Publications
Filters
total: 387
Catalog Publications
Year 2010
-
Harmonogramowanie w realizacji projektów przemysłowych i budowlanych
PublicationW publikacji poruszono kluczowe zagadnienia związane z opracowywaniem harmono-gramów w realizacji projektów. Skupiono się na projektach przemysłowej (branża stocz-niowa, budowa konstrukcji stalowych) oraz budowlano - inwestycyjnej, tj. branżach, w których współcześnie od wykonawców projektów wymagane są bardzo krótkie czasy realizacji projektów. W oparciu o wywiady z przedstawicielami przedsiębiorstw realizują-cych tego typu projekty...
-
Identyfikacja oczekiwań pracowników jako element zarządzania jakością w zwiększaniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali kluczowe aspekty związane z identyfikacją głównych grup determinant elementarnych w obszarze pracy i zatrudnienia. Na podstawie przeprowadzonych badań wśród respondentów z województwa pomorskiego zidentyfikowano dwanaście podstawowych grup czynników wpływających na satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy. Obszary wraz z determinantami elementarnymi mogą stanowić źródło wiedzy dla...
-
Jakość żywności w łańcuchu wartości usług turystycznych
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono analizę obszarów pozwalających na identyfikację czynników oceny jakości wyżywienia w łańcuchu wartości usług turystycznych. Autorzy dokonali analizy specyfiki usługi, wraz z charakterystyką składowych występujących w modelach jakości usług. Na podstawie czterech kluczowych składników dokonali identyfikacji najistotniejszych czynników mogących mieć wpływ na ocene jakości wyżywienia a tym samym...
-
Komunikacja i jakość w zarządzaniu. Wpływ wdrażania nowej koncepcji projektu lead na jakość zarządzania zespołami w firmie Lantmannen Unibake Poland sp. z o.o.
PublicationKażdy system mający wpływ na doskonalenie organizacji produkcji, który w konsekwencji prowadzi do utrzymania standardowej jakości wyrobów i poprawy wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa, powinien być przedmiotem wdrożenia. System LEAD jest systemem godnym uwagi wśród podmiotów gospodarczych zainteresowanych wdrożeniem programu poprawy klasy WCM.
-
Kryteria i mierniki systemu oceny zmian procesu planowania i sterowania
PublicationW rozdziale scharakteryzowano kryteria i metody oceny organizacji i całego łańcucha dostaw. Zidentyfikowano również wymagania stawiane systemowi oceny zmian procesu planowania i sterowania oraz podstawowe zasady jego funkcjonowania uwzględniając regułę kształtowania procesów w łańcuchu dostaw ukierunkowanego na zintegrowane zarządzanie. Dla każdego z przyjętych obszarów systemu oceny zmiany procesu planowania i sterowania (procesowego,...
-
Kryteria wyboru dostawców w doskonaleniu jakości relacji na przykładzie branży spożywczej województwa pomorskiego
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali kluczowe aspekty zarządzania relacjami pomiędzy firmą przetwórstwa rolno-spożywczego a jej dostawcą, z uwzględnieniem gałęzi branży występujących na przykładzie województwa pomorskiego. Dokonano również identyfikacji obszarów budowania i doskonalenia jakości omawianych relacji ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów wyboru dostawców.
-
Metody inteligencji obliczeniowej w zarządzaniu produkcją
PublicationW rozdziale zaprezentowany został przegląd metod inteligencji obliczeniowej stosowanych w zarządzaniu produkcją. Rozdział rozpoczyna się definicją problemu harmonogramowania zadań wraz z wprowadzeniem standardowej nomenklatury stosowanej w literaturze poświęconej temu zagadnieniu. We wstępie zwrócono uwagę na złożoność problemów harmonogramowania zadań i potrzebę stosowania algorytmów generujących dopuszczalne rozwiązania przybliżone....
-
Obszary doskonalenia jakości obsługi pacjentów na przykładzie gabinetów lekarzy rodzinnych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano możliwość identyfikacji kluczowych obszarów mających wpływ na doskonalenie jakości obsługi pacjentów, na przykładzie najczestszej specjalizacji występującej w publicznej opiece zdrowotnej, jaką są lekarze rodzinni. W rozdziale zaprezentowano charakterystyke obszarów z uwzglednieniem różnych podejść. Tego typu analizy wraz z uwzględnieniem pacującego w przychodni personelu pozwoliły na jednoczesną...
