dr inż. Katarzyna Palikowska
Zatrudnienie
Obszary badawcze
Publikacje
Filtry
wszystkich: 32
Katalog Publikacji
Rok 2013
-
Odtwarzanie przebiegu trasy kolejowej o złożonym ukształtowaniu geometrycznym
PublikacjaKształt eksploatowanych torów kolejowych jest w niektórych sytuacjach bardzo złożony, a jednocześnie − jak wykazały przeprowadzone ciągłe pomiary satelitarne − niekiedy tak zdeformowany, że określenie kierunków głównych okazuje się niemożliwe.W pracy przedstawiono program komputerowy do odtwarzania przebiegu trasy kolejowej w takich właśnie przypadkach. Przygotowano zestaw funkcji realizujących połączenia prostych i łuków kołowych...
-
Połączenie G3 dwóch kierunków prostych z użyciem krzywej NURBS
PublikacjaW artykule przedstawiono nową metodę projektowania układu geometrycznego toru kolejowego opartą na zastosowaniu krzywych NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) do opisu krzywizny. Punkty kontrolne krzywej NURBS wyznaczane są w procesie optymalizacji za pomocą algorytmu genetycznego. Jako kryterium optymalizacji przyjęto minimalizację oddziaływań dynamicznych występujących w układzie tor-pojazd przy spełnieniu warunków geometrycznych...
-
Program komputerowy do odtwarzania kształtu osi toru kolejowego
PublikacjaW pracy przedstawiono metodę odtwarzania kształtu osi toru kolejowego w płaszczyźnie poziomej na podstawie ciągłych pomiarów satelitarnych. W metodzie tej został wykorzystany algorytm projektowania odcinków trasy kolejowej położonych w łuku, w którym zastosowano analityczną formę opisu za pomocą odpowiednich formuł matematycznych. Procedura projektowania ma charakter uniwersalny − stwarza możliwość zróżnicowania rodzaju i długości...
Rok 2012
-
Analiza sposobów modelowania krzywizny − krzywe Beziera a metoda analityczna
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę sposobów modelowania krzywizny krzywej przejścia łączącej dwa łuki kołowe o zgodnym przebiegu, z których jeden położony jest wewnątrz drugiego. Opisane w literaturze krzywe Bezier [2, 4] porównano z krzywymi typu K0 i K1 uzyskanymi na drodze analitycznej przy zastosowaniu uniwersalnej metody modelowania krzywizny. Oceną objęto właściwości dynamiczne porównywanych krzywych przejścia oraz możliwości...
-
Ocena dynamiczna wybranych sposobów łączenia elementów trasy o zróżnicowanej krzywiźnie
PublikacjaArtykuł przedstawia porównanie właściwości dynamicznych kubicznych krzywych C-Bezier i PH krzywych Bezier piątego stopnia na tle krzywej typu K0 uzyskanej przy zastosowaniu uniwersalnej metody modelowania krzywizny. Właściwości dynamiczne i możliwości zastosowania wymienionych krzywych w projektowaniu dróg kolejowych omówiono na przykładach łączenia krzywą przejścia dwóch łuków kołowych odwrotnych oraz dwóch łuków zgodnych (bez...
-
The accuracy assessment of determining the axis of railway track basing on the satellite surveying
PublikacjaW 2009 roku na Politechnice Gdańskiej rozpoczęto badania nad wykorzystaniem serwisu pomiarów fazowych NAVGEO aktywnej sieci geodezyjnej ASG-EUPOS dla przeprowadzania ciągłych pomiarów przebiegu trasu kolejowej. Celem kontynuowanych badań jest próba oceny możliwości zastosowania pomiarów fazowych GNSS, realizowanych przez kilka odbiorników, dla projektowania oraz inwentaryzacji toru kolejowego. Do oceny dokładności określenia osi...
-
Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym
PublikacjaZarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym zostało przedstawione jako wielokryterialny problem optymalizacyjny, do rozwiązania którego został użyty model ogólny (job-shop) szeregowania zadań. W artykule przedstawiono sposób zastosowania trzech algorytmów metaheurystycznych: algorytmu genetycznego (Genetic Algorithm), algorytmu roju (Particle Swarm Optimization) i algorytmu mrówkowego (Ant Colony Optimization) do znalezienia optymalnego...
-
Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym z zastosowaniem rogramowania ewolucyjnego
PublikacjaZarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym zostało potraktowane jako wielokryterialny problem optymalizacyjny, który obejmuje między innymi zapewnienie skomunikowania pociągów na stacjach węzłowych oraz dążenie do uzyskania biegu pociągów najbardziej zgodnego z pierwotnym rozkładem jazdy. Uwzględniono priorytety poszczególnych pociągów uzależnione od sytuacji ruchowej i kategorii pociągów. W przeprowadzonym procesie optymalizacji...
Rok 2010
-
Ocena dokładności określania osi toru kolejowego na drodze pomiarów satelitarnych
PublikacjaW 2009 roku na Politechnice Gdańskiej rozpoczęto badania nad wykorzystaniem serwisu pomiarów fazowych NAVGEO aktywnej sieci geodezyjnej ASG-EUPOS dla przeprowadzania ciągłych pomiarów przebiegu trasu kolejowej. Celem kontynuowanych badań jest próba oceny możliwości zastosowania pomiarów fazowych GNSS, realizowanych przez kilka odbiorników, dla projektowania oraz inwentaryzacji toru kolejowego. Do oceny dokładności określenia osi...
-
Portal Komunikacyjny Sądu (PKS) służacy do elektronicznej komunikacji pomiędzy sądem a stronami postępowania
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia i sposób realizacji koncepcji hybrydowej komunikacji stron postepowania z sądem na przykładzie postępowania cywilnego. Przedstawiono opis Portalu Komunikacyjnego Sądu, modułu doręczeń elektronicznych, systemu wspomagającego obieg dokumentów elektronicznych oraz hybrydowego biura podawczego.
Rok 2002
-
Nowa metoda projektowania układów geometrycznych toru kolejowego
PublikacjaW pracy przedstawiono metodę ewolucyjną modelowania krzywizny w układach geometrycznych toru kolejowego. Kształtowanie krzywizny układu torowego traktowane jest jako zadanie optymalizacyjne mające na celu znalezienie rozwiązania spełniającego warunki konieczne nakładane na każdy układ geometryczny oraz specyficzne wymagania projektanta. Jako jedno z podstawowych kryteriów optymalizacyjnych przyjęto minimalizację oddziaływań dynamicznych...
-
Projektowanie układów geometrycznych toru kolejowego z zastosowaniem prog-ramowania ewolucyjnego.**2001, 154 s. 136 rys. 22 tab. bibliogr. 56 poz ma- szyn. Rozprawa doktorska /06.03.2002/. P. Gdań., Wydz. Inż. Ląd. Promotor: dr hab. inż. W. Koc, prof. nadzw. PG.
Publikacja.
wyświetlono 1184 razy