dr hab. inż. Marek Pszczoła
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Inżynierii Transportowej
Publikacje
Filtry
wszystkich: 64
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Evaluation of Thermal Stresses in Asphalt Layers in Comparison with TSRST Test Results
PublikacjaThe paper presents the results of calculations and laboratory determination of thermal stresses at low temperatures. The modified Hills and Brien's method was used to calculate the thermal stresses in asphalt layers of pavements and the results were compared against the values obtained at a laboratory with the Thermal Stress Restrained Specimen Test (TSRST) method. The laboratory investigations were conducted using plain grade...
-
Evaluation of Thermal Stresses in Asphalt Layers Incomparison with TSRST Test Results
Publikacja -
Nieład i brak spójności w polskiej terminologii nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublikacjaW artykule przedstawiono nieład i brak spójności w terminologii dotyczącej nawierzchni podatnych i półsztywnych, stosowanej w polskich dokumentach i przepisach technicznych począwszy od 1983r. W kolejnych Polskich Normach, wytycznych i katalogach występują różne nazwy tych samych warstw nawierzchni. Jest to bardzo szkodliwe, ponieważ wymagane właściwości materiału do danej warstwy i jej parametry zależą ściśle od jej nazwy.
-
Propozycja zmian terminologii drogowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych i jej zastosowanie w nowym katalogu
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję zmian terminologii konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. W dotychczasowej terminologii występuje nieład i brak spójności, który utrudnia normalizację, projektowanie, budowę i zarządzanie nawierzchniami. Zmiany opracowano podczas weryfikacji Katalogu z 1997r. i zaproponowano do stosowania w praktyce w nowej wersji Katalogu.
Rok 2011
-
Wykorzystanie asfaltu 20/30 do mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności
PublikacjaArtykuł przedstawia przykłady zastosowań asfaltu drogowego 20/30 do mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności. Stosowanie tych mieszanek w Polsce jest efektem stale rosnących obciążeń dróg, głównie poprzez zwiększanie się natężenia ruchu pojazdów ciężarowych. Cechą charakterystyczną mieszanki betonu asfaltowego o wysokim module sztywności jest stosowanie twardszych asfaltów w porównaniu do standardowego asfaltu...
Rok 2010
-
Badania i projektowanie remontu nawierzchni wybranych głównych ulic w Gdańsku
PublikacjaMetodyka określania obciążenia ruchem. Zakres i metodyka określania stanu technicznego nawierzchni oraz wyniki pomiarów. Wybór technologii remontu nawierzchni oraz obliczenia potrzebnych wzmocnień nawierzchni.
Rok 2009
-
Testing of low temperature behaviour of asphalt mixtures in bending creep test
PublikacjaThe paper presents a method of bending beam test and its importance for evaluation of asphalt mixtures behaviour at low temperatures. Two types of asphalt mixtures: asphalt concrete AC with normal paving grade bitumen and stone mastic asphalt SMA with SBS-modified bitumen were tested. Long-term oven ageing (LTOA) test was also used in the laboratory according to SHRP procedure. The Burgers model was applied and rheological parameters...
Rok 2008
-
Investigation of transverse cracking of asphalt pavements in the north-eastern Poland
PublikacjaSpękania poprzeczne są jednym z najczęstszych typów uszkodzeń występujących na polskich drogach. Artykuł przedstawia wyniki badań spękań poprzecznych dróg zlokalizowanych w Polsce północno-wschodniej. Na podstawie badań terenowych podjęto próbę wyznaczenia związków pomiędzy częstotliwością spękań, zdefiniowaną indeksem spękań, a wybranymi cechami nawierzchni. Analizowane były następujące cechy nawierzchni: typ podbudowy (podbudowa...
Rok 2006
-
Dlaczego nawierzchnie pękają podczas mroźnych zim?
PublikacjaSpękania poprzeczne warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni spowodowane oddziaływaniem niskich temperatur zimowych są zjawiskiem dosyć często spotykanym na polskich drogach. Niestety równie często mamy problem z ich właściwym rozpoznaniem. W artykule przybliżono mechanizm powstawania spękań niskotemperaturowych, a także zaprezentowano wyniki badań terenowych tych spękań przeprowadzonych na obszarze trzech województw Polski północno-wschodniej:...
-
Spękania niskotemperaturowe warstw asfaltowych nawierzchni.
PublikacjaNiniejsza praca doktorska dotyczy spękań niskotemperaturowych warstw asfaltowych nawierzchni powodowanych spadkami temperatury występującymi w okresie mroźnych zim. Skutkiem obniżania się temperatury jest pojawienie się skurczu termicznego, który z uwagi na ograniczone przemieszczenia warstw asfaltowych w konstrukcji nawierzchni powoduje powstanie naprężeń termicznych. Wzrost wartości naprężeń termicznych następuje do momentu,...
-
Spękania niskotemperaturowe warstw asfaltowych nawierzchni
PublikacjaPraca ta stanowi przegląd dotychczasowych prac badawczych polskich i zagranicznych w zakresie odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na spękania niskotemperaturowe. Autor przedstawił różne czynniki (materiałowe, środowiskowe, związane z konstrukcją nawierzchni i inne) wpływające na powstawanie spękań niskotemperaturowych. Omówiono rozkład temperatury na grubości warstw bitumicznych. Dokonano przeglądu laboratoryjnych metod...
Rok 2004
-
Katedra Inżynierii Drogowej. Zakład Budowy Dróg.
PublikacjaDepartment of Highway Engineering is divided into two divisions: Road Construction Division and Traffic Engineering Division. The head of Road Construction Division is Prof. J. Judycki. There are nine members of division: professor, three PhD, two MSc, two technicians and secretary. The main areas of research activities are: analysis of flexible, semi-rigid and rigid pavements, resistance of asphalt pavement to permanent deformation,...
-
Właściwości betonów asfaltowych z zastosowaniem asfaltów produkowanych według nowej normy PN-EN 12591:2002 w Grupie Lotos S.A.
PublikacjaReferat przedstawia wyniki badań betonów asfaltowych z zastosowaniem asfaltów zwykłych wyprodukowanych według nowej normy asfaltowej PN-EN 12591:2002. Do badań użyto dwóch rodzajów asfaltów: D35/50 i D50/70 produkowanych w Grupie Lotos S.A. oraz w celach porównawczych dwóch asfaltów D35/50 i D50/70 innego krajowego producenta. Oceniano wpływ zastosowanych asfaltów na odporność betonu asfaltowego na: deformacje trwałe nawierzchni,...
Rok 2003
-
Badania cech reologicznych mieszanek mineralno-asfaltowych podczas pełzania przy zginaniu w niskich temperaturach.
PublikacjaReferat przedstawia metodykę oraz wyniki badań cech reologicznych mieszanek mineralno-asfaltowych w zakresie temperatur od -10 st C do +20 st C. W badaniach wykorzystano metodę zginania belek obciążonych stałą siłą skupioną przyłożoną w środku rozpiętości belki. Zastosowano dwa typy mieszanek mineralno-asfaltowych: beton asfaltowy z asfaltem zwykłym i mastyks grysowy SMA z asfaltem modyfikowanym. Do wyznaczenia cech reologicznych...
wyświetlono 5690 razy