Publikacje
Filtry
wszystkich: 225
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Badania hydrodynamiki doświadczalnego reaktora fluidalnego na ziarno energetyczne. Cz. 2
PublikacjaPrzedstawiono i omówiono struktury złoża fluidalnego w zależności od 3 przypadków zasilania w powietrze, zasypanego materiału i wysokości reaktora.
-
Badania prototypowej komory osadczej z przegrodą stożkową
PublikacjaPrzedstawiono budowę oraz wybrane wyniki badań komory osadczej z przegrodą stożkową do odpylania powietrza z pyłu drzewnego w zakresie średnic 0.3 - 2 mm. Zbudowane stanowisko pozwala na oczyszczanie powietrza zanieczyszczonego mieszaniną pyłu drzewnego, wiórów i trocin ze sprawnością powyżej 90%.
-
Comparison of energy efficiency of vehicles powered by different fuels
PublikacjaNajpopularniejsza metoda oceny efektywności energetycznej pojazdów samochodowych polega na porównywaniu przebiegowego zużycia paliwa osiągniętego w warunkach wybranego testu homologacyjnego. Warunki eksploatacji, zdefiniowane za pomocą przebiegów prędkości w czasie, dotyczą najczęściej tylko dwóch kategorii: jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Problemy wynikające z takiego sposobu postępowania zostały omówione na przykładzie analizy...
-
Evaluation of energy efficiency of vehicles powered by different fuels
PublikacjaW pracy przedstawiono nową metodę oceny efektywności energetycznej pojazdów zasilanych różnymi paliwami. Analizę można wykonać na podstawie jednego przejazdu w regularnym ruchu miejskim z rejestracją podstawowych parametrów silnika i pojazdu. Warunki eksploatacji identyfikowane są przy użyciu energochłonności jednostkowej, która uwzględnia zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy.
-
Heat transfer and pressure drop during flow boiling of pure efrigerants and refrigerant/oil mixtures in tube with porous coating
PublikacjaW pracy przedstawiono wpływ powłoki porowatej na średni współczynnik przejmowania ciepła oraz opory przepływu podczas wrzenia wybranych czynników chłodniczych wewnątrz poziomych rurek. Badania przeprowadzono dla techniczne czystych czynników chłodniczychR22, R134a i R407C oraz ich mieszanin z olejem poliestrowym 1% i 5% wrzących w rurkach wykonanych ze stali nierdzewnej, o wewnętrznej powierzchni gładkiej oraz z metaliczną powłoką...
-
Influence of stack temperature on PEM fuel cell performance
PublikacjaW pracy przedstawiono wpływ temperatury stosu na wydajność ogniwa paliwowego typu PEM dla zadanego obciążenia. Badania ogniwa paliwowego przeprowadzono dla sześciu temperatur pracy stosu z zakresu od 30 oC do 65 oC. Dla najwyższej temperatury stosu, tj. 65 oC, wydajność pracy ogniwa paliwowego była najwyższa. Wraz ze wzrostem temperatury stosu zarejestrowano spadek mocy ogniwa paliwowego od 1015 W dla temperatury 30 oC do 1004...
-
Investigation of a Stirling engine as a micro-CHP system
PublikacjaW pracy przedstawiono przegląd konstrukcji silników Stirlinga, które mogą być stosowane w układach mikro-kogeneracyjnych. Zaprezentowano również wyniki badań silnika Stirlinga przeprowadzonych przy różnych obciążeniach cieplnych i elektrycznych układu.
-
Measurements of droplet contact angle of nanofluids
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów kąta zwilżania trzech nanocieczy: woda-Al2O3, woda-TiO2 oraz woda-Cu. Koncentracja nanocząstek wynosiła: 0.01%, 0.1% oraz 1%. Pomiary przeprowadzono dla podłoża szklanego, aluminiowego i ze stali nierdzewnej. Kąt zwilżania mierzono za pomocą goniometru, a także na podstawie zdjęć wykonanych za pomocą kamery cyfrowej.
