Publikacje
Filtry
wszystkich: 469
Katalog Publikacji
Rok 1994
-
Koncepcja strat jakościowych Tagichiego
Publikacja
Rok 2002
-
Analiza Big Picture i mapa Systemu. Jak uzyskać informacje o procesie i możliwościach jego doskonalenia.
PublikacjaPrzedsiębiorstwa podejmujące próby modelowania systemów często zapominają o tym, że podstawą budowy modelu systemu czy procesu jest rzetelne rozpoznanie istniejącego stanu systemu i czynników go warunkujących. Dlatego też wiele tych prób kończy się niepowodzeniem. Opisany w niniejszym rozdziale sposób analizy systemu pozwala uzyskać informacje, które staną się elementami wejściowymi dla procesu modelowania skierowanego na dowolnie...
-
Analiza uwarunkowań wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania środowiskowego i zintegrowanego systemu zarządzania jakością i środowiskiem w polskich przedsiębiorstwach.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki ankiety oraz wnioski z badań dotyczących wdrażania systemów zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14001 oraz ich integracji z systemami zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w polskich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk położono na analizę tego zjawiska w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Podano również zalecenia mogące usprawnić proces wdrażania tych systemów w sektorze MŚP.
-
Ciągły przepływ produktów w przedsiębiorstwie
PublikacjaObserwując otoczenie wydaje się, że zachodzące w nim zmiany są tak nieprzewidywalne, iż trudno cokolwiek zaplanować. Przedsiębiorstwa stają wobec sytuacji, w której muszą znaleźć sposób na sprostanie wyzwaniom rynku. Wymagało jednak podjęcia działań, które pozwolą na szybką reakcję na zmiany wymagań rynku, czyli uelastycznienie oraz zaprojektowanie procesów w sposób umożliwiający niezachwiane funkcjonowanie w przypadku reakcji...
-
Gry bardzo serio. CXO Nowy Magazyn Kadry Zarządzającej.**2002 nr 12 s.26-28.
PublikacjaGry symulacyjne Lean są typem symulacji społecznej, której zasady są opartenie na współzawodnictwie, ale na wypracowaniu zespołowej taktyki działania.Celem symulacji jest wzmacnianie u uczących się umiejętności współdziałania,negocjowania, osiągania kompromisu, wypracowania wspólnej strategii Leanprzez wszystkich uczestników zespołu reprezentujących różne interesy. Arty-kuł przedstawia rodzaje gier symulacyjnych, sposoby...
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością w dużej jednostce administracji publicznej - Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
PublikacjaPrzedstawiono spostrzeżenia związane z wdrażaniem systemu zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001, w pierwszej z największych jednostek administracji samorządowej w Polsce - Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zaprezentowano zarówno najistotniejsze czynniki wspierające sprawne wdrożenie systemu jak również zalecenia związane z przyszłym jego funkcjonowaniem.
-
Koncepcja Lean Management w podnoszeniu efektywności ekonomicznej produk- cji.**2002, 310 s. 104 rys. 60 tab. 13 wykr. bibliogr. 114 poz.+ 13 załącz. maszyn. Rozprawa doktorska (19.06.02) Promotor: dr hab. inż. Olgierd Downarowicz, prof. nadzw. PG
Publikacja.
-
Lean - przepis na odchudzanie kosztów.
PublikacjaKażda czynność pociąga za sobą koszty. Firma Toyota doszła do wniosku, że w takim razie należy ograniczyć ilość realizowanych czynności tylko do tych,które mają swój bezpośredni udział w tworzeniu zysku. Sposób-metodologia i narzędzia służące zastosowaniu odchudzonej produkcji w przedsiębiorstwie to podstawowe elementy,które musi zrozumieć przedsiębiorca.
-
Metoda 5S jako narzędzie modelowania procesów na stanowisku pracy.
PublikacjaOmówiono metodę 5S, która pozwala na analizowanie i modelowanie procesów zachodzących na stanowisku pracy. Przedstawiono istotę, zasady wdrożenia i korzyści wypływające z zastosowania tej metody.
-
Problematyka dozwolonych wyłączeń wymagań normy ISO 9001:2000 oraz zakresu certyfikacji systemów zarządzania jakością.
PublikacjaPrzedstawiono uwagi związane z określeniem zakresu działalności organizacji wdrażających system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz ewentualnym wyłączeniem niektórych wymagań tej normy nie znajdujących odzwierciedlenia w specyfice danej organizacji.
-
Przez 5S do zmian w firmie.
