markov model of fuel combustion process in a Diesel engine
PublikacjaW artykule przedstawiono czterostanowy model procesu spalania w przestrzeniach roboczych (cylindrach) silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Wartościami tego procesu są stany odpowiadające powszechnie akceptowanym rodzajom spalania w tego rodzaju silnikach a mianowicie takie stany procesu jak: spalanie pełne (całkowite i zupełne), spalanie niezupełne, spalanie...
-
Stochastic model of the load spectrum for main engines of sea-going ships
PublikacjaW artykule przedstawiono możliwość zastosowania procesów semimarkowskich do probabilistycznego opisu widma obciążeń silników o zapłonie samoczynnym, zastosowanych do napędu statków - czyli silników głównych. W rozważaniach uwzględnione zostały charakterystyki zewnętrzne mocy tego rodzaju silników. Umożliwiły one sformułowanie czteroelementowego zbioru stanów procesu obciążeń tego rodzaju silników. Do opisu rzeczywistego procesu...
-
Concept for interpretation and assessment of slide bearings operation in Diesel enfines in probabilistic approach
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione w mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej''dżulosekundą''. Przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania dowolnego poprzecznego łożyska ślizgowego, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne...
-
Zagadnienie obciążeń okrętowych silników głównych o zapłonie samoczynnym
PublikacjaZaprezentowano pogląd na temat przydatności mocy użytecznej jako wielkości fizycznej, stosowanej do jednoznacznego określenia obciążenia silnika o zapłonie samoczynnym. Scharakteryzowano ją na przykładzie teoretycznych charakterystyk zewnętrznych okrętowych silników głównych. Wykazano, że do jednoznacznej oceny obciążenia silnika powinny być zastosowane inne wielkości fizyczne niż jego moc użyteczna. Moc użyteczna nie może być...
-
A probabilistic concept of load assessment of self-ignition engines
PublikacjaPrzedstawiono propozycję probabilistycznej interpretacji obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zaproponowano probabilistyczny opis obciążenia tych silników z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową. Zwrócono uwagę, że obciążenie to może być uważane za zmienną losową wielowymiarową....
-
Conception of valuation of combustion engine operation
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które jest przyrównane do wielkości fizycznej o jednostce miary zwanej dżulosekundą, podobnie jak przedstawione w mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa. Działanie w tym ujęciu rozpatrywane jest także w mechanice kwantowej, w odniesieniu do żródła promieniowania elektromagnetycznego ciała, którego działanie charakteryzuje stała Planca. Przedstawiono...
-
Quantitative interpretation of energy-based systems and index of their reliability
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które rozumiane jest jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny tak rozumianego działania dowolnego systemu energetycznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa. Do uzasadnienia przydatności tak interpretowanego działania zastosowano jednorodny proces Poissona. Proces ten umożliwił skonstruowanie...
wyświetlono 2754 razy