-
Proces oczyszczania ścieków komunalnych na przykładzie Oczyszczalni ścieków Gdańsk Wschód
PublicationArtykuł przedstawia proces funkcjonowania największej oczyszczalni ścieków w woj. pomorskim -Gdańsk Wschód. W artykule zostały przedstawione etapy modernizacji wskazanego zakładu pod kątem: poprawy skuteczności oczyszczania ścieków oraz zmniejszenia ilości zrzucanych zanieczyszczeń do Zatoki Gdańskiej w kontekście sprostania rygorystycznym standardom krajowym i unijnym.
-
Przegląd programów wsparcia dla klastrów w ramach cluster-based policy ue
PublicationProblematyka współpracy w strukturach klastrowych znajduje coraz większe rzesze zwolenników - z jednej strony klastry są przedmiotem rozważań teoretycznych, podejmowanych przez naukowców reprezentujących różne podejścia i nurty badawcze, z drugiej strony fenomen klastrów został doceniony przez decydentów politycznych, którzy coraz częściej decydują się na wspieranie rozwoju klastrów w ramach inicjatyw klastrowych. Polityka wspierania...
-
Rola władz samorządowych w kształtowaniu regionalnej polityki opartej na klastrach
PublicationArtykuł poświęcony jest omówieniu roli władz samorządowych w kształtowaniu polityki opartej o klastry. Wspieranie klastrów uznawane jest obecnie za jedno z priorytetowych działań służących zwiększeniu innowacyjności na poziomie europejskim, co znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach władz publicznych każdego szczebla: od supernarodowego (UE), aż po regionalny i lokalny. Dla rozwoju klastra, bazującego na uwarunkowaniach regionalnych...
-
Współczesne sterowanie przepływem produkcji. Produkcja rozdzielnic niskiego napięcia
PublicationCelem artykułu jest przestawienie metod organizacji oraz sterowania produkcją współczesnego zakładu produkcyjnego specjalizującego się w produkcji wielogabarytowych rozdzielnic. W artykule zostało przedstawione przede wszystkim współczesne sterowanie procesem produkcyjnym rozdzielnic i związanym z nim przepływem materiałów i informacji w taki sposób, aby zamawianie materiałów, uruchamianie zleceń produkcyjnych oraz dostawa wyrobów...
-
Wykorzystanie algorytmu rozwiązania ''problemu komiwojażera'' w zwiększaniu efektywności działań pielęgniarek środowiskowych
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono kluczowe aspekty związane z adaptacją rozwiązania problemu komiwojażera na przykładzie działań pielęgniarek środowiskowych. Autorzy zaprezentowali wybrane determinanty systemu opieki zdrowotnej w Polsce, wpływające na pracę pielęgniarek, a także problem badawczy, związany z poszukiwaniem metod zwiększających efektywność ich działań, poprzez wybór drogi przemierzanej w ciągu dnia, celem redukcji...
-
Wzrost konkurencyjności zakładów opieki zdrowotnej poprzez orientację na klienta
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej jako sposobu na podniesienie ich konkurencyjności. Autor zaprezentował kluczowe różnice pomiędzy placówkami zorientowanymi na pacjenta a placówkami o orientacji administracyjnej. Przedstawiono również procesy związane z tego typu podejsciem, wraz z charakterystyką głównych obszarów orientacji na klienta w zakładach opieki...
-
Źródła finansowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach high-tech
PublicationCelem artykułu jest przegląd i omówienie zewnętrznych źródeł finansowania innowacji w sektorze MŚP oraz zaprezentowanie wyników badań przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw high-tech na temat dostępności i wykorzystania powyższych źródeł w działalności innowacyjnej. Przeprowadzone badania wykazały, iż pomimo coraz szerszej oferty usług finansowych, wśród analizowanych przedsiębiorstw nadal najbardziej popularną formą finansowania...
-
Żywność wysokiej jakości-perspektywa klienta
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe perspektywy postrzegania jakości żywności. Zaprezentowane zostały dwa kluczowe obszary wiążące się z postrzeganiem jakości żywności przez klientów: obszar związany z samym produktem spożywczym, a także obszar bezpośrednio związany z klientem i jego decyzjami zwiazanymi z zakupem żywności. Identyfikacja poszczególnych obszarów pozwoliła w dalszej konsekwencji na określenie kluczowych...