PublikacjaW artykule omówiono istotę zasad 5S i działania, które należy podejmować,by poprawnie wdrożyć zasady 5S. Zastosowanie zasad 5S nie wymaga nie wymaga w zasadzie nakładów finansowych, a daje szereg wymiernych korzyści. Eliminowane są straty czasu, skracany jest cykl produkcji. Eliminowane są straty związane z brakami i awariami, poprawia się jakość i bezpieczeństwo oraz otrzymuje się uproszczone i uporządkowane środowisko...
-
Role pracowników w transformacji Lean
PublikacjaArtykuł omawia role pracowników w trakcie transformacji Lean. Celem artykułu jest nie tylko przedstawienie podziału zadań pomiędzy pracownikami, ale także ukazanie ról poszczególnych grup pracowniczych, które powinny być pełnione w każdej firmie. Nie tylko przedsiębiorstwa wdrażające Lean muszą budować struktury ułatwiające przepływ informacji dotyczących "wyszczuplania" procesów. Dlatego artykuł ten kieruję do wszystkich przedsiębiorców...
-
Więcej niż odchudzanie. Istota koncepcji zarządzania Lean
PublikacjaArtykuł opisuje koncepcję Lean z punktu widzenia pracownika i metod zarządzania zasobami ludzkimi. Charakteryzuje tzw. Lean Thinking, czyli szczupłe myślenie towarzyszące technicznym zmianom związanym z wdrażaniem narzędzi wykorzystywanych przez koncepcję Lean.
-
Zarządzanie wiedzą pracowników operacyjnych w aspekcie wdrażania zmian zgodnie z koncepcją Lean Manufacturing.
PublikacjaKoncepcja Lean Manufacturing skupiona jest głównie na optymalizacji procesu wytwórczego. Podstawową rolę w procesie wytwórczym odgrywają pracownicy operacyjni, od których wiedzy i umiejętności zależy jakość realizowanego procesu. Wydobycie ukrytej w nich wiedzy, rozwijanie jej oraz prowadzenie w kierunku realizacji celów przedsiębiorstwa jest elementem kluczowym dla powodzenia transformacji Lean Manufacturing w przedsiębiorstwie....
-
Zintegrowany System Informatyczny Klasy ERP - planowanie zasobów przedsiębiorstwa.
Publikacja...
Rok 2003
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublikacjaPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublikacjaKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Lean Quality Management
PublikacjaPostrzeganie przedsiębiorstwa przez pryzmat zachodzących w nim procesów powoduje powstanie dynamicznego obrazu zmian zachodzących w firmie. W wyniku takiego spojrzenia obserwator wykracza poza funkcjonalny układ struktur uzyskując możliwość pełniejszej weryfikacji skuteczności licznych, powiązanych ze sobą działań przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji o ich doskonaleniu. Kierunki tego doskonalenia to takie budowanie sekwencji...
-
Metody oceny wyników usprawniania działalności operacyjnej (przykład zasto-sowań)
PublikacjaArtykuł omawia warunki, jakie należy spełniać przy doborze miar i procesie dokonywania pomiaru efektów usprawniania działalności operacyjnej. Prezentuje metody oceny wyników działalności operacyjnej, wśród których znaczące miejsce ma zdolność produkcyjna, produktywność, przepustowość i skuteczność. Wskazuje również na potrzebę powiązania miar z celami całego przedsiębiorstwa.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością. Część II - opis, nadzorowanie i doskonalenie procesów
PublikacjaPrzedstawiono kolejne 3 etapy tworzące metodykę wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością - opis przebiegu, bieżące nadzorowanie oraz doskonalenie procesów w firmie.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001
PublikacjaPrzedstawiono koncepcję wdrażania procesowego podejścia do zarządzania jakością, w tym pierwsze trzy etapy tego podejścia: zrozumienie procesów, ich identyfikacja i określenie powiązań między nimi.
-
Systemy zarządzania jakością - stan unormowania w rodzinie ISO 9000
PublikacjaPrzedstawiono najważniejsze fakty związane z normatywnymi systemami zarządzania jakością wg ISO 9000. Wskazano pozytywne kierunki ewolucji norm oraz zagadnienia istotne dla różnych działów gospodarki, w tym w sektorze małych i średnich firm.
-
Wdrażanie zorientowanego procesowo systemu zarządzania jakością w małej organizacji - studium przypadku.
