prof. dr hab. inż. Bogdan Wiszniewski
Employment
- Head of Department at Department of Intelligent Interactive Systems
- Professor at Department of Intelligent Interactive Systems
Research fields
Publications
Filters
total: 41
Catalog Publications
-
Featured based CAVE software factory
PublicationIn the paper we convey the lessons learned along the path we have gone through several years since establishing a room-sized CAVE installation at our university, from craft manufacturing and ad-hoc software reuse of VR software products to the robust feature driven software product line (SPL) implementing the Product Line Engineering (PLE) factory paradigm. With that we can serve all our departments and other entities from the...
-
Just look at to open it up: A biometric verification facility for password autofill to protect electronic documents
PublicationElectronic documents constitute specific units of information, and protecting them against unauthorized access is a challenging task. This is because a password protected document may be stolen from its host computer or intercepted while on transfer and exposed to unlimited offline attacks. The key issue is, therefore, making document passwords hard to crack. We propose to augment a common text password authentication interface...
-
Distributed MIND - A New Processing Model Based on Mobile Interactive Documents
PublicationObliczenia w trybie zespołowym pozwalają na integrację działań ludzi i agentów systemowych w otwartym środowisku rozproszonym w celu rozwiązywania problemów formułowanych dynamicznie w trakcie pracy systemu. Problemy te najczęściej nie mają charakteru algorytmicznego, tzn. generowane rozwiązania nie mogłyby zostać wyliczone w skończonej liczbie kroków na podstawie danych charakteryzujących uczestników obliczeń. Autorzy proponują...
-
Interakcyjna wizualizacja terenu rzeczywistego wykorzystująca klaster obliczeniowy
PublicationPrzedstawiono wynik jednego z zadań projektu celowego Clusterix w postaci Systemu wizualizacji trójwymiarowej terenu z punktu widzenia dynamicznego obserwatora. Opisano podstawową archtekturę systemu oraz dokonano oceny jej wydajności na przykładzie konkretnych danych satelitarnych z programu SRTM dla rejonu Gdańska.
-
Document Agents with the Intelligent Negotiations Capability
PublicationThe paper focus is on augmenting proactive document-agents with built -in intelligence to enable them to recognize execution context provided by devices visited durning the business process, and to reach collaboration agreement despite of their conflicting requirements. We propose a solution based on neural networks to improve simple multi-issue negotiation between the document and the device, practically with no excessive cost...
-
Bilateral Multi-Issue Negotiation Between Active Documents and Execution Devices
PublicationMobile document-agents are often in conflict with execution devices when attempting to perform activities of the business process they implement, since preferences of device owners may change depending on their current location and the actual class of the device in use. The paper proposes a bilateral negotiation mechanism based on a simple bargaining game that can effectively resolve such conflicts without any third party support.
-
Extraction of information from born-digital PDF documents for reproducible research
PublicationBorn-digital PDF electronic documents might reasonably be expected to preserve useful data units of their source originals that suffice to produce executable papers for reproducible research. Unfortunately, developers of authoring tools may adopt arbitrary PDF generation strategies, producing a plethora of internal data representations. Such common information units as text paragraphs, tables, function graphs and flow diagrams,...
-
Efficiency of interactive terrain visualization with a PC-cluster
PublicationW artykule przedstawiono wyniki jednego z zadań krajowego projektu CLUSTERIX, poświęconego opracowaniu wydajnej aplikacji do interaktywnej wizualizacji terenu z rzeczywistych danych przestrzennych. Szczególną uwagę poświęcono praktycznym aspektom wykorzystania klastrów obliczeniowych w zastosowaniach ściśle graficznych.
-
For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
PublicationThe paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...
-
Next Generation Digital
PublicationThe paper outlines the major objectives of the MENAID research project, eimed at novel architectures of digital documents. Such documents will enable reduction of information overflow and strain, a major threat to the growth of a digital society. They will be forward compatible, technology neutral and lightweight, allowing workers of network organizations to use personal devices of any type.
