Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa

Projekt SEPOR dot. opracowania innowacyjnej poroelastycznej nawierzchni drogowej charakteryzującej się bardzo niską hałaśliwością, tłumieniem pożarów rozlewisk paliw płynnych i dobrymi własnościami w zakresie oporu toczenia oraz właściwości przeciwpoślizgowych. Nawierzchnie poroelastyczne są obecnie na świecie w fazie eksperymentalnej i jak dotychczas nie udało się stworzyć tego typu nawierzchni o wymaganej trwałości. W 2015r. zakończył się projekt 7FP PERSUADE, który stanowił kolejny krok w doskonaleniu nawierzchni poroelastycznych. Zespół Pojazdów Mechanicznych WM PG był jednym z głównych partnerów w tym projekcie. Dzięki realizacji projektu uzyskał on dużą wiedzę na temat nawierzchni poroelastycznej i posiada dalsze nowe pomysły jak poprawić parametry eksploatacyjne tych nawierzchni. Występujący w konsorcjum badawczym Zespół Budowy Dróg Katedry Inżynierii Drogowej WILiŚ posiada wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i badaniu konstrukcji nawierzchni drogowych, a efekty jego prac są wdrażane do użycia na szczeblu ogólnokrajowym. Zakład Inżynierii Drogowej Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej przoduje natomiast w Polsce w zakresie badania emisji hałasu drogowego i właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni. Nawierzchnie poroelastyczne w warstwie ścieralnej pozwalają na znaczne zmniejszenie hałasu w rejonie dróg oraz utrudniają, a wręcz uniemożliwiają rozprzestrzenianie się pożaru rozlanych paliw płynnych, co czyni je idealnymi nawierzchniami do zastosowania w tunelach, na stacjach paliw i na terenie terminali. W nawierzchniach poroelastycznych ok 20% (w stosunku wagowym) nawierzchni poroelastycznej stanowi granulat gumowy otrzymany ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to na oszczędzanie kruszyw naturalnych i na optymalną utylizację zużytych opon samochodowych (bez konieczności ich spalania). W ramach projektu przeprowadzone będą eksperymenty zmierzające do optymalizacji składu nawierzchni. Przewiduje się, że w przypadku sukcesu planowanych prac powstanie innowacyjna nawierzchnia drogowa, która może stać się przełomem w walce z hałasem drogowym oraz zapewniająca znacznie podwyższony poziom bezpieczeństwa pożarowego, szczególnie w tunelach. Istnieje realna szansa opracowania produktu, który może spotkać się z dużym zainteresowaniem zarówno w kraju jak i poza jego granicami. Już w chwili obecnej duże zainteresowanie ewentualnymi efektami badań wyraziła administracja drogowa na szczeblu regionalnym oraz miejskim.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
SEPOR
Program finansujący:
TECHMATSTRATEG
Instytucja:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
Porozumienie:
TECHMATSTRATEG1/347040/17/NCBR/2018 z dnia 2018-05-30
Okres realizacji:
2018-05-01 - 2021-06-10
Kierownik projektu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont
Realizowany w:
Katedra Konstrukcji Maszyn i Pojazdów
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • Politechnika Białostocka (Polska)
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. (Polska)
Typ zgłoszenia:
Krajowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

Filtry

wszystkich: 14

  • Kategoria

  • Rok

  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Projektów

Rok 2022

Rok 2021

Rok 2020

Rok 2019

  • Engineering method of tire rolling resistance evaluation
    Publikacja

    Tire rolling resistance is one of the most difficult tire parameters to measure. The reason is that for modern tires the force of rolling resistance corresponds to 0.5–1% of tire load, thus measurements of very small forces must be performed in a heavily loaded system. This constitutes great problems, especially in road conditions. Laboratory measurements are easier to perform, as the environment may be better controlled, but roadwheel...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Further development of the poroelastic road surface within the new Polish project SEPOR

    Road surfaces have a direct impact on noise generated by rolling tyres, the main and dominant source of noise of moving vehicles. Road surface texture, porosity and stiffness/elasticity govern the pavement contribution to tyre/road noise the most. An experimental PoroElastic Road Surface (PERS) is a wearing course with a high content of interconnected voids (pores) and with an elastic behavior due to the use of small particles...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Low Noise Poroelastic Road Pavements Based On Bituminous Binder

    Tire/road noise is the dominant source of traffic noise. It depends both on the tire design and on the characteristics of road pavements as well as on the vehicles’ operating conditions. Due to the fact that conventional (pneumatic) car tires have almost reached the limits of their ability to further reduce their noisiness, it is widely believed that the additional reduction of tire noise will be possible mainly through modifications...

  • Poroelastic Material for Urban Roads Wearing Courses
    Publikacja

    Conventional road materials used for producing wearing courses of roads are based on mineral aggregate and bituminous or Portland cement binders. The road materials must be optimized for different properties, including skid resistance, durability, rolling resistance and tire/road noise. Unfortunately, it seems that within classic technologies it is very difficult to achieve further reduction of tire/road noise. Innovative porous...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • The influence of inflation pressure and ambient temperature on the value of the truck tires rolling resistanc

    The articlediscusses the effect of inflation pressure and the ambient temperature on the value of the rolling resistance of truck tires which directly translates into fuel consumption. For this purpose, a series of measurements was made at two ambient temperatures (at 25°C and -15°C), using different pumping pressures.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2018

  • Poroelastic Road Surface – a Promising Road Traffic Noise Abatement Solution
    Publikacja

    - Rok 2018

    Road surfaces have a direct impact on the generation of noise by rolling tyres, the main and dominant source of noise of moving vehicles, as well as may affect propagation of noise emitted by all noise sources of a vehicle. Thus there is no doubt that pavement should be considered as one of the major potential road traffic noise abatement measure. Low noise pavements of existing types may in new conditions provide up to 8 dB of...

  • Poroelastic Road Surfaces - State of The Art
    Publikacja

    Poroelastic Road Surfaces (PERS) constitute a specific group of pavements containing a great amount of crumbled rubber. In most cases rubber aggregate constitutes about 20% of the mixture (by weight) and a polyurethane resin is used as a binder. As a result, PERS is characterized by a much higher elasticity than asphalt and a high porosity typical for drainage pavements. Due to this, tire/road noise is greatly reduced and on top...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • TIRE/ROAD NOISE AND TIRE ROLLING RESISTANCE ON PROTOTYPE PERS SURFACE

    Poroelastic road surfaces are characterized by low noise of tires running on them.Road pavements of this type are promising solution to problems related to traffic noise in cities and on rural roads. Some technical problems still have to be solved, in particular regarding durability and skid resistance on wet surface. Ongoing and planned works are to contribute to create a quiet, durable and safe road surface, which will become...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

wyświetlono 720 razy