dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Konstrukcji Inżynierskich
Publikacje
Filtry
wszystkich: 157
Katalog Publikacji
-
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Teoretyczne podstawy decyzji o wyłączeniu obiektu z ruchu
PublikacjaW artykule przedstawiono ogólny opis konstrukcji podwieszonego mostu Uniwersyteckiego nad rzeką Brdą w Bydgoszczy. Opisano również prace eksperckie dotyczące oceny nośności konstrukcji. W wyniku badań i analiz obiekt został uznany za niebezpieczny dla użytkowników i wycofany z eksploatacji. W artykule przedstawiono zasadnicze przesłanki, które doprowadziły zarządcę do podjęcia głównych decyzji i postępowania naprawczego.
-
Aktualizacja modelu teoretycznego Mostu Rędzińskiego na podstawie pomiarów konstrukcji, po 10 latach eksploatacji
PublikacjaW roku 2020 zrealizowano prace badawcze, które miały na celu ocenę stanu konstrukcji Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu po 10 latach eksploatacji. W ramach badań eksperckich wykonano pomiary sił w wantach mostu metodą wibracyjną, dokonano pomiarów geodezyjnych przęseł i pylonu oraz zbudowano model numeryczny. Model posłużył do oceny aktualnego stanu wytężenia elementów konstrukcji. Konieczne było przeprowadzenie aktualizacji pierwotnego...
-
Ocena nośności konstrukcji pylonu Mostu Rędzińskiego po 10 latach eksploatacji. Propozycje działań utrzymaniowych
PublikacjaPylon mostu podwieszonego jest głównym elementem konstrukcyjnym przenoszącym niemal całe obciążenie z przęseł na fundamenty. W Moście Rędzińskim bardzo ważną rolę w pracy pylonu odgrywa rygiel dolny. Jest to żelbetowy element obciążony rozporem wynikającym z pochylenia nóg pylonu oraz reakcjami z przęseł. Jest zatem silnie rozciąganą i zginaną belką, ekscentrycznie sprężoną. Po ujawnieniu zarysowań w ryglu przystąpiono do kompleksowej...
-
Zagrożenie katastrofą budowlaną Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. Analiza i badania
PublikacjaMost Uniwersytecki został zamknięty po 7 latach od oddania do użytku. Powodem były błędy projektowe ujawnione w przeglądzie w roku 2020, potwierdzone teoretycznymi analizami nośności. Bezpośrednim powodem zamknięcia przeprawy było stwierdzenie zagrożenia katastrofą budowlaną. W roku 2021, zgodnie z zaleceniem i koncepcją ekspercką, krytyczne elementy konstrukcji mostu zostały wzmocnione. W styczniu 2022 most został przywrócony...
-
Pomiar sił w wantach mostu podwieszonego
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę oraz wyniki badań sił w wantach Mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku. Do identyfikacji sił wykorzystano trzy metody: wibracyjną; z wykorzystaniem siłownika jednosplotowego (lift-off) oraz pomiaru strzałki ugięcia. Przedstawione wyniki badań dowodzą, że wszystkie metody mogą być z powodzeniem wykorzystywane do identyfikacji rzeczywistej siły w wancie. Każda z metod ma jednak ograniczenia...
-
Numeryczna analiza dynamiczna wieszaków w łukowym wiadukcie kolejowym. Analiza przypadku
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę dynamiczną wiaduktu kolejowego w ciągu Centralnej Magistrali Kolejowej zlokalizowanego koło Huty Zawadzkiej. W analizie zwrócono szczególną uwagę na lokalną odpowiedź wieszaków na obciążenie przejeżdżającym pociągiem oraz wiatrem. Obliczenia przeprowadzono na podstawie wykonanego modelu MES. Zweryfikowano poprawność modelu poprzez porównanie uzyskanych wyników z wartościami pomierzonymi. Przeprowadzono...