Year 2011
-
Adaptacyjne podejmowanie decyzji na szczeblu operacyjnym w zakładzie ceramiki budowlane
Publicationw opracowaniu poruszono zagadnienia związane z procesami adaptacyjnego podejmowania decyzji na szczeblu operacyjnym. Podjęto próbę zweryfikowania istnieją-cego w przedsiębiorstwie rozwiązania w oparciu model "pętli OODA". Model ten, który zyskuje sobie popularność w świecie naukowym i w działalności gospodarczej, tym różni się od innych, że ma dwa ośrodki decyzyjne. Zwrócono uwagę na takie jego atrybuty jak: zdolność dostosowywania...
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublicationW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublicationW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublicationW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
-
Gospodarka cyfrowa a lokalizacja: wpływ ICT na funkcjonowanie klastrów
PublicationCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych możliwości, związanych z zastosowaniem nowoczesnych ICT w klastrach. Dodatkowo autorzy rozważają potencjalne zagrożenia dla funkcjonowania gron w we współczesnej gospodarce cyfrowej.
-
Identification and classification model of the quality perception determinants and tourist services attributes
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano model identyfikacji oraz klasyfikacji zarówno determinant percepcji jakości jak i cech charakterystycznych dla usług turystycznych. Wykorzystano w tym celu zarówno cechy charakterystyczne dla usług dowolnego rodzaju zaadaptowane na potrzeby usług turystycznych jak i te które są specyficzne wyłącznie dla tej branży.
-
Integration of natural and artificial intelligence in production systems
PublicationIntegration processes play an increasingly important role in modern economy, and seriously co-decide about the effectiveness of the company. Integration phase occurs in the system life cycle by preceding the final stages of its implementation and activation. In turn, used in software engineering (SE) iteration-evolutionary models, such as spiral model make that the integration activities can occur in varying degrees in all phases...
-
Kaizen-zarządzanie wiedzą w teorii i praktyce
PublicationKaizen to nie tylko sposób kreatywnego myślenia o zarządzaniu i przedsiębiorstwie, ale również sposób działania każdego członka organizacji ukierunkowany na proces ciągłego doskonalenia. Współcześnie Kaizen stanowi jedno z najważniejszych pojęć w japońskim modelu zarządzania. Tworzy atmosferę, w której przedsiębiorstwa mogą z łatwością rozwiązywać swoje wewnętrzne problemy w oparciu o wzajemną współpracę. Pozytywne jest to,...
-
Klaster, inicjatywa klastrowa, powiązanie kooperacyjne - rozróżnienie pojęć
PublicationCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie i omówienie podstawowych terminów używa-nych w praktyce gospodarczej, związanych z koncepcją klastrów: "inicjatywy klastrowej" i "po-wiązania kooperacyjnego". Terminy powyższe wymagają - zdaniem autorów - ciągłych refleksji ze względu na nierzadkie, niewłaściwe ich stosowanie. Autorzy artykułu odwołują się do powyż-szych pojęć, przedstawiają ich definicje i starają się w precyzyjny,...
-
Klastry i inicjatywy klastrowe w gospodarce
PublicationNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad doprecyzowaniem podstawowych pojęć z problematyki klasteringu. Autorzy dokonują prze-glądu i próby strukturyzacji najważniejszych podejść teoretycznych doty-czących gron oraz proponują ustalenie granic i warunków poprawnej używalności pojęć "klaster" i "inicjatywa klastrowa". Zdaniem autorów koncepcja klastra wymaga dopracowania teoretycznego, a przede wszyst-kim jednoznacznego określenia...
-
Korzyści funkcjonowania podmiotów w strukturach klastrowych
PublicationW niniejszym artykule autorka przedstawiła pozytywne efekty zewnętrzne, uzyskiwane dzięki wspólnej lokalizacji w klastrze, wskazując na aktywne i pasywne oraz popytowe i podażowe korzyści aglomeracji. Autorka skupiła się przede wszystkim na korzyściach związanych z przepływem wiedzy w strukturach klastrowych. Ów proces jest kluczowy dla klastrów, ponieważ stanowi zarazem przyczynę i skutek efektu synergii w klastrach: przepływ...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
PublicationW opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
Publicationw opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem do...
