dr hab. inż. Kazimierz Jamroz
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Inżynierii Transportowej
Publikacje
Filtry
wszystkich: 255
Katalog Publikacji
Rok 2008
-
Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego TRISTAR w Aglomeracji Trójmiejskiej - przełamywanie barier
PublikacjaW artykule dokonano charakterystyki problemów transportowych Aglomeracji Trójmiejskiej oraz przedstawiono architekturę projektowanego systemu zarządzania transportem TRISTAR. Przedstawiono ponadto założenia, uwarunkowania wdrożenia oraz spodziewane rezultaty wdrożenia systemu TRISTAR.
-
Zarządzanie ryzykiem w inżynierii drogowej
PublikacjaKażdego roku na polskich drogach ginie ponad 5000 osób. Jednym z narzędzi do wyboru odcinków najbardziej niebezpiecznych jest ocena potencjału redukcji ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na tych odcinkach. W artykule przedstawiono przykłady zastosowania zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Przedstawiono także koncepcję ogólną metody zarządzania ryzykiem na drogach krajowych w Polsce.
-
Zastosowanie analizy ryzyka do oceny i zarządzania bezpieczeństwem ruchu w tunelach drogowych
PublikacjaTunele drogowe są najbardziej wrażliwymi za zakłócenia, spowodowane wypadkami drogowymi, elementami sieci drogowej. Najpoważniejszymi wypadkami w tych obiektach są zdarzenia z udziałem samochodów ciężarowych przewożących materiały niebezpieczne. Od kilku lat zatem rozwijane są w Europie metody analizy ryzyka i budowane narzedzia do zarządzania ryzykiem w tunelach drogowych. W Polsce zaczyna się budować tunele drogowe, a problem...
Rok 2007
-
Efekty zmiany limitu prędkości na obszarach miejskich - ocena wstępna
PublikacjaW referacie przedstawiono główne zadania Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005, związane z zarządzaniem prędkością. Nastepnie zaprezentowano wybrane wy6niki badań prędkości na polskich drogach i ulicach dla okresu przed zmianą limitu prędkości na terenach zabudowy. Przedstawiono także metodykę i wyniki badań skuteczności obniżenia limitu prędkości z 60 do 50 km/h na terenach zabudowy. Badania te odnoszą się do dwujezdniowych ulic...
-
Highway engineering risk assessment
PublikacjaNa drogach krajowych w Polsce rocznie ginie ponad 2000 osób w wypadkach drogowych, co stanowi ponad 37% ogółu ofiar śmiertelnych w wypadkach. Do poprawy stanu bezpieczeństwa na tych drogach muszą byc podjęte działania zmierzające do systematycznego dostosowania poszcz. odcinków dróg do standardów bezpieczeństwa. Jednym z narzędzi pomocnych do wyboru odcinków dróg o największym potencjale mozliwych do uratowania od śmierci uczestników...
-
Ochrona pieszych priorytetowym działaniem prewencyjnym na rzecz brd w Polsce
PublikacjaPoziom ryzyka bycia ofiara wypadku drogowego wśród pieszych w Polsce jest bardzo wysoki i należy do najwyższych w krajach UE. W pracy przedstawiono czynniki wpływajace na bezpieczeństwo pieszych na podstawie wstepnych badań prowadzonych na skrzyzowaniach i odcinkach ulic w Gdańsku. Wskazano sposoby poprawy warunków bezpieczeństwa pieszych oraz zawarte w programie GAMBIT 2005 metody zmniejszenia ryzyka pieszego bycia ofiarą śmiertelną...
-
Pasy bezpieczeństwa skutecznym narzędziem ochrony kierowców i pasażerów w pojeździe
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystyke i porównanie różnych metod badań stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce. Przedstawiono także wyniki prowadzonych systematycznych badań krajowych stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach z podziałem na różne grupy. W końcowej części opisano model zależności konsekwencji wypadków drogowych w zależności od stopnia stosowania pasów bezpieczeństwa przez uczestników...
-
Podejście systemowe do realizacji działań na rzecz BRD
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcje rozwoju systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie krajowym oraz na poziomie regionalnym i lokalnym.