-
Cable-stayed bridges. Basic static schemes
PublikacjaThe paper presents an overview of shaping of cable-stayed bridges. Historical background, basic static sketches and overview of selected bridges are included. Selected natural solutions and interesting unrealized projects were presented. Basic ideas and most important principals are discussed. The examples and sketches were given an author's comment. Static diagrams of two pylon structures with three variants of the arrangement...
-
Analiza następstw potencjalnej awarii wanty mostu podwieszonego w Bydgoszczy
PublikacjaMost Uniwersytecki został zamknięty po siedmiu latach od oddania do użytkowania. Powodem były widoczne gołym okiem objawy znacznego przeciążenia w obrębie zakotwień. Krytyczne elementy konstrukcji mostu zostały wzmocnione i przywrócono go do ruchu. W artykule przedstawiono nieliniowe analizy statyczne i dynamiczne wykonane na modelu MES, prezentujące cztery scenariusze przebiegu zachowania konstrukcji po utracie nośności mocowania...
-
Konstrukcje z gruntu zbrojonego geosyntetykami odciążające przyczółki - Analiza temperatur
PublikacjaW artykule podjęto, bardzo istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji, temat zachowania się w czasie przyczółków mostowych, które zaprojektowano z wykorzystaniem konstrukcji odciążających z gruntu zbrojonego geosyntetykami. Na dwóch przykładach przeanalizowano zmienność temperatur wewnątrz bloku z gruntu zbrojonego. Temperatura w otoczeniu geozbrojenia syntetycznego może mieć istotny wpływ na jego trwałość.
-
Inverse Analysis as a Key Element of Safety Assessment under the Snow Load For The Large Suspension Roofs Structure
PublikacjaThe paper presents a concept and realization of monitoring system for the Silesian Stadium in Chorzow. The idea of the system lies in fusion of structure monitoring with a calibrated numerical FEM model [1]. The inverse problem is solved. On the base of measured selected displacements, the numerical FEM model of the structure combined with iterative method, develops the current snow load distribution. Knowing the load, we can calculate...
-
Modelowanie konstrukcji mostów pod kątem dynamicznym
PublikacjaReferat dotyczy problemów związanych z modelowaniem dynamicznym konstrukcji oraz obciążeń eksploatacyjnych mostów kolejowych. Dokonano przeglądu prac poświęconych wspomnianej problematyce. Podano przykłady modeli dynamicznych przęseł oraz taboru. W zagadnieniach interakcji "pojazd - przęsło" istotnym elementem jest poprawna definicja obciążenia. Przedstawiono koncepcję identyfikacji parametrów dynamicznych rzeczywistego pojazdu...
-
Modelowanie konstrukcji mostów pok kątem dynamicznym
PublikacjaArtykuł przedstawia zagadnienia modleowania mostów
-
Nadzór naukowy nad projektowaniem i budową mostu przez Wisłę pod Kwidzynem
PublikacjaArtykuł prdstawia rezultaty prac związanych z projektowaniem i budową mostu prez Wisłę
-
Technologia montażu mostu przez Wisłę w Touniu metodą transportu wodnego - przygotowanie projektowe operacji
PublikacjaArtykuł opisuje przygotowanie projektowe montażu mostu przez Wisłę w Toruniu
-
Przebudowa mostu kolejowego przez rzekę Pilicę z przystosowaniem do dużych prędkości
PublikacjaJednym z podstawowych założeń modernizacji polskich linii kolejowych jest przystosowanie ich do dużych prędkości ruchu (300 - 350 km/h). Wzrost prędkości ruchu powoduje zwiększenie efektów dynamicznych oddziaływania taboru na konstrukcję. Fakt ten niesie za sobą szereg dodatkowych wymagań stawianych nowym lub modernizowanym obiektom inżynierskim. W referacie przedstawiono proces projektowania i przebudowy mostu nad rzeką Pilicą,...
-
Stadion piłkarski na EURO 2012 w Gdańsku Letnicy
PublikacjaW referacie przedstawiono główne założenia konstrukcyjne stadionu, fundamenty, modele obliczeniowe konstrukcji wsporczej trybun i stalowej konstrukcji zadaszenia (dźwigar stalowy). Zaprezentowano również poszzcególne etapy wykonania i montażu elementów konstrukcyjnych.