-
Meandry teorii ograniczeń
PublicationW artykule przedstawiono działania, które stanowią podstawę funkcjonowania organizacji zgodnie z filozofią Teorii Ograniczeń. Pozwalają one na osiągniecie podstawowego celu istnienia przedsiębiorstwa, jakim jest zarabianie pieniędzy. Na nich opierają się narzędzia TOC, stosowane w zarządzaniu produkcją, jakimi są metoda werbel-bufor-lina i rachunkowość przerobowa.
-
Methodology of assessing the effectiveness of changes in the planning and control process
PublicationNiniejsze opracowanie poświęcone jest problematyce oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania. Jego celem jest opracowanie modelu i scharakteryzowanie sposobu oceny efektywności zmian tego procesu w odniesieniu do jej elementów składowych, jakimi są korzystność, skuteczność i ekonomiczność.
-
Metody określenia i wykorzystania zdolności produkcyjnych w warunkach Mass Customization
Publication -
Metodyka oceny poziomu jakości życia w obszarze społecznym na przykładzie województwa pomorskiego
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty metodyki oceny poziomu satysfakcji z jakości życia w obszarze społecznym. Wynikiem dokonanej analizy na podstawie skonstruowanego kwestionariusza ankietowego są oceny stopnia ważnosci oraz poziomu satysfakcji z poszczególnych kryteriów tego obszaru, a także sumaryczna ocena stopnia zadowolenia z jakości życia dla różnych okresów.
-
Możliwości doskonalenia w zarządzaniu jakościowym i środowiskowym w podmiotach gospodarczych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano problematykę dotyczącą doskonalenia podmiotów gospodarczych w obszarach zwiazanych z zarządzaniem jakością oraz zarządzaniem środowiskowym. Autorzy omówili oba te obszary pod kątem zarówno potrzeby doskonalenia, jak i czynników, które tę potrzebę generują. Dokonano również analiz dotyczących obu tych aspektów w obszarach wejścia do procesu, działań operacyjnych, jak i wyjścia.
-
Podnoszenie skuteczności procesu produkcyjnego w warunkach rosnącej indywidualizacji produktów
Publicationw opracowaniu przedstawiono wpływ rosnącej różnorodności produktów na skuteczność pro-cesu produkcyjnego. w prowadzonych analizach różnorodności produktów potraktowano, jako zakłócenie i zastosowano elementy klasycznej teorii sterowania do wypracowania rozwiązań minimalizujących negatywne konsekwencje różnorodności produktów na skuteczny przebieg procesu produkcyjnego. omówiono podstawowe elementy teorii sterowania wykorzystane...
-
Pozwól płynąć swojemu produktowi
PublicationAutor: Joanna Czerska Autorki i współautorki rozdziałów: Anna Sarbiewska:15.2 OEE dla maszynMarzena Leszczyk-Kabacińska:18. 5S i wizualizacja pracy w gnieździe19. Standaryzacja pracy w gnieździe22. Program ciągłego doskonalenia Recenzja naukowa:Prof. zw. ds. hab. Bogdan Nogalski, Uniwerystet Gdański, 27.02.2010 --- Jeśli poszukujesz...
-
Production planning and control methods in the intelligent manufacturing systems
PublicationNiniejszy rozdział prezentuje zagadnienia związane z planowaniem i sterowaniem wytwarzaniem w kontekście budowy i działania inteligentnych systemów produkcyjnych (ISP). Architektura ISP, będąca rozwinięciem elastycznych systemów produkcyjnych, integruje systemy wspomagania decyzji ze strukturami bazodanowymi oraz dodatkowymi modułami komunikacyjnymi. Systemy wspomagania decyzji budowane są w oparciu o mechanizmy tzw. inteligencji...
-
Rola i znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie funkcjonującym wg zasad koncepcji total productive maintenance
PublicationW opracowaniu zaprezentowano rosnące znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie funkcjonującym wg zasad koncepcji Total Productive Maintenance (TPM) Skupiono się na kluczowych zagadnieniach dotyczących istniejących rozwiązań i zastosowania koncepcji TPM w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Koncepcje tą zestawiono w porównaniu z tzw. tradycyjnym podejściem utrzymania ruchu występującym jeszcze w wielu przedsiębiorstwach. Przedstawiono...