-
Preparation and implementation of the National Road Safety Programme GAMBIT 2005
PublikacjaKrajowy Program BRD GAMBIT 2005 jest spójny z najwazniejszymi dokumentami dotyczącymi rozwoju systemu transportu w Polsce (Polityka Transportowa, Strategia Rozwoju Transportu). Jest też spójny z III Planem BRD Unii Europejskiej. Program ten daje możliwość zintensyfikowania działań prewencyjnych, prowadzonych w celu ochrony zycia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Efektem tego programu będzie uratowanie życia kilkunastu tysiącom...
-
Przygotowanie i wdrażanie Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005
PublikacjaKrajowy Program BRD GAMBIT 2005 jest spójny z najwazniejszymi dokumentami dotyczącymi rozwoju systemu transportu w Polsce (Polityka Transportowa, Strategia Rozwoju Transportu). Jest też spójny z III Planem BRD Unii Europejskiej. Program ten daje możliwość zintensyfikowania działań prewencyjnych, prowadzonych w celu ochrony zycia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Efektem tego programu będzie uratowanie życia kilkunastu tysiącom...
-
Road safety strategy on national roads
PublikacjaMimo podejmowanych wielu działań w zakresie brd na sieci dróg krajowych w Polsce, rezultaty są dalekie od oczekiwań i zadań postawionych przez Krajowy Program BRD GAMBIT 2005. Można by to tłumaczyć dużym przyrostem liczby pojazdów i wzrostem pracy przewozowej szczególnie na drogach krajowych. Ale porównanie ryzyka występującego na sieci dróg krajowych w Polsce do ryzyka występującego na drogach krajowych najbliższych krajów europejskich...
-
Seatbelts as the Effective Tool for protecting Drivers and Car Occupants
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystykę i porównanie różnych metod badań stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce. Przedstawiono także wyniki prowadzonych systematycznych badań krajowych stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach z podziałem na różne grupy. W końcowej części opisano model zależności konsekwencji wypadków drogowych w zależności od stopnia stosowania pasów bezpieczeństwa przez uczestników...
-
Strategia bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublikacjaSkuteczność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)w Polsce uwarunkowane jest podejmowaniem wszelkich środków zaradczych w sposób uporządkowany i powszechny, dostosowany do założonych celów i dostępczych środków finansowych. Takie podejście do problemu zakłada Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, którego strategicznym celem jest zmniejszenie o 50% liczby ofiar śmertelnych wypadków drogowych...
-
Systemic approach to Road Safety Schemes
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcje rozwoju systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie krajowym oraz na poziomie regionalnym i lokalnym.
-
Traffic safety management in TRISTAR system
PublikacjaW niniejszym referacie przedstawiono przesłanki do zastosowania Inteligentnych Systemów Transportu w Trójmieście, założenia, cele stosowania systemu, koncepcję jego architektury oraz koncepcję funkcjonowania poszczególnych podsystemów, które zostaną zintegrowane w ramach planowanego systemu TRISTAR, ze szczególnym uwzględnieniem systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
-
Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego w systemie TRISTAR
PublikacjaW niniejszym referacie przedstawiono przesłanki do zastosowania Inteligentnych Systemów Transportu w Trójmieście, założenia, cele stosowania systemu, koncepcję jego architektury oraz koncepcję funkcjonowania poszczególnych podsystemów, które zostaną zintegrowane w ramach planowanego systemu TRISTAR, ze szczegolnym uwzględnieniem systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Rok 2006
-
Automatyzacja nadzoru nad ruchem drogowym najbardziej efektywnym działaniem poprawy brd.
PublikacjaPrędkość jako czynnik wpływający na zagrożenie w ruchu drogowym.Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym.Przykłady rozwiązań z Francji i Wielkiej Brytanii.Rozwój systemu automatycznego nadzoru nad ruchem w Polsce.
-
Integracja z Unią Europejską - konieczność korekty Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce
PublikacjaWprowadzenie. Krajowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego. Programy regionalne i lokalne. Podsumowanie
-
Inteligentne systemy transportu - rozwój i struktura.
PublikacjaOgólna charakterystyka systemów transportu (ITS). Programy rozwoju systemów ITS w Europie. Architektura i struktura systemów ITS.
-
Jak zmniejszyć poziom ryzyka pieszych w ruchu drogowym w Polsce ?