-
Ocena nośności ław podpór nr 23, 24, 25. Most MA-91 przez rzeką Wisłę w ciągu autostrady A1
PublikacjaW pracy przeprowadzono ocenę nośności ław podpór mostu MA-91 przez rzekę Wisłę
-
Ocena nośności ław podpór nr 23 i 24.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki szczegółowej analizy stanu wytężenia ław podpór 23 i 24 mostu MA-91 przez rzekę wisłę
-
Opinia techniczna dotyczaca przyczyn odspojenia poprzecznicy podporowej na moście północnym (m3) przez rzeke Wisłę w Warszawie
PublikacjaOkreślenie przyczyn i podanie wytycznych do naprawy odspojenia się poprzecznicy podporowej od konstrukcji stalowej przęsła w moście M3 na przyczółku nr 110.
-
O modelowaniu numerycznym dźwigarów zespolonych
PublikacjaThe paper is a general review of theoretical problems and corresponding numerical procedures actually available in commercial engineering software. Several possibilities of numerical simulation for composite girders are presented. Effectivity of meshing is showed on the simple example. Finally several examples of structural numeric models for real bridges are included. In the author's opinion, presented available procedures for...
-
Opinia techniczna dotycząca określenia nośności przęseł wiaduktu wd-3 w m. Karczemki w km 341+059 drogi krajowej nr 6 (obwodnica Trójmiasta) po przemieszczeniu się podpory środkowej - - rozbudowa węzła ot dk s-6) z ul. Kartuską
PublikacjaNa skutek prowadzonych prac budowlanych przy rozbudowie węzła Karczemki (skrzyżowanie Obwodnicy Trójmiejskiej z ul. Kartuską) doszło do przemieszczenia podpory środkowej (filara) wiaduktu w wyniku czego doszło do rozwarcia połączenia monolit-prefabrykat. Zmienił się zatem układ statyczny z belki ciągłej dwuprzęsłowej na dwie belki wolnopodparte. Ekspertyza wykazała, iż na skutek zmiany układu statycznego wiaduktu, doraźna nośność...
-
Montaż mostu przez Wisłę w Kamieniu
PublikacjaW artykule opisano konstrukcję przęseł mostu drogowego przez Wisłę w Kamieniu (woj. lubelskie) i kluczowe operacje montażowe. Wykonawca przewidział montaż konstrukcji przez nasunięcie podłużne ze wspornikiem o rekordowej długości 108 m. Niestety, w początkowej fazie montażu dźwigary uległy lokalnemu uszkodzeniu polegającemu na plastycznej utracie płaskiej postaci środników. W artykule przedstawiono alternatywny projekt nasuwania,...
-
Łukowa kładka dla pieszych przez rzekę Wartę we Wronkach
PublikacjaW artykule opisano konstrukcję kładki dla pieszych przez Wartę we Wronkach. Przedstawiono pierwotną wersję konstrukcji obiektu. Omówiono modyfikacje wprowadzone podczas wykonywania projektu wykonawczego. Zaprezentowano zdjęcia z montażu przęsła nurtowego oraz zdjęcia po zakończonej budowie kładki. Na rysunkach przedstawiono szczegóły konstrukcyjne, przekroje poprzeczne oraz modele obliczeniowe konstrukcji obiektu.
-
Analiza nośności blachownicowej konstrukcji dźwigara skrzynkowego mostu w czasie nasuwania podłużnego
PublikacjaW referacie opisano konstrukcję przęseł mostu drogowego przez Wisłę w Kamieniu (woj. Lubelskie). Przedstawiono zaawansowane analizy numeryczne dotyczące nośności blachownicowej konstrukcji dźwigara skrzynkowego podczas realizowanego nasuwania podłużnego. W referacie opisano alternatywny projekt nasuwki, który został szczęśliwie zrealizowany. W podsumowaniu zebrano ogólne wnioski dotyczące przyczyn pierwotnych niepowodzeń i przemyślenia...