-
Pool boiling heat transfer of water-Al2O3 and water-Cu nanofluids on horizontal stainless steel smooth and rough tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych przejmowania ciepła przy wrzeniu nanocieczy woda-Al2O3 i woda-Cu na poziomych rurkach ze stali nierdzewnej. Ustalono, że niezależnie od badanej koncentracji nanocząstek (0.01%, 0.1% oraz 1%) współczynnik przejmowania ciepła dla nanocieczy był wyższy niż dla wody i rósł ze wzrostem koncentracji. Ponadto współczynnik przejmowania ciepła dla nanocieczy wzrastał ze wzrostem ciśnienia.
-
Pool boiling of water-Cu nanofluid on porous coated tube
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła podczas wrzenia nanocieczy woda-Cu na poziomej rurce pokrytej aluminiową powłoka porowatą o grubości 0.15 mm i porowatości ok. 40%. Koncentracja nanocząstek wynosiła 0.01%, 0.1% oraz 1%. Badania wykonano dla trzech wartości ciśnienia wrzenia: 200 kPa, 100 kPa oraz 10 kPa.
-
Przejmowanie ciepła przy wrzeniu nanocieczy w dużej objętości. Część 1. Metody wytwarzania i własności termofizyczne nanocieczy
PublikacjaPrzedstawiono - w postaci wykresów i zależności funkcyjnych, cytowane w literaturze, dane dotyczące własności termofizycznych nanocieczy, niezbędnych w obliczeniach cieplnych. W szczególności zaprezentowano dane dotyczące współczynnika przewodzenia ciepła, lepkości, przewodności elektrycznej, potencjału zeta, napięcia powierzchniowego i kąta zwilżania.
-
Przejmowanie ciepła przy wrzeniu nanocieczy w dużej objętości. Część 2. Stan wiedzy
PublikacjaOmówiono wyniki badań wrzenia nanocieczy w dużej objętości przedstawione w literaturze.
-
Wpływ temperatury rozruchu silnika na czas pracy bez uwzględnienia w sterowaniu sygnału z czujnika stężenia tlenu
PublikacjaW pracy omówiono wybrane zagadnienia związane z wpływem temperatury rozruchu silnika spalinowego na emisję związków toksycznych w spalinach. Jednym z czynników powodujących wzrost emisji związków toksycznych podczas zimnego rozruchu jest sterowanie pracą silnika spalinowego bez udziału sygnału z czujnika stężenia tlenu. W pracy przedstawiono wyniki badań wpływu temperatury na czas pracy bez uwzględniania tego ważnego w sterowaniu...
-
Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła dwufazowego, termosyfonowego wymiennika ciepła z zastosowaniem metody Wilsona
PublikacjaPodjęto próbę zastosowania klasycznej metody Wilsona, wymagającej wyznaczenia dwóch stałych, do oszacowania współczynnika przenikania ciepła dla dwufazowego, termosyfonowego wymiennika ciepła. Takie podejście pozwala na pogłębioną analizę termicznych oporów składowych występujących w badanym wymienniku, a przez to na podwyższenie jego efektywności czy zwiększenie dokładności szacowania strumienia przekazywanego ciepła.
Rok 2011
-
Analysis of the torque response of a car engine to the step change of the control signal
PublikacjaW pracy zamieszczono wyniki badań silnika samochodu osobowego w warunkach nieustalonych. Stan obciążenia silnika wynikał z realizowanego cyklu jezdnego w warunkach drogowych oraz sposobu sterowania układem napędowym. Parametry trakcyjne pojazdu mierzone były za pomocą systemu GPS z fenomenologiczną korektą sygnału wysokości, na której się on znajdował. Wybrane parametry pracy silnika mierzone były za pomocą sytemu komunikującego...
-
Application of FMEA analysis for assessing reliability and risk in biogas-fueled engines operation process
PublikacjaW pracy zamieszczono propozycję wykorzystania analizy FMEA (ang. Failure mode and effects analysis) - analizy rodzajów i skutków możliwych błędów występujących w instalacjach przemysłowych z silnikami spalinowymi. Obserwowany w ostatnich latach rozwój energetyki rozproszonej, opartej na tłokowych silnikach spalinowych jest wynikiem m.in. prowadzonej polityki rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OŹE) związanej z zagospodarowaniem...