PublikacjaAnaliza czynników wpływających na bezpieczeństwo pieszych. Niezbędne działania na rzecz bezpieczeństwa pieszych. Działania w programie GAMBIT 2005 w zakresie ochrony pieszych.
-
Jak zmniejszyć poziom ryzyka pieszych w ruchu drogowym w Polsce?
PublikacjaAnaliza czynników wpływających na bezpieczeństwo pieszych.Niezbędne działania na rzecz bezpieczeństwa pieszych.Działania w programie GAMBIT 2005 w zakresie ochrony pieszych.
-
Ocena poziomu stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach w Polsce
PublikacjaArtykuł stanowi kontynuację artykułu zamieszczonego w numerze 4/2005 TMiR, uzupełniając ogólny opis problemu oraz zestawienie ważniejszych zagranicznych wyników badań o rezultaty krajowych badań stosowania pasów bezpieczeństwa."
-
Ocena poziomu stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach w Polsce.
PublikacjaArtykuł stanowi kontynuację artykułu zamieszczonego w numerze 4 z 2005r., uzupełniając ogólny opis problemu oraz zestawienie ważniejszych zagranicznych wyników badań o rezultaty krajowe badań stosowania pasów bezpieczeństwa. W szczególności przedstawiono wyniki badań prowadzonych w ramach monitorowania wybranych zachowań uczestników ruchu drogowego w Polsce, które posłużą do budowy pełnego systemu monitoringu używania pasów bezpieczeństwa...
-
Ochrona dzieci przed niebezpieczeństwem w ruchu drogowym.
PublikacjaOchrona dzieci w Programie GAMBIT 2005.Działania edukacyjne w środowisku dzieci. Bezpieczna droga do szkoły.
-
Osobowości Katedry Inżynierii Drogowej w Politechnice Gdańskiej.
PublikacjaW 2005 r. minęło 60 lat Katedry Inżynierii Drogowej. W artykule przedstawiono znaczące postacie Katedry, które można nazwać jej filarami.
-
Program ochrony powietrza od wpływu transportu w Gdańsku.
PublikacjaWymagania krajowe w zakresie ochrony powietrza.Uwarunkowania europejskie w zakresie ochrony powietrza.Przykłady programów ochrony powietrza w miastach.Analiza stanu zanieczyszczeń powietrza w Gdańsku.Propozycja programu ochrony powietrza w Gdańsku.
-
Roads safety programmes as an effective tool for developing system-based road safety policies
PublikacjaW sytuacji niskiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, dążąc do realizacji rekomendacji Unii Europejskiej, Polska przyjęła ambitny cel zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 50% w okresie 2003-2013. Osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia skoordynowanych działań wskazanych we wcześniej przygotowanych programach bezpieczeństwa ruchu drogowego. W artykule scharakteryzowano przyjęte w tych programach...
-
Rozwój systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
PublikacjaProgramowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.System bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.Regionalne i lokalne systemy brd.Działania w programie GAMBIT 2005.
-
Teorie i modele stosowane w badaniach i działaniach prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublikacjaMinęło już 100 lat od chwili, kiedy podjęto pierwsze próby zmierzające do wyjaśnienia róznych aspektów powstawania wypadków. W tym okresie narodziło się wiele teorii wyjaśniających aspekty powstawania wypadków drogowych:1. Teoria wypadków jako czysto losowych zdarzeń (1900-1930)2. Statystyczne teorie wypadków (1920-1950)3. Przyczynowa teoria wypadków (1930-1970)4. Teorie systemowe (1960-2000)5. Behawioralna teoria wypadków (1980-2000).
-
TRISTAR - Trójmiejski Inteligentny System Transportu Aglomeracyjnego
PublikacjaUwarunkowania zastosowania ITS w Aglomeracji Trójmiejskiej. Zintegrowany system zarządzania ruchem i transportem. Koncepcja i architektura systemu TRISTAR.
-
TRISTAR platformą przyszłej integracji transportu w Aglomeracji Trójmiejskiej.
PublikacjaW referacie przedstawiono opis ''inteligentnego systemu transportu'' TRISTAR jako jednego z narzędzi służących integracji transportu w Aglomeracji Trójmiejskiej. W referacie przedstawiono wyniki dotychczasowych prac nad systemem TRISTAR oraz korzyści, które będą rezultatem jego wdrożenia.