-
A Plan for Training Global Leaders in Cybersecurity
PublicationReferat prezentuje wizję globalnego uniwersytetu, który będzie kształcił potencjalnych liderów w obszarze globalnego cyber-bezpieczeństwa. Opisuje on profil absolwenta z uwzględnieniem kompetencji technicznych, organizacyjnych, psychologiczno-socjologicznych i etycznych, a następnie przedstawia drogę realizacji tej wizji z uwzględnieniem istniejących zasobów.
-
A document-centric processing paradigm for collaborative computing
PublicationKlasyczne modele przetwarzania rozproszonego zakładają, że dokumenty są biernymi obiektami, które rozsyła się w formie komunikatów lub pobiera z serwerów do przetwarzania jako pliki.W artykule przedstawiono koncepcję dokumentu jako aktywnego obiektu, zdolnego do samodzielnej migracji miedzy węzłami sieci i interakcji z użytkownikami w ich lokalnym środowisku. Takie podejście jest szczególnie przydatne do realizacji procesów biznesowych...
-
Intelligent Autonomous Vehicles
PublicationAdvanced mobile vehicles and robots have long been one of the main issues in engineering. They have various applications in emergency, lifeguarding and entertainment as well as in various industrial, civil and military systems. Among them, you can distinguish robots that can move in an open environment or operate only in predetermined confined spaces. Open world robots are very demanding because they have...
-
Od projektu do programu
PublicationPraca wprowadza w zagadnienia implementacji i testowania, pod kątem proble-mów i metod przekształcania wyników fazy projektowania w oprogramowanie. O-mówienie poprzedza krótkie wprowadzenie w zagadnienia modelowania zachowańprogramu. Treść rozdziału uwzględnia też problem implementacji w postaci o-programowania równoległego, zarówno w zakresie specyfiki jego wytwarzania,jak i testowania.
-
Środowiska wspierające (narzędzia CASE)
PublicationPraca omawia współczesne środowiska i narzędzia CASE, wspierające procesywytwórcze. Część omówienia poświęcona jest narzędziom wspomagającym tworze-nie oprogramowania równoległego i wspomagającym zrównoleglanie programów se-kwencyjnych.
-
Tracing of dynamic objects in distributed interactive simulation systems
PublicationDistributed interactive simulation systems require integration of several areas of computer science and applied mathematics to enable each individual simulation object to visualize effectively dynamic states of other objects. Objects are unpredictable,i.e., controlled by their local operators, and are remote, i.e., must rely on some transmission media to visualize dynamic scene from their local perspectives. The paper...
-
Digital document life cycle development. W: [CD-ROM] Materiały i prezentac-je. Komputeryzacja archiwów polskich muzeów - miejsc pamięci. Konferencja Sztutowo/Kąty Rybackie, 23-24.10.2003. Sztutowo: Państ. Muzeum Stutthof** 2003, 7 s. [14 slajdów] Project IST-2001-33441-MEMORIAL. 5 Program Ramowy UE. Cykliczne życie dokumentu cyfrowego.
PublicationW referacie przedstawiono założenia i cele projektu MEMORIAL UE, jego zada-nia robocze i przebieg prac na jego półmetku. Zaprezentowano w działaniu narzędzie wchodzące w skład pakietu DDW, stanowiące główny produkt realizowane-go projektu.
-
Digital document life cycle development
PublicationPrzedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.
-
Zdalne monitorowanie stanu obiektów w systemach interaktywnej symulacji rozproszonej.
PublicationW artykule omówiony został model zarządzania informacją o stanie obiektów w systemie symulacji rozproszonej czasu rzeczywistego. Przedstawiona została nowa metoda filtracji komunikatów wymienianych przez obiekty symulacji w systemie, tworzącym scenę dynamiczną. Proponowana metoda uwzględnia takie pojęcia jak ''kontekst'' zdarzenia, ''jakość wizualizacji'' po stronie obserwatora, ''zobowiązań'' obiektów dotyczących ich przyszłego...
-
Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych
PublicationKonsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...
seen 3286 times