-
Sprawozdanie z badań podczas próbnego obciążenia konstrukcji odciążającej o rozpiętości teoretycznej Lt=19,44 m wbudowanej w km 17,008 linii kolejowej nr 202 Gdańsk-Stargard Szczeciński (tor nr 2) na czas przebudowy przepustu przeprowadzającego rz. Kaczą przez istniejący nasyp kolejowy.
PublikacjaObiekt będący przedmiotem niniejszego opracowania to stalowe przęsło wykorzystywane jako mostowa konstrukcja tymczasowa. Składa się z czterech dźwigarów HEB800 o całkowitej długości 20,00 m (jedna para dźwigarów pod każdy tok szynowy). Rozpiętość teoretyczna przęsła wynosi Lt=19,44 m. Dźwigary stężone są dwuteowymi poprzecznicami do których mocowane są szyny toczne. W celu utrzymania ruchu kolejowego podczas przebudowy przepustu...
-
Niweleta na obiektach mostowych: wybrane problemy przy realizacji mostów w Polsce
Publikacjaobowiązujące przepisy drogowe dotyczące odchyłek od zaprojektowanej niwelety są praktycznie nie do spełnienie na obiektach mostowych i stwarzają problemy odbiorowe. w referacie opisano przykłady, które ujawniły szereg problemów projektowych i wykonawczych związanych z kształtowaniem obiektów mostowych w profilu, związanych z wymogami funkcjonalnymi drogi na moście. przedstawiono przykłady trzech współcześnie zrealizowanych obiektów...
-
Analiza pracy nietypowego zakotwienia want - badania laboratoryjne
PublikacjaW artykule przedstawiono badania modelowe nietypowego rozwiązania strefy zakotwień want. Porównano je z typowym rozwiązaniem stosowanym w systemach obecnych na rynku. Przedstawiono wyniki badania wielkości sił przyczepności pomiędzy stalą a betonem w zakotwieniu wanty, nośności detali oraz zachowania się całego zakotwienia.
-
Identyfikacja parametrów dynamicznych want mostu Rędzińskiego we Wrocławiu
Publikacjathe paper presents results of dynamic analysis conducted on stay-cables of rędziński bridge in wrocław. identified in situ dynamic parameters (natural frequency and logarithmic decrement damping ratio) of selected stays were and compared to the values featured in the project.
-
Wzbudzone siły wewnętrzne : skutki upr0szczonego modelowania zakrzywionej estakady sprężonej
Publikacjathe paper presents problems, which were encountered during the construction of a southern road bypass of city gdansk. after prestressing and removing formwork, the contractor spotted, that some of outer bearings are detached. performed analysis showed that, this situation was caused by the usage of a simplified, straight beam model during design phase. the paper shows the influence of a curved in plane prestressed system on internal...
-
Dachy i zadaszenia na budowlach publicznych
Publikacja -
Roof of PGE Arena - The stadium built for Euro 2012 in Gdansk
Publikacja -
Roof over PGE Arena in Gdansk. Review of structure and monitoring system
PublikacjaThis paper presents general structural assumptions of the steel construction designed for a newfootball stadium to be built for UEFA Championship 2012 in the city of Gdańsk. The superstructureis founded directly on the modified abutment. The facade and the roof are collected from 82 steelgirders made of tube profiles. The girders are braced by circular beams and X tension rods. All thiscreates a quasi - dome covered by polycarbonate...
-
BADANIE WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNYCH POLIWĘGLANU BĘDĄCEGO ELEMENTEM ZADASZENIA STADIONU W GDAŃSKU
PublikacjaPrzedmiotem ekspertyzy było zbadanie właściwości mechanicznych poliwęglanu zaprojektowanego jako element zadaszenia stadionu piłkarskiego w Gdańsku budowanego na mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012. Ekspertyza obejmowała badania laboratoryjne poliwęglanu litego pod kątem zastosowania go jako materiału konstrukcyjnego oraz badania terenowe gotowych konstrukcyjnych elementów testowych w skali 1:1 w trakcie budowy stadionu.