-
Badania przejmowania ciepła podczas wrzenia na pęku rur ogrzewanych elektrycznie
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia wody, metanolu i czynnika chłodniczego R141b na poziomym pęku rur gładkich, który w zamierzeniu ma reprezentować fragment parownika zalanego. Badania przeprowadzono dla pęku 19 rurek w układzie trójkątnym, dla dwóch stosunków podziałki do średnicy rurki, równych 1.7 oraz 2.0, w warunkach ciśnienia atmosferycznego i przy podciśnieniu. Wyznaczono zarówno lokalne - w odniesieniu...
-
Flow and pool boiling on porous coated surfaces
PublikacjaOmówiono wpływ powłoki porowatej na przebieg wrzenia w przepływie i w dużej objętości na przykładzie własnych badań eksperymentalnych.
-
Flow and pool boiling on porous coated surfaces
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia na:a)rurkach i płytkach z powłokami porowatymi o różnej grubości i porowatości, b) rurkach, których jedynie górna część była pokryta powłoką porowatą, c) pęku rur wykonanym z rurek z powłoką porowatą. Zaprezentowano również wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia w w przepływie wybranych czynników chłodniczych i ich mieszanin z olejem...
-
Heat transfer during pool boiling of water, methanol and R141b on porous coated horizontal tube bundles
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia wody, metanolu i R141b na poziomym pęczku rur pokrytych metaliczna powłoką porowatą. Badania przeprowadzono dla podziałek rur 1.7d oaz 2d, przy ciśnieniu atmosferycznym i podciśnieniu.
-
Identification analysis of dynamic changes in the composition of biogas and their impact on the operation of internal combustion engines
PublikacjaW pracy zamieszczono wyniki badań składu biogazu pozyskiwanego na komunalnym wysypisku śmieci. Pozyskiwany biogaz jest wykorzystywany do zasilania biogazowych zespołów prądotwórczych wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym dostosowanych do zasilania tym paliwem. Pozyskiwany biogaz powstaje w sposób naturalny w procesie beztlenowej fermentacji zachodzącej przez ok. 20 lat, w organicznej części pryzmy odpadów składowanych na wysypisku...
-
Klasyfikacja warunków eksploatacji pojazdów z wykorzystaniem udziału czasu pracy silnika na biegu jałowym
PublikacjaW pracy przedstawiono przykłady identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego zarejestrowane na terenie Gdańska, w regularnym ruchu miejskim. Uzyskane wyniki pozwoliły sformułować zasady klasyfikacji warunków eksploatacji pojazdu przy wykorzystaniu takich parametrów jak: średnia energochłonność jednostkowa przejazdu, udział fazy napędowej, udział czasu pracy silnika na biegu jałowym. Jednocześnie stwierdzono, że do...
-
Measurement of engine and vehicle parameters using onboard CAN network
PublikacjaWspółczesne samochody wyposażane są w dużą liczbę układów elektronicznych, które wymagają wzajemnej wymiany informacji. Techniczne problemy niezależnego łączenia ze sobą dużej liczby sterowników doprowadziły do powstania pokładowych sieci wymiany danych. Do najpopularniejszych z nich zalicza się obecnie system CAN. W pracy przedstawiono metodę rozpoznawania ramek wiadomości transmitowanych w pokładowej sieci CAN pojazdu przez sterowniki....
-
Możliwości wyznaczania kąta nachylenia drogi z wykorzystaniem systemu GPS
PublikacjaW pracy przedstawiona została metoda korekty sygnału wysokości pochodzącego z systemu GPS umożliwiająca wyeliminowanie nagłych zmian wysokości, które nie występują w rzeczywistości, a są następstwem odbić lub zaniku sygnału pochodzącego z nadajników satelitarnych. Parametrem charakteryzującym zakres korekty oryginalnego sygnału jest kąt dopuszczalnego pochylenia drogi, który powinien być dobierany ze względu na analizowany typ...