PublikacjaW artykule podano na przykładzie małej organizacji informacje dotyczące praktycznego zastosowania opisanej w dwóch poprzednich numerach Q jakości metodyki wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
Zmiana w przedsiębiorstwie. W: Inżynieria zarządzania przedsięwzięciami. Red. L. Zawadzka.Gdańsk: P. Gdań.**2003 s. 106-114, 2 rys. bibliogr. 8 poz.
PublikacjaObecna sytuacja polskich przedsiębiorstw jest niezwykle trudna. Zmienne otoczenie w postaci coraz większej konkurencji, zmienne przepisy prawa, zmiany granic Unii Europejskiej, a także trudności w ściąganiu należności powodują destabilizację przedsiębiorstwa. Często ta chwiejność przedsiębiorstwa przeradza się w jej upadek.Dokonując badań zmian zachodzących w przedsiębiorstwach zauważyłam, że próbują one różnymi metodami nadążyć...
Rok 2004
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublikacjaArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Ekspert wyjaśnia: Jak wyzwolić aktywność urzędników
PublikacjaArtykuł przedstawia podstawowe korzyści płynące z wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego systemu zarządznia jakością wg normy ISO 9001 oraz czynniki, które te korzyści warunkują,
-
Jak zorganizować zapisy i prowadzić nadzorowanie dokumentacji systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące zapisów oraz zasad nadzorowania dokumentacji i zapisów w systemach zarządzania jakością. Artykuł zawiera także praktyczne wskazówki, jak, w prosty sposób, stworzyć strukturę dokumentacji, zharmonizowaną z podejściem procesowym do zarządzania jakoscią.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania. Wyd. 2
PublikacjaKsiążka przedstawia podstawy oraz wymagania dotyczące trzech najczęściej stosowanych w praktyce normatywnych systemów zarządzania - jakością (ISO 9001), środowiskiem (ISO 14001) oraz BHP (PN-N 18001). Omówiono podobieństwa i różnice tych systemów wskazując kontekst ich integracji w jednym systemie zarządzania. W wydaniu drugim (wydanie I -2003r.) wprowadzono uzupełnienia i korekty związane ze zmianami w omawianych standardach.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażniu systemu zarządzania jakością w administracji publicznej [online].
PublikacjaW publikacji omówiono kryteria, które warunkują wdrożenie systemu zarządzania jakością w polskich urzędach administracji samorzadowej.Przedstawiono także czynniki stanowiące potencjał doskonalenia tego systemu.
-
Monitorowanie procesów terapeutycznych w systemie zarządzania jakością SPOTiR w Kwidzynie.
PublikacjaArtykuł przedstawia opis wdrażania i funkcjonowania wybranych procesów w ramach systemu zarządzania jakością w małej organizacji świadczącej usługi zdrowotne.
-
Nagrody jakości oparte na europejskim modelu doskonałości EFQM.
PublikacjaW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z nagrodami jakości opartymi na Europejskim Modelu Doskonałości EFQM. Omówione zostały kryteria oraz podział punktów przyznawanych poszczególnym kryteriom. Przedstawiono również zasady przyznawania zarówno Europejskiej Nagrody Jakości jak i Polskiej Nagrody Jakości.
-
Podstawy ustalania zakresu systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące zasad, którymi należy kierować się ustalając zakres działalności organizacji objęty systemem zarządzania jakością. Omówiono problematykę procesów zlecanych innym organizacjom na zasadzie outsourcing'u, w tym głównie lokalizacja i zasady nadzorowania tych procesów zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001.
-
Powiązanie dokumentacji systemowej z procesami - przykład rozwiązania dla małych firm.
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia struktury dokumentacji w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością opartego na podejściu procesowym.
-
Process management planning in ISO 9001 QMS of small companies.
PublikacjaPaper presents the key elements of process oriented methodology of ISO 9000 QMS implementation designed for SMEs. Particular attention has been paid to present simple documentation structure and its relation to the process approach to quality management.
-
Rozwój metod modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją.
PublikacjaW niniejszym rozdziale określono główne czynniki które wpływają na proces modelowania systemów organizacji i zarządzania produkcją. Dla każdego z wyróżnionych czynników przedstawono również rozwój ukształtowanych w wyniku modelowania technik i metod wspomagających produkcję.
-
System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie. Dokumentacja. Wdrażanie. Audit.