-
Rola i znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie funkcjonującym wg zasad koncepcji total productive maintenance
PublicationW opracowaniu zaprezentowano rosnące znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie funkcjonującym wg zasad koncepcji Total Productive Maintenance (TPM) Skupiono się na kluczowych zagadnieniach dotyczących istniejących rozwiązań i zastosowania koncepcji TPM w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Koncepcje tą zestawiono w porównaniu z tzw. tradycyjnym podejściem utrzymania ruchu występującym jeszcze w wielu przedsiębiorstwach. Przedstawiono główne...
-
Rola inicjatyw klastrowych w kreowaniu wizerunku regionu
PublicationCelem niniejszego artykułu jest omówienie roli inicjatyw klastrowych w marketingu terytorialnym. Inicjatywy klastrowe, poprzez podejmowane działania na rzecz rozwoju regionu i funkcjonujących tam klastrów przedsiębiorstw stają się ważnym partnerem władz publicznych w działaniach ukierunkowanych na promocję i kreowanie pozytywnego wizerunku danej jednostki terytorialnej. Autorka na wybranych przykładach wskazuje na silne powiązania...
-
Rozwój inicjatyw klastrowych na Dolnym Śląsku
PublicationCelem niniejszej publikacji jest analiza uwarunkowań rozwoju klastrów w województwie dolnośląskim. Autorka analizuje region Dolnego Śląska, wskazując sektory przemysłu i usług, stanowiące istotne koncentracje branżowe o największym potencjale "gronotwórczym" oraz identyfikuje powstałe w regionie inicjatywy klastrowe. Ponadto autorka przedstawia strategiczne programy realizowane na Dolnym Śląsku, istotne z punktu widzenia rozwoju...
-
Skuteczne zarządzanie roszczeniami w budownctwie
PublicationW publikacji zaprezentowano kluczowe zagadnienia zarządzania roszczeniami w budownictwie. Przedstawiono cele, rodzaje oraz strategię gospodarki roszczeniowej przedsiębiorstw. Opisano koncepcję modelu dostosowanego do obecnych warunkach gospodarczych w obszarze zarządzania roszczeniami. Przedstawiono wyniki badań oraz efekty czynności wdrożeniowych modelu w spółce budowlanej o średniej wielkości zatrudnienia.
-
Standaryzacja procesów w inicjatywach klastrowych na przykładzie branży sanatoryjno-uzdrowiskowej
PublicationAutorzy na przykładzie branży sanatoryjno-uzdrowiskowej omawiają kwestie związane ze standaryzacją procesów w obrębie inicjatywy klastrowej. Inicjatywy klastrowe są naturalną formą współpracy w całej branży turystycznej, gdzie o sukcesie produktu finalnego współdecyduje wiele podmiotów. Wypracowanie wspólnych standardów dla poszczególnych grup instytucji zaangażowanych w inicjatywie przełożyłoby się na wyższą jakość oferowanych...
-
System Kanban jako współczesna metoda sterowania produkcją w małych i średnich firmach
PublicationCelem artykułu było przedstawienie praktycznego działania systemu Kanban jako współczesnej metody sterowania produkcją w małych i średnich firmach. Dla przedsiębiorstw kanban to praktyczna metoda likwidacji magazynów przedprodukcyjnych (cały zapas znajduje się na stanowisku roboczym), międzyoperacyjnych i wyrobów gotowych. Materiały i półfabrykaty dostarczane są od dostawców z godzinową dokładnością, dzięki rezerwom zdolności produkcyjnych...
-
Systemy innowacyjne w gospodarce
PublicationW rozdziale została przedstawiona koncepcja systemu innowacji. Autorka prezentuje definicje narodowego i regionalnego systemu innowacji oraz opisuje główne podsystemy oraz formy interakcji występujące w obrębie regionalnych systemów innowacyjnych.
-
The categorization of the tourist services quality perception determinants in hierarchical conception
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kategoryzację determinant percepcji jakości usług turystycznych. Omówione zostały główne grupy oraz determinanty elementarne z wykorzystaniem ujęcia modeli hierarchicznych.
-
The Effectiveness of Operations Implementing Changes
PublicationW niniejszym rozdziale zdefiniowano pojęcie efektywności zmian organizacyjnych. Scharakteryzowano również składowe elementy efektywności, jakimi są skuteczność, korzystność i ekonomiczność. Pokazano również miejsce oceny efektywności zmian w procesie realizacji przekształceń. Przedstawiono również model oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania umożliwiający ocenę skuteczności, korzystności i ekonomiczności zmian.