-
Nosność dzwigarów pełnosciennych przy zginaniu w swietle teorii klasycznych, norm i nowoczesnych analiz numerycznych
PublikacjaZobrazowano aktualnosc sformułowanego przez Euler'a, ponad 200 lat temu zagadnienia statecznosci w zginanych belkach pełnosciennych wykorzystujac analizy numeryczne MES. Poruszono problematyke dotyczaca nadkrytycznej postaci równowagi srodnika, wyteeniapokrytycznego, projektowania zgodnie z obecnymi standardami EC, oraz wzgledów ekonomicznych (moliwosc rezygnacji z ebra poziomego) w rozwoju współczesnych tendencji technologicznych...
-
Analysis od dynamic loads on lightweight footbridge caused by lorry passing underneath
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę drgań lekkiej kładki dla pieszych wywołanych przejazdem ciężarówki z dużą prędkością pod spodem konstrukcji.
-
Studium zastosowania kratowego dźwigara przestrzennego w kładkach dla pieszych
PublikacjaPrzedstawienie koncepcji konstrukcji kładek dla pieszych z wykorzystaniem przestrzennych dźwigarów kratowych
-
Modernizacja historycznego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Gdańsku
PublikacjaW 2004 roku wiadukt w ciągu ul. Braci Lewoniewskich nad torami PKP w Gdańsku Wrzeszczu uległ awarii. Jej skutki odczuwalne były daleko poza Trójmiastem. Na podstawie wniosków ze szczegółowej oceny stanu technicznego i nośności obiektu, podjęto decyzję o jego modernizacji. W artykule przedstawiono założenia projektowe oraz realizację przebudowy wiaduktu. Podano opis analiz teoretycznych dotyczących faz montażowych oraz zaprezentowano...
-
Most łukowy przez rzekę Dziwnę po 3 latach eksploatacji
PublikacjaPodano ogólną charakterystykę techniczną mostu i podstawowe problemy jego budowy. Omówiono zachowanie się mostu i jego elementów po 3 latach eksploatacji
-
Pieszy na kładkach, formy oddziaływania
PublikacjaPraca zawiera syntezę badań eksperymentalnych i teoretycznych dotyczących dynamiki mostów dla pieszych.Na tle dotychczasowego dorobku naukowego przedstawiony jest wkład autora w określenie obciążeń jakie pieszy przekazuje na przęsło. Dzięki przeprowadzonym badaniom określił nieliniową funkcję obciążenia pochodzącego od idącego człowieka. Korzysrając z doświadczenia zdobytego w badaniu pieszych na drgaacym podłożu autor dokonał...
-
Próbne obciążenie obiektu
PublikacjaRozdział przedstawia analizy numeryczne MES, zakres, metody pomiarów oraz wyniki badań statycznych i dynamicznych mostu przez Wisłę w ciągu obwodnicy Płocka. Pomierzone wartości ugięć, przemieszczeń oraz odkształceń (naprężeń) podczas prób potwierdziły założenia teoretyczne przyjęte w projekcie oraz pracę mostu w zakresie sprężystym.
-
Badania mostu głównego przez Wisłę w ciągu obwodnicy Płocka
PublikacjaOpsano zakres, metody pomiarów oraz wyniki badań statycznych i dynamicznych mostu podwieszonego przez Wisłę w ciżgu obwodnicy Płocka. Pomierzone podczas prób wartości ugięć, przemieszczeń oraz odkształceń (naprężeń) okazały się zgodne z wartościami teoretycznymi wyznaczonymi w projekcie i potwierdziły pracę mostu w zakresie sprężystym.
-
Some kind of joints in composite polymer bridges
PublikacjaContemporary, polymer composites bridge structures are of two types: truss or arch structures(with many joints along the length) and beam structures with limited number of joints. Both of them have special types of composite polymer decks. An ideal solution is to join advantages of two types of structuresdescribed below and create long span FRP beam bridge structure system using joints along the length. Theproblem is to find the...