PublikacjaKsiążka w kompleksowy sposób przedstawia wymagania normatywnego systemu jakości wg ISO 9001 z szczególnym uwzględnieniem specyfiki małych organizacji. Główny nacisk położono na procesowe podejście do zarządzania jakością w małych organizacjach, co odzwierciedla oryginalna metodyka wdrażania. Książka przedstawia wiele praktycznych rozwiązań, które powinny ułatwić projektowanie systemu jakości. Dodatkowo zawarto zalecenia przydatne...
-
Uzasadnione wyłączenia niektórych wymagań normy ISO 9001.
PublikacjaArtykuł przedstawia rozważania związane z definiowaniem zakresu działań firmy objętych systemem jakości.Przedstawiono informacje dotyczące tzw. uzasadnionych wyłączeń niektórych wymagań normy ISO 9001. Omówiono podstawy tych wyłaczeń, wskazówki interpretacyjne i przykłady rozwiązań.
-
Wdrażanie, nadzorowanie i doskonalenie procesów.
PublikacjaW artykule omówiono kolejne elmenty metodyki zarządzania procesowego w ramach systemu jakości, przeznaczonej dla małych organizacji. Wskazano relacje pomiędzy strukturą procesową a strukturą dokumentacji systemowej.
-
Zalecenia dotyczące zarządzania procesowego w systemach jakości małych firm - etap planowania.
PublikacjaArtykuł przedstawia założenia i zasadnicze elementy metodyki zarządzania procesami w systemach jakości, dostosowanej do specyfiki małych organizacji. Szczegółowo omówiono etap planowania zarządzania procesami.
Rok 2005
-
Algorytmy planowania i sterowania realizacją zadań produkcyjnych z wykorzystaniem teorii ograniczeń
PublikacjaNiniejszy rozdział dotyczy tematyki planowania i sterowania produkcją zgodniiie z Teorią Ograniczeń (TOC). Przedstawiono w nim założenia i etapy zarzadzania produkcją zdefiniowane prze TOC. Zaprezentowano etapy planowania i sterowania produkcją zgodnie z metodą Werbel-Bufor-Lina. Przedstawiono również,oparty na metodzie analitycznej, szczegółowy algorytm harmonogramowania zadań, wraz z przykładem jego realizacji. Algorytm ten pozwala...
-
Analiza porównawcza wybranych metod planowania i sterowania produkcją
PublikacjaNiniejszy artukuł ma charakter przeglądowy i dotyczy problematyki planowania i sterowania produkcją w dyskretnych systemach przemysłowych. Została w nim przedstawiona krótka charakterystyka wybranych metod planowania i sterowania produkcją oraz dokonana analiza porównawcza wybranych systemów, zarówno z punkt widzenia istoty funkcjonowania, jak i kryteriów o charakterze organizacyjnym i wymagań rynku.
-
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
Publikacja -
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2003 i 2004 dotyczących problemów i oczekiwań małych organizacji związanych ze szkoleniami w zakresie systemów zarządzania jakością.
-
Audit wewnętrzny procesów systemu zarządzania jakością. Perspektywa małych organizacji
PublikacjaPrzedstawio metodykę auditowania procesów systemów zarzadzania jakością oraz specyficzne uwarunkowania z tym związane występujące wmałych organizacjach.
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
-
Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku
PublikacjaArtykuł przedstawia zastosowane w małym przedsiebiorstwie produkcyjno-usługowym podejście do wdrażania systemu zarządzania jakością oparte na identyfikacji oczekiwań i sugestii pracowników róznych szczebli.
-
Inżynieria Jakości '05
PublikacjaArtykuł zawiera informacje dotyczące III edycji cyklicznej konferencji naukowej Inżynieria Jakości organizowanej przez Zespół Inżynierii Jakości i Metrologii Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono zawartość poszczególnych sesji tematycznych, prelegentów oraz najważniejsze wnioski obrazujące trendy we współczesnej wiedzy o jakości.
-
Klasyfikacja kosztów jakości w podmiotach gospodarczych
PublikacjaNiniejszy rozdział przedstawia ważne aspekty związane z klasyfikacją kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Pokrótce omówiono najczęstsze definicje kosztów jakości, pokazujące zmieniające się podejście w przeszłości do tego tematu, jak i modele klasyfikacji kosztów jakości. Przedstawione zostały również aspekty związane z prowadzeniem rachunku i analizą kosztów jakości w podmiotach gospodarczych. Wskazano trudności prowadzenia...
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Podejście procesowe
PublikacjaW ramach odpowiedzi na typowe pytania związane z normami ISO serii 9000 przedstawiono zagadnienie podejścia procesowego w zarządzaniu jakością.