-
Nucleate pool boiling heat transfer from small horizontal smooth tube bundles
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła podczas wrzenia wody destylowanej, metanolu i R141b na poziomym pęku rur gładkich, który składał się z 19 rurek, ogrzewanych elektrycznie, w układzie przestawionym i podziałce 1.7d oraz 2.0d. Wyznaczono również wartości współczynnika wpływu pęku. Podano równanie korelacyjne do obliczania średniego współczynnika przejmowania ciepła
-
Ocena efektywności energetycznej pojazdów samochodowych z silnikami spalinowymi. - J. Kropiwnicki.
PublikacjaW pracy podjęto problem dostosowania procedur pomiarowych do rzeczywistych warunków pracy układów napędowych pojazdów w aglomeracji miejskiej. Przedstawiono nową metodę identyfikacji rzeczywistych warunków eksploatacji pojazdów, która obejmuje zarówno wpływ warunków ruchu strumienia pojazdów, jak również styl jazdy kierowcy (czynnik nie uwzględniany dotychczas w testach). Zaprezentowano również nową metodę wyznaczania prognozowanego...
-
Pool boiling of water-Al2O3 and water-Cu nanofluids on horizontal smooth tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła podczas wrzenia dwóch nanocieczy, tj. woda-Al2O3 i woda-Cu o trzech koncentracjach masowych nanocząstek: 0.01%,0.1% oraz 1% na poziomych gładkich rurkach ze stali nierdzewnej i miedzi o średnicy zewnętrznej 10 mm.
-
Pool boiling of water-Al2O3 nanofliud on horizontal porous coated tube
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań przejmowania ciepła podczas wrzenia w dużej objętości nanocieczy woda-Al2O3 na poziomej rurce z aluminiową powłoką porowatą o grubości 0.15 mm i porowatości 40%. Koncentracja nanocząstek wnosiła 0.01%, 0.1% oraz 1%. Niezależnie od koncentracji współczynnik przejmowania ciepła przy wrzeniu nanocieczy był niższy niż przy wrzeniu wody destylowanej.
-
Prediction of CO2 emissions of a car using the discrete map of the operating conditions
PublikacjaW pracy przedstawiono propozycję opisu warunków eksploatacji pojazdów w wybranej aglomeracji miejskiej z użyciem dyskretnej mapy warunków eksploatacji. Mapa taka umożliwia prognozowanie wybranych parametrów eksploatacyjnych pojazdów dla przyjętych dróg przejazdu oraz różnych jednostek napędowych. Głównymi parametrami wyznaczanymi z użyciem dyskretnej mapy warunków eksploatacji są: całkowita energia przeznaczana do napędu wybranego...
-
Przejmowanie ciepła i opory przepływu przy wrzeniu w przepływie R22, R134a i R407C oraz ich mieszanin z olejem wewnątrz rurek z powłoką porowatą. Część 1
PublikacjaOmówiono dotychczasowe wyniki badań wrzenia wybranych czynników chłodniczych, alkoholi oraz wody w pionowych i poziomych kanałach z powłoką porowatą.
-
Przejmowanie ciepła i opory przepływu przy wrzeniu w przepływie R22, R134a i R407C oraz ich mieszanin z olejem wewnątrz rurek z powłoką porowatą. Część 2
PublikacjaW pracy przedstawiono własne wyniki badań procesu przejmowania ciepła i oporów przepływu przy wrzeniu wybranych czynników chłodniczych R22, R134a i R407C oraz ich mieszanin z olejem wewnątrz rurek z powłoką porowatą. Podano własne równanie korelacyjne dla wrzących czystych czynników w rurce z powłoką porowatą.
-
Przejmowanie ciepła podczas jednofazowej konwekcji wymuszonej w szczelinach pierścieniowych. Cz. 1
PublikacjaPrzedstawiono wyniki testowania istniejących korelacji opisujących przejmowanie ciepła w szczelinach pierścieniowych dla trzech czynników chłodniczych, tj. R22, R134a oraz R407C. Zaprezentowano budowę stanowiska badawczego, w tym szczególnie sekcji grzejnej, procedurę pomiarową oraz metodykę opracowania wyników pomiarów.