Rok 2005
-
Bezpieczeństwo ruchu drogowego na arteriach miejskich
PublikacjaBezpieczeństwo ruchu na arteriach miejskich jest bardzo istotnym problemem, gdyż na tych ulicach skupia się najwięcej wypadków i ich ofiar. Aglomeracje miejskie i powiaty grodzkie mają do odegrania istotną rolę w zmniejszeniu liczby śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce, co jest elementem Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005. W niniejszej pracy przedstawiono wstępne wyniki badań czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego,...
-
Bezpieczeństwo ruchu drogowego na arteriach miejskich.
PublikacjaBezpieczeństwo ruchu na arteriach miejskich jest bardzo istotnym problemem, gdyż na tych ulicach skupia się najwięcej wypadków i ich ofiar. Aglomeracje miejskie i powiaty grodzkie mają do odegrania istotną rolę w zmniejszeniu liczby śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce, co jest elementem Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005. W niniejszej pracy przedstawiono wstępne wyniki badań czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego,...
-
Implementation of road safety programmes in Polish regions and poviats
PublikacjaZarządzanie bezpieczeństwem ruchu jest słabą stroną zarządzania drogami i ruchem drogowym w Polsce. W referacie przedstawiono sposób usystematyzowanego podejścia do struktury i organizacji takiego zarządzania bazując w tym na dotychczasowym doświadczeniu uzyskanym przy tworzeniu regionalnych programów poprawy brd w Polsce.
-
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013. GAMBIT 2005
PublikacjaW artykule przedstawiono syntezę Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005. Jest to dokument opracowany na zamówienie Krajowej Rady BRD, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 19 kwietnia 2005 jako program dla Polski na lata 2005-2007-2013. Polska wchodząc do Unii Europejskiej w maju 2004 przyjęła cel ustalony w Polityce Transportowej UE ''w ciągu dekady zmniejszyć o połoweę liczbę śmiertelnych ofiar wypadków...
-
Monitoring of safety belts use on national and regional level
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystykę krajowego i regionalnych systemów monitorowania stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach. Bazę systemu krajowego stanowi 16 stacji pomiarowych o stałych lokalizacjach w stolicach województw, natomiast bazę systemów regionalnych stanowią stałe punkty pomiarowe rozmieszczone w stolicach powiatów oraz na wybranych drogach. Badania prowadzone są w kraju co 2 miesiące, w województwach co...
-
Możliwości rozwoju powiązań drogowych portu gdańskiego z siecią dróg krajowych.
PublikacjaAnaliza powiązań transportowych portu gdańskiego oraz układu uliczno-drogowego aglomeracji Trójmiasta i powiązań z siecią dróg krajowych.
-
Niebezpieczne zachowania kierowców
PublikacjaW referacie przedstawiono niebezpieczne zachowania kierowców wynikające z błędów w ocenie sytuacji na drodze, wykonywania nieprawidlowych czynności sterujących, przekroczenie zasad ruchu drogowego, braku umiejętności i niedostosowania techniki jazdy do możliwości psychofizycznych.
-
Organizacja bezpiecznej drogi do szkoły
PublikacjaProblem bezpiecznej drogi ''dom-szkoła-dom'' najczęściej dotyczy dzieci w wieku od 5 do 15 lat. W referacie omówiono m.in. planowanie bezpiecznej drogi do szkoły, przedstawiono charakterystykę projektu pilotażowego P-1.
-
Pasy bezpieczeństwa ratują życie
PublikacjaRóżne aspekty stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach, jako najtańszego i najbardziej dostępnego środka zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Sposoby poprawy poziomu użytkowania pasów bezpieczeństwa. Zagraniczne programy badawcze.
-
Prędkość na polskich drogach - próba diagnozy
PublikacjaW referacie przedstawiono wybrane wyniki z dotychczasowych badań prędkości wykonywanych w ramach opisanego projektu. Wyniki te odnoszą się do stanu prędkości na drogach w zależności od ich przekroju poprzecznego oraz do opisu zmienności zachowań kierujących w czasie badań.