-
Stadion piłkarski na EURO 2012 w Gdańsku Letnicy
PublikacjaStadion został zaprojektowany na około 41 000 widzów podczas meczów EURO, z możliwością rozbudowy do około 44 000 miejsc na mecze ligowe. Konstrukcja stalowa stadionu składa się z 82 przestrzennych dźwigarów kratowych o kształcie sierpowym, posadowionych na okalającym budowlę pierścieniu żelbetowym. Wysokość od poziomu stopy do powierzchni dachu wynosi około 38 m. Długość wspornika nad trybuną, liczona od łożyska do krawędzi dachu...
-
Footbridges, numerical aproach
PublikacjaW artykule zamieszczono przegląd symulacji numerycznych kładek dla pieszych. Został on podzielony na trzy części(modele MES, obciążenie tłumem, odpowiedź mostu).
-
O modelach numerycznych przęseł mostów zespolonych
PublikacjaW referacie przedstawiono przegląd podstawowych modeli numerycznych przęseł mostów zespolonych możliwych do wykonania w środowisku komercyjnych systemów MES. Pokazano zastosowanie elementów belkowych, powłokowych i bryłowych oraz konsekwencje przyjętych założeń. Zdaniem autorów proste modele belkowo-powłokowe najlepiej nadają się do stosowania w procesie projektowym. Modele bardziej zaawansowane mogą służyć do prac eksperckich...
-
O mżliwościach analizy mostów stalowych
PublikacjaPrzedstawiono współczesne praktyczne możliwości analizy mostów stalowych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego> Podano przykłady analiz wykonanych na potrzeby prac badawczych, ekspertyz i projektów
-
Z oceny dokumentacji dotyczącej faz budowy pylonu mostu MA 21 przez rzekę Odrę w ramach budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
PublikacjaWspornikowa budowa pylonów metodą betonowania z wykorzystaniem deskowań przestawnych wymaga określenia technologii postępowania, uwzględniającej naprężenia i deformacje struktury w kolejnych fazach budowy. Opiniowane opracowanie zawiera opis i analizę poszczególnych faz z uwzględnieniem procesu dojrzewania betonu.Celem opinii jest krytyczna ocena przedstawionego materiału jako potwierdzenie jego prawidłowości lub wniesienie poprawek.W...
-
Wybrane problemy kształtowania kładek dla pieszych w miastach
PublikacjaW referacie przedstawiono główne problemy z jakimi może zetknąć się projektant miejskiej kładki dla pieszych. Omówiono : estetykę, funkcjonalność, bezpieczeństwo i własności mechaniczne tych obiektów mostowych. Zawarto przykładowe wyniki badań naukowych.
-
Ocena nośności wiaduktu drogowego w Nowym Dworze Gdańskim po awarii poprzecznic sprężonych
PublikacjaW pracy przedstawiono ocenę nośności łukowego wiaduktu drogowego nad drogą krajową nr 7 w Nowym Dworze Gdańskim, oraz analizę przyczyn awarii stref zakotwień kabli sprężających żelbetowe poprzecznice konstrukcji przęsła. Awarii uległa większość poprzecznic w czasie ich sprężania. Opisana w referacie numeryczna analiza nośności wskazała przyczyny uszkodzeń. Modele numeryczne stworzone dla oceny nośności pozwoliły także oszacować...
-
Analiza statyczna konstrukcji przęseł oraz podwieszenia mostu MA 21 przez rzekę Odrę w ramach budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
PublikacjaCelem opracowania jest niezależna weryfikacja obliczeń statycznych konstrukcji mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, dobranie sił w wieszakach oraz weryfikacja przyjętych założeń konstrukcyjnych. W ramach prac wykonano dwa modele: uproszczony oraz złożony. W oparciu o modele przeprowadzono analizę statyczną oraz wytrzymałościową.
wyświetlono 4477 razy