-
Przejmowanie ciepła podczas jednofazowej konwekcji wymuszonej w szczelinach pierścieniowych. Część 2
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych przejmowania ciepła podczas jednofazowego przepływu w szczelinie pierścieniowej trzech czynników chłodniczych, tj. R22, R134a oraz R407C. Zaproponowano równanie korelacyjne do obliczania średniego współczynnika przejmowania ciepła.
-
The effect of pressure on heat transfer during pool boiling of water-Al2O3 and water-Cu nanofluids on stainless steel smooth tube
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia nanocieczy woda-Al2O3 i woda-Cu o koncentracjach nanocząstek 0.01%, 0.1% oraz 1% przy ciśnieniu absolutnym 10 kPa, 100 kPa oraz 200k Pa.
-
The effect of pressure on heat transfer during pool boiling of water-Al2O3 and water-Cu nanofluids on stainless steel smooth tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia nanocieczy woda-Al2O3 i woda-Cu o koncentracjach nanocząstek 0.01%, 0.1% oraz 1% przy ciśnieniu absolutnym 10 kPa, 100 kPa oraz 200k Pa.
-
Trasa przejazdu jako czynnik determinujący warunki eksploatacji pojazdu
PublikacjaW pracy przedstawiona została metoda opisu warunków eksploatacji pojazdu przy użyciu założonej trasy przejazdu. Proponowana metoda może być użyta do łatwej oceny efektywności ekonomicznej układów napędowych autobusów miejskich, w warunkach eksploatacji charakterystycznych dla danego miasta, uwzględniających takie czynniki jak warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, warunki ruchu drogowego, liczbę przewożonych pasażerów.
-
Working fluid selection for Organic Rankine Cycle applied to heat recovery systems
PublikacjaPrzedstawiono algorytm obliczeń sprawności systemu ORC na bazie dużej liczby cieczy organicznych.
-
Wrzenie na poziomym pęku rur gładkich i z powłoką porowatą. Część I
PublikacjaOmówiono układy rur w parownikach płaszczowo-rurowych, wyróżniono typy parowników za względu na zachodzące w nich procesy cieplno-przepływowe, a także wypełnieni płaszcza pękiem rur. Przedstawiono wybrane wyniki badań wrzenia na pękach rur gładkich, na pękach rur o rozwiniętej powierzchni, a także na pękach rur z powłoką porowatą. Zaprezentowano metody obliczania współczynnika przejmowania ciepła przy wrzeniu na pęku rur.
-
Wrzenie na poziomym pęku rur gładkich i z powłoką porowatą. Część II
PublikacjaPrzedstawiono wyniki systematycznych badań przejmowania ciepła podczas wrzenia wody, metanolu i R141b na pęku rur gładkich i z powłoką porowatą. Badania przeprowadzono dla pęków rur z trójkatnym przestawnym układem rurek o podziałce 1.7d oraz 2d, przy ciśnieniu atmosferycznym i podciśnieniu w zbiorniku pomiarowym.
Rok 2010
-
Charakterystyki ogniwa paliwowego typu PEM przy obciążeniach statycznych i dynamicznych
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań ogniwa typu PEM o mocy 2.4 kW,a w tym charakterystyki statyczne w postaci zależności napięcia i natężenia w funkcji obciążenia oraz charakterystyki dynamiczne jako zależności natężenia generowanego prądu dla obciążeń w postaci wynuszeń sygnałem o charakterze prostokątnym i skoku jednostkowego, dla różnych amplitud i okresów.
-
Dwufazowy, termosyfonowy wymiennik ciepła - R&D. Cz. 1
PublikacjaPrzedstawiono podział i zasadę działania termosyfonów dwufazowych. Wyróżniono termosyfony rurowe, pętlowe i rurowo-pętlowe. Podano również przykłady termosyfonowych wymienników ciepła.