-
Speed monitoring and management in national road safety program
PublikacjaW referacie przedstawiono system długoterminowych badań prędkości pojazdów umozliwiający śledzenie ich zmian. Zmiany te są analizowane w powiązaniu z wdrażanymi środkami nadzoru oraz edukacyjnymi oddziaływaniami na uczestników ruchu, a także ze zmianami infrastruktury drogowej. Podano też ogólne zalecenia do programu GAMBIT 2005, wynikające z dotychczasowych badań prędkości.
-
Udział transportu w zanieczyszczaniu powietrza w miastach na przykładzie Gdańska.
PublikacjaTransport, przede wszystkim samochodowy, jest obok przemysłu głównym czynnikiem wpływającym na kondycję powietrza jak i cełego środowiska naturalnego w miastach.Gdańsk jest jednym z miast, gdzie zatłoczenie motoryzacyjne i wynikająca z tego emisja środków szkodliwych spowodowały podjęcie prac nad ustaleniem działań w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza - pochodnych transportu. Przyjęcie odpowiednich celów i szczegółowych...
-
Wojewódzkie programy GAMBIT struktura i proces wdrażania
PublikacjaW referacie przedstawiono m.in.zasady tworzenia programów poprawy brd, systemowe podejście do formułowania programu,programy długoterminowe - strategie,programy krótkoterminowe, zasady wdrażania programów, instytucje i organizacje zaangażowane w realizację programów, uwarunkowania realizacji programów.
Rok 2004
-
Analiza warunków dla realizacji projektu ciągu ulicznego ''Trasa Sucharskiego-Droga Zielona-Nowa Spacerowa'' w Gdańsku.
PublikacjaW pracy dokonano analizy celowości budowy ciągu ulicznego Trasa Sucharskiego-Droga Zielona-Spacerowa w Gdańsku jako podstawowego elementu sieci ulicznej w Gdańsku i aglomeracji trójmiejskiej. Biorąc pod uwagę czynniki transportowe, ekonomiczne i środowiskowe wskazano na potrzebe kontynuacji procesu inwestycyjnego dla tego ciągu ulicznego.
-
Doświadczenia z wdrażania automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.
PublikacjaReferat dotyczy doświadczeń w wdrażaniu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym a w szczególności zastosowania automatycznych urządzeń (kamery) monitorujących prędkość oraz wjazd na skrzyzowanie na czerwonym świetle, wpływu zastosowania kamer na redukcję prędkości oraz wypadków. Omówiono zastosowanie podobnych rozwiązań na terenie województwa pomorskiego oraz ocenę efektywności podjętych działań.
-
Efekty wsparcia programu Gambit Pomorski przez bank światowy.
PublikacjaRuch drogowy i nieodpowiednio przystosowanie do niego ulice są realnym zagrożeniem dla najmłodszych. Problem bezpiecznej drogi dom-szkoła-dom najczęściej dotyczy dzieci w wieku od 5 do 15 lat. Miejsca wypadków z młodszymi dziećmi w wieku przedszkolnym najczęściej lokalizowane są w pobliżu miejsca zamieszkania. Analiza otoczenia szkół wybranych do eksperymentów w ramach programu GAMBIT wskazuje, że występują liczne mankamenty w...
-
Katedra Inżynierii Drogowej. Zakład Inżynierii Ruchu Drogowego.
PublikacjaHistoria Zakładu. Opis pracy naukowej i badawczej Zakładu. Wykaz ważniejszych prac projektowo-badawczych w latach 1996-2004
-
Metody uspokajania ruchu na drogach.
PublikacjaArtykuł dotyczy zagadnienia uspokajania ruchu drogowego na drogach tranzytowych. Przedstawione zostały zagrożenia dla życia i zdrowia użytkowników tych dróg i sposoby rozwiązania tego problemu. Omówiono rodzaje uspokajania ruchu oraz warunki ich zastosowania.
-
Ratownictwo drogowe ważnym elementem systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
PublikacjaWypadki drogowe są jednym z największych problemów zdrowia publicznego. Wagę tego problemu podkreśla liczba ofiar ruchu drogowego oraz konsekwencje w postaci degradacji poziomu życia ofiar i ich rodzin. Ofiary wypadku drogowego doznają najczęściej mnogich obrażeń ciała, które bezpośrednio zagrażają życiu i są przyczyną trudności diagnostycznych oraz wymagają wielospecjalistycznego leczenia i rehabilitacji. W referacie przedstawiono...
wyświetlono 8355 razy