Abstrakt
Głównym celem artykułu było stworzenie listy wskaźników diagnozujących model mentalny przedsiębiorczości. Zaprezentowano dwa podejścia do przedsiębiorczości: klasyczne podejście kauzalne, w którym przedsiębiorca koncentruje się na osiągnięciu celu wyznaczonego na samym początku oraz podejście efektuacyjne, w którym identyfikowaniu dostępnych zasobów i relacji towarzyszy poszukiwanie możliwości biznesowych i zmienność celów. Analiza literatury pozwoliła sformułować kilka głównych kryteriów różnicujących efektuacyjny i kauzalny model mentalny przedsiębiorczości. Odnoszą się one do ważnych aspektów przedsiębiorczości: ustalanie strategii firmy, wykorzystanie zasobów, reakcje na niespodziewane, budowanie relacji biznesowych i poszukiwanie nowych rozwiązań. Dla każdego z tych obszarów zaproponowano listę wskaźników, które będą wykorzystane do opracowania kwestionariusza diagnozującego model mentalny przedsiębiorczości.
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Przedsiębiorczość i Zarządzanie
nr XIX,
strony 215 - 229,
ISSN: 1733-2486 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Krawczyk-Bryłka B., Stankiewicz K., Tomczak M., Ziemiański P.: Modele mentalne przedsiębiorczości: wskaźniki efektuacyjne vs. kauzalne// Przedsiębiorczość i Zarządzanie. -Vol. XIX., nr. 10 cz.II (2018), s.215-229
- Źródła finansowania:
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 331 razy