-
Dwufazowy, termosyfonowy wymiennik ciepła - R&D. Część 2
PublikacjaPrzedstawiono konstrukcję dwufazowego, termosyfonowego wymiennika ciepła (DTWC), która jest chroniona patentem. Zaprezentowano wybrane wyniki badań cieplnych DTWC, m.in. wpływ rodzaju rurek użytych do budowy pęczków rur parownika (gładkie, karbowane i z powłoka porowatą), na uzyskiwane współczynniki przejmowania ciepła. Zaproponowano algorytm do szacowania strumienia ciepła przenoszonego w DTWC.
-
Dynamic response of the PEM fuel cell to variable load conditions
PublikacjaOpisano układ zasilania oparty na 2 ogniwach paliwowych typu PEM o mocy 1.2 kW każde. Omówiono problem ograniczenie ogniwa paliwowego przez drugą zasadę termodynamiki. Przedstawiono charakterystyki układu w zależności od sygnału obciążenia typu: skok jednostkowy, półsinusoidalny, trójkątny, prostokątny i trapezowy.
-
Estimation of vehicle operational fuel consumption
PublikacjaW pracy przedstawiono metodę umożliwiającą wyznaczenie referencyjnego zużycia paliwa dla zarejestrowanych warunków eksploatacji. Warunki eksploatacji opisane są rozkładem energochłonności jednostkowej, która obejmuje zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy. W pracy przedstawiono zestawienie wyników uzyskanych dla przejazdów wykonanych na terenie Gdańska, w regularnym ruchu miejskim. Przedstawiono także...
-
Evaluation of the reference fuel consumption and CO2 emission of vehicle with using of the map of operating conditions for selected agglomeration
PublikacjaZaproponowana w pracy metoda tworzenia mapy warunków eksploatacji dla wybranej aglomeracji może zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu tanich i prostych w obsłudze urządzeń. Podstawowym urządzeniem badawczym jest pojazd samochodowy wyposażony w system pomiaru położenia GPS z układem korekty wskazań wysokości i rejestracji parametrów jazdy. Zamieszczony w pracy przykład wykorzystania mapy warunków eksploatacji pokazuje możliwości...
-
Heat transfer during pool boiling on smooth tube bundle
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła dla pęku 19 gładkich rurek ze stali nierdzewnej ogrzewanych elektrycznie podczas wrzenia wody destylowanej, metanolu i R141b. Zaproponowano równanie korelacyjne do obliczania średniego współczynnika przejmowania ciepła.
-
Identyfikacja rzeczywistych warunków eksploatacji samochodu z użyciem energochłonności jednostkowej
PublikacjaW pracy przedstawiono autorską metodę określania warunków pracy pojazdu za pomocą parametru zwanego energochłonnością jednostkową (dla fazy napędowej), który uwzględnia ilość energii wydatkowanej do napędu pojazdu, jego masę oraz przejechany dystans w fazie napędowej. Przyjęto, że energia wydatkowana na napęd pojazdu wynika zarówno z warunków drogowych jak również temperamentu kierowcy i czynniki te są traktowane jako równoważne....
-
Model of the reciprocating engine using iterative procedures of the transient torque calculation
PublikacjaPrzedstawiony w pracy model silnika spalinowego uzależnia wartość dynamicznego momentu od sygnału sterowania po skokowej zmianie nastawy oraz od historii dynamicznej silnika i czasu jaki upłynął od tej zmiany. Przedstawione wyniki badań potwierdzają zasadność takiego opisu modelowanego zjawiska. Można również zauważyć, że po pewnym czasie od chwili rozpoczęcia procesu rozpędzania przebieg momentu dynamicznego będzie przebiegał...
-
Możliwości aplikacyjne dwufazowego termosyfonowego wymiennika ciepła
PublikacjaPrzedstawiono konstrukcję, algorytm obliczeń oraz przykłady zastosowań dwufazowego termosyfonowego wymiennika ciepła
-
Pool boiling of water-Al2O3 and water-Cu nanofluids on horizontal smooth tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia dwóch nanocieczy woda-Al2O3 i woda Cu na poziomych gładkich rurkach stalowych i miedzianych. Koncentracja nanoicząstek wynosiła 0.01%, 0.1% oraz 1%.